Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhuksen opittu avuttomuus.

Vierailija
31.07.2026 |

On muuten rasittavaa. Edes yksinkertaisia asioita ei voi opetella tekemään itse. Esimerkiksi puoliso tankkasi aina auton, niin leskeksi jäätyään muut tankkaavat auton, koska eihän nyt niin vaikeasta hommasta voi itse selvitä. On niin helppoa vain sanoa että hoida sinä tämä, kun en itse osaa. Eri asia jos fyysinen kunto ei enää riitä, kuin että on epävarma edes opettelemaan uutta taitoa. 

Kommentit (303)

Vierailija
281/303 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä on ajokortti,mut aitoo en ikinä ole tankannut.Ystävän kanssa reissussa,piti pyytää apua rahan laitto automaattiin ja näppäimiin.Yksi mies auttoi..osaan tehdä paljon erilaisia asioita ja työ historia menee moniosaajan puolelle.Tänäänkin maalannut ulkona.Tehnyt niin kaikkea..Välttämättä hän ei enää hallitse asioita.En minäkään,jaksa vädyn hirveästi vähästä tämä kävi niin äkkiä.Muisti vielä pelaa.Mutta muuten väsymys,eikä enää jaksa välittää tekemisistä ,lopun alkua..Auttakaa iäkkäitä,älkää valittaja,kaikki ei aina ole kohdillaan heillä.Tekin nuoremmat tulette iäkkäiksi vanhaksi.

Vierailija
282/303 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loputonta ja jatkuvaa lastenhoitoapua ja rahaa täällä toivotaan mummoilta kiukkuisina. Mummot taas olkoon hiljaa omista asioistaan. Heillä on ikuinen vastuu lapsistaan kuolemaanaa saakka.

HÖPÖ HÖPÖ. Ja se avuttomaksi heittäytyminen ei ole mummon oma etu. Aivot näivettyy, jos niitä ei työllistä.

Niin varmaan näivettyy ja monilla nuorilla näyttää okevan hyvin pahasti näivettynyt. Normaali ihminen ymmärtää vanhusten fyysisenkin voiman vähentyvän.

Ja myös sen ettei hän itsekään osaa kaikkea kykene kaikkeen mutta mummojen pitäisi  hallita kaikki sukan kantapäästä talonsa kattoremonttiin.

Osaatteko te kaikki kaiken kaikesta?

Kyse on AVUTTOMAKSI HEITTÄYTYMISESTÄ. Esimerkkejä ketjussa miljoona. Kun ei muka-osata yhtään mitään ja aina pitäisi hypätä palvelemaan. Ja tämä aloitetaan ennen viisikymppisiä.

Miten teillä kaikilla on alle viiskympisiä leskiä passattavana? Suvuissa ei yhtään lääkäriä, kätevää emäntää tai isäntää?

Missä te olette oppineet kaiken kaikesta jos koti on ollut ihan , en voi sanoa sanaa.

Minun suvussani on, 1500-luvulta asti pappeja ja akateemisia. Tuo on miehen äiti. Hupakko. Miehen suvussa on myös koulutettuja ja esimerkiksi anopin isä todellakin viisas ajattelija, mutta tuo anoppi on hyvin yksinkertainen.

Totta kai se on anoppi :D. 

Ja hän on tietysti sinun vastuullasi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/303 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinteisiin sukupuolirooleihin totuttautuneita avuttomia on nuoremmissakin. Tiedän viisikymppisen akateemisen pariskunnan jossa vaimo ei osaa tankata autoa eikä tiedä perheen raha-asioista, esim. vakuutuksista, mies ei osaa/saa laittaa ruokaa eikä pestä pyykkiä. He jopa ylpeilevät omalla avuttomuudellaan. Oma mahdollinen leskeytyminen häämöttää vasta jossain kaukana tulevaisuudessa, ja kun kysyin että entäs jos tulee avioero, seurasi hiljaisuus. Sitä optiota ei ollut ajateltu.

Eiväthän he voi erota, koska kumpikaan ei pärjää arjessa omin neuvoin.

Ei tajuta että jokainen avioliitto päättyy joskus, viimeistään puolison kuolemaan.

Sepä onkin kiva avioliitto ruveta heti jo seurustellessa panikoimaan toisen kuolemaa. Hohhoijaa. Ehtii nuo asiat sitten opetella kun se aika tulee. Ihme stressaamista. Kaikki asiat eivät sitäpaitsi kiinnosta kaikkea joten mitä vikaa on jakaa kodin töitä keskenään? Näkee, että on nuoria "kaikkitietäviä ja kaikkivoipia" taas palstalla. Muutama vuosikymmen, niin rauhoittuu se päteminen, kun tajuatte, että alatte itsekin pudota kelkasta pikkuhiljaa ja nuoremmat painavat näppäryydessä ja aivoitteluissa teidän kalkkisten edelle... :D

Vierailija
284/303 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loputonta ja jatkuvaa lastenhoitoapua ja rahaa täällä toivotaan mummoilta kiukkuisina. Mummot taas olkoon hiljaa omista asioistaan. Heillä on ikuinen vastuu lapsistaan kuolemaanaa saakka.

HÖPÖ HÖPÖ. Ja se avuttomaksi heittäytyminen ei ole mummon oma etu. Aivot näivettyy, jos niitä ei työllistä.

Niin varmaan näivettyy ja monilla nuorilla näyttää okevan hyvin pahasti näivettynyt. Normaali ihminen ymmärtää vanhusten fyysisenkin voiman vähentyvän.

Ja myös sen ettei hän itsekään osaa kaikkea kykene kaikkeen mutta mummojen pitäisi  hallita kaikki sukan kantapäästä talonsa kattoremonttiin.

Kyse on AVUTTOMAKSI HEITTÄYTYMISESTÄ. Esimerkkejä ketjussa miljoona. Kun ei muka-osata yhtään mitään ja aina pitäisi hypätä palvelemaan. Ja tämä aloitetaan ennen viisikymppisiä.

Onko sinulla tuollaisia tuttavapiirissäsi? Ja useita? Ihan paljon?

Olen eri, mutta kyllä näitä yllättävän paljon on. Tuttavapiiristä löytyy nuorempiakin, jotka "eivät osaa tankata". 

Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tosiaan vanhuksen "avuttomuus" voi johtua ihan vaan seuran puutteestakin. Aikoinaan, kun äidin muistisairauus paheni, isä alkoi soitella mulle milloin mistäkin pikkuasiasta, Tein silloin etätöitä ja sanoin isälle, että tulen käymään, kun töiltäni ehdin. Asutaan siis samassa taloyhtiössä. Kun sitten menin palaverin jälkeen vaihtamaan isän kaukosäätimeen pariston tai jotain muuta, niin siellä oli kahvit keitetty ja pöytä katettu. Alussa jäinkin sen kanssa juomaan ne kahvit ja jatkoin työpäivääni kotona pidempään, mutta sitten tajusin kuvion. Ymmärrän sen, että jos puolison pää on enää pelkkää sahajauhoa, haluaisi välillä jutella jonkun kassa. Mutta aloin sitten tekemään niin, että kävin vain nopeasti vaihtamassa sen kaukosäätimen pariston tai mikä homma nyt milloinkin oli ja lähdin heti takaisin kotiin. En jäänyt enää kahville. Muutaman kerran tarvitsi jättää se kahveinensa sinne ihan itsekseen ja sen jälkeen väheni ne turhat soittelutkin. 

Vierailija
286/303 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat olleet koko ikänsä , yli 80 vuotta, koko ajan avuttomia. Syyttävät toisia ja pitävät lapsiaan ja sukulaisia jonkinlaisina ikuisina palvelijoina. Tämä kulkeutuu myös geeneissä ellei huomaa muuttaa kotoa ajoissa pois.

Vierailija
287/303 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla tuollaisia tuttavapiirissäsi? Ja useita? Ihan paljon?

Olen eri, mutta kyllä näitä yllättävän paljon on. Tuttavapiiristä löytyy nuorempiakin, jotka "eivät osaa tankata". 

Miten selviää autokoulusta jos ymmärrys ei riitä tankkaukseen? Nuoremmat ?    

Osaavatko nämä piirtää edes viisarikellon kuvaa?  Minun, 80+  Tarkastuksessa lääkäri kehui miten hyvä kello 6/6,  ja kognitiivset taidot hyvät. 

Vierailija
288/303 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ovat olleet koko ikänsä , yli 80 vuotta, koko ajan avuttomia. Syyttävät toisia ja pitävät lapsiaan ja sukulaisia jonkinlaisina ikuisina palvelijoina. Tämä kulkeutuu myös geeneissä ellei huomaa muuttaa kotoa ajoissa pois.

Jopa taas vitsin heitit. Kotona ei huvittanut tehdä mitään kotitöitä niin syytät vanhempiasi avuttomaksi.

Vierailija
289/303 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensiksellä opettavat kyllä. 

Muistelin Espanjan lomia, missä autot tultiin heti tankkaamaan ja lasit pestiin kun asemalle ajoit... Palveleva bensis ois hyvä bisnesidea. 

Vierailija
290/303 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millähän suurilla kyvyillä  nämä miniät arvostelevat " alle 50 v hupsuja anoppejaan." 

Vierailija
291/303 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motonetin pikahuolto on hyvä. Ja halpakin. Suositelkaa tyhmille anopeille sitä. 

Itse vaihdatan polttimot siellä ( tyhmä kun olen) ja tarkistutan ilmanpaineet kun en voi fyysisesti  kumartua sitä tekemään.

Tosin tankata siellä ei voi.

Vierailija
292/303 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millähän suurilla kyvyillä  nämä miniät arvostelevat " alle 50 v hupsuja anoppejaan." 

Normaaleilla elämäntaidoilla. Joita esimerkiksi minun anopillani ei ole. Kinuaa apua ihan koko ajan. Edes lääkäriin ei menisi yksin.

Vierailija
293/303 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shellillä oli vielä vuos sitten kenttähenkilö  joka auttoi vaikka tankkaamisessa, ilmanpaineissa jne niissä entisajan bensapojan tehtävissä. Henkilö pyöri yleensä siinä ulkona, täällä oli keski-ikäinen nainen. 

Onkohan kaikilta asemilta lopetettu tämä palvelu vaiko vain täkäläiseltä?

Vierailija
294/303 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän taas seittemänkymppisiä eläkeläisiä, jotka katsovat YouTubesta korjausvideoita ja kysyvät tekoälyltä apua. Pitkälti asenteesta kiinni.

Vierailija
295/303 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini. Käskytti minua kahden alle kouluikäisen ja liki vastasyntyneen lapsen äitiä tuomaan hänelle pesukonekolikoita. Hän oli silloin viisikymppinen ja kauppa oli hänen taloaan vastapäätä. No en kylläkään lähtenyt. 

Raparperia hakemaan, viinimarjojaan, vattuja ja omenia käskyttänyt poimimaan ja hiostanut niiden kypsyysasteen seurantapohdintapuheluillaan etukäteen viikkoja, kunnes myi puutarhansa. Minulla oli vieläpä omassakin pihassa samat hommat, palkkatyö ja suurperheen työt.

Itse en käskytä ketään puutarhahommiin nyt eläkeikäisenä. Jollemme itse jaksa olkoon tekemättä. Marjat voi jäädä linnuillekin. 

Vierailija
296/303 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaaleilla elämäntaidoilla. Joita esimerkiksi minun anopillani ei ole. Kinuaa apua ihan koko ajan. Edes lääkäriin ei menisi yksin.

On sanottava etten olisi ottanut nuorta miniää mukaan lääkäriin enkä nyt ottaisi viiskymppistä miniääkään mukaan. Tosin pärjään itse hyvin ja vauvapalstaa luettuani jopa paremmin kuin monet nuoret tietäjät jotka valittavat avun tarvettaan ja elämän raskautta koko ajan.

Saattajaa tietysti voi joku oikeasti tarvita, dementikko tai pyörätuolissa istuja mutta toivottavasti miniäänsä asiallisemman henkilön.

Vierailija
297/303 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako ap vaihtaa polttimot itse?  Renkaat? 

Vierailija
298/303 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako anopit pitää renkaat rengashotellissa? Onko se avuttomuutta? No, perintörahoja ainakin syö.

Vierailija
299/303 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odottakaas vaan, kun tulette vanhaksi.  Se aika on kaikilla edessä, ja lopulta ihan jokainen tarvitsee apua, ellei sitten kuole ihan saappaat jalassa.

Aika moni ei näköjään tajua, että vanhuus on vanhuus ja tulet takuulla tippumaan kärryiltä jossain vaiheessa. Oma isä eli 96 vuotiaaksi. Asui omillaan yli 90v ,mutta kyllä viimeisinä vuosinaan tarvitsi apua ja kyllä olisi ollut törkeätä, että me lapset ei olisi autettu. Rakas isä, joka oli meitä lapsena hoitanut ja auttanut ja opettanut, olisi vanhana hyljätty pärjäämään omillaan. Miten julma voi ihminen olla omille vanhemmilleen.

En ymmärrä tätä vihaa vanhuksia, jopa omia vanhempia kohtaan.  

Miksi pitää tahallaan käsittää väärin? Tässä keskustelussa puhutaan täysin toimintakykyisistä vanhuksista. Ei dementikoista, omissa maailmoissa elävistä, sänkypotilaista jne. Sellaisista jotka hoitaa itse kotinsa, laskunsa ym mutta yhtäkkiä ei muka osata edes opetella uusia juttuja tai vanhojakaan tehdä. Vaikka muisti pelaa ja järki kulkee, käydään kilometrien lenkillä ja tehdään pihatöitä. Yhtäkkiä joku maton pesu onkin lasten tehtävä, tänään. Tai ikkunanpesu, tänään.

Vierailija
300/303 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini yrittää juoksuttaa mun tyttäriä asioillaan. Nämä opiskelevat ja käyvät töissä. Ei heillä ole aikaa koko ajan juosta jotain räsymattoja pesemässä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi