Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS Lukijan mielipide: Opiskelija-asuntojen tulisi olla soluasuntoja eikä yksiöitä

Vierailija
09.08.2026 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012192662.html

"Opintojani aloittaessani syksyllä 1955 muutin asumaan Otaniemen Teekkarikylän soluasuntoon. Solussa oli viisi kahden hengen huonetta ja yhteiset pesu-, wc- ja keittotilat sekä pieni sohvanurkkaus, jossa sopi jutella tai pelata korttia."

"Soluasuntojärjestelmä oli hyvä. Siinä yhden kokemukset välittyivät myös toisille. Yhdessä tekeminen auttoi opiskelua, ja samalla se oli edullinen yhteisö itsenäistä elämää opetteleville nuorille ihmisille. Jos yhteiskunnalla on varaa opiskelija-asuntoihin, niiden on oltava soluasuntoja eikä syrjäytymiseen pusertavia yksiöitä."

Nyt on asiaa! Näin sen olla pitää! 👍

Edullisia soluasuntoja opiskelijoille, eikä mitään syrjäytymistä aiheuttavia yksiöitä! Ne yksiöt tulevat myös veronmaksajille kalliiksi, kun niihin maksetaan enemmän tukia kuin edullisempiin soluasuntoihin.

Kommentit (1248)

Vierailija
261/1248 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos maksat itse asumisesi, niin voit asua ihan missä haluat. Jos joku muu maksaa, niin silloin pitää tyytyä siihen mitä saa."

Mutta miksi se taso ei saa nousta ja kehittyä aikojen kuluessa kun kaikki muukin kehittyy? Myös asiat joita ei itse suoraan maksa kuten vaikka sairaanhoito tai koulu. Ne eivät ole enää samanlaisia kuin 100 vuotta sitten.

Vierailija
262/1248 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soluissa on pahinta se, että kylpyhuone ja keittiö on aina sotkussa, koska se kuuluisa joku muu siivoaa.

Ja soloissa juuri keittiö ja kylpyhuone on niitä rahasyöppöjä, joku kylpyhuoneremontti 25.000€ muutaman vuoden välein, kun kukaan ei pidä huolta, eikä vastuita voi yksilöidä, toisin kuin yksiöissä ja ylleensä niissä käyttöikä voi olka jopa 20v ja  sama keittiöissä, siksi soluasunnoista luovuttiin jo 90-luvulla, eikä ole tätä päivää, koska se vuokranantajalle kannattomatonta. 

Meidän solussamme yksi sammui suihkuun ja oli laittanut vielä oven lukkoon. Asunnossa massiivinen vesivahinko. Vesi tulvi käytävään saakka. Kiva saada elää kosteusvaurioisessa murjussa jonkun kännisuihkuttelijan vuoksi! Sain astman siellä. 

Näin meilläkin kävi. Tämä suihkuttelu tapahtui onneksi loppukeväästä/alkukesästä, ja olin lähtenyt kesäksi pois solusta. Tämä suihkuttelija sitten joutui kärsimään aiheuttamansa vahingon seuraukset, kun koko kesän läpi käytävätilassa mölysi iso kuivain 24/7. Kuivatus oli juuri loppunut sitten elo-syyskuussa, kun palasin takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/1248 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että nuoriso voi nykyään huonosti kun vanhemman väestön asenteet heitä kohtaa ovat uskomattoman vihamielisiä ja vähätteleviä. Ennen sentään vanhemmat toivoivat ihan erityisesti että heidän lapsillaan olisi paremmin kuin heillä itsellään oli. Oli itsestäänselvää että maailma menee eteenpäin ja seuraava sukupolvi elää paremmin kuin edellinen aikanaan. Ja sitä juuri tavoiteltiin että näin oli ja se oli enemmänkin ylpeyden aihe että on saatu nuorille parempi maailma.

Nyt vanhemmat ovat ihan mustasukkaisia siitä jos joku nuori saa enemmän kuin he itse nuorena. En ymmärrä mikä näihin ihmisiin on mennyt.

Vierailija
264/1248 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on hyvinvointivaltio, ei mikään kehitysmaa, jossa opiskelijan kuuluu jakaa keittiö ja kylpyhuone tuntemattomien kanssa vain siksi, ettei hänellä ole varaa omaan yksiöön.

Eihän opiskelijoilla ole varaa niihin yksilöihin vaan ne vuokrat maksetaan verovaroista. Jos on omilla rahoilla mahdollisuus asua yksiössä niin siitä vaan, mutta ei muiden kustantamana.

Vierailija
265/1248 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi rajata tämä vain opiskelijoihin? Perheetkin voisivat paremmin yhteisöllisessä asumisessa, missä perheellä on oma huone tai kaksi, mutta keittiö, pesutilat ja sosiaalitilat jaettaisiin toisten perheiden kanssa. Tätä sosiaalista kommuunia voisi kutsua vaikka kolhoosiksi. Miksei kukaan ole keksinyt tätä aiemmin? 

Off topic, mutta venäjällä ei muunlaista asumista juuri olekaan. Ja nekin kerrostalokasarmit on perintö neuvostoliiton ajalta. Nyinen venäjä ei saa niitä pidettyä edes kunnossa, saati että rakentaisi jotain uudempaa. 

Vierailija
266/1248 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eihän opiskelijoilla ole varaa niihin yksilöihin vaan ne vuokrat maksetaan verovaroista."

Kuvitteletko että tuet kattavat millaisen asunnon tahansa? Kyllä niissä tuissa on kattosumma joka on aika matala. Itselläni on kaksi opiskelvaa lasta eikä kummallakaan asumistuki/asumislisä kata läheskään koko vuokraa. Loppu katetaan sitten joko lainalla tai työtuloilla silloin kun niitä opintojen ohella on.

Asumisen tuet saattavat olla lähellä vuokraa vain ihan halvimmissa soluasunnoissa.

Vierailija
267/1248 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, muuallakin asutaan kampuksilla soluissa mutta suomalaiselle kermaperseopiskelijalle ei kelpaa?

Ei täällä mitään kampussoluja ole kuin harvassa oppilaitoksessa, kuten muualla maailmassa. Et ole tainnut itse mitään opiskella, kun noin tietämätön olet.

Solu kuin solu. Taidat käydä vähän vajaalla? Miksi solu ei suomalaiselle kermaperseelle kelpaa kun se kelpaa muuallakin?

Nimenomaan ei ole solu kuin solu. Esim. Jenkeissä kampuksilla on uima-altaat, pelihuoneet ja lounget, ruokalat, kauppoja jne. Siinä on vissi ero, kun Suomessa pelkkä huonokuntoinen pieni huone kaukana kaikesta. Kallis bussilippu ostettava ja bussimatka oppilaitokselle kestää tunnin. Sitten ihmetellään, miksi opiskelijat masentuvat. T: Hoasin homesolusta aikoinaan sairastunut

Eiköhän se ruokailu järjesty siellä koululla opiskelijahintaan eli lopeta naukuminen. Pistää omat rahat sitten käyttöön jos on yksiöön päästävä - lainaa vaan jos ei muuten riitä.

Idiootti missasit pointin tässä kampussolu vs. mikä tahansa solu -vertailussa. Kuka esim. lähtee tunnin bussimatkan päästä pelkästään oppilaitokselle syömään, jos opetus on sinä päivänä etänä? Kyllä siinä vaan on pikkasen eroa, kun kaikki palvelut ja se asunto ja koulu sijaitsevat kaikki kampuksella.

Jos ei ole niin nälkä, että viitsisi sitä varten raahautua oppilaitokselle syömään opiskelijahintaan, niin voi sitten olla a) syömättä tai b) syödä jossain muualla. Suomi on vapaa maa.

Halvemmalla saa tehtyä ruoan itse, eikä tarvitse maksaa bussilippua ja istua yhteensä 2h bussissa sen takia, että käy Vantaan perukoilta pelkästään syömässä maksullisen ruoan. Vain tyhmä ei osaa miettiä, mikä on kulloinkin järkevää ja kannattavaa ja mikä ei.

No mitä sitten valitatte ruokalan puutteesta jos ette siellä kuitenkaan söisi? Pelkkiä selityksiä kermaperseiltä taas.

Skarppaahan nyt vähän! Jos asunnot olisivat kampuksella, niin tietenkin syötäisi ruokalassa. Nyt asunnot ovat Vantaan perukoilla, jolloin syömään Otaniemeen on niin pitkä matka, ettei siinä ole järkeä.

Kävisit laiska paska siellä koululla ja luennoilla niin saattaisit oppiakin jotain sekä syödä siellä ruokalassa. 

Vierailija
268/1248 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan opiskelijat ovat pilalle hemmoteltuja kitiseviä kermaperseitä. 

Vierailija
269/1248 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme että nuoriso voi nykyään huonosti kun vanhemman väestön asenteet heitä kohtaa ovat uskomattoman vihamielisiä ja vähätteleviä. Ennen sentään vanhemmat toivoivat ihan erityisesti että heidän lapsillaan olisi paremmin kuin heillä itsellään oli. Oli itsestäänselvää että maailma menee eteenpäin ja seuraava sukupolvi elää paremmin kuin edellinen aikanaan. Ja sitä juuri tavoiteltiin että näin oli ja se oli enemmänkin ylpeyden aihe että on saatu nuorille parempi maailma.

Nyt vanhemmat ovat ihan mustasukkaisia siitä jos joku nuori saa enemmän kuin he itse nuorena. En ymmärrä mikä näihin ihmisiin on mennyt.

Ehkä monet vanhemmat, jotka itse auttavat ja tukevat nuortaan, ovat vaikka ostaneet tälle asunnon käyttöön, ovat hieman katkeralla päällä kun tajuavat, että toisten kakaroille maksetaan tuliterät vuokrakämpät 100% verovaroista.

Vierailija
270/1248 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen asukoot miten huvittaa, kunhan maksaa sen itse. Jos haluaa yksiön niin sitten nipistää rahat jostain muualta, eikä kinuta kelalta lisää tukia.

Eihän opiskelijat saakaan kuin sen 296 euroa, vaikka asuisi linnassa. Loput maksetaan aina itse.

Vierailija
271/1248 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eihän opiskelijoilla ole varaa niihin yksilöihin vaan ne vuokrat maksetaan verovaroista."

Kuvitteletko että tuet kattavat millaisen asunnon tahansa? Kyllä niissä tuissa on kattosumma joka on aika matala. Itselläni on kaksi opiskelvaa lasta eikä kummallakaan asumistuki/asumislisä kata läheskään koko vuokraa. Loppu katetaan sitten joko lainalla tai työtuloilla silloin kun niitä opintojen ohella on.

Asumisen tuet saattavat olla lähellä vuokraa vain ihan halvimmissa soluasunnoissa.

Kaikki asumistuet pois opiskelijoilta ja halpoja soluja tilalle. Ei tarvitse sitten naukua vuokrasta. Jos luksusta kaipaa niin maksaa sitten itse.

Vierailija
272/1248 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt vanhemmat ovat ihan mustasukkaisia siitä jos joku nuori saa enemmän kuin he itse nuorena. En ymmärrä mikä näihin ihmisiin on mennyt."

Nykyinen aikuisten ja vanhusten sukupolvi on kaikkein itsekkäin mikä tässä maassa on koskaan ollut. Tuijotetaan vain omaan napaan ja mitä juuri minä saan. Näkyy sitten koko yhteiskunnassa.

Ollaan kyllä kärkkäitä arvostelemaan muita mutta itse ei tehtäisi mitään eikä olla valmiita maksamaan mistään mikä menee vähääkään myös muille.

Vierailija
273/1248 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa on minusta hyvä systeemi. Opiskelijat asuvat soluissa, joissa jokaisella on oma kylppäri, mutta keittiö- ja oleskelutilat ovat yhteiset. Mun ystävän lapsella on huoneessaan myös vedenkeitin ja itse hankittu minijääkaappi.

Vierailija
274/1248 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei Suomessa ole opiskelij campuksia?  Usassa ollut jo vuosisatoja.  Asuntoloissa asutaan huonekaverin kanssa.  Pidetään outona jos joku opiskelija asuu muualla.

Vierailija
275/1248 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen asukoot miten huvittaa, kunhan maksaa sen itse. Jos haluaa yksiön niin sitten nipistää rahat jostain muualta, eikä kinuta kelalta lisää tukia.

Eihän opiskelijat saakaan kuin sen 296 euroa, vaikka asuisi linnassa. Loput maksetaan aina itse.

Senkin voisi ottaa pois ja tukimuodoksi kelpaisi taattu solu-asunto.

Vierailija
276/1248 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikki asumistuet pois opiskelijoilta ja halpoja soluja tilalle. Ei tarvitse sitten naukua vuokrasta. Jos luksusta kaipaa niin maksaa sitten itse."

Jos kaikki tuet otetaan pois niin silloinhan maksaa jo siitä kämäisestä solusta ihan itse, ei vasta luksuksesta.

Vierailija
277/1248 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä monet vanhemmat, jotka itse auttavat ja tukevat nuortaan, ovat vaikka ostaneet tälle asunnon käyttöön, ovat hieman katkeralla päällä kun tajuavat, että toisten kakaroille maksetaan tuliterät vuokrakämpät 100% verovaroista.

Tuliterät? Voi olla varma että 99% opiskelijoista ei asu missään tuliterissä, toiseksi opiskelija ei saa pitää sitä vuokrakämppäänsä jossa asuu muutaman vuoden, kolmanneksi tuliterä on jopa haitta nykyään kun rakentamisen laatu on mitä on.

Ylipäänsä vuokra-asumisessa rikastuu ihan muut tahot kuin vuokralainen. Mutta tuo valitus vaan kertoo miten pihalla porukka on mutuillessaan mielikuviaan yhteiskunnan toimimisesta. 

Vierailija
278/1248 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei Suomessa ole opiskelij campuksia?  Usassa ollut jo vuosisatoja.  Asuntoloissa asutaan huonekaverin kanssa.  Pidetään outona jos joku opiskelija asuu muualla.

Sitähän nämä solut käytännössä ovat tosin hajautettu ympäriinsä. Ja kermaperseet valittaa vaikka muualla se tutkinto maksaa jo 50k€ per lukukausi...

Vierailija
279/1248 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan opiskelijat ovat pilalle hemmoteltuja kitiseviä kermaperseitä. 

Totta, ei jakseta muutamaa vuotta elää opiskelijaelämää.  Ennen asuttiin alivuokralaishuoneessa tai vuokrattiin kimppakämppä.

Vierailija
280/1248 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Senkin voisi ottaa pois ja tukimuodoksi kelpaisi taattu solu-asunto."

Miten se tulee halvemmaksi kuin antaa se soluasumista vastaava summa rahana? Ei ne soluasunnot rakennu  ilmaiseksi eikä niiden ylläpito ole ilmaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme