Etelä-Euroopassa paljon matkustaneet, ehkä jopa asuneet! Mikä maa on se joka on vienyt sydämesi ja missä käyt vuosi toisensa jälkeen?
Kommentit (174)
Pohjoinen ilmasto on maapallon valoisin kesäaikaan.
Aurinko nousee aikaisimmin ja laskee myöhimmin. Pilvisyys vaihtelee.
Vierailija kirjoitti:
Italia. Siitä huolimatta, että myös vihaan sitä 😂 Eli ei jätä kylmäksi. Olin äsken taas 3kk, jätin taakseni innosta kiljuen ja suunnittelen palaavani syyskuussa. Jep, todella sairas suhde😂
Kieltämättä🤣
Itse tulin alkuviikosta Suomeen ja palaan syksyksi Italiaan kuun lopussa. Mua taas ahdistaa kun vielä täytyy osa vuotta olla Suomessa. Hämmentää tämä pimeys, pilvisyys ja inha matalapaine joka vie voimat heti!? Nyt onneksi pilvet rakoilee ja vähän aurinko paistaa mutta aamupäivä oli kamala.
Mikä ihmeen pimeys?
Ehkä sinulla ei ole oikein valoja päällä.
En todellakaan halua pitää kesällä valoja päällä! Tänään(kin) aamupäivä oli todella ankea ja pimeä. Kun on tottunut etelä-Euroopan häikäisevään valoon ja pilvettömään taivaaseen ympäri vuoden hämäryys ahdistaa. Mulle palautui heti rytmihäiriöt ja hengitysvaikeudet ja nukkuisin kellon ympäri. Italiassa selviän 4h unilla kun energiaa on älyttömästi eikä koko aikana yhtään rytmihäiriötä vaikka olen tehnyt ruumiillista työtä päivittäin kuumassa.
Miksi hyvä ihminen menet itseäsi ja terveyttäsi kiusaamaan Suomeen, kun se noin koville ottaa?
Jos et ole enää työelämässä, kai voit mahd. puolisosi kanssa järjestää asiat niin, että voit olla Italiassa koko ajan tai suurimman osan ajasta jo nyt eikä vasta vuosien päästä.
Voi miten tuli kauhea kaipaus Italiaan! Täällä sitä on vain töissä raadettava minimaalisilla lomilla, eikä ulkomailta saa etäillä.
Asuminen on ihan eri juttu, kuin että vierailee paikassa 4 viikkoa, arki on arki kaikkialla. Sen oon huomannut. Suomessa on paljon hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustelin varmaan 30 vuotta ympäri Italiaa viettäen osan lomaani aina siellä. Opettelin italiaa. Eläkkeellä sitten muutin Italiaan, ostin vanhan talon ja remppautin sen. Toscanassa olen jo 15 vuotta asustellut. Kreikka on varmaan myös hienoja paikkoja täynnä mutta se kieli.... en vain voisi asua jossain, missä olisi vaikeaa paikallisten kanssa kommunikointi.
Kreikassa kaikki osaa enkkua
Olen varma etteivät kaikki osaa. Mikäli ostaa talon rempattavaksi niin luulet ilmeisesti että joka muurari, putki- ja sähkömies osaa englantia? Mikäli menee maaseudulle asustelemaan niin sielläkö kaikki ikäihmisetkin puhuvat sun mielestä englantia? Entäs kun ei ymmärrä ollenkaan kreikkaa ja haluaisi kuunnella Kreikan uutiset esim. telkkarista? Omalla kohdallani ei tulisi kuuloonkaan, etten osaa maan kieltä vähintäinkin tyydyttävästi muuttaessani siihen maahan.
No juu, ei kaikki osaa. Ei niissä turistikohteissakaan, jos eivät ole turismin kanssa tekemisissä. Oon tosin huomannut mainintoja perhehotelleistakin joissa henkilökunta ei puhu englantia.
Kieli on vähän hankala, kun kirjaimista alkaen kaikki on uuden opettelua, eikä muistuta oikein mitään muuta meille yleisesti tuttua kieltä muutenkaan.
Valoja päälle sinne korvienväliin.
Ympäri vuoden EI Italiassa taivas ole pilvetön.
Asuin 2 vuotta Toscanassa Perugiassa, ja inhosin niitä talvia: sumua, hyhmää, kylmää harmautta
Ei tietenkään ole, enkä niin ole väittänyt.
Mutta jos Suomessa on 300 sateista, sumuista ja hyhmäistä päivää Italiassa ehkä 30. Iso ero.
Tänävuonna ei omalla alueella esim yli neljään kuukauteen ole ollut kuin kourallinen täysin pilvisiä päiviä, siis 5! Se tarkoittaa jo että n 120pv on ollut aurinkoisia ja valoisia.
Pimeyttä on paljon vähemmän kuin Suomessa
Miksi hyvä ihminen menet itseäsi ja terveyttäsi kiusaamaan Suomeen, kun se noin koville ottaa?
Jos et ole enää työelämässä, kai voit mahd. puolisosi kanssa järjestää asiat niin, että voit olla Italiassa koko ajan tai suurimman osan ajasta jo nyt eikä vasta vuosien päästä.
Olen jo puolet vuodesta mutta puoliso on vielä töissä ja lastenlapsiakin haluan tavata. Käyn Suomessa mahdollisimman vähän juurikin terveydellisistä syistä. Ja talostakin ja puutarhasta pitää vielä huolehtia kunnes myydään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään Euroopan maata johon haluaisin lähteä toista kertaa.
Thaimaassa olen käynyt 30 kertaa.
Ja palannut EU-maa Suomeen 30 kertaa.
Miksi?
Kun olen vielä työelämässä.
Ei kyllä tekisi mieli palata Suomeen.
Tavoite on viimeistään kuuskymppisenä muuttaa eläkkeelle Thaimaahan.
Aika moni vastaa Italian. Näin hiljattain dokumentin, jonka mukaan etelä-Italiassa on kauhea ympäristökriisi. Jätteitä dumpataan siltojen alle ja muihin laittomiin paikkoihin. Vaarallista jätettä, kuten asbestia ei käsitellä asiaankuuluvalla tavalla ja dumpataan milloin mihinkin. Maaperä laajasti pilaantunutta ja jätehuolto pitkälti mafian hallussa
Italiassa matkustaneet tai asuvat, oletteko törmänneet tähän? Ympäristönsuojelu (ja tietysti oma terveys) on itselleni tosi tärkeä asia, ja nämä epäkohdat ovat toistaiseksi estäneet lähtemästä Italiaan. Gardajärvi kiinnostaisi, ja toisaalta Pohjois-Italiassa tätä ongelmaa ei ilmeisesti ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italia. Siitä huolimatta, että myös vihaan sitä 😂 Eli ei jätä kylmäksi. Olin äsken taas 3kk, jätin taakseni innosta kiljuen ja suunnittelen palaavani syyskuussa. Jep, todella sairas suhde😂
Kieltämättä🤣
Itse tulin alkuviikosta Suomeen ja palaan syksyksi Italiaan kuun lopussa. Mua taas ahdistaa kun vielä täytyy osa vuotta olla Suomessa. Hämmentää tämä pimeys, pilvisyys ja inha matalapaine joka vie voimat heti!? Nyt onneksi pilvet rakoilee ja vähän aurinko paistaa mutta aamupäivä oli kamala.
Mikä ihmeen pimeys?
Ehkä sinulla ei ole oikein valoja päällä.
En todellakaan halua pitää kesällä valoja päällä! Tänään(kin) aamupäivä oli todella ankea ja pimeä. Kun on tottunut etelä-Euroopan häikäisevään valoon ja pilvettömään taivaaseen ympäri vuoden hämäryys ahdistaa. Mulle palautui heti rytmihäiriöt ja hengitysvaikeudet ja nukkuisin kellon ympäri. Italiassa selviän 4h unilla kun energiaa on älyttömästi eikä koko aikana yhtään rytmihäiriötä vaikka olen tehnyt ruumiillista työtä päivittäin kuumassa.
Asuin 2 vuotta Toscanassa Perugiassa, ja inhosin niitä talvia: sumua, hyhmää, kylmää harmautta.
Perugia on Umbriassa ei Toscanassa. Samaa mieltä, ei taivas ole pilvetön talvella ja saattaa sataa viikkokausiakin. Asun Toscanassa.
Vierailija kirjoitti:
Asuin 2 vuotta Toscanassa Perugiassa, ja inhosin niitä talvia: sumua, hyhmää, kylmää harmautta
Mutta jos Suomessa on 300 sateista, sumuista ja hyhmäistä päivää Italiassa ehkä 30. Iso ero.
Tänävuonna ei omalla alueella esim yli neljään kuukauteen ole ollut kuin kourallinen täysin pilvisiä päiviä, siis 5! Se tarkoittaa jo että n 120pv on ollut aurinkoisia ja valoisia.
Tämä. Joulukuussa Suomessa oli pimeää kuin mörön perseessä ja satoi viikkokausia. Etelä-Italiassa ei.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni vastaa Italian. Näin hiljattain dokumentin, jonka mukaan etelä-Italiassa on kauhea ympäristökriisi. Jätteitä dumpataan siltojen alle ja muihin laittomiin paikkoihin. Vaarallista jätettä, kuten asbestia ei käsitellä asiaankuuluvalla tavalla ja dumpataan milloin mihinkin. Maaperä laajasti pilaantunutta ja jätehuolto pitkälti mafian hallussa
Italiassa matkustaneet tai asuvat, oletteko törmänneet tähän? Ympäristönsuojelu (ja tietysti oma terveys) on itselleni tosi tärkeä asia, ja nämä epäkohdat ovat toistaiseksi estäneet lähtemästä Italiaan. Gardajärvi kiinnostaisi, ja toisaalta Pohjois-Italiassa tätä ongelmaa ei ilmeisesti ole.
Pysy vaan kotona, jos tällaset asiat estää näkemästä Italiaa
Vierailija kirjoitti:
Ei ole keski-Italiassakaan. Asun Toscanassa ja jätteet lajitellaan tarkkaan. Jätteenvientipaikkoja on tiheässä ja lisäksi on joka lauantai auki ongelmajätepaikka. Jätteenvientipaikoissa on lisäksi pönttö vanhoille öljyille. Toimii hienosti. Mahdoitko nähdä jonkun ikivanhan jutun etelä-Italian jätehuollosta. Itse näin just miten hienosti Napolissakin on uusittu ja modernisoitu se kaupunginosa, jossa mafilla oli valta ja nuoriso rikollista. Siellä esim. 250 nuorisovankilasta päässeet nuoret miehet ovat pizzaleipuriopissa, innoissaan ovat pojat. Oli mukava katsella positiivista kehitystä sieltä päin. Taidan lähteä paikanpäälle katsomaan joskus syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko yksinkertainen?
Saa kertoa.
En ole ap, mutta vastaan ap:n puolesta. Mikään aloituksessa ei viittaa siihen että ap olisi mitenkään yksinkertainen. Samaa ei voi sanoa sinusta, kun et ilmeisesti edes ymmärtänyt aloituksessa täysin selkeästi esitettyä kysymystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole keski-Italiassakaan. Asun Toscanassa ja jätteet lajitellaan tarkkaan. Jätteenvientipaikkoja on tiheässä ja lisäksi on joka lauantai auki ongelmajätepaikka. Jätteenvientipaikoissa on lisäksi pönttö vanhoille öljyille. Toimii hienosti. Mahdoitko nähdä jonkun ikivanhan jutun etelä-Italian jätehuollosta. Itse näin just miten hienosti Napolissakin on uusittu ja modernisoitu se kaupunginosa, jossa mafilla oli valta ja nuoriso rikollista. Siellä esim. 250 nuorisovankilasta päässeet nuoret miehet ovat pizzaleipuriopissa, innoissaan ovat pojat. Oli mukava katsella positiivista kehitystä sieltä päin. Taidan lähteä paikanpäälle katsomaan joskus syksyllä.
Kyllä googlaamalla löytyy tietoa ajankohtaisesta jätekriisistä. Ongelma on valtava.
Vierailija kirjoitti:
Pohjoinen ilmasto on maapallon valoisin kesäaikaan.
Aurinko nousee aikaisimmin ja laskee myöhimmin. Pilvisyys vaihtelee.
Joppajoo, se harmaa valohan on tosi piristävä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään Euroopan maata johon haluaisin lähteä toista kertaa.
Thaimaassa olen käynyt 30 kertaa.
No hyi! Se on kauhein kaikista maista missä olen käynyt. Ainakin Phuket ja Krabi. Siellä ei ollut mitään positiivista. Ei oikeasti yhtään mitään!
Vierailija kirjoitti:
Asuit kaksi vuotta Perugissa ja et tiennyt, ettei se ole Toscanaa? Tänä kesänä sanoisin olevan aivan erinomaisen valoisaa kun on ollut jatkuvasti lämpötilat 35 ja 40 asteen välimailla. Ei ole kivaa tämä kuumuus. Olen aina tykännyt Italian kesistä ja lämpötilat 30 asteeseen asti ovat itselleni ok, mutta nyt meni liiallisuuksiin. Iltapäivällä on turha yrittääkään mihinkään lähteä tai nääntyy. Raksamiehetkin aloittavat työt kello 3 yöllä ja tulevat puolelta päivin koteihinsa, naapureina on sellaisia. Kattoja korjaillessa saattaa tulla aika hiki tai sitten kupsahtaa katolle kun aurinko paahtaa täyttä 40 astetta. Yölläkin on jatkuvasti yli 20 astetta.
Asuin 2 vuotta Toscanassa Perugiassa, ja inhosin niitä talvia: sumua, hyhmää, kylmää harmautta.