Etelä-Euroopassa paljon matkustaneet, ehkä jopa asuneet! Mikä maa on se joka on vienyt sydämesi ja missä käyt vuosi toisensa jälkeen?
Kommentit (174)
Italia. Siitä huolimatta, että myös vihaan sitä 😂 Eli ei jätä kylmäksi. Olin äsken taas 3kk, jätin taakseni innosta kiljuen ja suunnittelen palaavani syyskuussa. Jep, todella sairas suhde😂
Kieltämättä🤣
Itse tulin alkuviikosta Suomeen ja palaan syksyksi Italiaan kuun lopussa. Mua taas ahdistaa kun vielä täytyy osa vuotta olla Suomessa. Hämmentää tämä pimeys, pilvisyys ja inha matalapaine joka vie voimat heti!? Nyt onneksi pilvet rakoilee ja vähän aurinko paistaa mutta aamupäivä oli kamala.
Mikä ihmeen pimeys?
Ehkä sinulla ei ole oikein valoja päällä.
En todellakaan halua pitää kesällä valoja päällä! Tänään(kin) aamupäivä oli todella ankea ja pimeä. Kun on tottunut etelä-Euroopan häikäisevään valoon ja pilvettömään taivaaseen ympäri vuoden hämäryys ahdistaa. Mulle palautui heti rytmihäiriöt ja hengitysvaikeudet ja nukkuisin kellon ympäri. Italiassa selviän 4h unilla kun energiaa on älyttömästi eikä koko aikana yhtään rytmihäiriötä vaikka olen tehnyt ruumiillista työtä päivittäin kuumassa.
Italia. Siitä huolimatta, että myös vihaan sitä 😂 Eli ei jätä kylmäksi. Olin äsken taas 3kk, jätin taakseni innosta kiljuen ja suunnittelen palaavani syyskuussa. Jep, todella sairas suhde😂
Kieltämättä🤣
Itse tulin alkuviikosta Suomeen ja palaan syksyksi Italiaan kuun lopussa. Mua taas ahdistaa kun vielä täytyy osa vuotta olla Suomessa. Hämmentää tämä pimeys, pilvisyys ja inha matalapaine joka vie voimat heti!? Nyt onneksi pilvet rakoilee ja vähän aurinko paistaa mutta aamupäivä oli kamala.
Minnepäin Italiaa?
Pohjois-Italia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustelin varmaan 30 vuotta ympäri Italiaa viettäen osan lomaani aina siellä. Opettelin italiaa. Eläkkeellä sitten muutin Italiaan, ostin vanhan talon ja remppautin sen. Toscanassa olen jo 15 vuotta asustellut. Kreikka on varmaan myös hienoja paikkoja täynnä mutta se kieli.... en vain voisi asua jossain, missä olisi vaikeaa paikallisten kanssa kommunikointi.
Kreikassa kaikki osaa enkkua
Olen varma etteivät kaikki osaa. Mikäli ostaa talon rempattavaksi niin luulet ilmeisesti että joka muurari, putki- ja sähkömies osaa englantia? Mikäli menee maaseudulle asustelemaan niin sielläkö kaikki ikäihmisetkin puhuvat sun mielestä englantia? Entäs kun ei ymmärrä ollenkaan kreikkaa ja haluaisi kuunnella Kreikan uutiset esim. telkkarista? Omalla kohdallani ei tulisi kuuloonkaan, etten osaa maan kieltä vähintäinkin tyydyttävästi muuttaessani siihen maahan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen rakastunut Romaniaan, koska sieltä tulee parhaat huørat.
M43
Minäkin olen, koska palvelu on upeaa! Miehet on upeita ja taitavia <3
Kieltämättä🤣
Missäpäin Suomea?
Pks, aamupäivä oli tosi ankea.
Ja tulen jouluksi Suomeen, lopputalvesta en tiedä.
Italia ja Kreikka. Kreikka halvempi versio, yhtä hienot maisemat ja rannat kun italiassa. Hyvä ruoka.
Kyllä se on Espanja ja juuri kielen takia!
En olisin ikinä uskonut, mutta Turkki.... En edes lumoutunut ensimmäisellä kerralla, mutta anoppi osti sieltä hienon huvilan ja siitä tuli sellainen pakkopulla reissata sinne 2-3 krt/vuosi, kun sai halvalla lennot ja hoidin lapsia kotona, joten rahaa parempiin reissuihin ei ollut. Pääsipä johonkin lämpimään ja pystyi tekemään näitä tonnin perhereissuja ja lapset sai uida jne. Anoppi myi talonsa pois 2018, mutta mepä jatkettiin siellä käymistä ja edelleen käydään vuosittain pari kertaa. En osaisi kuvitella asuvani, mutta olen tottunut maahan ja sen kulttuuriin. Tykkään ruuasta ja minusta se tuputus on siellä loppunut. Ihan yhtä rauhassa siellä saa liikkua kuin muuallakin nykyään tai sitten mun ilmeestä näkee, että olen rutinoitunut kävijä ja turha yrittää tulla kauppaamaan mitään.
Espanja. Monipuolisin ja isoin Etelä- Euroopan maista. Kulttuuri erilaista joka autonoman alueella. Pohjoisessa kelttejä etelässä eri kulttuuri. 3 eri kieltä yhdessä maassa.Luontoa ja nähtävyyksiä,taidetta,kulttuuria,ihmiset, meret, Atlantti ja Välimeri vuoristot,metsät,La Mancha, suurkaupunkeja, historiaa ja tavallaan kuin toinen maanosa, ovat aina katsoneet Amerikan mantereelle.
Asuin 14 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustelin varmaan 30 vuotta ympäri Italiaa viettäen osan lomaani aina siellä. Opettelin italiaa. Eläkkeellä sitten muutin Italiaan, ostin vanhan talon ja remppautin sen. Toscanassa olen jo 15 vuotta asustellut. Kreikka on varmaan myös hienoja paikkoja täynnä mutta se kieli.... en vain voisi asua jossain, missä olisi vaikeaa paikallisten kanssa kommunikointi.
Kreikassa kaikki osaa enkkua
Olen varma etteivät kaikki osaa. Mikäli ostaa talon rempattavaksi niin luulet ilmeisesti että joka muurari, putki- ja sähkömies osaa englantia? Mikäli menee maaseudulle asustelemaan niin sielläkö kaikki ikäihmisetkin puhuvat sun mielestä englantia? Entäs kun ei ymmärrä ollenkaan kreikkaa ja haluaisi kuunnella Kreikan uutiset esim. telkkarista? Omalla kohdallani ei tulisi kuuloonkaan, etten osaa maan kieltä vähintäinkin tyydyttävästi muuttaessani siihen maahan.
Kyllä ne puhuu. Keeikassa kun on filosofia opetuksen takana ja hyvää opetusta arvostetaan. He ovat oppineita, kohteliaita, rauhallisia ja hyvä tapaisia. Elämän lanka kumpuaa vanhoista viisauksista. Ihan mieletön maa.
On maita joissa kielten osaamista katsotaan rikkautena ja maita joissa se koetaan nöyryyttävãnä (kreikkalaiset ovat ylpeitä-ranska- espanja-italia- saksa ei niinkään) vaikka todellisuus on oma laiskuus ja saamattomuus. Oikestaan romanialainen on toinen joka pahoittelee, kun puhuu sujuvaa englantia. Romanialaiset on upeita myös.
Espanjan jälkeen Italia ja Kreikka tuntuvat vaisuilta ja värittömiltä. Vähän kuin Gladiaattori leffassa tuli esiin uransa lopettaneiden gladiaattoreiden koti ja perhe olivat yleensä Espanjassa, maan olemus kuvataan leffassa hyvin
Oikeastaan olen pitänyt kaikista, Italia kyllä mullakin lemppari. Malta yllätti positiivisesti.
En muuttais. Olen asunut Portugalissa, Italiassa ja Ranskassa. Portugalissa on tosi kylmää kämpissä talvisin ja sataa paljon, voisin asua siellä marraskuuhun asti ja sit Suomeen talveks. Ranskassa satoi silloin koko talven vettä kun asuttiin siellä vuoden ja oli harmaata. Kyllä mä vaan tykkåän talvesta Suomessa, vaikka se aika pitkä on. Täällä on lämpimät kunnolliset kämpät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt kaikki Välimeren maat läpi ja en tykännyt yhdestäkään. Tietäisittepä mitä ne ihmiset puhuvat, kun kuvittelevat että et ymmärrä.
No en ole huomannut. Espanjaa puhun, Italiaa ymmärrän. Kreikasta en tiedä.
Kreikkaa osaavana voin kertoa, että kreikkalaiset nuoret miehet puhuvat turidtitytöidtä välillä törkeästi.
Vanhempia ulkomaalaisia ei arvostella juurikaan.
Varmasti, mutta toisaalta kreikkalaiset puhuu todella karkeaa kieltä jopa ystävilleen. Jos sinussa on joku huomiota kiinnittävä ulkonäöllinen piirre, Kreikassa on aivan tavallista, että siitä väännetään ns. hellittelynimi. Tyyliin Hörökorva.
Vastaan Espanja ja Andalusian alue. Osaan kieltä ja se tekee paljon. Alueella on helppo liikkua ilman autoakin. Upeita kaupunkeja ja rentoa elämää. Espanjalaiset on mukavan maanläheisiä ainakin tuolla suunnalla.
Italia. Tänä vuonna vietetty yhteensä 4 viikkoa siellä. Ainoa huono aika on elokuun pahin hellekausi ja ehkä tammikuu. Kaikkina muina kuukausina hyvä sää. Suomen valoisuus ei ole kesälläkään valoisaa, kun vertaa etelän maiden kirkkaaseen taivaaseen.
Italia. Tänä vuonna vietetty yhteensä 4 viikkoa siellä. Ainoa huono aika on elokuun pahin hellekausi ja ehkä tammikuu. Kaikkina muina kuukausina hyvä sää. Suomen valoisuus ei ole kesälläkään valoisaa, kun vertaa etelän maiden kirkkaaseen taivaaseen.
Itseasiassa tammikuukin on aika kiva, yöllä aste pari pakkasta (enimmillään ollut -8 yhden yön), aamulla kuuraa ja ip voi olla paitahihasillaan pihalla. Ja tosiaan se valo kuulaalta pilvettömältä taivaalta! Hyvä että joku muukin näkee sen!
Heinä- ja elokuussa ei niin hirveästi ole eroa eteläosia ja tieruuhkia lukuunottamatta. Lämmintä piisaa mutta se on lempeää lämpöä. Itse olemme aina heinäkuun Italiassa
Kreikka.
Käyn joka vuosi ja puhun kieltäkin. Vaatimaton kansa (samaistun), tykkään lämmöstä ja merestä, historiasta ja kotoisasta kreikkalaisesta ruoasta. En matkaile isoissa turistikohteissa, joten kokemukseni maasta voivat poiketa heistä, joilla kokemukset ovat vaikka Rodoksen turistipaikoista.
Mikä ihmeen pimeys?
Ehkä sinulla ei ole oikein valoja päällä.