HS Lukijan mielipide: Opiskelija-asuntojen tulisi olla soluasuntoja eikä yksiöitä
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012192662.html
"Opintojani aloittaessani syksyllä 1955 muutin asumaan Otaniemen Teekkarikylän soluasuntoon. Solussa oli viisi kahden hengen huonetta ja yhteiset pesu-, wc- ja keittotilat sekä pieni sohvanurkkaus, jossa sopi jutella tai pelata korttia."
"Soluasuntojärjestelmä oli hyvä. Siinä yhden kokemukset välittyivät myös toisille. Yhdessä tekeminen auttoi opiskelua, ja samalla se oli edullinen yhteisö itsenäistä elämää opetteleville nuorille ihmisille. Jos yhteiskunnalla on varaa opiskelija-asuntoihin, niiden on oltava soluasuntoja eikä syrjäytymiseen pusertavia yksiöitä."
Nyt on asiaa! Näin sen olla pitää! 👍
Edullisia soluasuntoja opiskelijoille, eikä mitään syrjäytymistä aiheuttavia yksiöitä! Ne yksiöt tulevat myös veronmaksajille kalliiksi, kun niihin maksetaan enemmän tukia kuin edullisempiin soluasuntoihin.
Kommentit (1245)
Vierailija kirjoitti:
Jos vielä jotain tästä nostalgisesta poimminnasta voisi tuoda esille on se, että nuori 50-luvulla oli kuitenkin saanut kovan kotikasvatuksen, hyviä käytöstapoja arvostettiin, kohteliaisuutta ja muiden huomioimista, nykyaikaisen minä-minä ja minä kulttuurin sijaan. Harrastukset olivat tervehenkistä urheilua - uiminen kesäaikaan, talvella murtomaahiihto.Oli ehkä jokin pieni kämänen radion tapainen, josta kuunneltiin sen ajan saksalaishenkistä iskelmää, rock-musiikki ja kulttuuri teki vasta tuloaan. Tyttöjä lähestyttiin lavatansseissa ja oltiin onnellisia jos päästiin saatille. Naimaonnea odoteltiin sitten kun oli opinnot valmiina. Huvitukset olivat tansseissa käymistä. Alkoholiinkaan ei ollut niin paljon laittaa rahaa kuin nykypäivänä.
Pikakelaus tähän päivään. Nuorisomusiikki kovaäänistä, solun jaat ahmedin ja abudabin kanssa. Käytössä alkoholi, peukku ja muut virkistysaineet appelsiinijaffan sijaan.
Ja kaupan päälle tulevat ahmedin sukulaiset ja kaverit!
Vierailija kirjoitti:
"Jos vielä jotain tästä nostalgisesta poimminnasta voisi tuoda esille on se, että nuori 50-luvulla oli kuitenkin saanut kovan kotikasvatuksen, hyviä käytöstapoja arvostettiin, kohteliaisuutta ja muiden huomioimista, nykyaikaisen minä-minä ja minä kulttuurin sijaan. "
Ja silti 50-luvulla nuoriso oli vanhemnpien mielestä kuritonta ja pilalla. Se oli sitä jo muinaisessa Roomassa sen aikaisten kirjoitusten mukaan.
Nuoriso on aina ollut keski-ikäisten mielestä pilalla. Ihan kuten he itsekin olivat aikanaan kun olivat itse nuoria.
Niin, 50-luvulla nuori ei saanut minkäänlaista opintotukea.
1969: Ensimmäinen varsinainen valtion opintotukijärjestelmä luotiin, ja se merkitsi käytännössä valtion takaamaa opintolainaa.
Voitaisiin käytännössä muuttaa koko opintotuki takaisin 100% lainaksi. Jokainen asukoot sitten missä lystää ja mitä haluaa lainalla maksella.
"Opiskelijat saavat käytännössä yhteiskunnalta jo 50k€ per lukukausi "
Onko jokaiselle oma henkilökohtainen opettaja vai miten kuluiksi saadaan 4160e/kk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vielä jotain tästä nostalgisesta poimminnasta voisi tuoda esille on se, että nuori 50-luvulla oli kuitenkin saanut kovan kotikasvatuksen, hyviä käytöstapoja arvostettiin, kohteliaisuutta ja muiden huomioimista, nykyaikaisen minä-minä ja minä kulttuurin sijaan. Harrastukset olivat tervehenkistä urheilua - uiminen kesäaikaan, talvella murtomaahiihto.Oli ehkä jokin pieni kämänen radion tapainen, josta kuunneltiin sen ajan saksalaishenkistä iskelmää, rock-musiikki ja kulttuuri teki vasta tuloaan. Tyttöjä lähestyttiin lavatansseissa ja oltiin onnellisia jos päästiin saatille. Naimaonnea odoteltiin sitten kun oli opinnot valmiina. Huvitukset olivat tansseissa käymistä. Alkoholiinkaan ei ollut niin paljon laittaa rahaa kuin nykypäivänä.
Pikakelaus tähän päivään. Nuorisomusiikki kovaäänistä, solun jaat ahmedin ja abudabin kanssa. Käytössä alkoholi, peukku ja muut virkistysaineet appelsiinijaffan sijaan.
Suksi nyt rasse v:ttuun jauhamasta paskaa.
"Voitaisiin käytännössä muuttaa koko opintotuki takaisin 100% lainaksi. Jokainen asukoot sitten missä lystää ja mitä haluaa lainalla maksella."
Eläkekin voitaisiin muuttaa eläkeläiselle myönnettäväksi lainaksi joka sitten maksettaisiin takaisin jäljelle jääneestä omaisuudesta kuoleman jälkeen. Jos omaisuus ei riitä niin perilliset ovat henkilökohtaisessa vastuussa loppulainasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onks nykyopiskelijat säälittäviä introvertteja ettei soluasuminen onnistu
Introvertille tuo just onkin paras juttu. Saa kaverit joihin tutustua turvallisesti kotosalla. Heidän kanssaan sitten voi uskaltautua johonkin opiskelurientoon tai harrastukseen myös.
Yksin vieraassa kaupungissa yksiössä on introvertille ihan hlvttiä.
Juupa juu… jos nyt ensin otettais selvää mikä on introvertti ja se ei ole synonyymi ujolle.
"Voitaisiin käytännössä muuttaa koko opintotuki takaisin 100% lainaksi. Jokainen asukoot sitten missä lystää ja mitä haluaa lainalla maksella."
Varmaan kansantalous kiittää kun opiskelijat valmistuvat sadantonnin velat niskassaan epävarmoille työmarkkinoille.
Vierailija kirjoitti:
"Eihän opiskelijoilla ole varaa niihin yksilöihin vaan ne vuokrat maksetaan verovaroista."
Kuvitteletko että tuet kattavat millaisen asunnon tahansa? Kyllä niissä tuissa on kattosumma joka on aika matala. Itselläni on kaksi opiskelvaa lasta eikä kummallakaan asumistuki/asumislisä kata läheskään koko vuokraa. Loppu katetaan sitten joko lainalla tai työtuloilla silloin kun niitä opintojen ohella on.
Asumisen tuet saattavat olla lähellä vuokraa vain ihan halvimmissa soluasunnoissa.
Niin, ja?
Vierailija kirjoitti:
"Opiskelijat saavat käytännössä yhteiskunnalta jo 50k€ per lukukausi "
Onko jokaiselle oma henkilökohtainen opettaja vai miten kuluiksi saadaan 4160e/kk?
Sen se käytännössä maksaisi jos yliopisto sen laskuttaisi niin että se olisi taloudellisesti kannattavaa, esim. USA:ssa 40 000–80 000 dollaria vuodessa. Eli Suomessa olisi sen n. 50k€ hinnaston alapäästä.
Vierailija kirjoitti:
"Nyt vanhemmat ovat ihan mustasukkaisia siitä jos joku nuori saa enemmän kuin he itse nuorena. En ymmärrä mikä näihin ihmisiin on mennyt."
Nykyinen aikuisten ja vanhusten sukupolvi on kaikkein itsekkäin mikä tässä maassa on koskaan ollut. Tuijotetaan vain omaan napaan ja mitä juuri minä saan. Näkyy sitten koko yhteiskunnassa.
Ollaan kyllä kärkkäitä arvostelemaan muita mutta itse ei tehtäisi mitään eikä olla valmiita maksamaan mistään mikä menee vähääkään myös muille.
Nykynuorisoa itsekkäämpää sukupolvea ei ole eikä toivottavasti tule.
Vierailija kirjoitti:
Eläkekin voitaisiin muuttaa eläkeläiselle myönnettäväksi lainaksi joka sitten maksettaisiin takaisin jäljelle jääneestä omaisuudesta kuoleman jälkeen. Jos omaisuus ei riitä niin perilliset ovat henkilökohtaisessa vastuussa loppulainasta.
Eläkeläisethän ovat eläkkeensä maksaneet eli älä tahvo tule vertailemaan omenoita ja appelsiineja.
Vierailija kirjoitti:
Maailma, elämä ja nuoriso on hieman muuttunut 50-luvulta ja jopa 90-luvulta.
Nykyisessä ärsyketulvassa ja nopeatahtisessa elämässä ymmärrän hyvin opiskelijoiden halun omaan asuntoon.
Ihmettelen että otettu joku mummeli haastateltavaksi, ois nyt ees ollut jotain kontekstia että oltais otettu 50 luvun opiskelija ja 2000 luvun opiskelija haastateltavaksi ja verrattu sitten sitä soluasumista keskenään.
Ihme agenda toi että kaikkien pitäisi väkisin pakkoasua varsinkin kun tänä päivänä ei voi luottaa yhteenkään tuntemattomaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu nykypäivään mitkään solut, paitsi jossain kehitysmaissa kuten Yhdysvallat.
Kuuluuko nykypäivään et muut maksaa kun asustelet vuosikaudet kaupungin keskustan yksiössäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suksi nyt rasse v:ttuun jauhamasta paskaa.
Suosittelen Sinulle asumista tällaisessa monikulttuuri.elvetissä! Muutama kuukausikin riittää! Tule sitten vasta vinkumaan tänne!
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kansantalous kiittää kun opiskelijat valmistuvat sadantonnin velat niskassaan epävarmoille työmarkkinoille.
Siinähän sitä työt maistuisi eikä mitään välivuosia pidettäisi kun pitäisi velatkin maksaa. Hyvältä kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi asua ihan missä haluaa, kun maksaa itse tienaamillaan rahoilla omat menonsa.
Sepä se kun eivät maksa. Minustakin olisi täysin oikein velvoittaa kimppa-asumiseen, jos ei ole varaa asua ilman asumistukea yksiössä tai kaksiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu nykypäivään mitkään solut, paitsi jossain kehitysmaissa kuten Yhdysvallat.
Kuuluuko nykypäivään et muut maksaa kun asustelet vuosikaudet kaupungin keskustan yksiössäsi?
Hyvin harva opiskelija asuu missään keskustayksiössä, ainakaan suurimmissa kaupungeissa, eikä veronmaksajien piikkiin ainakaan! Itsellekin jää vielä maksettavaa!
Opiskelijat voisivat asua koulun luokissa, nehän ovat täysin tyhjillään illat ja yöt, mitä hirveää tilojen haaskausta.
Mitään opiskelija-asuntoja ei tarvittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ennen asuttiin alivuokralaishuoneessa tai vuokrattiin kimppakämppä"
Niin, ennen. Asiat muuttuvat jos et ole huomannut. Ihan kaikki asiat.
Ja nyt kun on miljardien säästöpaineita niin ne asiat muuttuu toiseen suuntaan. Paras siis kermeperseen vaan sopeutua.
Asumistuesta (yhteensä näemmä 1,8 miljardia) suurin osa menee köyhien ja tavisten yleiseen asumistukeen, sitten vanhusten joista kohtalainen osa ei edes saa sitä kun eläke on suurempi kuin rajat, ja opiskelijoiden osuus tuosta on joku 200 miljoonaa. Eli suomi ei tosiaankaan mene konkurssiin opiskelijoiden asumisen tukien vuoksi.
Tää vaan on näitä poliitikkojen päähänpinttymiä että opiskelijat on pakotettava soluihin vaikka väkisin ja siitä piittaamatta että tuossa hommassa on paljon ongelmia joita kukaan ei halua korjata.
Opiskelijat saavat käytännössä yhteiskunnalta jo 50k€ per lukukausi ilmaisen opetuksen muodossa sekä muut tuet päälle. Ja täällä kermaperseet kehtaavat vinkua lisää. Laskepa monenko työtätekevän verot yksi opiskelija syö vuodessa... kaikkeen nyt ei vaan ole varaa eli sinne soluun mars.
Opiskelijan asumistuet on 200 miljoonaa vuodessa, valtion budjetti on 90 miljardia + vaihtorahat, ja siitäkin sosiaaliturva eläkkeet mukaanlukien on ylivoimaisesti suurin summa. Keneltä siis leikataan? Tietty opiskelijoilta eikä noilta muilta, doh /s
Eduskunnan vuosibudjetti on 150 miljoonaa. Tällä elätetään 200 loista hoveineen.
Nämäkin 'loiset' tekevät töitä yhteiskunnan eteen. Sen sijaan todelliset loiset kuten opiskelijat tekevät töitä vain itsensä eteen.
Vastasin vain tuohon viestiin jossa väitettiin että soluasunnoista olisi luovuttu jo 30-40 vuotta sitten. Se ei pidä paikkaansa.