Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun mies haluaa eron, hän muuttuu puhumattomaksi ja etäiseksi. Käyttävätkö kaikki miehet samaa eromiehen pelikirjaa siis?

Vierailija
01.08.2026 |

Tämä on selkeä käyttäytymiskaava. Minulle on käynyt näin ja ystävilleni. Eli kun mies on se, joka haluaa eron, hän muuttuu ensin puhumattomaksi ja etäiseksi. Tätä vaihetta voi kestää monta vuotta. Miksi kaikki eroa haluavat miehet muuttuvat puhumattomiksi?

Kommentit (140)

Vierailija
61/140 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lause johtaa johonkin inttämiseen, mollaamiseen tai vastalauseisiin. Siksi ei kannata puhua. Pysyy edes jotkin välit. Kauniit sanat ovat vastapuolelta loppuneet. Vain vaatimuksia.

Tämä oli miehen vastaus selkeästi.

Se ei vähennä kommentin arvoa. Suhde on pahassa solmussa, jos kumman tahansa kommunikointi on noin yksipuolista. Ei nainenkaan halua puhua mitään noin käyttäytyvälle kumppanille.

En tarkoittanutkaan, että kommentin arvo on vähäisempi, kun sen kirjoitti mies.

Halusin vain korostaa, että tuo vastaus oli tuossa miehen kommentti selkeästi ja katsokaapa sitä ajatusmaailmaa siinä.

Eli näin ajattelee puhumaton mies: "Jokainen lause johtaa johonkin inttämiseen, mollaamiseen tai vastalauseisiin. Siksi ei kannata puhua. Pysyy edes jotkin välit. Kauniit sanat ovat vastapuolelta loppuneet. Vain vaatimuksia."

Vierailija
62/140 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies halusi selkeästi erota, kun muuttui puhumattomaksi. Mä esitin, etten tajua mitään. Halusin nähdä, kuinka kauan mies kestää. Viisi vuotta meni.

Ja sitten miehet muka pelailevat jotain pelejä?

Mä en halunnut erota, joten olin ja elin kuten ennenkin. En reagoinut puhumattomuuteen mitenkään, en inttänyt, en uhkaillut erolla en pakottanut puhumaan. Olin ja elin vain. 

No oliko se hyvää elämää?

Ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/140 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eronut kolme kertaa, aina samalla kaavalla: Ensin naiseni alkoi pihtaamaan, sitten mukkäkoulua 1-3 kuukautta, sitten aloin peuhaamaan paremman naisen kanssa jota en viitsinyt erityisesti peitellä, jonka seurauksena vapaus koitti nopeasti ja helposti. 

Sen jälkeen kun nainen on alkanut pihtaamaan, tilanne aina muuttuu vain huonommaksi, se ei koskaan korjaannu.

Ajat naiset siis systemaattisesti siihen tilaan että eivät halua enää edes koskea suhun. Vaikka olisivat alun perin olleet rakastuneita, sinä saat heidät luonteellasi ja käytökselläsi inhoamaan sinua.

Vierailija
64/140 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ottaa henkisen eron. Alkaa puuhailla omiaan ja elää rinnakkaista elämää. Vaimolla on paha olla ja hän yrittää puhua, maanitella, jopa riidellä. Mies etääntyy entisestään.

Mies ei ota eroa itse siksi koska hänellä ei ole henkisiä kykyjä vastata kysymykseen miksi. Tai ei halua alkaa korjaamaan mitään koska rahkeet ei riitä. Asioista ei osata puhua ja mies luovuttaa. Alkaa odotella koska nainen tekee päätöksen molempien puolesta

Aktiivisimmat miehet hommaa uutta tässä vaiheessa. Löytyy Tinderit ja muut

Tämä. Mies ei tiedä, miten ilmaista asiansa. Rupeaa sitten mykäksi ja etäiseksi. Kun puhekykyä ei ole. Mies menee lukkoon. Enintään voi saada vastauksena "tää ei nyt vaan toimi", kun nainen ihmettelee ääneen, mikä vialla. Sitä mies ei osaa enää avata, miksi ei toimi. Jotain vain on muuttunut. 

Olen myös kokenut tämän. 

Kun sitten lähdin konkreettisesti suhteesta eli jätin miehen, hän itkeä vollotti kuin pikkulapsi.

Ne aina yllättyy ja vollottaa. Tilittää sitten katkerana seuraavalle miten hirveä eksä olikaan 

Eihän siinä mitään, jos haluaa ottaa eron niin ei sitten pidä sitä puolisoa ikäänkuin varalla, vaan tekee sen selvän eron. 

Toki monet huomaavat heti kohta, ettei ollutkaan hyvä juttu ja mankuu päästä takaisin ja ennen pitkää se eron (vapauden) haihattelu alkaa jälleen.

Surullista.

Vierailija
65/140 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon sanonu vaikka kui monta kertaa että haluun erota mut muija on ku ei kuuliskaan. Ja ihan noilla kirjaimellisilla sanoilla Mä Haluan Erota. Kai sekin sit täällä vinkuu miks mies ei puhu mököttää vaan

No miksi et ole eronnut? Onko tietokoneen näppäimistö jumissa?

Hänhän vastasi, että asunnon laina on yksin hänen nimissään, eikä aio lähteä kodistaan. Mutta ei saa myös muijaakaan ulos kodista. Tarina ei kerro, miksei.

Vierailija
66/140 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon sanonu vaikka kui monta kertaa että haluun erota mut muija on ku ei kuuliskaan. Ja ihan noilla kirjaimellisilla sanoilla Mä Haluan Erota. Kai sekin sit täällä vinkuu miks mies ei puhu mököttää vaan

Hänhän vastasi, että asunnon laina on yksin hänen nimissään, eikä aio lähteä kodistaan. Mutta ei saa myös muijaakaan ulos kodista. Tarina ei kerro, miksei.

No, kun pitäisi hakea se häätö naiselle käräjäoikeudesta ihan itse sen sijaan, että nainen hakisi sen itselleen. 

Vierailija
67/140 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ottaa henkisen eron. Alkaa puuhailla omiaan ja elää rinnakkaista elämää. Vaimolla on paha olla ja hän yrittää puhua, maanitella, jopa riidellä. Mies etääntyy entisestään.

Mies ei ota eroa itse siksi koska hänellä ei ole henkisiä kykyjä vastata kysymykseen miksi. Tai ei halua alkaa korjaamaan mitään koska rahkeet ei riitä. Asioista ei osata puhua ja mies luovuttaa. Alkaa odotella koska nainen tekee päätöksen molempien puolesta

Tämä. Mies ei tiedä, miten ilmaista asiansa. Rupeaa sitten mykäksi ja etäiseksi. Kun puhekykyä ei ole. Mies menee lukkoon. Enintään voi saada vastauksena "tää ei nyt vaan toimi", kun nainen ihmettelee ääneen, mikä vialla. Sitä mies ei osaa enää avata, miksi ei toimi. Jotain vain on muuttunut. 

Olen myös kokenut tämän. 

Kun sitten lähdin konkreettisesti suhteesta eli jätin miehen, hän itkeä vollotti kuin pikkulapsi.

Ne aina yllättyy ja vollottaa. Tilittää sitten katkerana seuraavalle miten hirveä eksä olikaan 

Eihän siinä mitään, jos haluaa ottaa eron niin ei sitten pidä sitä puolisoa ikäänkuin varalla, vaan tekee sen selvän eron. 

Toki monet huomaavat heti kohta, ettei ollutkaan hyvä juttu ja mankuu päästä takaisin ja ennen pitkää se eron (vapauden) haihattelu alkaa jälleen.

Surullista.

Yleensä tähän liittyy se että mies tässä kohtaa vannoo muuttuvansa. Kun nainen palaa takaisin, muutos kestää noin kaksi viikkoa

Vierailija
68/140 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies muuttuu puhumattomaksi ja etäiseksi niin voihan nainenkin silloin ottaa eron puheeksi. Onko pakko jäädä siihen vuosiksi odottelemaan. Molemmilla on vastuu. 

Miksi sen naisen pitäisi ottaa ero puheeksi, kun hän ei suunnittele eroa?

Pitääkö jumalauta kaikki tehdä miesten puolesta?

Niin, tuskin nainen ottaa heti eroa puheeksi, vaan kyselee, mistäs nyt tuulee, mikä kiikastaa? Mies ei yleensä osaa vastata tähännoikein mitään. "Ei mikään!" - harmistunut kivahdus, joka ei auta eikä vie asioita eteen päin. 

Vierailija
69/140 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon huomannu samaa myös oman miehen osalta sillo vuosia sitten. Kun on nii laiska ettei viitti itse eroa ehdottaa ni alkaa vittumsiseksi ite. No eikö se ero sieltä tule. Taitaa olla jo uusi kiikarissa. Naama oli kuin norsulla pe iltana. No onnex tuli ero ja pääsin siitä sit. 

Hyvä juttu teille molemmille.

Vierailija
70/140 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kun pitäisi hakea se häätö naiselle käräjäoikeudesta ihan itse sen sijaan, että nainen hakisi sen itselleen. 

:D

Vierailija
71/140 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eronut kolme kertaa, aina samalla kaavalla: Ensin naiseni alkoi pihtaamaan, sitten mukkäkoulua 1-3 kuukautta, sitten aloin peuhaamaan paremman naisen kanssa jota en viitsinyt erityisesti peitellä, jonka seurauksena vapaus koitti nopeasti ja helposti. 

Sen jälkeen kun nainen on alkanut pihtaamaan, tilanne aina muuttuu vain huonommaksi, se ei koskaan korjaannu.

Ajat naiset siis systemaattisesti siihen tilaan että eivät halua enää edes koskea suhun. Vaikka olisivat alun perin olleet rakastuneita, sinä saat heidät luonteellasi ja käytökselläsi inhoamaan sinua.

Kaksi eroani johtui vaihdevuosien aiheuttamasta pihtaamisesta, yksi pihtaaminen siitä että en halunut jälkeläistä.

Vierailija
72/140 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lause johtaa johonkin inttämiseen, mollaamiseen tai vastalauseisiin. Siksi ei kannata puhua. Pysyy edes jotkin välit. Kauniit sanat ovat vastapuolelta loppuneet. Vain vaatimuksia.

Se ei vähennä kommentin arvoa. Suhde on pahassa solmussa, jos kumman tahansa kommunikointi on noin yksipuolista. Ei nainenkaan halua puhua mitään noin käyttäytyvälle kumppanille.

Halusin vain korostaa, että tuo vastaus oli tuossa miehen kommentti selkeästi ja katsokaapa sitä ajatusmaailmaa siinä.

Eli näin ajattelee puhumaton mies: "Jokainen lause johtaa johonkin inttämiseen, mollaamiseen tai vastalauseisiin. Siksi ei kannata puhua. Pysyy edes jotkin välit. Kauniit sanat ovat vastapuolelta loppuneet. Vain vaatimuksia."

Kummankin negatiivinen käytös ruokkii toinen toistaan. Toiselta ovat loppuneet kauniit sanat ja toinen vetäytyy kuoreensa. Kierre olisi saatava pysäytettyä. Suhde rikkoo sellaisena kumpaakin.

Vierailija
73/140 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös kokenut tämän. 

Tuskinpa itkeä pillitti, koska et todellakaan vaikuta laatu-naiselta.

Vierailija
74/140 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne ovat huomanneet että oman mielipiteen sanominen aiheuttaa riidan tai kitkaa?

Miehelle mikä tahansa on riitaa tai nalkutusta kun asioiden aikuismainen käsittely on täysin vieras taito 

Naisella nyt sattuu olemaan yleensä merkittävästi paremmat sosiaaliset taidot. Siinä kun nainen hyökkää päälle ja riehuu verbaalisesti kuin pyörremyrsky niin mies ei ehdi ulos edes lähtötelineistä. Nöyryytys nöyryytyksen jälkeen niin jossain vaiheessa se sietokyky tulee täyteen ja sinkkuus alkaa kuulostamaan todella mukavalta vaikka siihen liittyykin uhka ikuisesta yksinäisyydestä.

Ei ne mitään satu olemaan kun naiset ihan itse joutuu ne opettelemaan. Miesten pitäisi ymmärtää tehdä sama 

Naisilla se sosiaalinen peli muodostaa elämäm rakenteen alusta alkaen. Pojilla se dynamiikka on hyvin erilainen. Tuo on käytännössä sama kun minä sanon, että nainen oppii ymmärtämään miestä käymällä läpi miehen kasvupolun, mutta sitähän sinä et ylemmyyden tunnossasi tekisi.

Vierailija
75/140 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoksi miehet tykkäävät ghostata (tapailukumppanin) naisia useammin; koska suhteen päättämisestä puhuminen johtaisi inttämiseen, tunneryöppyyn ja vaatimuksiin, eli negaa tulisi niskaan, ja sitähän mies ei kestä.  Siksi ei kannata puhua.

Vierailija
76/140 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi eroani johtui vaihdevuosien aiheuttamasta pihtaamisesta, yksi pihtaaminen siitä että en halunut jälkeläistä.

Niin varmaan juu. Taidat olla vielä vähän keskenkasvuinen ja kokematon koko keskusteluun. 

Vierailija
77/140 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne ovat huomanneet että oman mielipiteen sanominen aiheuttaa riidan tai kitkaa?

Miehelle mikä tahansa on riitaa tai nalkutusta kun asioiden aikuismainen käsittely on täysin vieras taito 

Naisella nyt sattuu olemaan yleensä merkittävästi paremmat sosiaaliset taidot. Siinä kun nainen hyökkää päälle ja riehuu verbaalisesti kuin pyörremyrsky niin mies ei ehdi ulos edes lähtötelineistä. Nöyryytys nöyryytyksen jälkeen niin jossain vaiheessa se sietokyky tulee täyteen ja sinkkuus alkaa kuulostamaan todella mukavalta vaikka siihen liittyykin uhka ikuisesta yksinäisyydestä.

Ei ne mitään satu olemaan kun naiset ihan itse joutuu ne opettelemaan. Miesten pitäisi ymmärtää tehdä sama 

Naisilla se sosiaalinen peli muodostaa elämäm rakenteen alusta alkaen. Pojilla se dynamiikka on hyvin erilainen. Tuo on käytännössä sama kun minä sanon, että nainen oppii ymmärtämään miestä käymällä läpi miehen kasvupolun, mutta sitähän sinä et ylemmyyden tunnossasi tekisi.

Ja sinä aikuisena avuttomana sitten vaan tyydyt kohtaloon että kun ei opetettu tai tullut kasvatuksen mukana niin voi voi

Ota kirja käteen ja lue. Aloita oma pohdinta. Tarkastele maailmaa tästä kulmasta. Joo ei tuu tapahtumaan 

Vierailija
78/140 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies muuttuu puhumattomaksi ja etäiseksi niin voihan nainenkin silloin ottaa eron puheeksi. Onko pakko jäädä siihen vuosiksi odottelemaan. Molemmilla on vastuu. 

Miksi sen naisen pitäisi ottaa ero puheeksi, kun hän ei suunnittele eroa?

Pitääkö jumalauta kaikki tehdä miesten puolesta?

Hyi vitt... En ihmette yhtään että täällä kirjoittelevat ovat kokeneet tämän mykkyyden. Joidenkin suomi-naisten kanssa ei vain pysty puhumaan koska he kuvittelevat olevansa aina oikeassa vaikka tekisi kuinka törkeitä juttuja itse. Pysykää sinkkuina ei kukaan jää kaipaamaan.

Vierailija
79/140 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummankin negatiivinen käytös ruokkii toinen toistaan. Toiselta ovat loppuneet kauniit sanat ja toinen vetäytyy kuoreensa. Kierre olisi saatava pysäytettyä. Suhde rikkoo sellaisena kumpaakin.

Ei siinä ole mitään kierrettä, kun toinen vetäytyy kommunikaatiosta kokonaan.

Vierailija
80/140 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä aikuisena avuttomana sitten vaan tyydyt kohtaloon että kun ei opetettu tai tullut kasvatuksen mukana niin voi voi

Ota kirja käteen ja lue. Aloita oma pohdinta. Tarkastele maailmaa tästä kulmasta. Joo ei tuu tapahtumaan 

Minä en puhu itsestäni yhtään mitään, mutta toistan sitä mitä olen tässä vuosien varrella havainnoinut laajassa kaveripiirissäni ja siihen on kyllä mahtunut sinunkinlaisiasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä