Etelä-Euroopassa paljon matkustaneet, ehkä jopa asuneet! Mikä maa on se joka on vienyt sydämesi ja missä käyt vuosi toisensa jälkeen?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Kreikka.
💚
Italiassa aina yritettiin huijata. Ihan kaikessa.
Kolmen reissun jälkeen päätin että "ei koskaan enää".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt kaikki Välimeren maat läpi ja en tykännyt yhdestäkään. Tietäisittepä mitä ne ihmiset puhuvat, kun kuvittelevat että et ymmärrä.
No en ole huomannut. Espanjaa puhun, Italiaa ymmärrän. Kreikasta en tiedä.
Kreikkaa osaavana voin kertoa, että kreikkalaiset nuoret miehet puhuvat turidtitytöidtä välillä törkeästi.
Vanhempia ulkomaalaisia ei arvostella juurikaan.
Varmasti, mutta toisaalta kreikkalaiset puhuu todella karkeaa kieltä jopa ystävilleen. Jos sinussa on joku huomiota kiinnittävä ulkonäöllinen piirre, Kreikassa on aivan tavallista, että siitä väännetään ns. hellittelynimi. Tyyliin Hörökorva.
Totta. Erästä hieman pyöreää naista kutsuttiin sanalla hondrula, paksukainen.
No sit sinne sopii suomalaiset joukkoon. Suomalaisetkin käyttävät karkeaa kieltä ja huutelevat mitä sattuu tuntemattomillekin. Lisäksi kirotaan Suomessa aivan mahdottomasti, joka toinen sana on joku alapääsana. Sinne vaan ja opetelkaa kreikkalaiset kirosanat ekaksi, millaisia mahtaa kreikaksi löytyä.
Sinun piireissäsi on noin.
Ei alkuunkaan. Juuri kävin Suomessa ja kuuntelin kaduilla mitä ihmiset suustaan päästelivät ja illalla puistoissa ym. kailottivat. Olen ulkosuomalainen eikä minulla ole "suomenkielisiä piirejä" kotiseudullani ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisin ikinä uskonut, mutta Turkki.... En edes lumoutunut ensimmäisellä kerralla, mutta anoppi osti sieltä hienon huvilan ja siitä tuli sellainen pakkopulla reissata sinne 2-3 krt/vuosi, kun sai halvalla lennot ja hoidin lapsia kotona, joten rahaa parempiin reissuihin ei ollut. Pääsipä johonkin lämpimään ja pystyi tekemään näitä tonnin perhereissuja ja lapset sai uida jne. Anoppi myi talonsa pois 2018, mutta mepä jatkettiin siellä käymistä ja edelleen käydään vuosittain pari kertaa. En osaisi kuvitella asuvani, mutta olen tottunut maahan ja sen kulttuuriin. Tykkään ruuasta ja minusta se tuputus on siellä loppunut. Ihan yhtä rauhassa siellä saa liikkua kuin muuallakin nykyään tai sitten mun ilmeestä näkee, että olen rutinoitunut kävijä ja turha yrittää tulla kauppaamaan mitään.
Italia on mun suosikki, mutta täytyy kyllä sanoa että Turkki tosiaan on mainettaan parempi. Ylitti odotukset reippaasti!
Turkki yllätti positiivisesti tai ainakin Istanbul. Paljon puhtaampaa kuin Italiassa ja ihmiset hyvin ystävällisiä turisteille. Istanbul on myös kaunein suurkaupunki, jossa olen tähän mennessä vieraillut. Voisin vannoa, että sillä kaupungilla on sielu tai jotain, sellainen kaihoisa, lempeä, sininen ja vähän surumielinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa on tuhansia kaupunkeja ja kyliä, joissa saa olla ihan rauhassa.
Antaisitko vinkkejä. Sellaisia paikkoja, minne pääsee julkisilla eli ei olisi pakko olla autoa.
Italiassa on hyvät rautatieyhteydet pohjoisessa ja bussilla pääsee myös. Mutta jos oikeasti haluat tutustua Italiaan turistirysien ulkopuolella, tarvitset auton kylien kiertämiseen. Viareggiosta on hyvät yhteydet esim Lucca ja Carrara.
Turistirysä ei ole minulle kirosana. Olenhan turisti itsekin. Minä jopa pidän turistien suosimista paikoista. Niissä palvelut toimii ja ympäristö on tottunut turismiin. Kamalaa on minusta se, että somen myötä kaikki uinuvat pikkukylätkin valloitetaan turismilla.
Juttuni rönsysi. Oli siis turisteja tai paikalliselämää, minulle on tärkeintä ettei paikassa kuljeta hanhenmarssia ja jonoteta joka paikkaan.
En ymmärrä miten niin moni tykkää Kreikasta. Ainakin Ateenassa paikalliset oli tympeitä
Asuin Ranskassa 8 vuotta ja vaikka puolensa sielläkin on, en ikinä tottunut siihen kuumuuteen, joka kestää yli 3kk. Ruoka oli kyllä hyvää ja sitä ikävöin lähes päivittäin, myös maaseutu ja Alpit ovat kaunista siellä. Kaupungit olivat likaisia, ahtaita ja levottomia. Ranskalaiset itse ovat mukavaa porukkaa, toki vähän väliinpitämätöntä ja ainakin duunarihommissa ei tunneta juuri sanaa ammattiylpeys.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten niin moni tykkää Kreikasta. Ainakin Ateenassa paikalliset oli tympeitä
Eikä vessapaperia saa heittää pönttöön. Ällöttävää.
Kaikissa yritetään huijata turistia. Eli ei mikään noista.
Vierailija kirjoitti:
Joku aiemmin sanoi että Ranskassa tunsi olonsa kotoisaksi. Itse olen asunut siellä ja halusin nimenomaan pois, kun en mitenkään kokenut olevani samalla aaltopituudella ranskisten kanssa. En eläissäni ole kokenut oloani yhtä erilaiseksi, ja olen kuitenkin asunut myös Aasiassa. Omaan makuun liian meluisia, itsekkäitä, ja ennen kaikkea, omahyväisiä - heidän mielestään Ranska on aina paras kaikessa, ja sitä tuputetaan muillekin. Lisäksi aina on tiedossa kaaosta, järjestelmällisyys puuttuu kaikesta. Hyi.
Tämän takia (sekä kielen) emme voineet ajatella muuttavamme Ranskaa. vaikka siellä olisi ihania kiinteistöjä. Saan tarpeeksi ranskalaisista ystävistä jo Suomessa, he tosiaan ovat ihan parhaita kaikessa!
Minua ei ranskisten "omahyväisyys" haittaa, tunnistan sen ja tietyn kopeudenkin. Ehkäpä olen itse samaa sorttia. 😉
Mieltymyksissä vaikuttaa varmasti tottumuksetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanja. Monipuolisin ja isoin Etelä- Euroopan maista. Kulttuuri erilaista joka autonoman alueella. Pohjoisessa kelttejä etelässä eri kulttuuri. 3 eri kieltä yhdessä maassa.Luontoa ja nähtävyyksiä,taidetta,kulttuuria,ihmiset, meret, Atlantti ja Välimeri vuoristot,metsät,La Mancha, suurkaupunkeja, historiaa ja tavallaan kuin toinen maanosa, ovat aina katsoneet Amerikan mantereelle.
Asuin 14 vuotta.
Sama täällä.
11 vuotta Espanjassa, ensin töissä, sitten tovin työttömänä, nyt eläkkeellä.
Kielen ansiosta voi mukavasti lomailla Etelä- ja Väli-Amerikassa.
Vaimokin löytyi noilta seuduilta.
Eri kieliä taitaa olla viisi, mutta espanjalla pärjää kaikkialla.
Eiittämättä se kyllä avaa ovet laajalti.
Uruguay kiinnodtaa... harmin pitkät lennot vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa on tuhansia kaupunkeja ja kyliä, joissa saa olla ihan rauhassa.
Antaisitko vinkkejä. Sellaisia paikkoja, minne pääsee julkisilla eli ei olisi pakko olla autoa.
Italiassa on hyvät rautatieyhteydet pohjoisessa ja bussilla pääsee myös. Mutta jos oikeasti haluat tutustua Italiaan turistirysien ulkopuolella, tarvitset auton kylien kiertämiseen. Viareggiosta on hyvät yhteydet esim Lucca ja Carrara.
Turistirysä ei ole minulle kirosana. Olenhan turisti itsekin. Minä jopa pidän turistien suosimista paikoista. Niissä palvelut toimii ja ympäristö on tottunut turismiin. Kamalaa on minusta se, että somen myötä kaikki uinuvat pikkukylätkin valloitetaan turismilla.
Juttuni rönsysi. Oli siis turisteja tai paikalliselämää, minulle on tärkeintä ettei paikassa kuljeta hanhenmarssia ja jonoteta joka paikkaan.
Carrarassa ei ole mitään nähtävää ellei käy vuorella patikoimassa. Ruma kaupunki.
En kaipaa minnekään, vaikka olen käynyt lähes kaikkialla euroopassa ja parissa muussakin maassa. Aivan järjetöntä. Eniten nautin omasta pihasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanja. Monipuolisin ja isoin Etelä- Euroopan maista. Kulttuuri erilaista joka autonoman alueella. Pohjoisessa kelttejä etelässä eri kulttuuri. 3 eri kieltä yhdessä maassa.Luontoa ja nähtävyyksiä,taidetta,kulttuuria,ihmiset, meret, Atlantti ja Välimeri vuoristot,metsät,La Mancha, suurkaupunkeja, historiaa ja tavallaan kuin toinen maanosa, ovat aina katsoneet Amerikan mantereelle.
Asuin 14 vuotta.
Sama täällä.
Noin päin puoliso voikin olla suomalaiselle parempi juttu, sen sijaan suomalaiselle naiselle latinot ovat melkoisia machoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt kaikki Välimeren maat läpi ja en tykännyt yhdestäkään. Tietäisittepä mitä ne ihmiset puhuvat, kun kuvittelevat että et ymmärrä.
No en ole huomannut. Espanjaa puhun, Italiaa ymmärrän. Kreikasta en tiedä.
Kreikkaa osaavana voin kertoa, että kreikkalaiset nuoret miehet puhuvat turidtitytöidtä välillä törkeästi.
Vanhempia ulkomaalaisia ei arvostella juurikaan.
Varmasti, mutta toisaalta kreikkalaiset puhuu todella karkeaa kieltä jopa ystävilleen. Jos sinussa on joku huomiota kiinnittävä ulkonäöllinen piirre, Kreikassa on aivan tavallista, että siitä väännetään ns. hellittelynimi. Tyyliin Hörökorva.
Totta. Erästä hieman pyöreää naista kutsuttiin sanalla hondrula, paksukainen.
No sit sinne sopii suomalaiset joukkoon. Suomalaisetkin käyttävät karkeaa kieltä ja huutelevat mitä sattuu tuntemattomillekin. Lisäksi kirotaan Suomessa aivan mahdottomasti, joka toinen sana on joku alapääsana. Sinne vaan ja opetelkaa kreikkalaiset kirosanat ekaksi, millaisia mahtaa kreikaksi löytyä.
Sinun piireissäsi on noin.
Ei alkuunkaan. Juuri kävin Suomessa ja kuuntelin kaduilla mitä ihmiset suustaan päästelivät ja illalla puistoissa ym. kailottivat. Olen ulkosuomalainen eikä minulla ole "suomenkielisiä piirejä" kotiseudullani ulkomailla.
Ridanhaastamista heti aamusta.
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko yksinkertainen?
Saa kertoa.
Sinä taidat olla.
Sama täällä.