IS Nyt suomalainen saunakin piti pilata, koska joku häpeää pientä penistään
Iltalehden toimittaja puolustaa sitä, että uimahallien saunoihin saa mennä uimapuvussa, koska alastomuus voi kuulemma ahdistaa ihmisiä, jotka häpeävät esimerkiksi rintojaan tai pientä penistään.
Siis oikeasti.
Suomessa on saunottu alasti vuosisatoja. Siinä ei ole ollut mitään seksuaalista eikä tarkoituksena ole ollut esitellä kenellekään yhtään mitään. Päinvastoin sauna on ehkä viimeisiä paikkoja, joissa ihmisen vartalolla ei ole ollut mitään väliä.
Mutta vuonna 2026 tämäkin pitää ilmeisesti määritellä ongelmaksi, koska joku saattaa kokea epämukavuutta.
Tämä tuntuu olevan nykyajan perussääntö: mitään omaa epävarmuutta ei tarvitse enää opetella käsittelemään. Sen sijaan kaikkien muiden pitää muuttaa käytöstään, sääntöjä ja lopulta koko kulttuuria, jotta kenellekään ei vain tulisi hetkeksikään epämukava olo.
Ja tietenkin perinteisen saunakulttuurin puolustajat kuitataan jutussa Simpsonien pilvelle raivoaviksi ukoiksi. Kätevää. Ensin muutetaan vanha tapa ja sitten nauretaan niille, jotka kysyvät miksi.
Mitä seuraavaksi?
Pukuhuoneisiin yksityiskopit kaikille, koska joku saattaa nähdä toisen ihmisen vartalon? Suihkuihin uimapuvut? Saunaan puhelimet, jos joku kokee olonsa turvattomaksi ilman niitä?
Jos ei halua olla alasti yhteisessä saunassa, se on täysin ymmärrettävää. Mutta miksi siitä seuraa automaattisesti, että juuri suomalaisen saunakulttuurin pitää muuttua?
Vai onko nyky-Suomessa jo lähtökohtaisesti väärin ajatella, että joskus myös yksilö voisi sopeutua yhteiseen tapaan eikä aina päinvastoin?
Kommentit (409)
Se ja sama, en käy uimahallissa ja omassa saunassa saan olla niin kuin haluan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme siinä kullissa tai pillussa on niin ihmeellistä? Samanlainen elin se on siinä missä korva tai nenäkin.
Saat siis orgasmin niistämällä nenääsi? Kantsii ottaa yhteyttä lääkäriin.
Kuules nyt Pasi-Petteri. Niin kauan kuin pissasi kulkee karvaa pitkin ja näet peniksesi vain peilin kautta, niin älä tule jakelemaan neuvoja ja ohjeita vauva-palstalla. Koskee ne sitten korvaa, nenää, kullia tai pillua. Sovitaanko näin?
Et vastannut kysymykseen. Saatko orgasmin niistämällä nenäsi? Nenäsihän on samanlainen elin siinä missä kuin pippelisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa taas olla kyse siitä, että luodaan ongelma sinne missä ei mitään ongelmaa edes ole ollut. Jos joku haluaa tulla saunaan pyyhe päällä niin tulkoon. Jos joku haluaa saunoa ilman pyyhettä niin saunokoon.
Miksi taas tehdään ongelmaa asiasta missä ei ole ole ollut mitään ongelmaa vuosikymmeniin? Eikö ole tärkeintä, että saunotaan yhdessä, kuten Suomessa on tehty vuosikymmenet? Sauna on aina yhdistänyt ihmisiä eikä erottanut. Miksi tätä periaatetta halutaan nyt muuttaa?
Onhan sauna erottanut! Tätä ketjua lukiessa olen huomannut, että häveliäimmät eivät enää käy uimahalleissa tai saunoisssa, koska eivät halua olla nakuja toisten edessä. Tämä nimenmaan on erottamista. Eikä tämä ole vain nollariluvun aatosta. Jos mun lapsuudessa 50 vuotta sitten osa jätti saunomiset väliin juuri tästä syystä.
He ovat itse tehneet päätöksen olematta käymättä uimahalleissa ja saunoissa. Ei sitä päätöstä heidän puolestaan kukaan muu ole tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se uikkareista nouseva kloori siellä saunan kuumuudessa höyrysty? Näin meitä lapsena peloteltiin ja perusteltiin alastomuutta. En halua uida samassa vedessä näiden "uikkarisuihkuttelijoiden" kanssa, koska ne ei pese prsettään ja ne pöpöt mitä niistä äijistä lähtee, kuvottaa mua! En käy enää uimalassa.
Ei. Toi käsitys on jo ajat sitten todettu vääräksi.
Kannattaisi ehkä ensin opetella historiaa ennen kuin alkaa huutaa "suomalaisesta saunaperinteestä".
Alasti saunominenhan yleistyi Suomessa vasta 1960-70-luvuilla. Sitä ennen etenkin julkisissa saunoissa käytettiin yleisesti pyyhettä tai jonkinlaista uima-asua. Tämä nykyinen "aina on saunottu nakuna" on lähinnä myöhemmin keksitty romantisoitu myytti.
Eli ironisesti juuri nämä kovimmat "PERINTEET!"-huutajat puolustavat muutaman vuosikymmenen vanhaa muoti-ilmiötä. 😂
Mutta tuskin faktat tässä ketjussa ketään kiinnostavat.
Miten jollekin on niin tärkeää, että muutkin ovat alasti? Ole itse vaan jos haluat, minä en halua.
N45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme siinä kullissa tai pillussa on niin ihmeellistä? Samanlainen elin se on siinä missä korva tai nenäkin.
Saat siis orgasmin niistämällä nenääsi? Kantsii ottaa yhteyttä lääkäriin.
Kuules nyt Pasi-Petteri. Niin kauan kuin pissasi kulkee karvaa pitkin ja näet peniksesi vain peilin kautta, niin älä tule jakelemaan neuvoja ja ohjeita vauva-palstalla. Koskee ne sitten korvaa, nenää, kullia tai pillua. Sovitaanko näin?
Et vastannut kysymykseen. Saatko orgasmin niistämällä nenäsi? Nenäsihän on samanlainen elin siinä missä kuin pippelisikin.
Uskon että saisin orgasmin niistämällä Pasi-Petterin nenän vasemmalta oikealle mennen tullen.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa nyt hyvät ihmiset järki käteen. Jos Mauri Peltokangas astuu yleiseen saunaan, niin eiköhän puheenaiheet pyöri bensan hinnan ja Maurin ylinopeuksien ympärillä, eikä Maurin kullin ympärillä?
Riippuu onko sauna Helsingissä vai Kokkolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa taas olla kyse siitä, että luodaan ongelma sinne missä ei mitään ongelmaa edes ole ollut. Jos joku haluaa tulla saunaan pyyhe päällä niin tulkoon. Jos joku haluaa saunoa ilman pyyhettä niin saunokoon.
Miksi taas tehdään ongelmaa asiasta missä ei ole ole ollut mitään ongelmaa vuosikymmeniin? Eikö ole tärkeintä, että saunotaan yhdessä, kuten Suomessa on tehty vuosikymmenet? Sauna on aina yhdistänyt ihmisiä eikä erottanut. Miksi tätä periaatetta halutaan nyt muuttaa?
Onhan sauna erottanut! Tätä ketjua lukiessa olen huomannut, että häveliäimmät eivät enää käy uimahalleissa tai saunoisssa, koska eivät halua olla nakuja toisten edessä. Tämä nimenmaan on erottamista. Eikä tämä ole vain nollariluvun aatosta. Jos mun lapsuudessa 50 vuotta sitten osa jätti saunomiset väliin juuri tästä syystä.
He ovat itse tehneet päätöksen olematta käymättä uimahalleissa ja saunoissa. Ei sitä päätöstä heidän puolestaan kukaan muu ole tehnyt.
Se, että ihminen tekee itse päätöksen olla menemättä, ei tarkoita, etteikö ympäristön käytäntö voisi sulkea häntä ulkopuolelle.
Jos uimahallin tai saunan ainoa hyväksytty tapa on olla alasti muiden kanssa, niin ihminen, joka kokee alastomuuden vaikeaksi tai epämukavaksi, joutuu valitsemaan käytännössä kahdesta vaihtoehdosta, eli joko luopumaan itselleen tärkeästä palvelusta tai ylittämään oman yksityisyytensä rajan. Silloin on aika yksinkertaistavaa sanoa, että ”he itse päättivät olla käymättä”.
Ketään ei tietenkään fyysisesti estetä tulemasta sisään, mutta käytäntö voi silti tosiasiallisesti rajata osan ihmisistä ulkopuolelle. Ja se, että näin on ollut jo 50 vuotta sitten, ei kumoa asiaa , vaan päinvastoin se osoittaa, ettei kyse ole mistään uudesta ilmiöstä.
Jos uimapuvun käyttäminen mahdollistaa sen, että myös nämä ihmiset voivat osallistua saunomiseen ja uimahallin palveluihin yhdessä muiden kanssa, silloin se pikemminkin toteuttaa sitä ajatusta siitä, että sauna yhdistää ihmisiä eikä erota heitä.
Saunakeskustelussa unohtuu herkästi se, että alastomuus voi olla monelle ahdistava kokemus. Varsinkin tuntemattomien kanssa samassa saunassa.
Ulkonäköpaineet ja -häpeä ovat todellisia ilmiöitä. Uima-asu voi antaa turvaa ja itsevarmuutta ihmisille, jotka vaikkapa häpeävät poikkeavan muotoisia rintojaan tai pientä penistään.
On naiivia ajatella, etteivät kanssasaunojat missään tapauksessa kiinnittäisi katseitaan kriittisille alueille.
Uimahallin saunan on oltava kaikille turvallinen tila. Eli siellä pitää olla turvallisin mielin, vaikka kokisi ulkonäköpaineita.
Ei ole nimittäin keneltäkään pois, että saunomisen kynnystä helpotetaan.
Siks toisekseen saunaan eikä uimaan ei ole pakko mennä jos sellainen perinne ei sovi vartalolle. Kunta sen maksaa, eikä pahimmat vaatijat tuo siihen kassaan yhtään mitään, mutta asettavat kustannuksia aiheuttavia vaatimuksia yksi toisensa jälkeen. Ihan sama jos jäävät pois.
Vierailija kirjoitti:
Miten jollekin on niin tärkeää, että muutkin ovat alasti? Ole itse vaan jos haluat, minä en halua.
N45
Menetkö minne vain, ulkomaillakin, asenteella että nyt ollaan niin kuin mulle sopii.
Minulle on aivan sama miten turistit tai ulkomaalaiset pukeutuvat saunaan. Arvostan sitä, että haluavat tutustua suomalaiseen saunaan, tapahtui se sitten kumisaappaat jalassa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taitaa olla se kaikkein kiinnostavin kysymys: olisiko uimahallien saunakulttuuria alettu näin innokkaasti muuttaa, jos Suomeen ei olisi tullut paljon ihmisiä kulttuureista, joissa alastomuuteen suhtaudutaan aivan eri tavalla?
Julkisuudessa puhutaan mieluummin "kehopaineista", "turvallisesta tilasta" ja pienistä peniksistä, koska on ilmeisesti kiusallista kysyä suoraan, kuinka paljon tässä oikeasti on kyse maahan muuton myötä muuttuneista kulttuurisista normeista.
Ja jos kyse on siitä, niin sanotaan se sitten ääneen.
On vähän erikoista, että suomalaisille muistutetaan jatkuvasti kotoutumisen tarkoittavan molemminpuolista sopeutumista, mutta käytännössä juuri suomalaisia tapoja rukataan ensimmäisenä uusiksi, jos ne eivät sovi kaikille.
Onhan se outo mieltymys olla saunassa hikisten tuntemattomien alastomien ihmisten kanssa. Vieläpä samaa sukupuolta olevien. Pitäisi olla pukupakko tuonne, Joko uimapuku tai pyyhe tms.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi ehkä ensin opetella historiaa ennen kuin alkaa huutaa "suomalaisesta saunaperinteestä".
Alasti saunominenhan yleistyi Suomessa vasta 1960-70-luvuilla. Sitä ennen etenkin julkisissa saunoissa käytettiin yleisesti pyyhettä tai jonkinlaista uima-asua. Tämä nykyinen "aina on saunottu nakuna" on lähinnä myöhemmin keksitty romantisoitu myytti.
Eli ironisesti juuri nämä kovimmat "PERINTEET!"-huutajat puolustavat muutaman vuosikymmenen vanhaa muoti-ilmiötä. 😂
Mutta tuskin faktat tässä ketjussa ketään kiinnostavat.
Perinteisesti miehet löivät nuijalla naisilta tajun kankaalle ja raahasivat luolaansa. Tätä perinnettä tuskin sinäkään enää kaipaat?
Vierailija kirjoitti:
Siks toisekseen saunaan eikä uimaan ei ole pakko mennä jos sellainen perinne ei sovi vartalolle. Kunta sen maksaa, eikä pahimmat vaatijat tuo siihen kassaan yhtään mitään, mutta asettavat kustannuksia aiheuttavia vaatimuksia yksi toisensa jälkeen. Ihan sama jos jäävät pois.
Siis mitä kustannuksia siitä tulee, että saunassa saa olla uimapuku päällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N45
Menetkö minne vain, ulkomaillakin, asenteella että nyt ollaan niin kuin mulle sopii.
Aika kaukaa haettu vertaus. Kyse ei ole siitä, että kaikkialla pitäisi olla ”niin kuin minulle sopii”, vaan siitä, että tässä puhutaan suomalaisesta saunasta ja siitä, miten ihmiset haluavat siellä saunoa.
N45:n pointti on aivan järkevä. Jos joku itse haluaa olla alasti, olkoon. Eikä siitä ei seuraa sitä, että muidenkin on oltava. Jonkun uimapuvun käyttäminen ei estä ketään muuta saunomasta eikä pakota ketään muuta pukemaan uimapukua.
Jos uimapuku häiritsee sinua niin paljon, että vedät mukaan ulkomaat ja matkustamisen, vertaus alkaa lähinnä kuulostaa siltä, että itse asia on loppunut kesken. Kaikkea mahdollista ei tarvitse perustella sillä, että ”näin on aina tehty”. Tavat ja ihmiset muuttuvat. Olennaisempaa on, voidaanko ihmiset ottaa mukaan ilman, että kenenkään tarvitsee luopua omasta yksityisyydestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taitaa olla se kaikkein kiinnostavin kysymys: olisiko uimahallien saunakulttuuria alettu näin innokkaasti muuttaa, jos Suomeen ei olisi tullut paljon ihmisiä kulttuureista, joissa alastomuuteen suhtaudutaan aivan eri tavalla?
Julkisuudessa puhutaan mieluummin "kehopaineista", "turvallisesta tilasta" ja pienistä peniksistä, koska on ilmeisesti kiusallista kysyä suoraan, kuinka paljon tässä oikeasti on kyse maahan muuton myötä muuttuneista kulttuurisista normeista.
Ja jos kyse on siitä, niin sanotaan se sitten ääneen.
On vähän erikoista, että suomalaisille muistutetaan jatkuvasti kotoutumisen tarkoittavan molemminpuolista sopeutumista, mutta käytännössä juuri suomalaisia tapoja rukataan ensimmäisenä uusiksi, jos ne eivät sovi kaikille.
Onhan se outo mieltymys olla saunassa hikisten tuntemattomien alastomien ihmisten kanssa. Vieläpä samaa sukupuolta olevien. Pitäisi olla pukupakko tuonne, Joko uimapuku tai pyyhe tms.
Ei mitään pakkoja, paitsi ehkä peflettipakko.
Kunkin pitäisi saada itse valita, saunooko alasti, uimapuvussa vai pyyhe päällä.
Toivottavasti ainakin jollain suvakkihomolla ottaa aivoon 😁
Eikös se uikkareista nouseva kloori siellä saunan kuumuudessa höyrysty? Näin meitä lapsena peloteltiin ja perusteltiin alastomuutta. En halua uida samassa vedessä näiden "uikkarisuihkuttelijoiden" kanssa, koska ne ei pese prsettään ja ne pöpöt mitä niistä äijistä lähtee, kuvottaa mua! En käy enää uimalassa.