Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koirat kaupoissa ja kahviloissa yleistyvät – Mila, 7, joutuu ottamaan lääkkeet tuplana

Vierailija
04.08.2026 |

Vois ihmiset vähä ajatella, mihin niitä rakkejaan mukaansa ottavat

Kommentit (1109)

Vierailija
941/1109 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen tarvittaisiin koiravero, esimerkiksi 10 euroa per elopainokilo vuodessa, niin vähän tulisi harkintaa koiran hankkimiseen. Siitä toki voisi vapauttaa opas-, avustaja- ja metsästyskoirat, joilla on ihan oikea käyttötarkoituskin, ja kotoperäiset kansallisrodut, kuten suomenpystykorvan.

Vierailija
942/1109 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos myyräekinokokko alkaa levitä Suomessa, niin koiran turkkia ei tarvitse nuolla saadakseen ekinokokkitartunnan:

Myyräekinokokin aikuisvaihe on lihansyöjien, yleensä koiraeläinten, kissojen, supikoirien ja susien, ohutsuolessa.

Pääisännän ulostamat munat leviävät edelleen ympäristöön muurahaisten ja lentävien hyönteisten välityksellä. Myös tuuli voi levittää munia. Jaokkeiden sisällä ulostetut munat voivat liikkua ulostekasasta pois jopa kymmeniä metrejä jaokkeen liikkeen avulla. Munat voivat säilyä ympäristössä jopa vuosia, mikäli ne eivät kuivu ja niiden tartuntakyky säilyy -30 – +60 C -välisellä lämpötila-alueella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/1109 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mullakin koira eikä ole ikinä käynyt mielessä raahata sitä kauppaan tai ravintolaan.

Tää koirien raahaaminen joka paikkaan alka mennä naurettavaksi, mistähän tää pakkomielle oikein lähtenyt ja kuka keksinyt tän idean alunperin? Mietinpä vain. 

Monelle koira on kumppanin tai lapsen korvike. Siksi loukkaantuvat, kun tekemisiä ”rajoitetaan”.

Joo ihan hirveitä raivokommentteja näiltä koiranomistajilta varsinkin niiltä jota eivät ole kouluttaneet koiraansa. 

Vierailija
944/1109 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi se koira viedään sinne kauppaan tai kahvilaan. Ei se ole mikään koiran ympäristö. Koiran kuuluu olla susi, ulkonäöltään ja rakenteeltaan terve ja susimainen. Ulkoilla paljon, liikkua, harrastaa jotain palkitsevaa. Ei se mikään käsilaukku ole, joka raahataan kahvittelemaan. En ole ikinä koiraa raahannut matkoille ulkomaille, kauppoihin, ravintoloihin jne koska ei ole mitään syytä. Koira viedään metsään tai korkeintaan koirapuistoon. Matkojen ajaksi turvalliseen koirahoitolaan, jossa saa ulkoilla ja temmeltää. 

Siksi suurimalla osalla ihmisistä ei pitäisi olla koiria, jos ei kiinnosta kasvattaa koiraa niinkuin eläintä lenkkeillä, keksiä aktiviteetteja yms niin ei pitäis olla koiraa ollenkaan, nopeasti takapihalle pissille ei ole ulkoilua. 

Vierailija
945/1109 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun koirani haluaa kauppaan. No, kauppa ei ole välttämätön, mutta ostoskeskuksen sisälle haluaa. 

Toki, minä omistajana päätän, että mennäänkö sinne vai ei, mutta jos, se saa valita lenkin, se kävelee ostoskeskukseen. Siksi sen välillä sinne päästän. Jos eläin haluaa nähdä elämää ympärillään, julmaa pitää jossain syrjässä eristyksissä. 

Vierailija
946/1109 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuo on tehty täysin pöyristyttäväksi, että lääke pitää ottaa vahvempana. Onneksi on lääke. Etenkin Epi-pen niille, jotka tarvitsevat sen matkaansa.

Urtikariassa voidaan allergialääke nelinkertaistaa. 

Allergialääkkeen perusannos on lievä, siten niitä myydään käsikaupassa. Toki ikävää, kun on hetki, kun lääkkeen läpi vuotaa oireita, mutta ei se ole mikään merkki mistään muusta kuin että reaktio on suuri ja sen hillitseminen tarvitsee enemmän voimaa. 

Vierailija
947/1109 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos myyräekinokokko alkaa levitä Suomessa, niin koiran turkkia ei tarvitse nuolla saadakseen ekinokokkitartunnan:

Myyräekinokokin aikuisvaihe on lihansyöjien, yleensä koiraeläinten, kissojen, supikoirien ja susien, ohutsuolessa.

Pääisännän ulostamat munat leviävät edelleen ympäristöön muurahaisten ja lentävien hyönteisten välityksellä. Myös tuuli voi levittää munia. Jaokkeiden sisällä ulostetut munat voivat liikkua ulostekasasta pois jopa kymmeniä metrejä jaokkeen liikkeen avulla. Munat voivat säilyä ympäristössä jopa vuosia, mikäli ne eivät kuivu ja niiden tartuntakyky säilyy -30 – +60 C -välisellä lämpötila-alueella.

No kun ei se koira sinne kauppaan ulosta.

Vierailija
948/1109 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen tarvittaisiin koiravero, esimerkiksi 10 euroa per elopainokilo vuodessa, niin vähän tulisi harkintaa koiran hankkimiseen. Siitä toki voisi vapauttaa opas-, avustaja- ja metsästyskoirat, joilla on ihan oikea käyttötarkoituskin, ja kotoperäiset kansallisrodut, kuten suomenpystykorvan.

Jos puhutaan koiran elopainokiloista (😂), niin mun mielestä satasen koiravero meille vuodessa on varsin kohtuullinen lisä siihen, mitä koiran pitäminen vuodessa maksaa. Ei mulla olisi mitään koiraveroa vastaan, varsinkin, jos sillä viimeinkin saataisiin tänne vaikka asiallinen koirapuisto ja niin paljon roskiksia, ettei kakkapussin kanssa tarvitse kävellä kilometritolkulla.

Vierailija
949/1109 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiravero oli ja meni. Jotkut muistavat vielä ne ajat. Samaa sarjaa tv-lupatarkastaja ja tuulilasin autoverotarran kanssa. 

Vierailija
950/1109 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs sen jälkeen kun myyräekinokokki on levinnyt Suomeen? "myyräekinokokki voi tarttua ketun tai koiran ulosteen, ulosteen saastuttaman veden tai marjojen välityksellä, tai koiran turkkiin tarttuneista munista, koira onkin todennäköisin tartuntalähde"

Nuoleskeletko sinä niiden kaupassa olevien koirien turkkeja tai persreikiä? Niinpä.

Eikö ne tartunnat leviä muuten kuin koirien persereikiä nuolemalla? Onko ystäväpiirissäsi paljonkin sellaista harrastavia? Itselle ihan uusi asia.

Tämä on koiranomistajien ei-niin-salaiben intohimo.

Vierailija
951/1109 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiravero oli ja meni. Jotkut muistavat vielä ne ajat. Samaa sarjaa tv-lupatarkastaja ja tuulilasin autoverotarran kanssa. 

No sehän siinä just oli, että sen valvominen oli niin vaikeaa ja kallista, ettei verosta oölut merkittävää lisätuloa. Sen ruokaviraston ylläpitokin katetaan rekisteröintimaksuilla (ensirekisteröinti ja haltijan muutokset), ja sekin maksaa diginä itsepalveluna tehtynä kympin per kerta. 

Vierailija
952/1109 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin voisi ajatella, että onko allergisten pakko mennä joka paikkaan, kun tietävät sairautensa.

Pyörätuolissa 0.3% suomalaisista, näkökyvyltään rajottuneita 1%, pitäisikö meidän lopettaa yhteiskunnan suunnitteleminen myös heille, koska se hermostuttaa sinua? Milloin koiran omistajista tuli täydellisiä luusereita?

En ole tuo jolle vastasin ja minulla ei ole edes koiraa, mutta jos pyörätuolissa oleva tai sokea tulee ravintolaan, tämä ei vaadi sitä että se toinen ei saisi olla siellä sen koiransa kanssa vaan hän on siellä sulassa sovussa niiden koirien ja koiranomistajien kanssa, joten onhan tässä ero. Jos oman sairauden varjolla ruvetaan rajoittamaan myös vieraiden elämää niin onko tuo nyt sitten oikein?

Tyypillistä AV-palstaa. Koiranomistaja menee koiransa paikkaan, johon koirat ovat tervetulleita, niin kuitenkin hän on nyt jotenkin tässä se törkeä ihminen... 

Vierailija
953/1109 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs sen jälkeen kun myyräekinokokki on levinnyt Suomeen? "myyräekinokokki voi tarttua ketun tai koiran ulosteen, ulosteen saastuttaman veden tai marjojen välityksellä, tai koiran turkkiin tarttuneista munista, koira onkin todennäköisin tartuntalähde"

Koska koirilla on kuitenkin ensisijainen oikeus olla tässä yhteiskunnassa, niin sitten vaan nöyrinä sairastutaan.

Vierailija
954/1109 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin, kun joku tuolla aikaisemmin puhui koiran "näytille viemisestä", että viettekö te lapsianne tai kavereitanne näytille, kun käytte niiden seurassa kahvilla tai kaupassa?

Ei se kahvila lapsillekaan ole mikään luontainen ympäristö, leikkipuistoon pitäisi viedä ja jättää kotiin, kun lähtee ihmisten ilmoille muuten.

Mun koira tykkää olla mun seurassa, ihan oikeasti. Se jää kiltisti kotiin, kun mä lähden töihin tai kauppaan tai muualle, mihin en ota sitä mukaan (ottaisin kyllä, jos se olisi mahdollista tai järkevää). Mutta jos mä lähden jonnekin, minne se saa tulla mukaan, se suorastaan riemastuu. Mä en harrasta kahviloissa istumista kahvilassa istumisen ilosta, eli lähinnä vietän koiran kanssa aikaa kotosalla, kaikki voi nyt rentoutua. Mutta siellä reissussa lähempänä tai kauempana koira totta kai on tiiviisti mukana ja silloin näitä koirallisten palvelujen tarpeitakin herää. Koira varmasti kestäisi viikon koirahoitolassa, mutta en mä varsinaisesti näe mitään syytä jättää oman väen seurasta nauttivaa kilttia, hiljaista ja reipasta koiraa jonkun vieraan hoitoon ihan vain sen takia, että jonkun muun (jołla on todennäköisesti ihan erilaisia koiria, koska en mä usko, että mun koira metsää kaipaisi, vaikkei sinne pääsisikään) mielestä koirat eivät kuulu matkalle mukaan.

Itse asiassa kahvila on kyllä lapsille ihan yhtä luontainen ympäristö kuin aikuiselle ihmiselle. 

Vierailija
955/1109 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murre käy vähän merkkaamassa leivonnaisvitriiniä. Koirankusen makuista tuoretta kanelipullaa, olkaatten hyvä, 7 e kiitis. Nami-nami.

Vierailija
956/1109 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoleskeletko sinä niiden kaupassa olevien koirien turkkeja tai persreikiä? Niinpä.

Eikö ne tartunnat leviä muuten kuin koirien persereikiä nuolemalla? Onko ystäväpiirissäsi paljonkin sellaista harrastavia? Itselle ihan uusi asia.

Tämä on koiranomistajien ei-niin-salaiben intohimo.

Koira nuolee ensin p-reikänsä ja sitten omistajansa naaman, pusuttelee siinä suukkua samalla. Yöööööök!

Vierailija
957/1109 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Murre käy vähän merkkaamassa leivonnaisvitriiniä. Koirankusen makuista tuoretta kanelipullaa, olkaatten hyvä, 7 e kiitis. Nami-nami.

No mutta tämähän on nyt se, mikä on palveluntarjoajan harkittavissa nykyisen elintarvikelain mukaan. Eli voiko lemmikkejä päästää liiketilaan ja kuinka hygieniasta huolehditaan.

Toki jokaisen koiranomistajan velvollisuus on huolehtia koiransa toimista ja kantaa niistä vastuu.

Vierailija
958/1109 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta tämähän on nyt se, mikä on palveluntarjoajan harkittavissa nykyisen elintarvikelain mukaan. Eli voiko lemmikkejä päästää liiketilaan ja kuinka hygieniasta huolehditaan.

Toki jokaisen koiranomistajan velvollisuus on huolehtia koiransa toimista ja kantaa niistä vastuu.

"Toki jokaisen koiranomistajan velvollisuus on huolehtia koiransa toimista ja kantaa niistä vastuu..."

Niin muttakun koiran täytyy saada päättää.

Anskuli
959/1109 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle koirani on todella rakas ja menee AINA esimerkiksi mieheni edelle. Jos pohditaan näin teoreettisesti, että kumman pelastaisin palavasta talosta, oman rakkaan koirani vai sinut eläintenvihaaja, ei puolta sanaa, ettenkö pelastaisi  koiraani. Minulle eläimet ovat ylipäätään todella tärkeitä, enkä voi ymmärtää kaltaisiasi eläintenvihaajia, olette samanlaisia luonnehäiriöisiä kuin esimerkiksi psykopaatit.

Vierailija
960/1109 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä Mila tekee kahviossa?