Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etelä-Euroopassa paljon matkustaneet, ehkä jopa asuneet! Mikä maa on se joka on vienyt sydämesi ja missä käyt vuosi toisensa jälkeen?

Vierailija
05.08.2026 |

Saa kertoa.

Kommentit (174)

Vierailija
101/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italia ja Kreikka on tylsiä, Ranska on Keski- Eurooppaa ja tylsä, entiset itäblokin maat ei kiinnosta kun ei ole suoraa yhteyttä oikeaan mereen,Turkki on muslimimaa. Portugali on ihana varsinkin  etelässä mutta monipuolisin ja paras on Espanja.

Kreikassa käyty 7 krt eri puolilla mutta vaatimattomuus ei sytytä, Italiassa sukulaisia ja sukujuuria mutta vaikka yritetty on, en syty ihmisille snobbbailun takia. Entisissä itäblokin maisda käyty ja tuntuu kuin olisi jossain halvan elokuvan kulisseissa. 

Espanjassa viehättää maan monipuolisuus kaikessa ja ihmiset, kaikkea löytyy. Olen ollut aina kiinnostunut historiasta ja kelttien kulttuurista ja pohjoinen rannikoineen on kiehtova. Camino de Santiago on haaveissa tehdä. Monet espanjalaiset lomailevat vain Espanjassa kun valinnanvaraa löytyy tykkää sitten vuorista,historiasta,rannoista tai metsistä.

Vierailija
102/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisin ikinä uskonut, mutta Turkki.... En edes lumoutunut ensimmäisellä kerralla, mutta anoppi osti sieltä hienon huvilan ja siitä tuli sellainen pakkopulla reissata sinne 2-3 krt/vuosi, kun sai halvalla lennot ja hoidin lapsia kotona, joten rahaa parempiin reissuihin ei ollut. Pääsipä johonkin lämpimään ja pystyi tekemään näitä tonnin perhereissuja ja lapset sai uida jne. Anoppi myi talonsa pois 2018, mutta mepä jatkettiin siellä käymistä ja edelleen käydään vuosittain pari kertaa. En osaisi kuvitella asuvani, mutta olen tottunut maahan ja sen kulttuuriin. Tykkään ruuasta ja minusta se tuputus on siellä loppunut. Ihan yhtä rauhassa siellä saa liikkua kuin muuallakin nykyään tai sitten mun ilmeestä näkee, että olen rutinoitunut kävijä ja turha yrittää tulla kauppaamaan mitään. 

Italia on mun suosikki, mutta täytyy kyllä sanoa että Turkki tosiaan on mainettaan parempi. Ylitti odotukset reippaasti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valoja päälle sinne korvienväliin.

Ympäri vuoden EI Italiassa taivas ole pilvetön. 

Asuin 2 vuotta Toscanassa Perugiassa, ja inhosin niitä talvia: sumua, hyhmää, kylmää harmautta

Ei tietenkään ole, enkä niin ole väittänyt.

Mutta jos Suomessa on 300 sateista, sumuista ja hyhmäistä päivää Italiassa ehkä 30. Iso ero.

Tänävuonna ei omalla alueella esim yli neljään kuukauteen ole ollut kuin kourallinen täysin pilvisiä päiviä, siis 5! Se tarkoittaa jo että n 120pv on ollut aurinkoisia ja valoisia.

Pimeyttä on paljon vähemmän kuin Suomessa

Tämä. Joulukuussa Suomessa oli pimeää kuin mörön perseessä ja satoi viikkokausia. Etelä-Italiassa ei.

Tietenkin joulukuussa on pimeää pohjoisessa.

Lue auringon liikkeistä.

Vierailija
104/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italia. Siitä huolimatta, että myös vihaan sitä 😂 Eli ei jätä kylmäksi. Olin äsken taas 3kk, jätin taakseni innosta kiljuen ja suunnittelen palaavani syyskuussa. Jep, todella sairas suhde😂

Kieltämättä🤣

Itse tulin alkuviikosta Suomeen ja palaan syksyksi Italiaan kuun lopussa. Mua taas ahdistaa kun vielä täytyy osa vuotta olla Suomessa. Hämmentää tämä pimeys, pilvisyys ja inha matalapaine joka vie voimat heti!? Nyt onneksi pilvet rakoilee ja vähän aurinko paistaa mutta aamupäivä oli kamala. 

Mikä ihmeen pimeys? 

Ehkä sinulla ei ole oikein valoja päällä.

En todellakaan halua pitää kesällä valoja päällä! Tänään(kin) aamupäivä oli todella ankea ja pimeä. Kun on tottunut etelä-Euroopan häikäisevään valoon ja pilvettömään taivaaseen ympäri vuoden hämäryys ahdistaa. Mulle palautui heti rytmihäiriöt ja hengitysvaikeudet ja nukkuisin kellon ympäri. Italiassa selviän 4h unilla kun energiaa on älyttömästi eikä koko aikana yhtään rytmihäiriötä vaikka olen tehnyt ruumiillista työtä päivittäin kuumassa.

Asuin 2 vuotta Toscanassa Perugiassa, ja inhosin niitä talvia: sumua, hyhmää, kylmää harmautta.

Perugia on Umbriassa ei Toscanassa. Samaa mieltä, ei taivas ole pilvetön talvella ja saattaa sataa viikkokausiakin. Asun Toscanassa.

Umbriassa kyllä.

Vierailija
105/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tykkään kun espanjalaiset ovat aina katsoneet kauas valtameren toiselle puolelle,samoin portugalilaiset. Sytyttää se asenne elämään ja kansan luonne. 

Vierailija
106/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin 2 vuotta Toscanassa Perugiassa, ja inhosin niitä talvia: sumua, hyhmää, kylmää harmautta

Mutta jos Suomessa on 300 sateista, sumuista ja hyhmäistä päivää Italiassa ehkä 30. Iso ero.

Tänävuonna ei omalla alueella esim yli neljään kuukauteen ole ollut kuin kourallinen täysin pilvisiä päiviä, siis 5! Se tarkoittaa jo että n 120pv on ollut aurinkoisia ja valoisia.

Tämä. Joulukuussa Suomessa oli pimeää kuin mörön perseessä ja satoi viikkokausia. Etelä-Italiassa ei.

Lue auringon liikkeistä.

Niin älä ihan tosi

Tässä keskustellaan maiden eroista

Vierailija
107/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjoinen ilmasto on maapallon valoisin kesäaikaan.

Aurinko nousee aikaisimmin ja laskee myöhimmin.  Pilvisyys vaihtelee.

Joppajoo, se harmaa valohan on tosi piristävä.

Sinulla lienee kaihi.

Vierailija
108/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranska, lottovoitolla muuttaisin sinne.

Vierailija
109/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on Ranskan Riviera. Sinne matkustan aina uudelleen ja kaipaan. 

Vierailija
110/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italia. Siitä huolimatta, että myös vihaan sitä 😂 Eli ei jätä kylmäksi. Olin äsken taas 3kk, jätin taakseni innosta kiljuen ja suunnittelen palaavani syyskuussa. Jep, todella sairas suhde😂

Tunnistan Olen käynyt kaikissa eu-maissa, mutta Italia... Oh boy. Parin viikon loma voi olla vielä ihqua, mutta oleppa kuukausia, niin alkaa todellisuus kirkastumaan. Toiset tykkää... Toiset ei. 

Joo, sama. Italiasta tykkään, italialaisista välillä en. Menee hermot moneenkin asiaan välillä heidän kanssaan. Kommentoivat aika suoraan päin naamaasi asuasi tai ulkomuotoasi, joka paikka on ihan piukassa niitä, osaavat sivaltaa hyvin ilkeästi ja olla törppöjä suustaan, kyykyttää asiakkaita kalliissa liikkeissä ym.

Vierailija
111/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt kaikki Välimeren maat läpi ja en tykännyt yhdestäkään. Tietäisittepä mitä ne ihmiset puhuvat, kun kuvittelevat että et ymmärrä. 

No en ole huomannut. Espanjaa puhun, Italiaa ymmärrän. Kreikasta en tiedä.

Kreikkaa osaavana voin kertoa, että kreikkalaiset nuoret miehet puhuvat turidtitytöidtä välillä törkeästi.

Vanhempia ulkomaalaisia ei arvostella juurikaan.

Varmasti, mutta toisaalta kreikkalaiset puhuu todella karkeaa kieltä jopa ystävilleen. Jos sinussa on joku huomiota kiinnittävä ulkonäöllinen piirre, Kreikassa on aivan tavallista, että siitä väännetään ns. hellittelynimi. Tyyliin Hörökorva.

Totta. Erästä hieman pyöreää naista kutsuttiin sanalla hondrula, paksukainen.

No sit sinne sopii suomalaiset joukkoon. Suomalaisetkin käyttävät karkeaa kieltä ja huutelevat mitä sattuu tuntemattomillekin. Lisäksi kirotaan Suomessa aivan mahdottomasti, joka toinen sana on joku alapääsana. Sinne vaan ja opetelkaa kreikkalaiset kirosanat ekaksi, millaisia mahtaa kreikaksi löytyä. 

Vierailija
112/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuit kaksi vuotta Perugissa ja et tiennyt, ettei se ole Toscanaa? Tänä kesänä sanoisin olevan aivan erinomaisen valoisaa kun on ollut jatkuvasti lämpötilat 35 ja 40 asteen välimailla. Ei ole kivaa tämä kuumuus. Olen aina tykännyt Italian kesistä ja lämpötilat 30 asteeseen asti ovat itselleni ok, mutta nyt meni liiallisuuksiin. Iltapäivällä on turha yrittääkään mihinkään lähteä tai nääntyy. Raksamiehetkin aloittavat työt kello 3 yöllä ja tulevat puolelta päivin koteihinsa, naapureina on sellaisia. Kattoja korjaillessa saattaa tulla aika hiki tai sitten kupsahtaa katolle kun aurinko paahtaa täyttä 40 astetta. Yölläkin on jatkuvasti yli 20 astetta. 

Asuin 2 vuotta Toscanassa ja Perugiassa.  Kierreltiin eri paikoissa.

Vierailija
113/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espanja. Monipuolisin ja isoin Etelä- Euroopan maista. Kulttuuri erilaista joka autonoman alueella. Pohjoisessa kelttejä etelässä eri kulttuuri. 3 eri kieltä yhdessä maassa.Luontoa ja nähtävyyksiä,taidetta,kulttuuria,ihmiset, meret, Atlantti ja Välimeri  vuoristot,metsät,La Mancha, suurkaupunkeja, historiaa ja tavallaan kuin toinen maanosa, ovat aina katsoneet Amerikan mantereelle. 

Asuin 14 vuotta.

No ei ole isoin.

Kodlen kautta aukeaa kyllä näkymät Etelä-Ameriikkaan, totta.

Siis kielen.

Vierailija
114/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä🤣

Itse tulin alkuviikosta Suomeen ja palaan syksyksi Italiaan kuun lopussa. Mua taas ahdistaa kun vielä täytyy osa vuotta olla Suomessa. Hämmentää tämä pimeys, pilvisyys ja inha matalapaine joka vie voimat heti!? Nyt onneksi pilvet rakoilee ja vähän aurinko paistaa mutta aamupäivä oli kamala. 

Mikä ihmeen pimeys? 

Ehkä sinulla ei ole oikein valoja päällä.

En todellakaan halua pitää kesällä valoja päällä! Tänään(kin) aamupäivä oli todella ankea ja pimeä. Kun on tottunut etelä-Euroopan häikäisevään valoon ja pilvettömään taivaaseen ympäri vuoden hämäryys ahdistaa. Mulle palautui heti rytmihäiriöt ja hengitysvaikeudet ja nukkuisin kellon ympäri. Italiassa selviän 4h unilla kun energiaa on älyttömästi eikä koko aikana yhtään rytmihäiriötä vaikka olen tehnyt ruumiillista työtä päivittäin kuumassa.

Asuin 2 vuotta Toscanassa Perugiassa, ja inhosin niitä talvia: sumua, hyhmää, kylmää harmautta.

Perugia on Umbriassa ei Toscanassa. Samaa mieltä, ei taivas ole pilvetön talvella ja saattaa sataa viikkokausiakin. Asun Toscanassa.

Totta, mutta silti talvi siellä on paljon siedettävämpi kuin täällä. Ja ennenkaikkea lyhyempi!

Ei, kyllä pidän enemmän kunnon pakkastalvista ja lumesta.

Turha väitellä makuasioista, eri ilmastot.

Vierailija
115/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt kaikki Välimeren maat läpi ja en tykännyt yhdestäkään. Tietäisittepä mitä ne ihmiset puhuvat, kun kuvittelevat että et ymmärrä. 

No en ole huomannut. Espanjaa puhun, Italiaa ymmärrän. Kreikasta en tiedä.

Kreikkaa osaavana voin kertoa, että kreikkalaiset nuoret miehet puhuvat turidtitytöidtä välillä törkeästi.

Vanhempia ulkomaalaisia ei arvostella juurikaan.

Varmasti, mutta toisaalta kreikkalaiset puhuu todella karkeaa kieltä jopa ystävilleen. Jos sinussa on joku huomiota kiinnittävä ulkonäöllinen piirre, Kreikassa on aivan tavallista, että siitä väännetään ns. hellittelynimi. Tyyliin Hörökorva.

Totta. Erästä hieman pyöreää naista kutsuttiin sanalla hondrula, paksukainen.

No sit sinne sopii suomalaiset joukkoon. Suomalaisetkin käyttävät karkeaa kieltä ja huutelevat mitä sattuu tuntemattomillekin. Lisäksi kirotaan Suomessa aivan mahdottomasti, joka toinen sana on joku alapääsana. Sinne vaan ja opetelkaa kreikkalaiset kirosanat ekaksi, millaisia mahtaa kreikaksi löytyä. 

Ei mun mielestä suomalaiset noin pääsääntöisesti huutele vieraille mitä sattuu, no tietysti ihan viime vuosina on (poliittinen) kulttuuri muuttunut aikalailla. 

Mutta jos kreikkalaisia kuuntelee niin kyllä sielläkin malakaa jatkuvasti huudetaan, samalla lailla kuin sitä v***ua. 

Vierailija
116/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espanja. Monipuolisin ja isoin Etelä- Euroopan maista. Kulttuuri erilaista joka autonoman alueella. Pohjoisessa kelttejä etelässä eri kulttuuri. 3 eri kieltä yhdessä maassa.Luontoa ja nähtävyyksiä,taidetta,kulttuuria,ihmiset, meret, Atlantti ja Välimeri  vuoristot,metsät,La Mancha, suurkaupunkeja, historiaa ja tavallaan kuin toinen maanosa, ovat aina katsoneet Amerikan mantereelle. 

Asuin 14 vuotta.

No ei ole isoin.

Kodlen kautta aukeaa kyllä näkymät Etelä-Ameriikkaan, totta.

Siis kielen.

Meinasinkin jo googlata että missä toi paikkakunta Kodlen sijaitsee ;-D 

Vierailija
117/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksikään Etelä-Euroopan maa niin, että muuttaisin niihin uudelleen. Olen asunut Italiassa, Ranskassa, Portugalissa ja Espanjassa. Ihan kivoja lomalla, ainakin niillä alueilla, joissa ei ole liikaa turisteja, mutta muuten ihan p.rseestä. Byrokratia, s0vinismi, x€nofobia.

Vierailija
118/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjoinen ilmasto on maapallon valoisin kesäaikaan.

Aurinko nousee aikaisimmin ja laskee myöhimmin.  Pilvisyys vaihtelee.

Ja pimein talviaikaan. Ja se talvi on pitkä!

Nyt on kesä.

Meinaatko muuten pitää Suomen passin, kun muutat pysuvästi Italiaan?

Vierailija
119/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Portugali. Tarkempaa paikkaa en kerro, kun en halua sinne turisteja ;)

Ihmiset leppoisia ja hauskoja, ruoka todella hyvää, kiehtovia rakennuksia, miellyttävä ilmasto, valtava merenranta, miehet komeita…

Myös Italiassa olen viihtynyt - siellä parasta on historia ja taide,  ruoka, tyyli, ihmiset.

Joku aiemmin sanoi että Ranskassa tunsi olonsa kotoisaksi. Itse olen asunut siellä ja halusin nimenomaan pois, kun en mitenkään kokenut olevani samalla aaltopituudella ranskisten kanssa. En eläissäni ole kokenut oloani yhtä erilaiseksi, ja olen kuitenkin asunut myös Aasiassa. Omaan makuun liian meluisia, itsekkäitä, ja ennen kaikkea, omahyväisiä - heidän mielestään Ranska on aina paras kaikessa, ja sitä tuputetaan muillekin. Lisäksi aina on tiedossa kaaosta, järjestelmällisyys puuttuu kaikesta. Hyi. 

Minäkin asuin kaksi vuotta Ranskassa noin 50 km Nizzasta eikä minulle jäänyt yhtään kertomaasi kokemusta ranskalaisista. Olen käynyt siellä monen monta kertaa jälkeenpäinkin kun sain ihan ystäviä siellä asuessani. Tykkäsin mutta työt kutsuivat sitten Saksaan takaisin. 

Vierailija
120/174 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue auringon liikkeistä.

Niin älä ihan tosi

Tässä keskustellaan maiden eroista

No ei se ollut keskustelun aihe, vaan oma suosikki eteläisen Euroopan maista.

Sinulla se menee aina synnyinmaan haukkumiseen. Et osaa kehua Italiaa haukkumatta Suomea. Vaikka anonyymi palsta, niin sinut tunnistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme