Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etelä-Euroopassa paljon matkustaneet, ehkä jopa asuneet! Mikä maa on se joka on vienyt sydämesi ja missä käyt vuosi toisensa jälkeen?

Vierailija
05.08.2026 |

Saa kertoa.

Kommentit (174)

Vierailija
121/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Portugali. Tarkempaa paikkaa en kerro, kun en halua sinne turisteja ;)

Ihmiset leppoisia ja hauskoja, ruoka todella hyvää, kiehtovia rakennuksia, miellyttävä ilmasto, valtava merenranta, miehet komeita…

Myös Italiassa olen viihtynyt - siellä parasta on historia ja taide,  ruoka, tyyli, ihmiset.

Joku aiemmin sanoi että Ranskassa tunsi olonsa kotoisaksi. Itse olen asunut siellä ja halusin nimenomaan pois, kun en mitenkään kokenut olevani samalla aaltopituudella ranskisten kanssa. En eläissäni ole kokenut oloani yhtä erilaiseksi, ja olen kuitenkin asunut myös Aasiassa. Omaan makuun liian meluisia, itsekkäitä, ja ennen kaikkea, omahyväisiä - heidän mielestään Ranska on aina paras kaikessa, ja sitä tuputetaan muillekin. Lisäksi aina on tiedossa kaaosta, järjestelmällisyys puuttuu kaikesta. Hyi. 

Minäkin asuin kaksi vuotta Ranskassa noin 50 km Nizzasta eikä minulle jäänyt yhtään kertomaasi kokemusta ranskalaisista. Olen käynyt siellä monen monta kertaa jälkeenpäinkin kun sain ihan ystäviä siellä asuessani. Tykkäsin mutta työt kutsuivat sitten Saksaan takaisin. 

”Minäkin asuin kaksi vuotta Ranskassa noin 50 km Nizzasta eikä minulle jäänyt yhtään kertomaasi kokemusta ranskalaisista. Olen käynyt siellä monen monta kertaa jälkeenpäinkin kun sain ihan ystäviä siellä asuessani. Tykkäsin mutta työt kutsuivat sitten Saksaan takaisin. ” 

—-

Etelässä voi toki olla erilaista. Olin itse pääasiassa Pariisissa. Hirveä rotankolo. Ihan kiva jos käy viikonlopun turistireissulla vähän taidemuseoissa ja kahviloissa, mutta en suosittele asumista. 

Vierailija
122/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt kaikki Välimeren maat läpi ja en tykännyt yhdestäkään. Tietäisittepä mitä ne ihmiset puhuvat, kun kuvittelevat että et ymmärrä. 

No en ole huomannut. Espanjaa puhun, Italiaa ymmärrän. Kreikasta en tiedä.

Kreikkaa osaavana voin kertoa, että kreikkalaiset nuoret miehet puhuvat turidtitytöidtä välillä törkeästi.

Vanhempia ulkomaalaisia ei arvostella juurikaan.

Varmasti, mutta toisaalta kreikkalaiset puhuu todella karkeaa kieltä jopa ystävilleen. Jos sinussa on joku huomiota kiinnittävä ulkonäöllinen piirre, Kreikassa on aivan tavallista, että siitä väännetään ns. hellittelynimi. Tyyliin Hörökorva.

Totta. Erästä hieman pyöreää naista kutsuttiin sanalla hondrula, paksukainen.

No sit sinne sopii suomalaiset joukkoon. Suomalaisetkin käyttävät karkeaa kieltä ja huutelevat mitä sattuu tuntemattomillekin. Lisäksi kirotaan Suomessa aivan mahdottomasti, joka toinen sana on joku alapääsana. Sinne vaan ja opetelkaa kreikkalaiset kirosanat ekaksi, millaisia mahtaa kreikaksi löytyä. 

Sinun piireissäsi on noin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valoja päälle sinne korvienväliin.

Ympäri vuoden EI Italiassa taivas ole pilvetön. 

Asuin 2 vuotta Toscanassa Perugiassa, ja inhosin niitä talvia: sumua, hyhmää, kylmää harmautta

Ei tietenkään ole, enkä niin ole väittänyt.

Mutta jos Suomessa on 300 sateista, sumuista ja hyhmäistä päivää Italiassa ehkä 30. Iso ero.

Tänävuonna ei omalla alueella esim yli neljään kuukauteen ole ollut kuin kourallinen täysin pilvisiä päiviä, siis 5! Se tarkoittaa jo että n 120pv on ollut aurinkoisia ja valoisia.

Pimeyttä on paljon vähemmän kuin Suomessa

Tämä. Joulukuussa Suomessa oli pimeää kuin mörön perseessä ja satoi viikkokausia. Etelä-Italiassa ei.

Tietenkin joulukuussa on pimeää pohjoisessa.

Lue auringon liikkeistä.

Niin älä ihan tosi

Tässä keskustellaan maiden eroista

No ei se ollut keskustelun aihe, vaan oma suosikki eteläisen Euroopan maista.

Sinulla se menee aina synnyinmaan haukkumiseen. Et osaa kehua Italiaa haukkumatta Suomea. Vaikka anonyymi palsta, niin sinut tunnistaa.

Mene riehumaan muualle 

Vierailija
124/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nizza ja Riviera on tylsiä, asuin Marseillen lähellä vuoden ja tuntui koko ajan että jotain puuttui kun olin tottunut Espanjan dynaamiseen elämäntyyliin ja luontoon.

Vierailija
125/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valoja päälle sinne korvienväliin.

Ympäri vuoden EI Italiassa taivas ole pilvetön. 

Asuin 2 vuotta Toscanassa Perugiassa, ja inhosin niitä talvia: sumua, hyhmää, kylmää harmautta

Ei tietenkään ole, enkä niin ole väittänyt.

Mutta jos Suomessa on 300 sateista, sumuista ja hyhmäistä päivää Italiassa ehkä 30. Iso ero.

Tänävuonna ei omalla alueella esim yli neljään kuukauteen ole ollut kuin kourallinen täysin pilvisiä päiviä, siis 5! Se tarkoittaa jo että n 120pv on ollut aurinkoisia ja valoisia.

Pimeyttä on paljon vähemmän kuin Suomessa

Tämä. Joulukuussa Suomessa oli pimeää kuin mörön perseessä ja satoi viikkokausia. Etelä-Italiassa ei.

Tietenkin joulukuussa on pimeää pohjoisessa.

Lue auringon liikkeistä.

Niin älä ihan tosi

Tässä keskustellaan maiden eroista

Sinulla se menee aina synnyinmaan haukkumiseen. Et osaa kehua Italiaa haukkumatta Suomea. Vaikka anonyymi palsta, niin sinut tunnistaa.

Mene riehumaan muualle 

Ketjussa on vain yksi riehumassa ja haukkumassa, ja se olet sinä.

Vierailija
126/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjoinen ilmasto on maapallon valoisin kesäaikaan.

Aurinko nousee aikaisimmin ja laskee myöhimmin.  Pilvisyys vaihtelee.

Ja pimein talviaikaan. Ja se talvi on pitkä!

Nyt on kesä.

Meinaatko muuten pitää Suomen passin, kun muutat pysuvästi Italiaan?

Jos et osaa kuin haastaa riitaa, tämä ketju ei ole sinua varten

Vierailija
127/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjoinen ilmasto on maapallon valoisin kesäaikaan.

Aurinko nousee aikaisimmin ja laskee myöhimmin.  Pilvisyys vaihtelee.

Ja pimein talviaikaan. Ja se talvi on pitkä!

Nyt on kesä.

Meinaatko muuten pitää Suomen passin, kun muutat pysuvästi Italiaan?

Jos et osaa kuin haastaa riitaa, tämä ketju ei ole sinua varten

Puhut ilmeisesti useinkin itsellesi.

Vierailija
128/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä🤣

Itse tulin alkuviikosta Suomeen ja palaan syksyksi Italiaan kuun lopussa. Mua taas ahdistaa kun vielä täytyy osa vuotta olla Suomessa. Hämmentää tämä pimeys, pilvisyys ja inha matalapaine joka vie voimat heti!? Nyt onneksi pilvet rakoilee ja vähän aurinko paistaa mutta aamupäivä oli kamala. 

Ei ole.

Voit katsoa säätilastoista.

Sanoit, että Italiassa paistaa aurinko ympäri vuoden. No ei paista.

Missä kohtaa sanoin niin? Sanoin toisaalla että valoa on enemmän.

En noteeraa Suomen valoisaa yötä koska nukun silloin, sillä ei ole minulle merkitystä. Vain päivän valoisuudella:)

Vierailija
129/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku aiemmin sanoi että Ranskassa tunsi olonsa kotoisaksi. Itse olen asunut siellä ja halusin nimenomaan pois, kun en mitenkään kokenut olevani samalla aaltopituudella ranskisten kanssa. En eläissäni ole kokenut oloani yhtä erilaiseksi, ja olen kuitenkin asunut myös Aasiassa. Omaan makuun liian meluisia, itsekkäitä, ja ennen kaikkea, omahyväisiä - heidän mielestään Ranska on aina paras kaikessa, ja sitä tuputetaan muillekin. Lisäksi aina on tiedossa kaaosta, järjestelmällisyys puuttuu kaikesta. Hyi. 

Tämän takia (sekä kielen) emme voineet ajatella muuttavamme Ranskaa. vaikka siellä olisi ihania kiinteistöjä. Saan tarpeeksi ranskalaisista ystävistä jo Suomessa, he tosiaan ovat ihan parhaita kaikessa!

Vierailija
130/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä tunnistatko jonkun. Henkilökohtaiseen mielipiteeseen kai on jokaisella oikeus eikä faktojen vertailu ole haukkumista vai onko??

Joku ei voi sietää Italiaa mutta rakastaa Espanjaa, toinen ei edes pieraise Espanjan suuntaan. Syystä tai toisesta.

Eikä läheskään kaikki suomaliset pidä Suomestakaan varsinkin nykyisessä poliittisessa ja taloudellisessa tilanteessa. Sää on vain yksi kriteeri tykätä tai olla tykäämättä. 

Vierailija
131/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henna pahanilmanlintu ilmestyy ketjuun kuin ketjuun vänkäämään asian vierestä

Vierailija
132/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanja on mun suosikki, kakkosvaihtoehto olisi Italia. Te jotka Italiaa rakastatte, niin eikö se ihmismäärä ahdista teitä? Espanjassa on melkein puolet väljempää (väestöntiheys) ja vaikuttaa, että esim. amerikkalaiset turistit matkustaa Euroopan matkallaan nimenomaan Italiaan tai Ranskaan.

Autottomana on vaikeaa löytää Italiasta jotain helppokulkuista ja väljää paikkaa, missä olisi rento tunnelma. Viareggio oli mukava, mutta muuten kaikkialla tuntui että happi loppuu tungoksen vuoksi tai portaat on loputtomat. Espanjassa on avarat rantakadut ja tilaa hengittää.

Italia olisi muuten aivan ihana. Maailman parasta ruokaa, ja mitkä taidenähtävyydet. Italomusiikkikin uppoaa ja San Remoa seuraan joka vuosi.

Vierailija
133/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa on tuhansia kaupunkeja ja kyliä, joissa saa olla ihan rauhassa. 

Vierailija
134/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisitko vinkkejä. Sellaisia paikkoja, minne pääsee julkisilla eli ei olisi pakko olla autoa.

Vierailija
135/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaisitko vinkkejä. Sellaisia paikkoja, minne pääsee julkisilla eli ei olisi pakko olla autoa.

Italiassa on hyvät rautatieyhteydet pohjoisessa ja bussilla pääsee myös. Mutta jos oikeasti haluat tutustua Italiaan turistirysien ulkopuolella, tarvitset auton kylien kiertämiseen. Viareggiosta on hyvät yhteydet esim Lucca ja Carrara.

Vierailija
136/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa on hyvät rautatieyhteydet pohjoisessa ja bussilla pääsee myös. Mutta jos oikeasti haluat tutustua Italiaan turistirysien ulkopuolella, tarvitset auton kylien kiertämiseen. Viareggiosta on hyvät yhteydet esim Lucca ja Carrara.

Ainakin pohjoisessa toimii myös paikallisjunat ja -bussit pikkukylien välillä suunnilleen tunnin parin välein. Järvialueella lisäksi lautat, esim Comon ja Gardan pikkukyliä voi hyvin kiertää veneellä tai bussilla. Toki ne ovat turistikohteita.

Vierailija
137/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanja on mun suosikki, kakkosvaihtoehto olisi Italia. Te jotka Italiaa rakastatte, niin eikö se ihmismäärä ahdista teitä? Espanjassa on melkein puolet väljempää (väestöntiheys) ja vaikuttaa, että esim. amerikkalaiset turistit matkustaa Euroopan matkallaan nimenomaan Italiaan tai Ranskaan.

Autottomana on vaikeaa löytää Italiasta jotain helppokulkuista ja väljää paikkaa, missä olisi rento tunnelma. Viareggio oli mukava, mutta muuten kaikkialla tuntui että happi loppuu tungoksen vuoksi tai portaat on loputtomat. Espanjassa on avarat rantakadut ja tilaa hengittää.

Italia olisi muuten aivan ihana. Maailman parasta ruokaa, ja mitkä taidenähtävyydet. Italomusiikkikin uppoaa ja San Remoa seuraan joka vuosi.

Vain jos lähdemme isompaan kaupunkiin tai rannikolle loma-aikana. Onneksi jenkit pyörii enimmäkseen Toskanassa, muut turistit eivät häiritse niinkään

Omassa kunnassa on 2500 asukasta eikä lähikaupungitkaan ole varsinaisia turistikohteita joten niissä on suurin osa paikallisia. Jos ei pidä ryysiksestä kannattaa välttää markkinapäivää tai juhlia. Muuten hyvin hiljaista, heinä-elokuussa lähes autiota 

Vierailija
138/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerava. Ihanat ihmiset. Hyvä ruoka. Ystävälliset asiakaspalvelijat. Keli. Nähtävyydet. Ensi kesänä taas mennään perheen kanssa.

Marraskuussa kivaa.

Vierailija
139/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerava. Ihanat ihmiset. Hyvä ruoka. Ystävälliset asiakaspalvelijat. Keli. Nähtävyydet. Ensi kesänä taas mennään perheen kanssa.

Marraskuussa kivaa.

Riippuu kohteesta, viime marraskuussa Sardiniassa ja Sisiliassa oli vielä suomalaiset kesäkelit ja meri lämmin. Pohjoisempana 16 astetta ja upea ruska

Vierailija
140/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marraskuussa kivaa.

Riippuu kohteesta, viime marraskuussa Sardiniassa ja Sisiliassa oli vielä suomalaiset kesäkelit ja meri lämmin. Pohjoisempana 16 astetta ja upea ruska

Haha, nyt vasta huomasin tuon Keravan. Juu ei. Edes marraskuussa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi