Miksi kaikki on nykyään yltiömaustettua? Chiliä tungetaan joka paikkaan
Ostin taannoin Snellmannin mureita pannulastuja, ajatuksena tehdä lämpimiä voileipiä.
Hölmönä päättelin, että jos on kaksi vaihtoehtoa, original ja spicy niin se original on jotain normaalia, jossa nyt ei ainakaan mitään voimakkaita mausteita ole.
Kun leivät olivat valmiit ja maistoin, melkein suu paloi. Ja sitten tarkistin ainesosat. Siellä listalla oli chili ja cayennepippuri. Minun makuuni tosi tuliset, sen lisäksi että olivat tönkkösuolaiset mutta niinhän nämä nykyajan valmisteet valittettavasti ovat, sydäntautiyhdistysten suosituksista riippumatta ja hyvän kansanterveyden ylläpidon päämäärät unohtaen.
Olen jotain grilliribsejäkin koittanut ettiä, semmoisia normaalisti vähän maustettuja. Niitä löytyi hyvin kaupoista vielä 10 vuotta sitten, mutta ei enää. Kaikki on jotain chilimaustettuja tai muutoin syömäkelvottomia.
Kommentit (147)
Suomessa ei kaupasta saa mitään vahvasti maustettua tuotetta.
Jos ei pysty käyttämään mausteita, kannattaa ostaa maustamattomia tuotteita. Monet tykkäävät, että ruoassa on vaihtelevia makuja.
Minusta ongelma on siinä, että vaikka tuotteen sanotaan olevan spicy tai tulinen, niin se harvemmin on sitä. Tai Aasialaisittain maustettu ei eroa texmexistä. Samaa huttua.
Tehdään velttoa AP:n kaltaisten takia, joista tavan mustapippuri on liian tulista. Tai valkosipuli on myrkkyä.
Mutta makuasia.
Se, että AP:n mielestä raaka kaali on liian voimakkaan makuista on ihan vaan AP:n ongelma.
Mikset ap mausta itse? Eli pelkät suolat?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei kaupasta saa mitään vahvasti maustettua tuotetta.
Tämä on totta. Suosittelen S-ryhmän kauppoja niille, jotka kuuluvat "Afraid you might taste something?" -porukkaan. Niistä ei löydä vahingossakaan mitään kunnolla maustettua.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei pysty käyttämään mausteita, kannattaa ostaa maustamattomia tuotteita. Monet tykkäävät, että ruoassa on vaihtelevia makuja.
Oma ongelmani ainakin on se että ruuissa on tulisuutta, mutta juuri se maku puuttuu.
Tuotteet suunnataan enemmistölle, koska silloin saadaan eniten liikevaihtoa.
Mausteita pelkäävä eläkeläinen on vähemmistöä.
Kaupasta saa maustamatonta lihaa monessa eri muodossa. Voi maustaa miten itse huvittaa tai vaikka jättää maustamatta.
Vierailija kirjoitti:
Mikset ap mausta itse? Eli pelkät suolat?
Kaikki puolivalmisteet on myös kovin suolaisia, leivässäkin on hirveästi suolaa. Parempaa tosiaan saa kun tekee itse, saa lisätä suolaa ja chiliä oman maun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma ongelmani ainakin on se että ruuissa on tulisuutta, mutta juuri se maku puuttuu.
No älä laita niihin sitä tulisuutta sitten.
Vanhustenkodissa sinä ap saat sitten sellaista ruokaa mistä tykkäät. Puuroa, velliä ja kiisseliä.
Eräässä 70-luvun kokkauskirjassa oli resepti mausteiselle uuniruoalle. Siinä käytettiin mustapippuria ja paprikajauhetta. Uunivuoka siveltiin halkaistulla valkosipulinkynnellä. Tämä on monelle se tulisuuden taso, jota pystyy syömään ja sitten ihmetellään, kun muut kaipaa makuja.
Vierailija kirjoitti:
Vanhustenkodissa sinä ap saat sitten sellaista ruokaa mistä tykkäät. Puuroa, velliä ja kiisseliä.
Kiisseli ei sitten saa kyllä olla viinimarjoista tehtyä koska se on ihan liian väkevän makuista.
Pilaantuneen maku saatava peittoon. Lihajalosteissa, erityisesti makkaroissa, ihmisruumiiden maku.
Terveiset Norjasta. Täällä alkaa aina parin kuukauden jälkeen kaipaamaan Suomesta hyvää, maistuvaa ruokaa, etikkasäilykkeitä ja sitä, ettei kaikessa ole joko tilliä tai maissia, mikä on arkikulinarismin huipentuma. Hapankaalikin on makeaa.
Vierailija kirjoitti:
Pilaantuneen maku saatava peittoon. Lihajalosteissa, erityisesti makkaroissa, ihmisruumiiden maku.
No jopas lähti mielikuvitus kierroksille.
Ongelma on siinä, että chiliä tungetaan sinnekin, mihin se ei kuulu. Ruuassa ei maistu mikään muu. Esim. ostin leipomosta hätäapulounaaksi paahtopaistipatongin (oli aiemmin hyvää). Nyt sinne oli lisätty kammottavaa chilimajoneesia, eli se hyvä liha ei maistunut enää lainkaan. Chorizoksi on jo kauan väärennetty jotain makkaraa kaatamalla sekaan huonoa chiliä.
Höpö höpö! Chiliä ei ole missään kunnolla. Söin jotain "lempeän tulista". Ei maistunut millekään.
Lukutaito! Ja pari sekuntia aikaa käyttää sitä kaupassa, kun tuotetta juuri valitset.
Ei läheskään kaikessa ole chiliä! Me muut vain osaamme valita.