Miksi kaikki on nykyään yltiömaustettua? Chiliä tungetaan joka paikkaan
Ostin taannoin Snellmannin mureita pannulastuja, ajatuksena tehdä lämpimiä voileipiä.
Hölmönä päättelin, että jos on kaksi vaihtoehtoa, original ja spicy niin se original on jotain normaalia, jossa nyt ei ainakaan mitään voimakkaita mausteita ole.
Kun leivät olivat valmiit ja maistoin, melkein suu paloi. Ja sitten tarkistin ainesosat. Siellä listalla oli chili ja cayennepippuri. Minun makuuni tosi tuliset, sen lisäksi että olivat tönkkösuolaiset mutta niinhän nämä nykyajan valmisteet valittettavasti ovat, sydäntautiyhdistysten suosituksista riippumatta ja hyvän kansanterveyden ylläpidon päämäärät unohtaen.
Olen jotain grilliribsejäkin koittanut ettiä, semmoisia normaalisti vähän maustettuja. Niitä löytyi hyvin kaupoista vielä 10 vuotta sitten, mutta ei enää. Kaikki on jotain chilimaustettuja tai muutoin syömäkelvottomia.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Tulisuus on lienee kallujen "kulinarismia". Siinä ei ole mitään makua. Polttaa vain suuta.
Tulisuus on täysin sivuseikka chilissä. Oleellista on nimenomaan sen maku, mutta mitäpä kaltaisesi kallu mistään mauista mitään ymmärtäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska suolasta on tehty pahis, niin sitä koitetaan korvata kaikilla mahdollisilla paskamausteilla.
Jos osaa käyttää mausteita niin suolaa ei tarvitse kuin hyppysellinen. Suomalaiset emännät eivät ole koskaan osanneet maustaa niin ovat sitten vaan suolanneet
Suola oli alunperin ollut mauste vaan säilöntäaine, mutta sitä kautta suolan makuun totuttiin.
Tulisia valmisruokia ei Suomesta juuri löydä. Lidlin Inferno-pizzassa oli tulisuutta, mutta se oli pahan makuinen. Chilikastikkeet puolestaan ovat liian etikkaisia, joten nekin ovat pahoja. Hyvä chili on tulinen ja siinä on hedelmäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Sinä taidat olla niitä, jotka pyyhkivät valkosipulinkynnellä tarjoiluastiaa, ettei tule liian tujua ja yksi pippuri viiteen litraan keittoa riittää, mutta suolaa kuluu valtamerellinen viikossa...
Syön paljon valkosipulia, pikkuinen kuppi puristettua valkosipulia öljytilkassa menee parissa päivässä. Ruokien lisukkeena tai ihan leivän päällä vaan. Samoin suurimmasta osasta mausteita pidän, mutta en tulisista. Ihan kaikista muista normaaleista vaan. Tällä hetkellä lempparini lisukkeista valkosipulimössön lisäksi on hillottu punasipuli
Suolaa en juurikaan lisää ruokaan ja esimerkiksi kaupan sämpylät ja muut vaaleat leivät ovat yleensä aina liian suolaisia. Suolaa en voi käyttää korkean verenpaineenkaan vuoksi.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei kaupasta saa mitään vahvasti maustettua tuotetta.
Ihan hyvä näin. Kaikkeen ruokaan ei sovi vahvat mausteet ja ruokia voi maustaa itse. Toisin päin asian hoitaminen on liki mahdotonta.
Peitetään kaiken sen paskan maku mitä siihen safkaan on jemmattu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhustenkodissa sinä ap saat sitten sellaista ruokaa mistä tykkäät. Puuroa, velliä ja kiisseliä.
Kiisseli ei sitten saa kyllä olla viinimarjoista tehtyä koska se on ihan liian väkevän makuista.
Se onkin oikeasti hirvittävää. Lähestulkoon kaikista muista marjoista saa paljon paremmanmakuisia jälkiruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulisuus on lienee kallujen "kulinarismia". Siinä ei ole mitään makua. Polttaa vain suuta.
Tulisuus on täysin sivuseikka chilissä. Oleellista on nimenomaan sen maku, mutta mitäpä kaltaisesi kallu mistään mauista mitään ymmärtäisikään.
Mitä olen chiliä syönyt, se on oikeasti pahan makuista. Terveisin työkseen ruokaa tehnyt
Olen kiinnittänyt huomiota täysin samaan kuin ap.
Jos ostat jotain valmismarinadissa olevaa, siellä on hyvin usein chiliä. Pakkausselosteet pitää syynätä tarkkaan, koska meillä ei vatsa kestä, jos on vähänkin liian mausteista. Uutustuotteet ovat aina hot, spicy ja even hotter. Kuka näistå edes pitää? Vai ajattelevatko valnistajat, että chiliä syövät ovat liian laiskoja marinoimaan lihansa itse? :D
Vierailija kirjoitti:
Sinunkaltaistesi takia minulla on jääkaappi täynnä korealaisia chilitahnoja ja muuta vastaavaa. En halua syödä märän pahvin makuisia ruokia.
Eli et osaa tehdä ruokaa kun pitää chilillä maku peittää? Luuletko jossain Michelin ravintolassa saavasi pihvin jonka maku on peitetty mausteilla ?
Vierailija kirjoitti:
Minusta ongelma on siinä, että vaikka tuotteen sanotaan olevan spicy tai tulinen, niin se harvemmin on sitä. Tai Aasialaisittain maustettu ei eroa texmexistä. Samaa huttua.
Tehdään velttoa AP:n kaltaisten takia, joista tavan mustapippuri on liian tulista. Tai valkosipuli on myrkkyä.
Mutta makuasia.
Kalevista ja marjatasta kaikki on tulista ja väkevää :o)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei texmexiäkään tarvitse peittää chiliin vaan siinä voi maistua vaikkapa suklaa jos jotain aromia haluaa. Itselle ei tee tiukkaa ei curry, ei chimichurry, ei aasialaiset soijapohjaiset tamarindit sun muut, ei harissa tai muutkaan eksoottiset maut. Ikävää jos chilillä yritetään peitellä sen ruoan oikeaa mausteisuutta, vivahteita, savua jne.
Suklaan makuinen chili con carne ilman chiliä😂
Siinä yksi joka ei tajua kulinariasta yhtään mitään, chiliä vaan joka paikkaan niin kaikki maistuu samalta
Jos ruoan nimessä on chili niin ei siinä kuulu olla sen sijasta suklaata. Eikö tuon nyt vähän tyhmempikin tajua?
Meksikolaiseen chiliruokaan kuuluu olennaisesti kaakao. Oletko itse niin tyhmä, ettet tuota ole ymmärtänyt?
Vaivasuiden murheet 2020-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos ostat jotain valmismarinadissa olevaa, siellä on hyvin usein chiliä. Pakkausselosteet pitää syynätä tarkkaan, koska meillä ei vatsa kestä, jos on vähänkin liian mausteista. Uutustuotteet ovat aina hot, spicy ja even hotter. Kuka näistå edes pitää? Vai ajattelevatko valnistajat, että chiliä syövät ovat liian laiskoja marinoimaan lihansa itse? :D
Pakkausselosteet ovat yleensä sen verran pienellä, että edes lukulaseilla ei näe, mitä niissä lukee.
Tää palsta ei kyllä petä. Tullaan tänne mollaamaan hyvän keskustelun aloittanutta. Ja pätemään miten edistyksellisiä ja nuorekkaita ollaan kun tykkää chilistä ja tulisuudesta. Osa pitää ihan mauista.
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että nykyään kaikessa valmis maustetuissa on joko liikaa tulisuutta tai makeutta. Tällä palstalla on turha yrittää aloittaa keskustelua. Suurin osa ei osaa kuin kuittailla.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei kaupasta saa mitään vahvasti maustettua tuotetta.
Saavillinen wasabia näkyi olevan lähikaupan sushi-buffassa.
Lukutaito tosiaan auttaa, ap. Oletko persu kun et lue?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkausselosteet ovat yleensä sen verran pienellä, että edes lukulaseilla ei näe, mitä niissä lukee.
Minä tsekkaan nuo tiedot netistä ensin ennen kuin edes lähden kauppaan. Itse en siedä jeeraa lähes ollenkaan, joten mieluusti jätän sillä maustetut lihat ostamatta pl kebabin. Siihen se kyllä sopii.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on vauvasuita. Monelle se Turun ”väkevä” sinappikin on liikaa.
Minulla oli kaveri jonka suu paloi sweet & chili kastikkeesta, siis niistä kauppojen perusjutuista.