Etelä-Euroopassa paljon matkustaneet, ehkä jopa asuneet! Mikä maa on se joka on vienyt sydämesi ja missä käyt vuosi toisensa jälkeen?
Kommentit (174)
En käy missään maassa uudestaan ja uudestaan, mutta Portugali teki vaikutuksen. Kreikka on ihan kiva, Espanja tylsä, Italiassa ei toimi mikään mutta Sisilia ihan kiva, Kroatia oikein mukava, Montenegro ok, Etelä-Ranska ihan kiva. Malta mukava, Kypros kuuma ja tylsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisin ikinä uskonut, mutta Turkki.... En edes lumoutunut ensimmäisellä kerralla, mutta anoppi osti sieltä hienon huvilan ja siitä tuli sellainen pakkopulla reissata sinne 2-3 krt/vuosi, kun sai halvalla lennot ja hoidin lapsia kotona, joten rahaa parempiin reissuihin ei ollut. Pääsipä johonkin lämpimään ja pystyi tekemään näitä tonnin perhereissuja ja lapset sai uida jne. Anoppi myi talonsa pois 2018, mutta mepä jatkettiin siellä käymistä ja edelleen käydään vuosittain pari kertaa. En osaisi kuvitella asuvani, mutta olen tottunut maahan ja sen kulttuuriin. Tykkään ruuasta ja minusta se tuputus on siellä loppunut. Ihan yhtä rauhassa siellä saa liikkua kuin muuallakin nykyään tai sitten mun ilmeestä näkee, että olen rutinoitunut kävijä ja turha yrittää tulla kauppaamaan mitään.
Italia on mun suosikki, mutta täytyy kyllä sanoa että Turkki tosiaan on mainettaan parempi. Ylitti odotukset reippaasti!
Turkissa pidän siitä, että siellä aidosti halutaan turisteja vielä. Tietysti joku yksittäinen kauppias voi sisimmässään olla kyllästynyt loppukesästä, mutta yleisesti turistit on enemmän kuin tervetulleita. Sen sijaan Espanja riitti itselleni. En todellakaan halua matkustaa paikkaan, jossa käydään jatkuvaa keskustelua siitä, että turisteja on liikaa... Varmasti onkin, joten äänestän jaloillani. Samasta syystä myöskin Kroatia on jo out. Heilläkin on mitta täynnä häröileviä turisteja, joten pitäköön tunkkinsa. Albaniaa suosittelen. Sieltä on monella muullakin hyviä kokemuksia. Todella innoissaan uudesta nousevasta alasta nostamaan maan kansantaloutta ja ainakin turistikohteet on jo tosi siistejä ja hotellien taso nousee kovaa vauhtia. Albania ja Kroatia, noin ulkoisesti samaa tyyliä eli valitsisin Kroatian sijasta nyt Albanian edullisen hintatason ja paikallisten suhtautumisen vuoksi.
Kreikassa ja Turkissa en juurikaan näe eroa. Hehän ovat olleet historiassa käytännössä samaa. Nähtävyydet on samantyyppisiä, kansanluonnekin aika samantyyppinen jne. Ruokakulttuurit on hyvin yhtenevät. Turkissa on ehkä sitten pientä uskonnollista vibaa enemmän, mutta mitään kovin tiukkapipoista ei ole missään missä turistit liikkuu ja aiemmin kaupankäynti otti hermoihin, jos meni basaariin, mutta sekin on rauhoittunut ja tuputtamista on ihan saman verran nykyään kuin jossain Rodoksella. Turkkia puoltaa ehdottomasti edullisemmat matkat ja hurjasti parempi hotellitaso. Turkissa saa vaan niin paljon enemmän samalla rahalla. Olen asunut Turkissa toistaan hienommissa hotelleissa all inclusivella samalla hinnalla kuin olisin saanut keskitason huoneistohotellin jostain muualta. Ja viimeksi olin Turkissa huoneistohotellissa, joka oli aivan upea, priimaa kaikki (uusi hotelli), terassilta suoraan altaalle jne. Hintataso edullisempi kuin 70-luvun kälyisessä hotellissa Kreikassa. Mutta toki riippuu, mitä lomalta haluaa. Omat matkani ovat lepolomia ja joskus vuokrataan auto, jolloin lähdetään ajelemaan turistialueilta ulos. Näin teemme Kreikassa, Espanjassa ja Turkissakin. Italia kiinnostaa aina, mutta hirveän kalliita matkat sinne kaikkineen. En suostu halpaan hotelliin ja siinä se hinta sitten räjähtää.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten niin moni tykkää Kreikasta. Ainakin Ateenassa paikalliset oli tympeitä
Oot käynyt vain Ateenassa? Se on kiireinen, ruuhkainen suurkaupunki, en minäkään siitä välitä mutta Dodekanesian saaristoa rakastan.
Turkki yllätti positiivisesti tai ainakin Istanbul. Paljon puhtaampaa kuin Italiassa ja ihmiset hyvin ystävällisiä turisteille. Istanbul on myös kaunein suurkaupunki, jossa olen tähän mennessä vieraillut. Voisin vannoa, että sillä kaupungilla on sielu tai jotain, sellainen kaihoisa, lempeä, sininen ja vähän surumielinen.
Istanbul on minunkin ykkössuosikkini maailman kaupungeista (aika monessa käynyt). Mystinen, herkullinen, kaunis. Harmi ettei tässä poliittisessa tilanteessa viitsi mennä sinne:(
Vierailija kirjoitti:
Italia. Tänä vuonna vietetty yhteensä 4 viikkoa siellä. Ainoa huono aika on elokuun pahin hellekausi ja ehkä tammikuu. Kaikkina muina kuukausina hyvä sää. Suomen valoisuus ei ole kesälläkään valoisaa, kun vertaa etelän maiden kirkkaaseen taivaaseen.
Nykyään kesä-elokuu alkaa olemaan siellä tuskastuttavan kuuma, kuten nytkin ollut. Olin Italiassa tänä vuonna touko-heinäkuun, eikä ollut mitenkään miellyttävää, paitsi vuoristossa, kuumuuden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Portugali. Tarkempaa paikkaa en kerro, kun en halua sinne turisteja ;)
Ihmiset leppoisia ja hauskoja, ruoka todella hyvää, kiehtovia rakennuksia, miellyttävä ilmasto, valtava merenranta, miehet komeita…
Myös Italiassa olen viihtynyt - siellä parasta on historia ja taide, ruoka, tyyli, ihmiset.
Joku aiemmin sanoi että Ranskassa tunsi olonsa kotoisaksi. Itse olen asunut siellä ja halusin nimenomaan pois, kun en mitenkään kokenut olevani samalla aaltopituudella ranskisten kanssa. En eläissäni ole kokenut oloani yhtä erilaiseksi, ja olen kuitenkin asunut myös Aasiassa. Omaan makuun liian meluisia, itsekkäitä, ja ennen kaikkea, omahyväisiä - heidän mielestään Ranska on aina paras kaikessa, ja sitä tuputetaan muillekin. Lisäksi aina on tiedossa kaaosta, järjestelmällisyys puuttuu kaikesta. Hyi.
Minäkin asuin kaksi vuotta Ranskassa noin 50 km Nizzasta eikä minulle jäänyt yhtään kertomaasi kokemusta ranskalaisista. Olen käynyt siellä monen monta kertaa jälkeenpäinkin kun sain ihan ystäviä siellä asuessani. Tykkäsin mutta työt kutsuivat sitten Saksaan takaisin.
”Minäkin asuin kaksi vuotta Ranskassa noin 50 km Nizzasta eikä minulle jäänyt yhtään kertomaasi kokemusta ranskalaisista. Olen käynyt siellä monen monta kertaa jälkeenpäinkin kun sain ihan ystäviä siellä asuessani. Tykkäsin mutta työt kutsuivat sitten Saksaan takaisin. ”
—-Etelässä voi toki olla erilaista. Olin itse pääasiassa Pariisissa. Hirveä rotankolo. Ihan kiva jos käy viikonlopun turistireissulla vähän taidemuseoissa ja kahviloissa, mutta en suosittele asumista.
Ihmettelen aina, millaisen kaaoksen ranskalaiset saa aikaan joka paikassa. Siististi jonottaminen omaa vuoroaan esimerkiksi näyttää olevan täysin mahdotonta. Ja samaan aikaan kaikkien pitää yrittää huutaa asiaansa. Rasittavaa!
Italia. Tänä vuonna vietetty yhteensä 4 viikkoa siellä. Ainoa huono aika on elokuun pahin hellekausi ja ehkä tammikuu. Kaikkina muina kuukausina hyvä sää. Suomen valoisuus ei ole kesälläkään valoisaa, kun vertaa etelän maiden kirkkaaseen taivaaseen.
Nykyään kesä-elokuu alkaa olemaan siellä tuskastuttavan kuuma, kuten nytkin ollut. Olin Italiassa tänä vuonna touko-heinäkuun, eikä ollut mitenkään miellyttävää, paitsi vuoristossa, kuumuuden takia.
Tänävuonna tosiaan lämpö alkoi jo toukokuun puolivälin jälkeen, ei ole laskenut alle 30 kuin yöllä. Tällähetkellä 32-35, itselle ei vielä mikään ongelma. Jostain syystä kuumuuden kestän paremmin kuin viileyden. Ja onneksi uima-altaassa vesi on pysynyt alle 30 asteessa joten se vähän viilentää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Portugali. Tarkempaa paikkaa en kerro, kun en halua sinne turisteja ;)
Ihmiset leppoisia ja hauskoja, ruoka todella hyvää, kiehtovia rakennuksia, miellyttävä ilmasto, valtava merenranta, miehet komeita…
Myös Italiassa olen viihtynyt - siellä parasta on historia ja taide, ruoka, tyyli, ihmiset.
Joku aiemmin sanoi että Ranskassa tunsi olonsa kotoisaksi. Itse olen asunut siellä ja halusin nimenomaan pois, kun en mitenkään kokenut olevani samalla aaltopituudella ranskisten kanssa. En eläissäni ole kokenut oloani yhtä erilaiseksi, ja olen kuitenkin asunut myös Aasiassa. Omaan makuun liian meluisia, itsekkäitä, ja ennen kaikkea, omahyväisiä - heidän mielestään Ranska on aina paras kaikessa, ja sitä tuputetaan muillekin. Lisäksi aina on tiedossa kaaosta, järjestelmällisyys puuttuu kaikesta. Hyi.
Minäkin asuin kaksi vuotta Ranskassa noin 50 km Nizzasta eikä minulle jäänyt yhtään kertomaasi kokemusta ranskalaisista. Olen käynyt siellä monen monta kertaa jälkeenpäinkin kun sain ihan ystäviä siellä asuessani. Tykkäsin mutta työt kutsuivat sitten Saksaan takaisin.
”Minäkin asuin kaksi vuotta Ranskassa noin 50 km Nizzasta eikä minulle jäänyt yhtään kertomaasi kokemusta ranskalaisista. Olen käynyt siellä monen monta kertaa jälkeenpäinkin kun sain ihan ystäviä siellä asuessani. Tykkäsin mutta työt kutsuivat sitten Saksaan takaisin. ”
—-Etelässä voi toki olla erilaista. Olin itse pääasiassa Pariisissa. Hirveä rotankolo. Ihan kiva jos käy viikonlopun turistireissulla vähän taidemuseoissa ja kahviloissa, mutta en suosittele asumista.
Ihmettelen aina, millaisen kaaoksen ranskalaiset saa aikaan joka paikassa. Siististi jonottaminen omaa vuoroaan esimerkiksi näyttää olevan täysin mahdotonta. Ja samaan aikaan kaikkien pitää yrittää huutaa asiaansa. Rasittavaa!
Se on se temperamentti ;-)
Mä ihmettelin kun olin marraskuussa Rodoksella, lentokentältä oli lähdössä jossain 4 tunnin aikaikkunassa 2 lentoa, silti ne sai ruuhkan järjestettyä joka mutkaan. Kauhea mesoaminen että saadaan aikaan se kiireen tuntu ja "tekemisen meininki" eikä kuitenkaan tehdä mitään ;-)
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt kaikki Välimeren maat läpi ja en tykännyt yhdestäkään. Tietäisittepä mitä ne ihmiset puhuvat, kun kuvittelevat että et ymmärrä.
Varmaan samanlaista, mitä sinä puhut muista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten niin moni tykkää Kreikasta. Ainakin Ateenassa paikalliset oli tympeitä
Oma kokemus oli päinvastainen.
"Samasta syystä myöskin Kroatia on jo out. Heilläkin on mitta täynnä häröileviä turisteja, joten pitäköön tunkkinsa."
Outo ilmaisu. Yleensä "pitäköön tunkkinsa" viittaa siihen, että sinua olisi kohdeltu huonosti, mutta nyt siis huutelet tunkkia sille taholle, jota kohdellaan huonosti.
Esim. joku hakkaisi sinua kadulla, eikä kukaan tulisi apuun, vaan ajattelisi sinusta, että pidä tunkkisi.
No, ehkä tuolla asenteella oleva juuri käykin Turkissa lomalla.
Ihmettelen näitä, jotka sanovat, että Espanja on tylsä. Tuliko käytyä vain Fuengirolassa tai Torreviejassa?
Espanjahan on on mm. maailman kärkipäässä Unescon maailmanperintökohteiden määrässä.
Alhambra (upea maurilainen linnoitus 1200-luvulta), Segovian akveduktit, Cordoban valtavan Mezquita, joka aiemmin oli moskeija, nyt katedraali. Ávilan kaupunginmuurit, Méridan arkeologinen alue. Familia Sagrada Barcelonassa. Kuuluisa pyhiinvaellusreitti, jota ihmiset nykyäänkin vaeltavat, päättyy Santiago de Compostelaan. Jne, jne. Lukuisia äärimmäisen viehättäviä pikkukaupunkeja.
Vuorilla voi vaeltaa, Sierra Nevadassa hiihtää ja saman päivän aikana mennä vaikka rannalle.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä, jotka sanovat, että Espanja on tylsä. Tuliko käytyä vain Fuengirolassa tai Torreviejassa?
Espanjahan on on mm. maailman kärkipäässä Unescon maailmanperintökohteiden määrässä.
Alhambra (upea maurilainen linnoitus 1200-luvulta), Segovian akveduktit, Cordoban valtavan Mezquita, joka aiemmin oli moskeija, nyt katedraali. Ávilan kaupunginmuurit, Méridan arkeologinen alue. Familia Sagrada Barcelonassa. Kuuluisa pyhiinvaellusreitti, jota ihmiset nykyäänkin vaeltavat, päättyy Santiago de Compostelaan. Jne, jne. Lukuisia äärimmäisen viehättäviä pikkukaupunkeja.Vuorilla voi vaeltaa, Sierra Nevadassa hiihtää ja saman päivän aikana mennä vaikka rannalle.
Kaikkia ei kiinnosta kulttuuri eikä historia missään muodossa.
Ymmärrän jos jotain tiettyä paikkakuntaa tai aluetta sanoo tylsäksi, mutta jos kokonainen valtio on tylsä niin mitähän sieltä reissulta ollaan oltu etsimässä?
Toista se on Cosa Nostra!