Etelä-Euroopassa paljon matkustaneet, ehkä jopa asuneet! Mikä maa on se joka on vienyt sydämesi ja missä käyt vuosi toisensa jälkeen?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään Euroopan maata johon haluaisin lähteä toista kertaa.
Thaimaassa olen käynyt 30 kertaa.
No hyi! Se on kauhein kaikista maista missä olen käynyt. Ainakin Phuket ja Krabi. Siellä ei ollut mitään positiivista. Ei oikeasti yhtään mitään!
Eikö juuri nuo paikat ole miehille erityisen mieluisia? Siellä on naisia yllin kyllin, olen kuullut. Itse en menisi sinne ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Espanja. Monipuolisin ja isoin Etelä- Euroopan maista. Kulttuuri erilaista joka autonoman alueella. Pohjoisessa kelttejä etelässä eri kulttuuri. 3 eri kieltä yhdessä maassa.Luontoa ja nähtävyyksiä,taidetta,kulttuuria,ihmiset, meret, Atlantti ja Välimeri vuoristot,metsät,La Mancha, suurkaupunkeja, historiaa ja tavallaan kuin toinen maanosa, ovat aina katsoneet Amerikan mantereelle.
Asuin 14 vuotta.
No ei ole isoin.
Kodlen kautta aukeaa kyllä näkymät Etelä-Ameriikkaan, totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni vastaa Italian. Näin hiljattain dokumentin, jonka mukaan etelä-Italiassa on kauhea ympäristökriisi. Jätteitä dumpataan siltojen alle ja muihin laittomiin paikkoihin. Vaarallista jätettä, kuten asbestia ei käsitellä asiaankuuluvalla tavalla ja dumpataan milloin mihinkin. Maaperä laajasti pilaantunutta ja jätehuolto pitkälti mafian hallussa
Italiassa matkustaneet tai asuvat, oletteko törmänneet tähän? Ympäristönsuojelu (ja tietysti oma terveys) on itselleni tosi tärkeä asia, ja nämä epäkohdat ovat toistaiseksi estäneet lähtemästä Italiaan. Gardajärvi kiinnostaisi, ja toisaalta Pohjois-Italiassa tätä ongelmaa ei ilmeisesti ole.
Ei ole keski-Italiassakaan. Asun Toscanassa ja jätteet lajitellaan tarkkaan. Jätteenvientipaikkoja on tiheässä ja lisäksi on joka lauantai auki ongelmajätepaikka. Jätteenvientipaikoissa on lisäksi pönttö vanhoille öljyille. Toimii hienosti. Mahdoitko nähdä jonkun ikivanhan jutun etelä-Italian jätehuollosta. Itse näin just miten hienosti Napolissakin on uusittu ja modernisoitu se kaupunginosa, jossa mafilla oli valta ja nuoriso rikollista. Siellä esim. 250 nuorisovankilasta päässeet nuoret miehet ovat pizzaleipuriopissa, innoissaan ovat pojat. Oli mukava katsella positiivista kehitystä sieltä päin. Taidan lähteä paikanpäälle katsomaan joskus syksyllä.
Se, että jätteenlajittelupisteitä on tiheästi, ei takaa, että ne kuljetettaisiin ja loppusijoitettaisiin asianmukaisesti. Napolin seutu on juuri yksi pahimmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italia. Siitä huolimatta, että myös vihaan sitä 😂 Eli ei jätä kylmäksi. Olin äsken taas 3kk, jätin taakseni innosta kiljuen ja suunnittelen palaavani syyskuussa. Jep, todella sairas suhde😂
Kieltämättä🤣
Itse tulin alkuviikosta Suomeen ja palaan syksyksi Italiaan kuun lopussa. Mua taas ahdistaa kun vielä täytyy osa vuotta olla Suomessa. Hämmentää tämä pimeys, pilvisyys ja inha matalapaine joka vie voimat heti!? Nyt onneksi pilvet rakoilee ja vähän aurinko paistaa mutta aamupäivä oli kamala.
Mikä ihmeen pimeys?
Ehkä sinulla ei ole oikein valoja päällä.
En todellakaan halua pitää kesällä valoja päällä! Tänään(kin) aamupäivä oli todella ankea ja pimeä. Kun on tottunut etelä-Euroopan häikäisevään valoon ja pilvettömään taivaaseen ympäri vuoden hämäryys ahdistaa. Mulle palautui heti rytmihäiriöt ja hengitysvaikeudet ja nukkuisin kellon ympäri. Italiassa selviän 4h unilla kun energiaa on älyttömästi eikä koko aikana yhtään rytmihäiriötä vaikka olen tehnyt ruumiillista työtä päivittäin kuumassa.
Valoja päälle sinne korvienväliin.
Ympäri vuoden EI Italiassa taivas ole pilvetön.
Asuin 2 vuotta Toscanassa Perugiassa, ja inhosin niitä talvia: sumua, hyhmää, kylmää harmautta.
Perugia on Umbriassa ei Toscanassa. Samaa mieltä, ei taivas ole pilvetön talvella ja saattaa sataa viikkokausiakin. Asun Toscanassa.
Totta, mutta silti talvi siellä on paljon siedettävämpi kuin täällä. Ja ennenkaikkea lyhyempi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt kaikki Välimeren maat läpi ja en tykännyt yhdestäkään. Tietäisittepä mitä ne ihmiset puhuvat, kun kuvittelevat että et ymmärrä.
No en ole huomannut. Espanjaa puhun, Italiaa ymmärrän. Kreikasta en tiedä.
Kreikkaa osaavana voin kertoa, että kreikkalaiset nuoret miehet puhuvat turidtitytöidtä välillä törkeästi.
Vanhempia ulkomaalaisia ei arvostella juurikaan.
Varmasti, mutta toisaalta kreikkalaiset puhuu todella karkeaa kieltä jopa ystävilleen. Jos sinussa on joku huomiota kiinnittävä ulkonäöllinen piirre, Kreikassa on aivan tavallista, että siitä väännetään ns. hellittelynimi. Tyyliin Hörökorva.
Totta. Erästä hieman pyöreää naista kutsuttiin sanalla hondrula, paksukainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni vastaa Italian. Näin hiljattain dokumentin, jonka mukaan etelä-Italiassa on kauhea ympäristökriisi. Jätteitä dumpataan siltojen alle ja muihin laittomiin paikkoihin. Vaarallista jätettä, kuten asbestia ei käsitellä asiaankuuluvalla tavalla ja dumpataan milloin mihinkin. Maaperä laajasti pilaantunutta ja jätehuolto pitkälti mafian hallussa
Italiassa matkustaneet tai asuvat, oletteko törmänneet tähän? Ympäristönsuojelu (ja tietysti oma terveys) on itselleni tosi tärkeä asia, ja nämä epäkohdat ovat toistaiseksi estäneet lähtemästä Italiaan. Gardajärvi kiinnostaisi, ja toisaalta Pohjois-Italiassa tätä ongelmaa ei ilmeisesti ole.
Ei ole keski-Italiassakaan. Asun Toscanassa ja jätteet lajitellaan tarkkaan. Jätteenvientipaikkoja on tiheässä ja lisäksi on joka lauantai auki ongelmajätepaikka. Jätteenvientipaikoissa on lisäksi pönttö vanhoille öljyille. Toimii hienosti. Mahdoitko nähdä jonkun ikivanhan jutun etelä-Italian jätehuollosta. Itse näin just miten hienosti Napolissakin on uusittu ja modernisoitu se kaupunginosa, jossa mafilla oli valta ja nuoriso rikollista. Siellä esim. 250 nuorisovankilasta päässeet nuoret miehet ovat pizzaleipuriopissa, innoissaan ovat pojat. Oli mukava katsella positiivista kehitystä sieltä päin. Taidan lähteä paikanpäälle katsomaan joskus syksyllä.
Mitä etelämmäksi mennään, sitä "villimpi länsi". Toscanasta ja eteläisimmästä Italiasta ei voi ns. puhua samassa lauseessakaan.
Ai, miksei voi? Olen kierrellyt sielläkin monena kesänä. Sisilia ja ne saaret siellä ovat kauniita ja en vaan nähnyt siellä mitään jätekasoja siltojen alla tai metsissä. Enkä kierrellyt pelkästään missään turistirysissä kuten Capri tai Ischia, toki niissäkin kävin joku vuosikymmen sitten kun olivat vielä normaalitilassa ilman turistimassoja kuten nykyään on. Calabriassa ja Apuliassa olen muutaman loman viettänyt, hienoja rantoja siellä vaikka millä mitalla ja mielenkiintoisia kaupunkeja kautta maakuntien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italia. Siitä huolimatta, että myös vihaan sitä 😂 Eli ei jätä kylmäksi. Olin äsken taas 3kk, jätin taakseni innosta kiljuen ja suunnittelen palaavani syyskuussa. Jep, todella sairas suhde😂
Kieltämättä🤣
Itse tulin alkuviikosta Suomeen ja palaan syksyksi Italiaan kuun lopussa. Mua taas ahdistaa kun vielä täytyy osa vuotta olla Suomessa. Hämmentää tämä pimeys, pilvisyys ja inha matalapaine joka vie voimat heti!? Nyt onneksi pilvet rakoilee ja vähän aurinko paistaa mutta aamupäivä oli kamala.
Mikä ihmeen pimeys?
En todellakaan halua pitää kesällä valoja päällä! Tänään(kin) aamupäivä oli todella ankea ja pimeä. Kun on tottunut etelä-Euroopan häikäisevään valoon ja pilvettömään taivaaseen ympäri vuoden hämäryys ahdistaa. Mulle palautui heti rytmihäiriöt ja hengitysvaikeudet ja nukkuisin kellon ympäri. Italiassa selviän 4h unilla kun energiaa on älyttömästi eikä koko aikana yhtään rytmihäiriötä vaikka olen tehnyt ruumiillista työtä päivittäin kuumassa.
Asuin 2 vuotta Toscanassa Perugiassa, ja inhosin niitä talvia: sumua, hyhmää, kylmää harmautta.
Ma dai! Olet muka asunut siellä, etkä edes tiedä missä olet asunut! Perugia ei ole Toscanassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että jätteenlajittelupisteitä on tiheästi, ei takaa, että ne kuljetettaisiin ja loppusijoitettaisiin asianmukaisesti. Napolin seutu on juuri yksi pahimmista.
Asuitko kauankin Napolin seudulla?
Vierailija kirjoitti:
Italia. Tänä vuonna vietetty yhteensä 4 viikkoa siellä. Ainoa huono aika on elokuun pahin hellekausi ja ehkä tammikuu. Kaikkina muina kuukausina hyvä sää. Suomen valoisuus ei ole kesälläkään valoisaa, kun vertaa etelän maiden kirkkaaseen taivaaseen.
Ihan eri kokemus P-Italian helmi-huhtikuusta, sateista ja tuulista. Toki aurinkägon paistaessa välillä jopa hetken miellyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Italia. Tänä vuonna vietetty yhteensä 4 viikkoa siellä. Ainoa huono aika on elokuun pahin hellekausi ja ehkä tammikuu. Kaikkina muina kuukausina hyvä sää. Suomen valoisuus ei ole kesälläkään valoisaa, kun vertaa etelän maiden kirkkaaseen taivaaseen.
On suuri ihme, että pohjoinen ilmasto ja eteläinen ilmasto poikkeavat toisisaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä jätteitä tuoda peräti Suomeen Italiasta, olen lukenut. Miksei Suomi osaa niitä lajitella jos kerran sinne tuodaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään Euroopan maata johon haluaisin lähteä toista kertaa.
Thaimaassa olen käynyt 30 kertaa.
No hyi! Se on kauhein kaikista maista missä olen käynyt. Ainakin Phuket ja Krabi. Siellä ei ollut mitään positiivista. Ei oikeasti yhtään mitään!
Eikö juuri nuo paikat ole miehille erityisen mieluisia? Siellä on naisia yllin kyllin, olen kuullut. Itse en menisi sinne ikinä.
Ja jopa niitä miesnaisia (ladyboy). Katsoin muutaman jakson sarjaa "Rakkautta yli rajojen Tanska", siinä oli joku "helkkarin enkeli", oikein kovis prätkäjätkä, joka hommas itselleen Tanskaan ladyboyn. Mietin vaan että miten muut prätkäjengiläiset siihenkin suhtautuu?
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa tammikuukin on aika kiva, yöllä aste pari pakkasta (enimmillään ollut -8 yhden yön), aamulla kuuraa ja ip voi olla paitahihasillaan pihalla. Ja tosiaan se valo kuulaalta pilvettömältä taivaalta! Hyvä että joku muukin näkee sen!
Heinä- ja elokuussa ei niin hirveästi ole eroa eteläosia ja tieruuhkia lukuunottamatta. Lämmintä piisaa mutta se on lempeää lämpöä. Itse olemme aina heinäkuun Italiassa
Joo tosi "lempeää" oli, kun oltiin Firenzessä heinäkuussa, +38.
Kamalaa, mutta itsepähän läksimme.
Vierailija kirjoitti:
Pohjoinen ilmasto on maapallon valoisin kesäaikaan.
Aurinko nousee aikaisimmin ja laskee myöhimmin. Pilvisyys vaihtelee.
Ja pimein talviaikaan. Ja se talvi on pitkä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuitko kauankin Napolin seudulla?
En, mutta sisälukutaitoni lähdekritiikkiä käyttäen on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä🤣
Mikä ihmeen pimeys?
Perugia on Umbriassa ei Toscanassa. Samaa mieltä, ei taivas ole pilvetön talvella ja saattaa sataa viikkokausiakin. Asun Toscanassa.
Totta, mutta silti talvi siellä on paljon siedettävämpi kuin täällä. Ja ennenkaikkea lyhyempi!
Kahtena viimeksi kuluneena vuotena on Toscanassa ollut kevät hyvinkin viileä ja sateinen. Toukokuuhun asti sai lämmittää kuten sydäntalvella kun ulkona ei ollut edes 10 astetta lämmintä ja vettä tuli taivaalta kaiket päivät. Nyt sitten saimme tämmöisen kuuman kesän ei ole muuta kuin kuumaa kuumaa eikä sada, ei ukkosta ei mitään, vain aurinko porottelee taivaalta päivästä toiseen lähes 40 asteen päivälämpötilat eivät ole kivoja.
Pohjois-Italiassa kierrätetään kaikki ja on siistiä. Muovi, metalli, paperi, pahvit ja sekajäte haetaan kotiovelta kerran viikossa, lasi ja bio viedään kotikadun kierrätyspisteeseen. Sitä en tiedä sitten mitä tämän jälkeen tapahtuu, kumotaanko kaikki samaan monttuun.
Ja kadut pestään kauppojen edestä päivittäin - tätä ei muuten ikinä näe Suomessa!?
Vierailija kirjoitti:
Asuin 2 vuotta Toscanassa Perugiassa, ja inhosin niitä talvia: sumua, hyhmää, kylmää harmautta
Ei tietenkään ole, enkä niin ole väittänyt.
Mutta jos Suomessa on 300 sateista, sumuista ja hyhmäistä päivää Italiassa ehkä 30. Iso ero.
Tänävuonna ei omalla alueella esim yli neljään kuukauteen ole ollut kuin kourallinen täysin pilvisiä päiviä, siis 5! Se tarkoittaa jo että n 120pv on ollut aurinkoisia ja valoisia.
Pimeyttä on paljon vähemmän kuin Suomessa
Ei ole.
Voit katsoa säätilastoista.
Sanoit, että Italiassa paistaa aurinko ympäri vuoden. No ei paista.
Portugali. Tarkempaa paikkaa en kerro, kun en halua sinne turisteja ;)
Ihmiset leppoisia ja hauskoja, ruoka todella hyvää, kiehtovia rakennuksia, miellyttävä ilmasto, valtava merenranta, miehet komeita…
Myös Italiassa olen viihtynyt - siellä parasta on historia ja taide, ruoka, tyyli, ihmiset.
Joku aiemmin sanoi että Ranskassa tunsi olonsa kotoisaksi. Itse olen asunut siellä ja halusin nimenomaan pois, kun en mitenkään kokenut olevani samalla aaltopituudella ranskisten kanssa. En eläissäni ole kokenut oloani yhtä erilaiseksi, ja olen kuitenkin asunut myös Aasiassa. Omaan makuun liian meluisia, itsekkäitä, ja ennen kaikkea, omahyväisiä - heidän mielestään Ranska on aina paras kaikessa, ja sitä tuputetaan muillekin. Lisäksi aina on tiedossa kaaosta, järjestelmällisyys puuttuu kaikesta. Hyi.
Mitä etelämmäksi mennään, sitä "villimpi länsi". Toscanasta ja eteläisimmästä Italiasta ei voi ns. puhua samassa lauseessakaan.