Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eija muutti pois Hekan vuokra-asunnosta ja hankki oman pikkukunnasta

Vierailija
03.08.2026 |

Eija muutti pois Hekan vuokra-asunnosta ja hankki oman pikkukunnasta. ”En palaisi kirveelläkään”

Vuosaari vaihtui pikkukuntaan ja elämisen laatu parani kertaheitolla. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012173814.html

Kommentit (203)

Vierailija
121/203 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä Kela-taksi sillä perusteella saa, että ei ole joukkoliikennettä. Siihen pitää olla lääketieteellinen perustelu. Esimerkiksi leikkauksen jälkeen voi saada Kela-taksin, mutta se, että käy ensin silmälääkärin tutkimuksissa leikkausta varten ja laitetaan näköä sumentavat silmätipat, ei kuitenkaan kelpaa syyksi, koska se on vain tutkimus. Se tutkimuksissa käynnin taksimatka on itse maksettava. Koska eihän sitä autollakaan voi tehdä, kun on ne sumentavat tipat

####

Voit saada korvauksen taksimatkasta, jos joudut käyttämään taksia terveydentilasi vuoksi tai siksi, että julkista liikennettä ei ole käytettävissä.

Jos osa matkasta on mahdollista matkustaa julkisella kulkuneuvolla, voit käyttää taksia sen osan matkasta, jolla julkisia kulkuneuvoja ei ole käytettävissä.

Maksat matkastasi taksissa vain omavastuun, joka on enintään 25 euroa yhdensuuntaiselta matkalta. Taksimatkoista maksamasi omavastuut kertyvät vuosiomavastuuseen automaattisesti, kun matkat on käsitelty Kelassa. Niistä ei tarvitse hakea korvausta erikseen.

Jotta Kela voi korvata taksimatkan, matka pitää tilata alueellisesta tilausnumerosta. Jokaisessa maakunnassa on kaksi palveluntuottajaa, joilta Kelan korvaamat taksimatkat tilataan. Voit itse valita, kummalta tilaat matkasi.

https://www.kela.fi/matkat#matka-taksilla

Kerro nämä asiat tilauspuhelussa
Kun tilaat taksin, sinulta kysytään seuraavat matkan järjestämiseen liittyvät tiedot:

peruste taksin käytölle (kerro, jos et voi käyttää julkista liikennettä terveydentilasi takia (todistus SV 67) tai jos julkista liikennettä ei ole käytettävissä)

Mulle taidettiin valehdella Meilahdessa. Sanottiin, että ei saa Kela-taksia. Tein sitten niin kuin sanoivat, eli otin sairaalan tolpalta ja maksoin itse. Miten sitä siinä silmät sumeina olisi enää itse osannut mistään selvittää. Meille ei tule busseja lähimaillekaan. 

Vierailija
122/203 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-Suomessa ainakin narkataan ja väkivaltaa on joka puolella.

Niin varmasti, Tuupovaarankin kirkonkylän raitti on kuin Kontulan metroaseman seutu.

Tohmajärvellä eikä Sulkavalla ei uskalla lähteä koiraa kusettamaan enää kympin uutisten jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/203 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiaa.

2012 jätin likaisen stadin. Jo silloin oli surkeaa asua hki.

NYT vasta alkaa rahvaan silmät aukeamaan eli he näkevät sozialistisen mammuhelsingin megaongelmat.

Pks on likainen, meluisa, rikollinen ja turvaton alue. Mutta tilanne pahenee joka vuosi punavirheiden ja mammmujen toimesta.

Eli maallemuutto kiihtyy nyt. Kansa alkaa oppia ja viisastua.

Ai että hermo muuten lepää kantaväestön maalaiskunnass,a alla oma iso talo omalla isolla tontilla.

Kyllä ahdistaisi asua kt kopperossa pks, ahtaasti, kalliisti ja nyt myös siis turvattomasti.

Pks on siis huonoin asumisen laatu ja ennen kaikkea superhuono asumisen hinta/laatusuhde.

no silloin se oli kuitenkin vielä ihan ok paikka. Nykyään peukuttajat on jo sellainen ongelmasakki ympäri pk-seutua. aiemminkin käyttäjiä ollut, mutta eivät häiriköineet juurikaan muita ainakaan kadulla keskellä päivää. Nyt et saa käytyä edes lähikauppakeskuksessa ilman zombie-elämystä eikä metro tai pikaratikkamatkaa ilman että siellä on joku oman elämänsä avaruusseikkailija "piristämässä" myös muiden päivää.

Millainen kuva sinulla muuten on näistä pikkukunnista? Kyllä täällä aineet rehottaa ja työttömyys sen kun lisääntyy, moniongelmaiset ei edes pystyisi töihin. Meillähän on mielenterveys- ja päihdepalvelut, vaikkei ole yhtään terveyskeskuslääkäriä. Se kertonee jotain. 
Täällä on myös zombeja keskellä päivää, ja välillä laitetaan jonkun auto mäsäksi ohi kulkiessaan. Poliiseja harvemmin näkee missään, ja itse asiassa en edes tiedä, mistä asti ne tulee sitten kun soittaa. Kun urheilukentällä ajelivat päissään autoilla ja mopoilla, poliisi tuli 3 tunnin päästä, eikä silloin ketään enää näkynyt. Osa kaupungin vuokra-asunnoista on niin rikottu ja huonossa kunnossa, että niitä uhkaa purkutuomio. En sitä tarkoita, etteikö niillekin ihmisille pidä olla katto pään päällä, mutta itse esimerkiksi en uskalla lenkkeillä lähelläkään noita hurjimpia taloja. Täällä on huono työtilanne, ja moni fiksu ihminen työttömäksi jäätyään lähtee etsimään töitä muualta. Ongelmaporukka ei lähde. Tänne ne jää, jotkut jo suoraan peruskoulun jälkeen lorvimaan.

Ainakaan nelostien itäpuolella Kymenlaakson pohjoispuolella tuollaista ei ole missään. Kuulostaa ihan joltain Nastolan slummilta.

eli niille ongelmakeisseille tarvitaan joku oma nimetty alue missä saisivat sekoilla ja asua vaikka ilmaiseksi. Ehdotuksia? joku vanha kasarmi?

Vierailija
124/203 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä Kela-taksi sillä perusteella saa, että ei ole joukkoliikennettä. Siihen pitää olla lääketieteellinen perustelu. Esimerkiksi leikkauksen jälkeen voi saada Kela-taksin, mutta se, että käy ensin silmälääkärin tutkimuksissa leikkausta varten ja laitetaan näköä sumentavat silmätipat, ei kuitenkaan kelpaa syyksi, koska se on vain tutkimus. Se tutkimuksissa käynnin taksimatka on itse maksettava. Koska eihän sitä autollakaan voi tehdä, kun on ne sumentavat tipat

####

Voit saada korvauksen taksimatkasta, jos joudut käyttämään taksia terveydentilasi vuoksi tai siksi, että julkista liikennettä ei ole käytettävissä.

Jos osa matkasta on mahdollista matkustaa julkisella kulkuneuvolla, voit käyttää taksia sen osan matkasta, jolla julkisia kulkuneuvoja ei ole käytettävissä.

Maksat matkastasi taksissa vain omavastuun, joka on enintään 25 euroa yhdensuuntaiselta matkalta. Taksimatkoista maksamasi omavastuut kertyvät vuosiomavastuuseen automaattisesti, kun matkat on käsitelty Kelassa. Niistä ei tarvitse hakea korvausta erikseen.

Jotta Kela voi korvata taksimatkan, matka pitää tilata alueellisesta tilausnumerosta. Jokaisessa maakunnassa on kaksi palveluntuottajaa, joilta Kelan korvaamat taksimatkat tilataan. Voit itse valita, kummalta tilaat matkasi.

Kun tilaat taksin, sinulta kysytään seuraavat matkan järjestämiseen liittyvät tiedot:

peruste taksin käytölle (kerro, jos et voi käyttää julkista liikennettä terveydentilasi takia (todistus SV 67) tai jos julkista liikennettä ei ole käytettävissä)

Mulle taidettiin valehdella Meilahdessa. Sanottiin, että ei saa Kela-taksia. Tein sitten niin kuin sanoivat, eli otin sairaalan tolpalta ja maksoin itse. Miten sitä siinä silmät sumeina olisi enää itse osannut mistään selvittää. Meille ei tule busseja lähimaillekaan. 

No ensi kerralla sitten, voihan olla ettei hoitaja tiennyt tarkkoja perusteita mutta ainakin tuolta Kelan sivuilta voi nyt lukea. Maaseudullahan on jatkuva Kelataksiliikenne kun autottomia kuskataan terveyskeskuksiin ja paikallislehdet mainostavat kyytitilausnumeroita.

Vierailija
125/203 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet helsinkiläiset tuntuvat luulevan, että loppusuomi on jo jotain mystistä "maaseutua", missä ei ole kauppoja eikä mitään muitakaan palveluja ja tietkin pelkkiä hiekkateitä.

Pitää paikkansa! Itsekin entisenä Helsingin kantakaupungin asukkaana tunnistan tuon. Nykyään ajattelen, että voisin hyvin asua missä vain Helsinki-Tampere-Turku-kolmion alueella. Mutta en muuttaisi Tampereen kehyskuntia pohjoisemmaksi, koska siellä on enemmän hyttysiä ja metsätkin usein aika näreikköisiä. Mitä olen joskus Lappiin ajanut ja katsellut, niin tosi ankeaa se on, se väli siitä, ainakin jonnekin Kemi-Tornio-akselille saakka. Lappi on sitten eri asia, ja sinne voisikin muuttaa. 

Vierailija
126/203 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun päivystykseen tulee yöllä yllättäin lähtö, niin se on eri asia lähteä sinne täältä pk-seudun lähiöistä kuin syrjäseuduilta ilman autoa.

Vierailija
127/203 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavia nuo Hekan hinnannostot.

T. Sivusta

No sekin totta. Ja ylisuuria asuntoja tarjotaan. En puhu nyt omasta vaan läheisen kokemuksesta. He olivat hakeneet kaksiota, heka tarjosi kolmiota, jossa ihan liian korkea vuokra. Eihän sitä pysty ihminen ottamaan vastaan, jos tulot ei riitä. Kaksi ihmistä pärjää kaksiossa oikein mainiosti.

Vierailija
128/203 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaako AP siis, että minun sairaan pitkäaikaistyöttömän elämä muuttuisi jotenkin parempaan, kun muutan tästä Hekan vuokraluukusta maaseudulle vuokraluukkuun ja samalla terveyspalveluiden saatavuus vaikeutuu entisestään?

Et kuitenkaan ole pystynyt perustelemaan miten se vaikeutuu kun lääkäriin pääsee tarvittaessa vaikka samana päivänä akuuttiasioissa, lähetteen saa isompaan sairaalaan magneettikuvaukseen tms. jota tuskin tarvitset montaa kertaa elämäsi aikana,  labran ajanvarauksista eivät kilpaile kymmenettuhannet muut asiakkaat ja todennäköisesti labran aulassa ei istu kuin 1-2 muuta ihmistä, omahoitajalla on parikymmentä eikä parituhatta potilasta. Aina löytyy tekosyitä miksi ei voi tehdä muutoksia elämäänsä.

Sinne lääkäriin pitäisi päästä jotenkin. Täällä Helsingissä se onnistuu julkisilla, maalla tarvitsee oman auton johon työttömällä ei ole varaa. Viestisi on hyvä esimerkki siitä miten ihmiset eivät osaa asettua muiden saappaisiin, vaan katsovat asioita aina omasta näkökulmastaan.

Helsingin ja maalla asumisen välillä on aika paljon välimuotoja. 

Voi esimerkiksi asua Turun tai Tampereen ympäryskunnassa, johon kulkee Föli/Nysse. Pääset edelleen julkisilla mihin hyvänsä, mutta asumiskulusi puolittuivat ja elämänlaatu koheni merkittävästi. 

Minäkin olen invalidi. Asun hiukan alle 20 km Turun keskustasta. Fölillä sinne menee puolisen tuntia, bussipysäkille kävelen 3 minuuttia. 1 km säteellä on kirjasto, kaksi ruokakauppaa, apteekki, alko, hammaslääkäri ja kebab-pizzeria. Lähin tk riisutuin palveluin (mutta esim. hammashoitola on ja omalääkärini ottaa siellä vastaan) on 2 km päässä, isompi 9 km. 

Tämän lisäksi täällä on rauhallista ja turvallista, ei juoppoja, ei narkkareita, ei minkäänlaista etnistä värinää. Asunto siistillä mukavalla alueella (ja naapurinikin on mukavia) maksanee puolet siitä, mitä sinun Heka-lääväsi. Lisäksi tämä on siisti ja hyvin pidetty. 

Edelleen, lähellä on paljon luontoa, mihin invalidikin jaksaa kulkea ja pääsee keräämään hieman marjoja ja sieniä ja ennen kaikkea virkistymään. Kaikki on kotiapäin, vaikkei kauheasti jaksaisikaan, mutta saa ainakin kesällä vitamiininsa ilmaiseksi. 

Vielä yksi bonus, jota et luultavasti osaa edes ajatella: PARVEKKEELTANI ON KAUNIS NÄKÖALA. Se jos mikä on tärkeää kun toimintakyky on heikko, vietän paljon aikaa parvekkeella, esim. aamukahvit aina jos ei sada vaakasuoraan. Näin saan riittävästi raitista ilmaa (on muuten ilmanlaatukin ihan toista kuin Hesassa), sisäinen kello tahdistuu kun altistun aina aamuvalolle, ylipäänsä luonnonvalolla on paljon terveysvaikutuksia, jopa talvella. Silmille on hyväksi saada katsella kauas sitä kaunista näköalaa ja niin edelleen. 

On sulaa hulluutta vähävaraisen kykkiä pk-seudulla jos ei työn takia ole pakko. Elämänlaatu on parempi missä muualla hyvänsä. 

Varakkaallekin se on siinä ja siinä, koska kuinka usein kukaan loppujen lopuksi käy oopperassa tai baletissa? Kaikkea muutahan on muuallakin Suomessa. Ja jos rahaa on, ne kerrat voisi sitten olla hotellissakin? 

Vierailija
129/203 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

####

No ensi kerralla sitten, voihan olla ettei hoitaja tiennyt tarkkoja perusteita mutta ainakin tuolta Kelan sivuilta voi nyt lukea. Maaseudullahan on jatkuva Kelataksiliikenne kun autottomia kuskataan terveyskeskuksiin ja paikallislehdet mainostavat kyytitilausnumeroita.

Ei todellakaan ole. Meiltä kela-taksia ei saa millään. Enköhän jotain tiedä asiasta, kun jouduin noin kuukauden välein käymään keväällä keskussairaalassa. On oikeus kela-taksiin, mutta kyytejä ei oteta vastaan, ei kannata, kun kela on kilpailuttanut niin tiukaksi. Kerran kun olin saanut vahvistuksen, taksi ei tullutkaan. Onneksi sain tietää, että on naapurikunnassa! Kuljettaja sanoi, että hän on ilmoittanut kela-keskukseen, ettei pääse niin aikaisin, mutta pääsee, jos sopii tuntia myöhemmin. Minuun ei kukaan ollut yhteisessä asiasta ja kai se kelakeskus on olettanut, ettei täällä pikkukunnassa niin kiirettä ole minnekään. Myöhästyin erikoislääkärin vastaanotolta puoli tuntia tämän sotkun takia. Keskussairaalaan on meiltä noin 45 min. matka, ja tosiaan olin silloin itse 3 kk ajokiellossa terveydellisistä syistä.

Vierailija
130/203 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiaa.

NYT vasta alkaa rahvaan silmät aukeamaan eli he näkevät sozialistisen mammuhelsingin megaongelmat.

Pks on likainen, meluisa, rikollinen ja turvaton alue. Mutta tilanne pahenee joka vuosi punavirheiden ja mammmujen toimesta.

Ai että hermo muuten lepää kantaväestön maalaiskunnass,a alla oma iso talo omalla isolla tontilla.

Kyllä ahdistaisi asua kt kopperossa pks, ahtaasti, kalliisti ja nyt myös siis turvattomasti.

Pks on siis huonoin asumisen laatu ja ennen kaikkea superhuono asumisen hinta/laatusuhde.

no silloin se oli kuitenkin vielä ihan ok paikka. Nykyään peukuttajat on jo sellainen ongelmasakki ympäri pk-seutua. aiemminkin käyttäjiä ollut, mutta eivät häiriköineet juurikaan muita ainakaan kadulla keskellä päivää. Nyt et saa käytyä edes lähikauppakeskuksessa ilman zombie-elämystä eikä metro tai pikaratikkamatkaa ilman että siellä on joku oman elämänsä avaruusseikkailija "piristämässä" myös muiden päivää.

Millainen kuva sinulla muuten on näistä pikkukunnista? Kyllä täällä aineet rehottaa ja työttömyys sen kun lisääntyy, moniongelmaiset ei edes pystyisi töihin. Meillähän on mielenterveys- ja päihdepalvelut, vaikkei ole yhtään terveyskeskuslääkäriä. Se kertonee jotain. 
Täällä on myös zombeja keskellä päivää, ja välillä laitetaan jonkun auto mäsäksi ohi kulkiessaan. Poliiseja harvemmin näkee missään, ja itse asiassa en edes tiedä, mistä asti ne tulee sitten kun soittaa. Kun urheilukentällä ajelivat päissään autoilla ja mopoilla, poliisi tuli 3 tunnin päästä, eikä silloin ketään enää näkynyt. Osa kaupungin vuokra-asunnoista on niin rikottu ja huonossa kunnossa, että niitä uhkaa purkutuomio. En sitä tarkoita, etteikö niillekin ihmisille pidä olla katto pään päällä, mutta itse esimerkiksi en uskalla lenkkeillä lähelläkään noita hurjimpia taloja. Täällä on huono työtilanne, ja moni fiksu ihminen työttömäksi jäätyään lähtee etsimään töitä muualta. Ongelmaporukka ei lähde. Tänne ne jää, jotkut jo suoraan peruskoulun jälkeen lorvimaan.

Ainakaan nelostien itäpuolella Kymenlaakson pohjoispuolella tuollaista ei ole missään. Kuulostaa ihan joltain Nastolan slummilta.

eli niille ongelmakeisseille tarvitaan joku oma nimetty alue missä saisivat sekoilla ja asua vaikka ilmaiseksi. Ehdotuksia? joku vanha kasarmi?

Kotimaa

Vierailija
131/203 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaako AP siis, että minun sairaan pitkäaikaistyöttömän elämä muuttuisi jotenkin parempaan, kun muutan tästä Hekan vuokraluukusta maaseudulle vuokraluukkuun ja samalla terveyspalveluiden saatavuus vaikeutuu entisestään?

Et kuitenkaan ole pystynyt perustelemaan miten se vaikeutuu kun lääkäriin pääsee tarvittaessa vaikka samana päivänä akuuttiasioissa, lähetteen saa isompaan sairaalaan magneettikuvaukseen tms. jota tuskin tarvitset montaa kertaa elämäsi aikana,  labran ajanvarauksista eivät kilpaile kymmenettuhannet muut asiakkaat ja todennäköisesti labran aulassa ei istu kuin 1-2 muuta ihmistä, omahoitajalla on parikymmentä eikä parituhatta potilasta. Aina löytyy tekosyitä miksi ei voi tehdä muutoksia elämäänsä.

Sinne lääkäriin pitäisi päästä jotenkin. Täällä Helsingissä se onnistuu julkisilla, maalla tarvitsee oman auton johon työttömällä ei ole varaa. Viestisi on hyvä esimerkki siitä miten ihmiset eivät osaa asettua muiden saappaisiin, vaan katsovat asioita aina omasta näkökulmastaan.

