HS Lukijan mielipide: Opiskelija-asuntojen tulisi olla soluasuntoja eikä yksiöitä
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012192662.html
"Opintojani aloittaessani syksyllä 1955 muutin asumaan Otaniemen Teekkarikylän soluasuntoon. Solussa oli viisi kahden hengen huonetta ja yhteiset pesu-, wc- ja keittotilat sekä pieni sohvanurkkaus, jossa sopi jutella tai pelata korttia."
"Soluasuntojärjestelmä oli hyvä. Siinä yhden kokemukset välittyivät myös toisille. Yhdessä tekeminen auttoi opiskelua, ja samalla se oli edullinen yhteisö itsenäistä elämää opetteleville nuorille ihmisille. Jos yhteiskunnalla on varaa opiskelija-asuntoihin, niiden on oltava soluasuntoja eikä syrjäytymiseen pusertavia yksiöitä."
Nyt on asiaa! Näin sen olla pitää! 👍
Edullisia soluasuntoja opiskelijoille, eikä mitään syrjäytymistä aiheuttavia yksiöitä! Ne yksiöt tulevat myös veronmaksajille kalliiksi, kun niihin maksetaan enemmän tukia kuin edullisempiin soluasuntoihin.
Kommentit (1243)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Siitä vaan opiskelijat äänestämään kun kerran demokratiassa eletään."
Opiskelut kestävät suhteessa eläkkeisiin niin paljon vähemmän aikaa että ei opiskelijoiden äänillä vanhempien ikäluokkien ääniä kumota. Ihmiset alkavat ajetella eläkkeitään viimeistään viisikymppisinä joten meillä on sellaiset 30 ikäluokkaa eläkkeitä puolustamassa. Opiskelilioita on se ehkä 5 ikäluokkaa äänestysikäisiä.
Viisaimmat osaa äänestää niin ettei heidän omat lapset ja lapsenlapset joudu vuorostaan kärsimään. Sydämenviisautta omaavat taas äänestää niin vaikkei edes olisi omia lapsia, yhteiskunnan tulevaisuuden puolesta.
Kärsimään ilmaisesta opetuksesta ja kätevästä tuetusta soluasumisesta :D Jotain rajaa nyt :D
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu nykypäivään mitkään solut, paitsi jossain kehitysmaissa kuten Yhdysvallat.
Niin, amerikkalaisillakaan ei ole varaa asuttaa opiskeljoita yksiöihin mutta Suomihan on niin vauras että voi rakentaa opiskelijoille yksiöitä. Opiskelijoilla pitäisi olla soluasunnot ja niiden ei todellakaan tarvitse olla kaupungin keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
"Niin, jos oli taloudellisesti mahdollista. Se vaihtoehto on aina käytettävissä jos sitä hilloa on."
Silloin oli myös töitä. Siinä se ero. Nyt kun opiskelija hakee töitä niin samaa paikkaa hakee sata muutakin.
Lisäksi nykyään on kova paine valmistua nopeasti ja työssäkäynti taas haittaa sitä.
Kyllä osaavalla töitä löytyy nykyäänkin. Ja jos ysäristä puhutaan, niin muistatko tahvo koska oli lama?
"Eläkeläiset ovat työnsä jo tehneet. Saa olla aika ahne ja päästään vialla jos on kade elämän ehtoopuolella oleville."
Nyt oli kyse siitä onko joku maksanut itse sen jonka myöhemin saa. Ja ihan fakta on että nykyiset eläkeläiset eivät keskimäärin ole maksaneet läheskään koko eläkettään.
Lisäksi minä olen maksanut jo 35 vuotta veroja mutta minun lapseni eivät ilmeisesti saisi saada sen vastineeksi mitään? Minun pitää siis elättää sekä nykyiset eläkeläiset eläkemaksuilla ja omat nykyiset opiskelevat lapset vielä verojen päälle?
Vierailija kirjoitti:
"Eläkeläiset ovat työnsä jo tehneet. Saa olla aika ahne ja päästään vialla jos on kade elämän ehtoopuolella oleville."
Nyt oli kyse siitä onko joku maksanut itse sen jonka myöhemin saa. Ja ihan fakta on että nykyiset eläkeläiset eivät keskimäärin ole maksaneet läheskään koko eläkettään.
Lisäksi minä olen maksanut jo 35 vuotta veroja mutta minun lapseni eivät ilmeisesti saisi saada sen vastineeksi mitään? Minun pitää siis elättää sekä nykyiset eläkeläiset eläkemaksuilla ja omat nykyiset opiskelevat lapset vielä verojen päälle?
Eivät siis opiskele jos eivät mitään saa. Kasvattajan vika siis; miksi et kannustanut lapsiasi opin tielle?
"Kyllä osaavalla töitä löytyy nykyäänkin. "
Ei löydy. Ei töitä yksinkertaisesti vain ole kaikille halukkaille. Se on ihan puhdasta matikkaa.
"Ja jos ysäristä puhutaan, niin muistatko tahvo koska oli lama?"
Muistan ja silloin olikin paljon nykyistä anteliaampi opintotuki jonka turvin itse sen opiskeluajan selvisin. Tuet ovat muuttuneet paljon lainapainotteisemmiksi sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Saahan se opiskelijakin turvautua niihin entisiin rahoihin mitä on säästänyt. Turha kuitenkaan pyydellä förskottia työstä mitä ei yhteiskunnan eteen ole tehnyt."
Ihan samoin nykypäivän eläkeläiset saavat förskottia eläkkeisiinsä jopa työssäkäyvien opiskelijoiden eläkemaksuista. Itse he eivät ole keskimäärin eläkettään maksaneet.
Eläkeläiset ovat työnsä jo tehneet. Saa olla aika ahne ja päästään vialla jos on kade elämän ehtoopuolella oleville.
Kyllä ne eläkeläiset reipastuisi ja ei masentuisi jos pistetään yhteisölliseen asumiseen ja osa-aikatöihin. Seniorit pysyvät vetreinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Saahan se opiskelijakin turvautua niihin entisiin rahoihin mitä on säästänyt. Turha kuitenkaan pyydellä förskottia työstä mitä ei yhteiskunnan eteen ole tehnyt."
Ihan samoin nykypäivän eläkeläiset saavat förskottia eläkkeisiinsä jopa työssäkäyvien opiskelijoiden eläkemaksuista. Itse he eivät ole keskimäärin eläkettään maksaneet.
Eläkeläiset ovat työnsä jo tehneet. Saa olla aika ahne ja päästään vialla jos on kade elämän ehtoopuolella oleville.
Kyllä ne eläkeläiset reipastuisi ja ei masentuisi jos pistetään yhteisölliseen asumiseen ja osa-aikatöihin. Seniorit pysyvät vetreinä.
Käypä joskus vanhainkodissa, siinä sitä yhteisöllistä asumista on. Pitäisikö opiskelijat majoittaa myös vanhainkoteihin kun ovat niin kateellisia?
"Eivät siis opiskele jos eivät mitään saa. "
Sanoinko niin jossain? Sanoin että minä käytännössä keski-ikäisenä työssäkäyvänä maksan sekä eläkkeellä olevien eläkkeet että joudun tukemaan opiskelevia lapsiani koska yhteiskunnan tuki on heikentynyt. Vaikka siis olen maksanut paljon veroja olettaen että lapseni saavat sillä tukea opintoihinsa.
"Kasvattajan vika siis; miksi et kannustanut lapsiasi opin tielle?"
Molemmat lapseni ovat korkeakoulussa.
Vierailija kirjoitti:
"Eivät siis opiskele jos eivät mitään saa. "
Sanoinko niin jossain? Sanoin että minä käytännössä keski-ikäisenä työssäkäyvänä maksan sekä eläkkeellä olevien eläkkeet että joudun tukemaan opiskelevia lapsiani koska yhteiskunnan tuki on heikentynyt. Vaikka siis olen maksanut paljon veroja olettaen että lapseni saavat sillä tukea opintoihinsa.
"Kasvattajan vika siis; miksi et kannustanut lapsiasi opin tielle?"
Molemmat lapseni ovat korkeakoulussa.
Eli yhteiskunta on panostanut heihin ruhtinaallisesti. Sietäisit olla kiitollinen ja kiittää myös lastesi puolesta.
"Käypä joskus vanhainkodissa, siinä sitä yhteisöllistä asumista on. Pitäisikö opiskelijat majoittaa myös vanhainkoteihin kun ovat niin kateellisia?"
Varmasti monelle opiskelijalle kelpaisi ilmaiset ateriat, oma kalustetu huone omalla vessalla ja viriketoimintaa yhteiskunnan maksamana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ennen asuttiin alivuokralaishuoneessa tai vuokrattiin kimppakämppä"
Niin, ennen. Asiat muuttuvat jos et ole huomannut. Ihan kaikki asiat.
Ja nyt kun on miljardien säästöpaineita niin ne asiat muuttuu toiseen suuntaan. Paras siis kermeperseen vaan sopeutua.
Asumistuesta (yhteensä näemmä 1,8 miljardia) suurin osa menee köyhien ja tavisten yleiseen asumistukeen, sitten vanhusten joista kohtalainen osa ei edes saa sitä kun eläke on suurempi kuin rajat, ja opiskelijoiden osuus tuosta on joku 200 miljoonaa. Eli suomi ei tosiaankaan mene konkurssiin opiskelijoiden asumisen tukien vuoksi.
Tää vaan on näitä poliitikkojen päähänpinttymiä että opiskelijat on pakotettava soluihin vaikka väkisin ja siitä piittaamatta että tuossa hommassa on paljon ongelmia joita kukaan ei halua korjata.
Opiskelijat saavat käytännössä yhteiskunnalta jo 50k€ per lukukausi ilmaisen opetuksen muodossa sekä muut tuet päälle. Ja täällä kermaperseet kehtaavat vinkua lisää. Laskepa monenko työtätekevän verot yksi opiskelija syö vuodessa... kaikkeen nyt ei vaan ole varaa eli sinne soluun mars.
Opiskelijoista on ihan turha vinkua, kun käytännössä suurin rahapotti menee eläkeläisille. Joka neljäs työtunti menee eläkejärjestelmään, ja iso osa verorahoista menee eläkeläisille tavalla tai toisella. Paljon reilumpaa ja kannattavampaa olisi laittaa eläkeläiset kommuuneihin ja elämään sillä 296 eurolla kuukaudessa.
Mä olen opiskelija. Ikää 42 vuotta ja mulla on lapsia.
Kaikki opiskelijat eivät ole nuoria ja lapsettomia.
"Eli yhteiskunta on panostanut heihin ruhtinaallisesti."
Ei yhteiskunta ole sinällään mitään eikä se panosta mitään. Se yhteiskunta koostuu ihmisistä. Mm. veronmaksajista kuten minä joka on niska limassa maksanut veroja vuosikymmmeniä. "
" Sietäisit olla kiitollinen ja kiittää myös lastesi puolesta."
Kuten jo sanoin, minä maksan tämän lystin niin vanhusten kuin lasten osalta. Mutta saan koko ajan vain vähemmän vastinetta.
Soluasunnot on turvallisuusriski.
Vierailija kirjoitti:
"Käypä joskus vanhainkodissa, siinä sitä yhteisöllistä asumista on. Pitäisikö opiskelijat majoittaa myös vanhainkoteihin kun ovat niin kateellisia?"
Varmasti monelle opiskelijalle kelpaisi ilmaiset ateriat, oma kalustetu huone omalla vessalla ja viriketoimintaa yhteiskunnan maksamana.
Aika monessa vanhainkodissa ei ole mitään omaa vessaa ja huoneen kalusteet ovat sairaalavuode sekä pöytä ja tuoli. Ainoa tv on yhteisissä tiloissa. Saattaisi tulla kermaperseelle ikävä sitä omaa solua :D
Vierailija kirjoitti:
"Eli yhteiskunta on panostanut heihin ruhtinaallisesti."
Ei yhteiskunta ole sinällään mitään eikä se panosta mitään. Se yhteiskunta koostuu ihmisistä. Mm. veronmaksajista kuten minä joka on niska limassa maksanut veroja vuosikymmmeniä. "
" Sietäisit olla kiitollinen ja kiittää myös lastesi puolesta."
Kuten jo sanoin, minä maksan tämän lystin niin vanhusten kuin lasten osalta. Mutta saan koko ajan vain vähemmän vastinetta.
Et sinä mitään maksa. Kuvittelet maksavasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole samaa mieltä.
T: opiskelijasolussa r a i skattu
No sait ainakin kerran elämässäsi munaa.
Sanopa tuo tyttärellesi, sisarellesi, ystävällesi, ym. jos ja kun hän joutuu kokemaan vastaavaa!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen opiskelija. Ikää 42 vuotta ja mulla on lapsia.
Kaikki opiskelijat eivät ole nuoria ja lapsettomia.
Mitä sitten? Kuka oli sinua lapsinesi sinne soluun tunkemassakaan?
"Niin, jos oli taloudellisesti mahdollista. Se vaihtoehto on aina käytettävissä jos sitä hilloa on."
Silloin oli myös töitä. Siinä se ero. Nyt kun opiskelija hakee töitä niin samaa paikkaa hakee sata muutakin.
Lisäksi nykyään on kova paine valmistua nopeasti ja työssäkäynti taas haittaa sitä.