Ystävyys meni, kun kerroin rehellisen mielipiteeni
Olimme olleet ystäviä jo useamman vuoden. Olin tapaillut yhden huomattavasti vanhemman miehen kanssa jonkin aikaa ja tapailumme päättyi. Kerroin tästä ystävälle ja totesin, että en oman kokemukseni perusteella alkuunkaan ymmärrä isojen ikäerojen parisuhteita ja en koe, että ne toimivat. Ystäväni oli hiljaa ja vaivaantunut, kun tämän asian kerroin.
Myöhemmin kävi ilmi, että ystäväni oli ihastunut huomattavasti vanhempaan kollegaansa. Mies erosi silloisesta vaimostaan/lastensa äidistä ja alkoi seurustella ystäväni kanssa. Ystäväni ei kertonut tästä suhteestaan pitkään aikaan, kertoi vasta, kun muutti miehen luokse asumaan. Välimme selvästi viilenivät sen jälkeen, kun olin kertonut mielipiteeni isojen ikäerojen parisuhteista.
Onko todella näin, että yksittäinen mielipide voi lopettaa ystävyyden?
Kommentit (17)
No, jos arvstelet toisen omaa elämää koskevia päätöksiä, ei kyllä ole yllättävää.
Ei voi luottaa, että osaisit pitää jatkossa suusi kiinni.
Tyypillinen "minä olen rehellinen ja suora ihminen", oi miksi minusta ei pidetä?
Epäkypsää noin pienestä loukkaantua. Mutta olitteko edes loppujen lopuksi kovinkaan läheisiä, jos hän ei noin suurista elämän muutoksista sinulle puhu? Itse loukkaantuisin paljon enemmän siitä, ettei ystävä kerro rakastumisesta ja suunnitelmista yhteen muuttamisesta kuin jostain omasta mielipiteestä.
Vierailija kirjoitti:
No, jos arvstelet toisen omaa elämää koskevia päätöksiä, ei kyllä ole yllättävää.
Enhän minä mielipiteeni sanoessani edes tiennyt, että hänellä on vanhempi mies kierroksessa!
Vierailija kirjoitti:
Epäkypsää noin pienestä loukkaantua. Mutta olitteko edes loppujen lopuksi kovinkaan läheisiä, jos hän ei noin suurista elämän muutoksista sinulle puhu? Itse loukkaantuisin paljon enemmän siitä, ettei ystävä kerro rakastumisesta ja suunnitelmista yhteen muuttamisesta kuin jostain omasta mielipiteestä.
Tahallaan jättänyt kertomatta, kun ei ole halunnut enää kertoa omia asioitaan aloittajalle.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ap toisen elämää arvostellut. Kannattaisi lukea ensin, ja kommentoida sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tahallaan jättänyt kertomatta, kun ei ole halunnut enää kertoa omia asioitaan aloittajalle.
Ei kai kukaan nyt todelliselle ystävälle mielipiteestä suutu etenkään, kun se mielipide ei koske häntä. Eihän ap tiennyt edes, että tällä kaverilla on joku ihastus. Miksi siitä ihastuksesta ei ole voinut YSTÄVÄLLE kertoa? Mulla on onneksi niin ihania ystäviä joiden kanssa voi jakaa ilot ja surut eikä kukaan loukkaannu, jos toinen sanoo ettei tykkää asiasta x.
Kyllä voi yksi mielipide tai muu vähäiseltä tuntuva asia ystävyyden lopettaa. Se riippuu ihan siitä, kuinka tärkeä asia se on sille, joka loukkaantuu ja lopettaa ystävyyden.
Sen jätetyn ei kyllä kannata huonoa omaatuntoa siitä kantaa, jos toinen lopettaa jonkun eriävän mielipiteen takia koko ystävyyden. Kyllä suhteissa pitää voida myös eri mieltä olla. 😅 Eihän sellainen mikään terve suhde ole, jossa toista pitää mielistellä, ettei hän vaan koskaan suuttuisi.
Ymmärtäisin, jos ystävällesi olisi ollut turn off, jos olisit vaikka paljastunut ra.sis.tiksi. Mutta minusta on ihan ymmärrettävää, että oman huonon kokemuksen perusteella toinen sanoo, että suuret ikäerot ovat parisuhteen kannalta ikäviä. Näinhän se tilastojen valossa on - vain harvat isojen ikäerojen parisuhteet toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enhän minä mielipiteeni sanoessani edes tiennyt, että hänellä on vanhempi mies kierroksessa!
Jos ystävä on loukkaantunut mielipiteestäsi, hän on pikkumainen.
Minusta on ihan normaalia, että ihmisillä on eri mieltymyksiä parisuhteiden osalta. Eivät kaikki tykkää kaikesta. Jollekin on ehdotonta, että kumppanin pitää olla vaikka tummahiuksinen, toiselle asialla ei ole mitään väliä ja kolmas taas kelpuuttaisi vain blondin.
Ystävällesi tuli vain niin paljon muuta ajateltavaa, kun meni avoliittoon uuden rakkautensa kanssa. Ja hän varmaan koki, ettei voisi sinulle hehkuttaa onneaan, kun toesi mitä ajattelet suurten ikäerojen suhteista: ei tule toimimaan! Ystäväsi oli herkässä tilassa, eikä halunnut nähdä seinälle maalaamiasi piruja.
Tuskin hän on tuosta loukkaantunut. Useimmiten kun uusi suhde muuttuu vakavammaksi ei hetkeen ole aikaa ystäville vaan kaikki vapaa-aika menee uuden kumppanin kanssa. Rakastuminen on niin kokonaisvaltaista ettei aikaa ja ajatuksia ole muille.
Tietenkin voit miettiä kuinka sen sanoit ja oletko kuinka jyrä, onko ystäväsi aiemmin uskaltanut tai viitsinyt sanoa eriävää mielipidettä asioihin?
Eikai aikuiset joka ihastuksesta kerro ystävilleen?
On ihan normaalia, että yhteydenpito jää vähemmälle kun uusi suhde alkaa.
Et ole koittanut puhua ja kysyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ystävä on loukkaantunut mielipiteestäsi, hän on pikkumainen.
Minusta on ihan normaalia, että ihmisillä on eri mieltymyksiä parisuhteiden osalta. Eivät kaikki tykkää kaikesta. Jollekin on ehdotonta, että kumppanin pitää olla vaikka tummahiuksinen, toiselle asialla ei ole mitään väliä ja kolmas taas kelpuuttaisi vain blondin.
"Jollekin on ehdotonta, että kumppanin pitää olla vaikka tummahiuksinen, toiselle asialla ei ole mitään väliä ja kolmas taas kelpuuttaisi vain blondin."
Nuo ovat aivan eri asia, pikkujuttuja. Sen sijaan huomattavan ikäeron suhteissa olevia voidaan halveksua törkeästi mm. isä-kompleksista, tms.
Olet olettanut omiasi ja naismaisesti puit asiaa selän takana mieluummin kuin keskustelet ystävän kanssa.
Todennäköisesti hän ei ole ehtinyt vaan ajatella sua ja etääntyminen on omassa päässäsi.
Ei tuo tainnut ihan ystävä ola. Satunnainen tuttu. Miksi et ollut enää tekemisissä?
Ikäero on sellainen juttu, että sillä vähiten on merkitystä suhteessa. Kaikki muu merkitsee.
Ehkä viileneminen oli sattumaa.