Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaikki on nykyään yltiömaustettua? Chiliä tungetaan joka paikkaan

Vierailija
09.08.2026 |

Ostin taannoin Snellmannin mureita pannulastuja, ajatuksena tehdä lämpimiä voileipiä.

Hölmönä päättelin, että jos on kaksi vaihtoehtoa, original ja spicy niin se original on jotain normaalia, jossa nyt ei ainakaan mitään voimakkaita mausteita ole. 

Kun leivät olivat valmiit ja maistoin, melkein suu paloi. Ja sitten tarkistin ainesosat. Siellä listalla oli chili ja cayennepippuri. Minun makuuni tosi tuliset, sen lisäksi että olivat tönkkösuolaiset mutta niinhän nämä nykyajan valmisteet valittettavasti ovat, sydäntautiyhdistysten suosituksista riippumatta ja hyvän kansanterveyden ylläpidon päämäärät unohtaen.

Olen jotain grilliribsejäkin koittanut ettiä, semmoisia normaalisti vähän maustettuja. Niitä löytyi hyvin kaupoista vielä 10 vuotta sitten, mutta ei enää.  Kaikki on jotain chilimaustettuja tai  muutoin syömäkelvottomia. 

Kommentit (147)

Vierailija
141/147 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on vauvasuita. Monelle se Turun ”väkevä” sinappikin on liikaa. 

Minulla oli kaveri jonka suu paloi sweet & chili kastikkeesta, siis niistä kauppojen perusjutuista.

Etteipä vain hänellä ollut sillä hetkellä afta suussa? Siinähän pelkkä tomaatti kirveltää ikävästi.ja rakkulaa voi joku tietämätön luulla palovammaksi. Itse olen kärsinyt noista viisivuotiaasta saakka.

Vierailija
142/147 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ongelma on siinä, että vaikka tuotteen sanotaan olevan spicy tai tulinen, niin se harvemmin on sitä.  Tai Aasialaisittain maustettu ei eroa texmexistä. Samaa huttua. 

Tehdään velttoa AP:n kaltaisten takia, joista tavan mustapippuri on liian tulista. Tai valkosipuli on myrkkyä.

Mutta makuasia. 

Kalevista ja marjatasta kaikki on tulista ja väkevää   :o)

Eläkeläisille sopiva ruoka on piimä ja perunamössö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/147 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Yrität on rauhoittaa vatsaa ja pitää lepopäivän, saa chiliä vain kaupan ruoasta. Tai kuiva kana.

Vierailija
144/147 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja suola haloo... Suomessa sydän- ja verisuonitaudit ovat vakava ja laaja ongelma kansalla. Onko ihme, kun savustetussa kalassa voi olla 4% suolaa!!!

Miksi on sallittua ta ppaa suolalla? Jokainen voi lisätä kotonaan suolaa ruokaan, mutta pois sitä ei voi kalasta ottaa.

Joku järki tuohon suolaamiseen nyt!!!

Aika usein kyllä nykyään törmää päin vastoin siihen, että suolaa on tuskin ollenkaan. Joku kahvilan kasvispiiras äskettäin oli suolaton, vailla mitään muutakaan maustetta ja hyydytetty vielä munamaidolla. Melkein jäi syömättä.

Vierailija
145/147 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää se, kun tuotteita kaupataan TULINEN 🔥 gatekoriassa ja sitä chilin aromia saa hakemalla hakea. 

Hiton vauvasuut! 

Vierailija
146/147 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää se, kun tuotteita kaupataan TULINEN 🔥 gatekoriassa ja sitä chilin aromia saa hakemalla hakea. 

Hiton vauvasuut! 

Juuri näin. Avaajan ränttäys on täysin mielikuviteltua trollausta. Kaupoista ja ravintoloista on vaikea löytää oikeasti tulisia ruokia. Hakemalla pitää hakea ja tietää salaiset paikat. Toki joka kaupassa on perusvalikoima tulisia mausteita joilla voi kokata tai valmisruoan maustaa. Mutta sitten ravintoloissa ei ole edes pöytömausteena aina mitään tai korkeintaan väsynyttä etikkalierua Tabascoa. 

Suomessa jopa etniset ravintolat ovat tyypillisesti vesittäneet tulisuuden siihen nähden mitä autenttinen safka on. Ja sit jos pyytää tulisen, niin tarjoilija tai myyjä erikseen varoittelee ja varmistelee että olihan nyt kokemusta tulisesta ettei vaan tuu pipi ja poppa. Kaiken pääkallovaroittelun ja vastuuvapautusten allekirjoittamisen jälkeen saa annoksen, josta hienoisesti aistii chilin aromin ja vähän lämmittää. 

Itse tiedän lähialueilta yhden ravintolan eli tämmöisen ns. karvarannepitserian, jossa myydään yhtä tuotetta, joka minusta on sopivan tulinen kun sellaista tekee mieli. Pizzan nimi on onneksi kuvaava Super Hot. Se on käytännössä ainut pizza mitä koko kaupungista tilaan mikäli on vapaa valinta. Lievä miinus siitä, että tulisuus tulee jostain väkevästä valmiskastikkesta eikä ole chilin aromia niinkään kuin pelkkää poltetta. Onneksi muuten täytteet sopii omaan makuun, niin maistuu.

Vierailija
147/147 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulisuus on lienee kallujen "kulinarismia". Siinä ei ole mitään makua. Polttaa vain suuta.

Tulisuus on täysin sivuseikka chilissä. Oleellista on nimenomaan sen maku, mutta mitäpä kaltaisesi kallu mistään mauista mitään ymmärtäisikään.

Mitä olen chiliä syönyt, se on oikeasti pahan makuista. Terveisin työkseen ruokaa tehnyt 

No työkseen ruokaa tehneitä nyt on amiksen kahden vuoden koulukeittiökokit ja kaikenlaiset festareilla pakastepyttäriä lämmittelevät. 

Yksikään pätevä KOKKI ei tuollaista sanoisi. Chilejä on tusinoittain erilaisia ja niitä on monenlaisia. Tyhmä suurtalouskokki tietää ehkä paprikan joka on yksi chili, ilman tulisuutta. Pätevä kokki tietää ne muut alalajit ja lukemattomat lajikkeet. Ja osaa käyttää niiden monipuolisia makuja.