Helsingin ja maalla asumisen välillä on aika paljon välimuotoja. 

Voi esimerkiksi asua Turun tai Tampereen ympäryskunnassa, johon kulkee Föli/Nysse. Pääset edelleen julkisilla mihin hyvänsä, mutta asumiskulusi puolittuivat ja elämänlaatu koheni merkittävästi. 

Minäkin olen invalidi. Asun hiukan alle 20 km Turun keskustasta. Fölillä sinne menee puolisen tuntia, bussipysäkille kävelen 3 minuuttia. 1 km säteellä on kirjasto, kaksi ruokakauppaa, apteekki, alko, hammaslääkäri ja kebab-pizzeria. Lähin tk riisutuin palveluin (mutta esim. hammashoitola on ja omalääkärini ottaa siellä vastaan) on 2 km päässä, isompi 9 km. 

Tämän lisäksi täällä on rauhallista ja turvallista, ei juoppoja, ei narkkareita, ei minkäänlaista etnistä värinää. Asunto siistillä mukavalla alueella (ja naapurinikin on mukavia) maksanee puolet siitä, mitä sinun Heka-lääväsi. Lisäksi tämä on siisti ja hyvin pidetty. 

Edelleen, lähellä on paljon luontoa, mihin invalidikin jaksaa kulkea ja pääsee keräämään hieman marjoja ja sieniä ja ennen kaikkea virkistymään. Kaikki on kotiapäin, vaikkei kauheasti jaksaisikaan, mutta saa ainakin kesällä vitamiininsa ilmaiseksi. 

Vielä yksi bonus, jota et luultavasti osaa edes ajatella: PARVEKKEELTANI ON KAUNIS NÄKÖALA. Se jos mikä on tärkeää kun toimintakyky on heikko, vietän paljon aikaa parvekkeella, esim. aamukahvit aina jos ei sada vaakasuoraan. Näin saan riittävästi raitista ilmaa (on muuten ilmanlaatukin ihan toista kuin Hesassa), sisäinen kello tahdistuu kun altistun aina aamuvalolle, ylipäänsä luonnonvalolla on paljon terveysvaikutuksia, jopa talvella. Silmille on hyväksi saada katsella kauas sitä kaunista näköalaa ja niin edelleen. 

On sulaa hulluutta vähävaraisen kykkiä pk-seudulla jos ei työn takia ole pakko. Elämänlaatu on parempi missä muualla hyvänsä. 

Varakkaallekin se on siinä ja siinä, koska kuinka usein kukaan loppujen lopuksi käy oopperassa tai baletissa? Kaikkea muutahan on muuallakin Suomessa. Ja jos rahaa on, ne kerrat voisi sitten olla hotellissakin? 

Siis mikä invalidi? Oletko siis vammainen tai toimintarajoitteinen henkilö? Minun lapsuudessa invalidi-sanaa käytettiin liikuntavammaisista ja sotainvalidi-sanaa sodassa haavoittuneista. Myöhemminhän  se sana on poistunut käytöstä. Hyvä niin, koska toimintarajoitteinenkin henkilö pystyy usein tekemään monia asioita.

Vierailija
132/203 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttamista oon miettinyt itsekin, kun eläkkeelle pääsen.

Mutta...täällä kaupungissa on asuminen halpaa, kunhan on se omistusasunto maksettu! Kunnallisvero, sähkönsiirto ovat paljon halvempia kuin jossain perähikiällä.

Ja kun ikää tulee lisää, terveydenhoito on hyvin tärkee pointti. Pikkukaupunki, mihin ajattelin muuttaa, sieltä on viety terveysasema pois, joku neuvola on jäänyt. Ja se auto tarvitaan.

Vierailija
133/203 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun päivystykseen tulee yöllä yllättäin lähtö, niin se on eri asia lähteä sinne täältä pk-seudun lähiöistä kuin syrjäseuduilta ilman autoa.

Pk-seudun päivystyksessä yöaikaan ainakin 90 % tapauksista liittyy alkoholiin tai muihin päihteisiin. On kännikaatumisia, -tappelussa saatuja vammoja, kompuroimisia, poliisin saattamia seulakäyntejä ja sekoamisia. 

Pienten lasten korvatulehduksia ei pystytä enää nykyään hoitamaan päivystyksessä, vaan käsketään odottaa aamuun ja oman terveysaseman avautumiseen, itketetään lasta ja pidetään perhettä ja naapureita hereillä. Selkeät sydänoireet ja äkilliset kovat vatsakivut sentään vielä tutkivat päivystyksessä, mutta niitä on vähän, ei monta tapausta yhdessä yössä. 

Vierailija
134/203 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoi hyvän huomion. Pk-seudulla liikkuminen on hidasta. Julkiset on niin hyviä kuin voivat olla. Mutta ne on silti paljon huonompia kuin autolla liikkuminen ruuhkattomassa pikkukaupungissa.

Ero on aika iso, koska pk-seudulla ei tarvitse sitä autoa. Pikkupaikkakunnalla tarvitsee. Kun laskee pääoman, polttoaineet, huollot, katsastukset ja vakuutukset, niin rahaa jää aika paljon pk-seudulla ajella julkisen liikenteen lisäksi halvoilla boltilla ja uberillä, joita ei välttämättä siellä pikkupaikkakunnalla löydä edes.

Toisaalta, se asuminen saattaa olla halvempaa kuin pk-seudulla, joten ei haittaa vaikka kulkeminen on kalliinpaa.

Vierailija
135/203 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttamista oon miettinyt itsekin, kun eläkkeelle pääsen.

Mutta...täällä kaupungissa on asuminen halpaa, kunhan on se omistusasunto maksettu! Kunnallisvero, sähkönsiirto ovat paljon halvempia kuin jossain perähikiällä.

Ja kun ikää tulee lisää, terveydenhoito on hyvin tärkee pointti. Pikkukaupunki, mihin ajattelin muuttaa, sieltä on viety terveysasema pois, joku neuvola on jäänyt. Ja se auto tarvitaan.

Hyviä pointteja. Kannattaa ehkä miettiä jotain toista pikkukaupunkia, jossa on oma terveysasema. Iän myötä terveyspalvelujen tarve voi lisääntyä, etenkin jos elää yli 85-vuotiaaksi. Vaihtoehtoja on muitakin kuin ne ääripäät: ei tarvitse valita joko isoa kaupunkia tai perähikiää. Siihen väliin mahtuu myös paljon erilaisia pienempiä ja keskikokoisia kaupunkeja. 

Vierailija
136/203 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet helsinkiläiset tuntuvat luulevan, että loppusuomi on jo jotain mystistä "maaseutua", missä ei ole kauppoja eikä mitään muitakaan palveluja ja tietkin pelkkiä hiekkateitä.

Hyvin on tiedossa että buumereiden mökkiharrastuksen takia joka kyläpahanen on ylläpidetty verovaroin, sen huomaa kaupunkilainen kukkarossa ja kaupassa asioidessa.

Vierailija
137/203 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiaa.

Kerropa ensin, mitä sinun mielestäsi on Itä-Suomi. Omassa laajassa tuttavapiirissäni itärajan kunnassa ei ole yhden ainoaa narkkia, eikä väkivaltaakaan kukaan harjoita.

Vierailija
138/203 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoi hyvän huomion. Pk-seudulla liikkuminen on hidasta. Julkiset on niin hyviä kuin voivat olla. Mutta ne on silti paljon huonompia kuin autolla liikkuminen ruuhkattomassa pikkukaupungissa.

Ero on aika iso, koska pk-seudulla ei tarvitse sitä autoa. Pikkupaikkakunnalla tarvitsee. Kun laskee pääoman, polttoaineet, huollot, katsastukset ja vakuutukset, niin rahaa jää aika paljon pk-seudulla ajella julkisen liikenteen lisäksi halvoilla boltilla ja uberillä, joita ei välttämättä siellä pikkupaikkakunnalla löydä edes.

Toisaalta, se asuminen saattaa olla halvempaa kuin pk-seudulla, joten ei haittaa vaikka kulkeminen on kalliinpaa.

Minä en tajua, mikä tuo väite on, että pk-seudulla ei tarvitse autoa. Ainakin Espoossa suurin osa alueista on sellaisia, ettei puhettakaan liikkua ilman autoa. Joukkoliikenneyhteydet ovat surkeat muualla kuin aivan metron tai länsiradan varressa, koska kaupunkirakenne on hajanainen ja pientalovaltainen. Eikä niillä pientaloalueilla mitään kunnon palveluja ole, vaan sieltä on päästävä käymään kaupoilla ja asioilla. 

Pikkukaupungissa sen sijaan välimatkat ovat lyhyitä ja kaikki on lähellä. Suurin osa pikkukaupungin asukkaista asuu joko aivan pikkukaupungin keskustassa tai parin kilometrin säteellä keskustasta. Ne kaupungit, joissa on erikseen lähiöitä, ovat Suomen mittakaavassa jo keskisuuria kaupunkeja, ja onhan kerrostalolähiöistä nyt yleensä aina olemassa bussiyhteys keskustaan. 

Vierailija
139/203 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin on tiedossa että buumereiden mökkiharrastuksen takia joka kyläpahanen on ylläpidetty verovaroin, sen huomaa kaupunkilainen kukkarossa ja kaupassa asioidessa.

Puhuttiin pikkukaupunkiin muutosta. Olisiko tässä keskustelussa nyt niin, että joku ei ymmärrä, mikä ero on haja-asutusalueella ja pikkukaupungilla? 

Vierailija
140/203 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa pohdin ihan tosissaan ja aion ehkä toteuttaakin. 

Pk-seutu alkaa olla ihan liian kallis asua eikä laatu korreloi hinnan kanssa, kun vuokrataloissa kaikesta pihistellään, lämmityksestä yleisten tilojen siisteyteen, vaikka vuokraa toki muistetaan kiskoa ylöspäin.  Osa asukkaista alkaa olla kehnossa kunnossa sekä levotonta ainesta mm. pk-seudun pahan päihde- ja etenkin peukkuongelman takia. On turvatonta asua ja elää. 

Vaeltavat teinilaumat ovat myös pelottavia, koska ovat aggressiivisia. 

Ympärillä taas sitten ei ole mitään sellaisia elämänlaatua nostavia tekijöitä, kuten kaunista luontoa, tai yhtään omaa rauhaa, niin tulee pohtineeksi, mistä oikein maksaa ja valuuko elämä hukkaan. 

Ongelmasi ei ole pk-seutu vaan vuokratalo. Ei ne vuokratalot sen kummempia ole muuallakaan, koska jossain pölösimmänkin aineksen on asuttava. En myöskään ymmärrä miten pk-seudulla ei olisi kaunista luontoa. Lenkkeilen usein skattan ympäri niin välillä tulee pysähdyttyä ihailemaan merimaisemia.

Et tajua. "Skattan ympäri" ei ole minulle lenkki, se on pieni pyrähdys. En vieläkään ole tosin siinä kestävyyskunnossa, jossa tahdon ja aion olla parin vuoden aikajanalla, mutta jo nyt kuljen sellaisia maastoja pituudeltaan ja vaativuudeltaan, että joku Skatta ei todellakaan riitä! 

Onhan pk-seudulla pieniä puistikkoja ja 1,5-2km luontopolkuja, mutta puuttuu sellainen kunnon koskematon luonto ja pitkät kuntoa kohottavat reitit. Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta esim Nuuksio. 

keskuspuisto sekä espoossa että helsingissä? sipoonkorpi? ja se nuuksio toki.

Surkeita kuluneiksi tallattuja pikku plänttejä täynnä ihmisiä. Myös Nuuksio. 

Oletko ikinä astunut jalallasi ihan oikeaan metsään? 

Katsos kun täällä kehä-3:n ulkopuolella voit mennä ihan mihin vaan metsään patikoimaan. Ei tarvita merkittyjä reittejä, ja metsää riittää. Saat olla rauhassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme