Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikro, airfryer, monitoimikeitin vai joku muu laite miniyksiöön jossa ei ole uunia?

Vierailija
31.07.2026 |

Muutan syyskuun alussa vanhempieni luota miniyksiöön, jonka keittonurkkaus koostuu 2 keittolevystä ja tiskialtaasta. Uunia ei siis ole lainkaan, tilaa on tosi vähän ja rahat on tiukassa koska aloitan opiskelut ja tiedossa on monia muitakin hankintoja. Haluan kuitenkin jonkun laitteen kattilan ja paistinpannun lisäksi. 

Olen tottunut käyttämään paljon mikroa, joten olisiko se hyvä hankinta? Vähän käytettyjä airfryereita saa polkuhintaan, joten olisiko se sittenkin parempi? Entä monitoimilaite, jos sellainen löytyy jostain sopuhintaan? Vai joku muu vimpain? En ole pahemmin kokkaillut koskaan, vaan olen yleensä lämmittänyt mikrossa eineksiä jos äiti ei ole tehnyt ruokaa tarpeeksi. Jatkossa täytyy varmaan tehdä paljon ruokia itse, jotta rahat saa riittämään, mutta mistä laitteesta olisi eniten hyötyä? 

Kommentit (366)

Vierailija
141/366 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta asuntoosi oikea Uuni.

Miniyksiöön ei sellaista mahdu. Itse valitsisin noista airfryerin. Siinä voi leipoakin jotain pientä. Tosin kaurapuuroa siinä ei voi tehdä kuten mikrossa voi. 

Vierailija
142/366 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole uunia, niin sanoisin että airfryer on paras(sehän on miniuuni). Siihen osta keraaminen tai silikonivuoka, jossa voi myös lämmittää ns.mikroaterioita.

Oikea miniuuni on kuitenkin parempi uunina. Sellaisella voi tehdä kaikki ruoat ja leivonnaiset, joihin fryerin matalampi huippulämpö ei riitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/366 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miniyksiöön ei sellaista mahdu. Itse valitsisin noista airfryerin. Siinä voi leipoakin jotain pientä. Tosin kaurapuuroa siinä ei voi tehdä kuten mikrossa voi. 

Kaurapuuron voi tehdä hellalla, höhlä. 

Uuneja on kuitenkin myös pieniä jotka vievät saman tilan kuin se ilmakäristin.

Vierailija
144/366 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että kaurapuuronkin saa tehtyä. Itse teen airfryerilla (Princess) kaurarieskaa.  3 dl kaurahiutaleita, 1 purkki kermaviiliä, suolaa - sekoitetaan ja taputellaan leivinpaperin päälle. 200 astetta 20 min. Rieska valmistuu jo siinä vaiheessa, kun tavallinen uuni olisi vasta lämmennyt.

Vierailija
145/366 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä mikro ja monitoimikeittimet suoraan henkiseen romukoppaan ja hommaa tilalle Airfryer.

Mikro vaan pitää sut kiinni niissä kalliissa einespusseissa, joista sun on pakko päästä eroon jos haluat selvitä opiskelijabudjetilla. 

Airfryer sen sijaan pelastaa sut uunin puutteelta. Se tekee halvoista perunoista, juureksista, pakastevihanneksista ja tarjouslihoista yllättävän hyviä, eikä sun tarvitse sotkea koko keittiötä tai lotrata öljyssä.

Koska tilaa on about nolla ja rahat tiukilla, nappaa jostain verkkokaupasta tai käytettynä, semmonen 3–4 litran peruslaite. Se on paras investointi, millä ton kokoisessa asunnossa oikeasti pärjää. (On kokeiltu itse nääs.)

Vierailija
146/366 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole uunia, niin sanoisin että airfryer on paras(sehän on miniuuni). Siihen osta keraaminen tai silikonivuoka, jossa voi myös lämmittää ns.mikroaterioita.

Oikea miniuuni on kuitenkin parempi uunina. Sellaisella voi tehdä kaikki ruoat ja leivonnaiset, joihin fryerin matalampi huippulämpö ei riitä. 

Kuinka moni oikeasti tarvitsee uunin huippulämpöä? En muista, milloin olisin nostanut lieden kiertoilmauunin yli 200 asteen, joka vastaa normiuunin n. 220-230 astetta. Yleensä menee vielä niinpäin, että mitä pienempi laite, sitä alhaisempaa lämpöä pitää käyttää, jos ei halua päältä palanutta.

Vierailija
147/366 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ap on päättänyt, millaisen laitteen hankkii?

Vierailija
148/366 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Airfryer ehdottomasti

Vierailija
149/366 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedenkeitin on nopeampi kuin kattila (voi myös nopeuttaa sillä ruuanlaittoa kattilassa jos ensin keittää vedet vedenkeittimeltä ja sitten kaataa ne heti kattilaan). Ja airfryer monipuolisempi kuin mikro. Unohda mikron osto. Vie vain tilaa.

Vierailija
150/366 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattilalla ja paistinpannulla pääsee melko pitkälle ruoanlaitossa kun yhdelle tai kahdelle tekee. Vedenkeitin on kyllä näppärä ja yksinkertaisen saa kympilläkin tarjouksesta, säästää aikaa ja sähköä. 

Mikä ihmeen opiskelijalounasgeitti tästä nyt tuli?

Vierailija
151/366 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla joku jo sanoikin mitä aioin sanoa eli sinä säästät kun ostat airfryerin, koska siinä voi valmistaa ihan mitä tahansa sämpylöistä lähtien. ja ei ne aifryerit paljon uutenakaan maksa, vanhemmat voivat ostaa sellaisen lahjaksi.

Vierailija
152/366 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paahtaminen/ruskistaminen onnistuu grillissä. Airfryer on grilli+tuuletin varustettuna kulholla joka vangitsee roiskeet. Pyrex-kulhossa voi mikrossa valmistaa riisit ja makaronit. Opettelee vaan ettei kiehu yli - itse teen 2m pätkissä ja sekoittelen välillä.

Vierailija
153/366 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedenkeitin on nopeampi kuin kattila (voi myös nopeuttaa sillä ruuanlaittoa kattilassa jos ensin keittää vedet vedenkeittimeltä ja sitten kaataa ne heti kattilaan). Ja airfryer monipuolisempi kuin mikro. Unohda mikron osto. Vie vain tilaa.

Nopeus riippuu siitä, millaiset levyt on. Induktiolevyt ovat niin nopeat, että ei kannata säätää vedenkeittimen kanssa.

Vierailija
154/366 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä matala lämpötila? 200C kieroilmalla on kyllä ihan riittävä. 

Vierailija
155/366 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikro + iso airfryer. Ilman uunia jää moni ruoka välistä. Pikkuseen airfryeriin taas ei mahdu mitään järkevästi. Isoon mahtuu esim puolikas pakastepitsa sopivina paloina (tai kokonainenkin joskus, jos ei niitä suurempia pitsoja ole) tai kokonainen päällekkäin väliritilillä. 

Mikro taas on kätevä nopeaan ruoan lämmittämiseen. Mikron voi sijoittaa muuallekin kuin keittiöön. 

Pelkkään ruoan lämmittämiseen ei erikseen mikroa kannata ostaa. 

Airfryerissä voi lämmittämisen lisäksi tehdä uuniruokia ja siinä voi myös leipoa. Tavalliseen airfryeriin mahtuu pieni uunivuoka, josta yksi ihminen syö useamman annoksen. Sämpylöitä tai karjalanpiirakoita mahtuu paistumaan 4 kpl kerrallaan. 

Niin, mutta mikro lämmittää ruoan ja juoman hetkessä. En minä ainakaan ruokaa airfryerissä lämmitä, kun otan sen jääkaapista, vaan mikrossa. Airfryeriä kannatan ihan siitä syystä, että jää kyllä kokkailu vähemmälle, jos ei uunia talosta löydy. Pienen mikron voi laittaa muuallekin kuin keittiön tasolle, jollei sille ole paikkaa keittiössä jo valmiiksi (avohylly). 

Vierailija
156/366 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Air fryer on turha

Ei ole, ennemmin mikro on turha. Itse olen laittanut Kinnarin mikroruoan fryeriin ja hyvin se lämpeni, eikä pahvipakkaus palanut, koska lämmitysaika on lyhyt. Foliovuokaiset ruoat kuten esim. maksalaatikko tulee fryerissä laitettuna paljon paremmaksi kuin mikrossa ikinä.

Vierailija
157/366 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikro. Keittää, paistaa, hauduttaa. Letut, ranskikset, lihapullat paituvat. Ja sukakin kuvuvat.

Kalasta tulee mikrossa laitettuna aivan kuin keitetty kala, eli ei ollenkaan hyvä vaihtoehto. Eihän sillä saa vuokaruokiinkaan oikeanlaista paistopintaa.

Vierailija
158/366 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikro. Airfryeria ei tarvitse ollenkaan. Turha kapine. Suosittelen yliopistolla syömistä. Kokkaamiseen opiskelijana menee turhan paljon aikaa. 

Eipähän tuo Ap kerro, mihin oppilaitokseen hän on menossa. Eikös tuo halpa opiskelijaruoka ole vain yliopistoruokaloissa ja opistot menevät omilla hinnastoillaan? 

Vierailija
159/366 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuotio 

Vierailija
160/366 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä meinaat valmistaa. Air fryer on pieni uuni, sillä voi laittaa ruokaa. Mikrolla voi lähinnä lämmittää, vaikka voi silläkin valmistaa esim perunoita ja kananmunia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi