Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikro, airfryer, monitoimikeitin vai joku muu laite miniyksiöön jossa ei ole uunia?

Vierailija
31.07.2026 |

Muutan syyskuun alussa vanhempieni luota miniyksiöön, jonka keittonurkkaus koostuu 2 keittolevystä ja tiskialtaasta. Uunia ei siis ole lainkaan, tilaa on tosi vähän ja rahat on tiukassa koska aloitan opiskelut ja tiedossa on monia muitakin hankintoja. Haluan kuitenkin jonkun laitteen kattilan ja paistinpannun lisäksi. 

Olen tottunut käyttämään paljon mikroa, joten olisiko se hyvä hankinta? Vähän käytettyjä airfryereita saa polkuhintaan, joten olisiko se sittenkin parempi? Entä monitoimilaite, jos sellainen löytyy jostain sopuhintaan? Vai joku muu vimpain? En ole pahemmin kokkaillut koskaan, vaan olen yleensä lämmittänyt mikrossa eineksiä jos äiti ei ole tehnyt ruokaa tarpeeksi. Jatkossa täytyy varmaan tehdä paljon ruokia itse, jotta rahat saa riittämään, mutta mistä laitteesta olisi eniten hyötyä? 

Kommentit (628)

Vierailija
621/628 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Airfryer.

Silä saa lämmitettäviin kunnon pinnan ja sill voi myös leipoa!

Vierailija
622/628 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikro ehdottomasti, fryerit on turhiksia, joita tori.fi täynnä. Se jos mikä vie paljon tilaa. Erikoisen muotoisia hökötyksiä.

Enemmän tuolla Torissa näyttää olevan mikroja myynnissä. Miten sinä tuon osaat selittää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/628 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikrolla voi tehokkaasti ja nopeasti lämmittää ruokaa ja juomaa. Kypsentämään se ei ilman grillivastuksia kykene, mutta omien kokemusten perusteella mikroihin integroidut grillivastukset ovat surkeita, joten hankkisin perusmallin ilman mitään turhia juttuja.

Ongelmaksi muodostuu se jos haluaa kypsentää ruokaa uunissa tai vastaavalla tyylillä. Airfryer sopii tähän ja vaikka ne mielestäni ovat ihan näppäriä laitteita, niin nopea ruoan tai juoman lämmitys ei onnistu niin kätevästi kuin mikrolla. Toisaalta pystyy kypsentämään ruokaa nopeasti pieniä määriä eikä laite vie paljoa tilaa.

Itse hankkisin molemmat, yleensä pieni mikro ja airfryer mahtuvat asuntoon, jälkimmäinen vaikka johonkin kaappiin piiloon kun sitä ei tarvitse. Mutta jos jompikumpi pitäisi valita, niin ottaisin mikron, koska paistinpannulla tai kasarilla pystyy kypsentämään pieniä määriä ruokaa. Ja kuinka paljon nuori yksin asuva ihminen jaksaa muutenkaan kokkailla pienessä ahtaassa asunnossa?

Hankkisin molemmat - et ilmeisesti sisäistänyt aloituksesta sitä kohtaa, missä kerrottiin, että asunto on miniyksiö? Ei niissä ole mitään sellaisia kaappeja, joihin voi piilottaa ylimääräisiä kodinkoneita. Eli molempia ei voi hankkia, vaikka mieluummin niin tekisi. Miniyksiö ei ole normaalikokoinen asunto, eikä siihen kuulu keittokomeroakaan. 

On ihan siinä ja siinä, mahtuuko sinne keittotilaan mikroakaan. Vaikka mikrossa on toki näppärämpi lämmittää valmisruokaa, koska sinne voi laittaa ruoan lautasella, niin airfryerissäkin se kuitenkin onnistuu, ja lisäksi airfryerissä voi myös vamistaa uuniruokia ja se vie vähemmän pöytätilaa kuin mikro. Ihan kokemuksesta kerron, molempia olen kokeillut. Tällä hetkellä oma valintani on airfryer, koska arvostan sitä, että jää 10 cm enemmän vapaata pöytätilaa. 

Kyllä siellä joku kaappi kuitenkin on tai sitten vaikka pöydän alle jos ei muualle. Airfryer ei vie vähemmän tilaa kuin pieni 20 litran vetoinen mikro. Ehkä leveyssuunnassa, mutta sitten on vastaavasti korkeampi.

Mutta jos jompikumpi pitää valita, niin mikro on silti ehdottomasti valintani. Perus airfryer on sen verran pieni ettei siellä mitään isoja astioita/rasioita tai ruokamäärää lämmitellä sujuvasti ja jos taas tilaa on, niin sitten on joku XXL -malli ja vie vastaavasti pöytätilaakin selvästi enemmän.

Vierailija
624/628 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mikrolla pystyy lämmittämään myös vettä ja muita nesteitä todella kätevästi, selvästi paremmin kuin airfryerilla. Tosin nyt kun induktiolevyt ovat yleistyneet, niin nesteen saa kattilassakin lämmitettyä suhteellisen helposti JOS keittolevy toimii induktioperiaatteella. Mikro on silti kuitenkin näppärämpi tässä suhteessa.

Vierailija
625/628 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja mikrolla pystyy lämmittämään myös vettä ja muita nesteitä todella kätevästi, selvästi paremmin kuin airfryerilla. Tosin nyt kun induktiolevyt ovat yleistyneet, niin nesteen saa kattilassakin lämmitettyä suhteellisen helposti JOS keittolevy toimii induktioperiaatteella. Mikro on silti kuitenkin näppärämpi tässä suhteessa.

Niin, lämmittämään vettä, mutta ei keittämään. Kiehuttaminen on kaikista helpointa vedenkeittimellä tai kasarissa keittolevyllä, eikä se vesi mitenkään hitaasti kiehu edes perinteisellä keittolevyllä. Esim. jos vesilaitos käskee keittämään hanaveden, se todella tarkoittaa kattilassa keittämistä 5 minuutin ajan.

Vierailija
626/628 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hyvä ystävä on airfryerin kannalla, jos on kyse pienestä taloudesta. Säästää rahaa ja tilaa.

Vierailija
627/628 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun hyvä ystävä on airfryerin kannalla, jos on kyse pienestä taloudesta. Säästää rahaa ja tilaa.

No ei kyllä säästä tilaa, hetken aikaa tämäkin hökötys oli.

Vierailija
628/628 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä säästä tilaa, hetken aikaa tämäkin hökötys oli.

Kyllä meillä mahtui oikein hyvin. Laitettiin se hajoneen mikron kohdalle. Meillä ei ole mikrolle mitään käyttöä, koska tuo fryer on paljon käytännöllisempi ja sillä saa aikaiseksi parempaa ruokaa jopa Saarioisten pizzoista lähtien. Parin hengen uuniruoatkin tehdään tuolla.