HS Lukijan mielipide: Opiskelija-asuntojen tulisi olla soluasuntoja eikä yksiöitä
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012192662.html
"Opintojani aloittaessani syksyllä 1955 muutin asumaan Otaniemen Teekkarikylän soluasuntoon. Solussa oli viisi kahden hengen huonetta ja yhteiset pesu-, wc- ja keittotilat sekä pieni sohvanurkkaus, jossa sopi jutella tai pelata korttia."
"Soluasuntojärjestelmä oli hyvä. Siinä yhden kokemukset välittyivät myös toisille. Yhdessä tekeminen auttoi opiskelua, ja samalla se oli edullinen yhteisö itsenäistä elämää opetteleville nuorille ihmisille. Jos yhteiskunnalla on varaa opiskelija-asuntoihin, niiden on oltava soluasuntoja eikä syrjäytymiseen pusertavia yksiöitä."
Nyt on asiaa! Näin sen olla pitää! 👍
Edullisia soluasuntoja opiskelijoille, eikä mitään syrjäytymistä aiheuttavia yksiöitä! Ne yksiöt tulevat myös veronmaksajille kalliiksi, kun niihin maksetaan enemmän tukia kuin edullisempiin soluasuntoihin.
Kommentit (1245)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elin kolme vuotta solussa, en tehnyt kämppäkaverini kanssa mitään yhteistä. Ihmiset laventavat omat henkilökohtaiset kokemuksensa koskettamaan kaikkia muitakin.
Mä en edes jutellut kämppiksen kanssa moikattiin kun nåhtiin mutta ei mitåän sen kummempaa, siivousvuoroja ei jaettu tai mitään, siivottiin omat jäljet ja tällein meni sen 2 vuotta
Miksi toimit näin?
Kun ei ne kemiat aina vaan kohtaa!
Joo senkun sais vielä noitten hurmoslaisten pääkoppaan että kaikkien kanssa ei kemiat ja persoona kohtaa, joillekin voi olla neutraalin kohtelias juttelematta syvällisiä tai ylipäätään mistään asioista.
Aikoinaan jouduin opiskelijaasuntolaan jossa kämppis oli entinen koulukiusaaja, tai no hän oli sellainen sivustaseuraaja eikä kyllä mua puolustanut, sit se vaan katsoi aina oudosti jos satuttiin samassa tilassa olemaan, muuten vietettiin omissa huoneissa aikaa ja keittiöön jos satuttiin yhtä aikaa ei edes moikattu. Oli kiusallinen vuosi, oli onneksi välillä muuallakin, mulla sitä mahdollisuutta ei ollut kun kotipaikka kunta oli satojen kilsojen päässä eikä ollut uudella paikkakunnalla ystäviä joiden luokse välillä mennä.
"Eläkeläisethän ovat eläkkeensä maksaneet eli älä tahvo tule vertailemaan omenoita ja appelsiineja. "
Hyvin harva nykyeläkeläisistä on maksanut oikeasti eläkkeensä läheskään kokonaan. Heiltä on aikanaan kerätty ihan liian pieniä eläkemaksuja joten pääosan eläkkeistä maksavat nykyiset työssäkäyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan opiskelijat ovat pilalle hemmoteltuja kitiseviä kermaperseitä.
Itse olit ihan samanlainen. Kärsit dementiasta ja luulet olleesi jalompi ihminen.
Miten niin olin? Olen opiskelija itsekin, tosin en enää kauaa. Valmistua pitäisi tämän vuoden lopussa. Sen jälkeen mitä tahansa töitä, jos ei nykyinen osa- aikaduuni jatku. Pääasia, että elätän itse itseni.
"Niin, ja?"
Eli vuokria ei makseta läheskään kokonaan verovaroista. Vain tietty aika pieni osa maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
"Eläkeläisethän ovat eläkkeensä maksaneet eli älä tahvo tule vertailemaan omenoita ja appelsiineja. "
Hyvin harva nykyeläkeläisistä on maksanut oikeasti eläkkeensä läheskään kokonaan. Heiltä on aikanaan kerätty ihan liian pieniä eläkemaksuja joten pääosan eläkkeistä maksavat nykyiset työssäkäyvät.
Mutta on kerätty kuitenkin ja he ovat tehneet työtä. Opiskelija taas ei ole maksanut yhtään mitään, eikä ole tehnyt yhtään mitään, vaan vain imenyt äitinsä tissiä ja yhteiskunnan varoja syntymästään asti.
"Sepä se kun eivät maksa. Minustakin olisi täysin oikein velvoittaa kimppa-asumiseen, jos ei ole varaa asua ilman asumistukea yksiössä tai kaksiossa. "
Samoin vanhukset voisi laittaa yhteismajoitukseen isoihin makuusaleihin. Hyvin harva eläkeläinen maksaa itse ympärivuorokautisen hoidon todellisia kustannuksia koska ne ovat luokkaa 5000e/kk. Lähes kaikkien vanhusten hoivakotipaikkoja tukee yhteiskunta tonneilla kuussa.
Toki jos on varaa maksaa koko kustannus niin sitten pääsee omaan huoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja nyt kun on miljardien säästöpaineita niin ne asiat muuttuu toiseen suuntaan. Paras siis kermeperseen vaan sopeutua."
Sinusta on siis hauskaa ja oikein että opiskelijoilla menee huonommin? Ymmärrän säästöpaineet mutta en ilkeää asennettasi.
Elämän realiteetit ei ole välttämättä hauskoja, mutta niihin on vain sopeuduttava.
Toivottavasti muistat tämän kun jäät työttömäksi, joudut työpaikkakiusatuksi, sairastut syöpään tai koet avioeron! Sääli on sairautta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta on kerätty kuitenkin ja he ovat tehneet työtä. Opiskelija taas ei ole maksanut yhtään mitään, eikä ole tehnyt yhtään mitään, vaan vain imenyt äitinsä tissiä ja yhteiskunnan varoja syntymästään asti.
Pelottaako, että tulee leikkuri leikkaamaan eläkkeitä? Voit eläkkeellä tehdä osa-aikatyötä jos ei eläke riitä 😁
"Mutta on kerätty kuitenkin ja he ovat tehneet työtä."
Pointti on että yhteiskunta ja muut veronmaksajat subventoivat tuon puuttuvan osan.
"Opiskelija taas ei ole maksanut yhtään mitään,"
Hänen vanhempansa ovat. Minä olen esim. ollut elämässäni työttömänä 2 kk ja se oli 35 vuotta sitten. Sen jälkeen olen aina ollut hyvä veronmaksaja. Mutta sillä en siis saisi edes lapsilleni mitään tukea opiskeluihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja nyt kun on miljardien säästöpaineita niin ne asiat muuttuu toiseen suuntaan. Paras siis kermeperseen vaan sopeutua."
Sinusta on siis hauskaa ja oikein että opiskelijoilla menee huonommin? Ymmärrän säästöpaineet mutta en ilkeää asennettasi.
Elämän realiteetit ei ole välttämättä hauskoja, mutta niihin on vain sopeuduttava.
Toivottavasti muistat tämän kun jäät työttömäksi, joudut työpaikkakiusatuksi, sairastut syöpään tai koet avioeron! Sääli on sairautta!
Niin, hyvä että yhteiskunta voi avustaa myös työttömiä ja sairaita. Opiskelija voi taas sen muutaman vuoden asua siellä solussa ja kiittää sekä kumartaa yhteiskuntaa ilmaisesta opetuksesta minkä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän alanvaihtajat ole työssään makselleet veroja.
Vierailija kirjoitti:
"Mutta on kerätty kuitenkin ja he ovat tehneet työtä."
Pointti on että yhteiskunta ja muut veronmaksajat subventoivat tuon puuttuvan osan.
"Opiskelija taas ei ole maksanut yhtään mitään,"
Hänen vanhempansa ovat. Minä olen esim. ollut elämässäni työttömänä 2 kk ja se oli 35 vuotta sitten. Sen jälkeen olen aina ollut hyvä veronmaksaja. Mutta sillä en siis saisi edes lapsilleni mitään tukea opiskeluihin?
Niin, lapsiasi on tuettu/tullaan tukemaan jo aivan riittävästi. Mitään yksiötä he eivät opintojen ajaksi tarvitse valtion rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten nää "realiteetit" tuppaa kohdistumaan vain ryhmiin joiden äänillä ei ole niin väliä omalle puolueelle. Kuten eläkeläiset joiden paapomiseen menee jättisummat julkisen sektorin rahoista mutta säästöehdotukset on aika nollissa, lapsiperheet ja keskiluokka joille rahaa tungetaan tukiaisina vähintään satakertaisesti opiskelijan asumistukiin verrattuna, tai ylipäänsä poliittisen koneiston harjoittamaan rahan lypsämiseen julkisista varoista kuten järjestökenttä tai muut runsaat tukiaiset. Esim. järjestökentälle kaadetaan selvästi enemmän rahaa vuodessa kuin opiskelijoiden koko asumistuki. Silti järjestökentästä puhuminen vaiettiin sekunnissa mediassakin, mutta opiskelijoita pusketaan säästämään entisestäänkin.
Mitä jos maksaisit vaikka ne täydet lukukausimaksut ensin ihan itse niin voit sen jälkeen itkeä muiden paapomisesta. Miten olisi esim. että saat tilillesi takuueläkkeen - töitähän et ole tehnyt - ja maksat siitä sitten täydet lukukausimaksut sekä oman elämisesi.
Tätähän se Suomen talouden rappioittanut korruptoitunut oikeisto ajaa. Lukukausimaksut niin että vain rikkaat ja niiden tenavat pääsevät opiskelemaan yliopistoihin. Toinen oli se, että rikkaan perheen toivo voi olla vähän tyhmempikin, kun sille voi pappa ostaa opiskeluoikeuden ilman pääsykokeita. Miksei nyt suoraan sitten palauteta feodaalijärjestelmää ja luokkayhteiskuntaa?
Onko Suomessa ollut feodaalijärjestelmä?
En ota kantaa tollasen eri aikana elänään sepustuksiin, mutta JOS soluasunnot olisi oikeasti todella halvempi ratkaisu ja mahdollistaisi velattoman opiskelun jopa pääkaupunkiseudulla, niin totta helkutissa tätä pitäisi kasvattaa. Se olisi niin kuin sellanen turva ja mahdollisuus varattomille ja sitten jos joku välttämättä haluaisi asua omassa niin maksaisi normaalin opiskelija-asunnon hinnan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottaako, että tulee leikkuri leikkaamaan eläkkeitä? Voit eläkkeellä tehdä osa-aikatyötä jos ei eläke riitä 😁
Niin, opiskelija voi tehdä niitä osa-aikatöitä jos haluaa asua yksiössä. Elämä on valintoja ja jos vaakalaudalla on eläkkeet tai opiskelijan yksiö verovaroista, niin se on se opiskelijan yksiö ja tuet mistä karsitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ennen asuttiin alivuokralaishuoneessa tai vuokrattiin kimppakämppä"
Niin, ennen. Asiat muuttuvat jos et ole huomannut. Ihan kaikki asiat.
Ja nyt kun on miljardien säästöpaineita niin ne asiat muuttuu toiseen suuntaan. Paras siis kermeperseen vaan sopeutua.
Asumistuesta (yhteensä näemmä 1,8 miljardia) suurin osa menee köyhien ja tavisten yleiseen asumistukeen, sitten vanhusten joista kohtalainen osa ei edes saa sitä kun eläke on suurempi kuin rajat, ja opiskelijoiden osuus tuosta on joku 200 miljoonaa. Eli suomi ei tosiaankaan mene konkurssiin opiskelijoiden asumisen tukien vuoksi.
Tää vaan on näitä poliitikkojen päähänpinttymiä että opiskelijat on pakotettava soluihin vaikka väkisin ja siitä piittaamatta että tuossa hommassa on paljon ongelmia joita kukaan ei halua korjata.
Opiskelijat saavat käytännössä yhteiskunnalta jo 50k€ per lukukausi ilmaisen opetuksen muodossa sekä muut tuet päälle. Ja täällä kermaperseet kehtaavat vinkua lisää. Laskepa monenko työtätekevän verot yksi opiskelija syö vuodessa... kaikkeen nyt ei vaan ole varaa eli sinne soluun mars.
Opiskelijan asumistuet on 200 miljoonaa vuodessa, valtion budjetti on 90 miljardia + vaihtorahat, ja siitäkin sosiaaliturva eläkkeet mukaanlukien on ylivoimaisesti suurin summa. Keneltä siis leikataan? Tietty opiskelijoilta eikä noilta muilta, doh /s
Eduskunnan vuosibudjetti on 150 miljoonaa. Tällä elätetään 200 loista hoveineen.
Nämäkin 'loiset' tekevät töitä yhteiskunnan eteen. Sen sijaan todelliset loiset kuten opiskelijat tekevät töitä vain itsensä eteen.
Ja yhteiskunnan eteen, tulevat lääkärit, insinöörit, opettajat ym. Tulevat veronmaksajat!
"Niin, lapsiasi on tuettu/tullaan tukemaan jo aivan riittävästi. Mitään yksiötä he eivät opintojen ajaksi tarvitse valtion rahoista."
Mikä auktoriteetti sinä olet sanomaan mitä joku muu tarvitsee? Hyväksytkö että minä alan määrittää mitä sinä tarvitset ja ansaitset?
Minä olen tyytyväisenä ja iloisena maksanut veroja juuri siksi että on myös luvattu niille vastinetta, esim. minun lapsieni opiskeluun. Jos olisi tiennyt että niin ei käykään niin olisin vaatinut alempia varoja ja itse säätänyt rahaa jotta voin tukea omia lapsiani sillä rahalla.
Nyt on toteutettu se huijaus että ensin on pyydetty veroja ja luvattu jotain jota ei sitten annetakaan. Ja vielä ilkutaan päälle,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ennen asuttiin alivuokralaishuoneessa tai vuokrattiin kimppakämppä"
Niin, ennen. Asiat muuttuvat jos et ole huomannut. Ihan kaikki asiat.
Ja nyt kun on miljardien säästöpaineita niin ne asiat muuttuu toiseen suuntaan. Paras siis kermeperseen vaan sopeutua.
Asumistuesta (yhteensä näemmä 1,8 miljardia) suurin osa menee köyhien ja tavisten yleiseen asumistukeen, sitten vanhusten joista kohtalainen osa ei edes saa sitä kun eläke on suurempi kuin rajat, ja opiskelijoiden osuus tuosta on joku 200 miljoonaa. Eli suomi ei tosiaankaan mene konkurssiin opiskelijoiden asumisen tukien vuoksi.
Tää vaan on näitä poliitikkojen päähänpinttymiä että opiskelijat on pakotettava soluihin vaikka väkisin ja siitä piittaamatta että tuossa hommassa on paljon ongelmia joita kukaan ei halua korjata.
Opiskelijat saavat käytännössä yhteiskunnalta jo 50k€ per lukukausi ilmaisen opetuksen muodossa sekä muut tuet päälle. Ja täällä kermaperseet kehtaavat vinkua lisää. Laskepa monenko työtätekevän verot yksi opiskelija syö vuodessa... kaikkeen nyt ei vaan ole varaa eli sinne soluun mars.
Opiskelijan asumistuet on 200 miljoonaa vuodessa, valtion budjetti on 90 miljardia + vaihtorahat, ja siitäkin sosiaaliturva eläkkeet mukaanlukien on ylivoimaisesti suurin summa. Keneltä siis leikataan? Tietty opiskelijoilta eikä noilta muilta, doh /s
Eduskunnan vuosibudjetti on 150 miljoonaa. Tällä elätetään 200 loista hoveineen.
Nämäkin 'loiset' tekevät töitä yhteiskunnan eteen. Sen sijaan todelliset loiset kuten opiskelijat tekevät töitä vain itsensä eteen.
Ja yhteiskunnan eteen, tulevat lääkärit, insinöörit, opettajat ym. Tulevat veronmaksajat!
Eivät ole vielä tehneet päivääkään vaan opiskelevat eli kasvattavat omaa henkistä pääomaansa. Pyydätkö töissäkin aina föskottia? :D
Vierailija kirjoitti:
"Käytössä alkoholi, peukku ja muut virkistysaineet appelsiinijaffan sijaan. "
Tilastojen mukaan nuoret ovat keskimäärin raittiimpia ja tervehenkisempiä kuin vanhempansa. 70- ja 80-luvuilla varsinkin nuoriso ryyppäsi oikein urakalla eikä huumeetkaan silloin tuntemattomia olleet.
Mutta aika kultaa muistot ja nuoriso on aina ollut vanhempien mielestä huonompaa kuin he aikanaan.
Tervetuloa Itä-Helsinkiin tsekkaamaan nuorison nykytilaa. Nykyään on huumeita ym. huomattavasti helpommin ja enemmän tarjolla kuin kultaisella kasarillasi.
Niinpä -))! Äitee vielä ehti valitteleen kun tuet ei kata kokonaan sitä Helsingin keskustan yksiötä. Toki molemmilla pojilla omansa -)))!