Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhuksen opittu avuttomuus.

Vierailija
31.07.2026 |

On muuten rasittavaa. Edes yksinkertaisia asioita ei voi opetella tekemään itse. Esimerkiksi puoliso tankkasi aina auton, niin leskeksi jäätyään muut tankkaavat auton, koska eihän nyt niin vaikeasta hommasta voi itse selvitä. On niin helppoa vain sanoa että hoida sinä tämä, kun en itse osaa. Eri asia jos fyysinen kunto ei enää riitä, kuin että on epävarma edes opettelemaan uutta taitoa. 

Kommentit (287)

Vierailija
261/287 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan kun äiti/anoppi tarvitsisi jotain ei suinkaan se vastavuoroisuus toimi eikä "kauppasopimus", autetaan sitten vanhana.

Meillä on toiminut mutta tietyissä rajoissa. Esim. siinä että me emme alkaneet mieheni kanssa hoitamaan kahta omakotitaloa vain sen takia että äitini ei olisi halunnut talosta luopua vaikka ei itse enää kyennyt siitä huolehtimaan eikä halunnut siitä ulkopuoliselle maksaa. Parin talven jälkeen hän taipui ja muutti kerrostaloon ja jälkeenpäin on monta kertaa sanonut että se oli ehdottomasti hyvä päätös.

Mistä nyt kiukuttelette äidille kun asuu kerrostalossa? Kai ei enää tarvitse teitä ettekä te häntä?

Meillä se kiukuttelu menee kyllä ihan toisin päin. Äitini käy edellen säännöllisesti meidän luona avautumassa kaikista ongelmistaan ja esim. taloyhtiön ongelmista. Viimeksi eilen kävimme hänen luona asentamassa puhelimeen sovelluksia ja auttamassa printterin kanssa. Viimeiset kymmenen vuotta äitini on kyllä ollut raskaasti saamapuolella jos lasketaan "palveluksia". Korona-aikaankin kävimme hänelle kuukausia kaupassa ettei hänen tarvitse itse mennä kauppaan. Yleensä ottaen hän pärjää nyt hyvin omillaan mutta aina välillä tarvitsee apua jossakin. 

Omistatteko äitisi asuntoa vai pystyikö hän sen ostamaan omalla osuudellaan omakotitalosta?

Vierailija
262/287 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loputonta ja jatkuvaa lastenhoitoapua ja rahaa täällä toivotaan mummoilta kiukkuisina. Mummot taas olkoon hiljaa omista asioistaan. Heillä on ikuinen vastuu lapsistaan kuolemaanaa saakka.

HÖPÖ HÖPÖ. Ja se avuttomaksi heittäytyminen ei ole mummon oma etu. Aivot näivettyy, jos niitä ei työllistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/287 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan kun äiti/anoppi tarvitsisi jotain ei suinkaan se vastavuoroisuus toimi eikä "kauppasopimus", autetaan sitten vanhana.

Meillä on toiminut mutta tietyissä rajoissa. Esim. siinä että me emme alkaneet mieheni kanssa hoitamaan kahta omakotitaloa vain sen takia että äitini ei olisi halunnut talosta luopua vaikka ei itse enää kyennyt siitä huolehtimaan eikä halunnut siitä ulkopuoliselle maksaa. Parin talven jälkeen hän taipui ja muutti kerrostaloon ja jälkeenpäin on monta kertaa sanonut että se oli ehdottomasti hyvä päätös.

Mistä nyt kiukuttelette äidille kun asuu kerrostalossa? Kai ei enää tarvitse teitä ettekä te häntä?

Meillä se kiukuttelu menee kyllä ihan toisin päin. Äitini käy edellen säännöllisesti meidän luona avautumassa kaikista ongelmistaan ja esim. taloyhtiön ongelmista. Viimeksi eilen kävimme hänen luona asentamassa puhelimeen sovelluksia ja auttamassa printterin kanssa. Viimeiset kymmenen vuotta äitini on kyllä ollut raskaasti saamapuolella jos lasketaan "palveluksia". Korona-aikaankin kävimme hänelle kuukausia kaupassa ettei hänen tarvitse itse mennä kauppaan. Yleensä ottaen hän pärjää nyt hyvin omillaan mutta aina välillä tarvitsee apua jossakin. 

Omistatteko äitisi asuntoa vai pystyikö hän sen ostamaan omalla osuudellaan omakotitalosta?

Ei omisteta. Äitini omisti omakotitalonsa ihan itse ja vaihdosta jäi rahaa ylikin.

Vierailija
264/287 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miehilläkin on anoppi. Kumma jakauma, naisilla aina huono anoppi, miehillä hyvä perheenjäsen.

Just.. No mulla on kyllä aivan mahtava anoppi. Miehelläni sit taas ei ole. Äitini on yksin kamalimmista ihmisistä joita olen koskaan tavannut. Isäni on hyvä appi ja isä. Äitini ei ole hyvä ihminen millään, edes todella alhaisella tasolla mitattuna. 

Vierailija
265/287 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuohan on kuin 100 vuoden takaisesta romaanista ettei naiset osaa pankkiasioita.

Olen 81, kaikki tuntemani naiset ovat käyneet työelämässä ja heillä on ollut pankkitili ja ovat tienneet perheen laskut ja menot.  Ei ihan uppoa nämä tarinat ettei koku ymmärrä raha-asioista mitään, ei kai nyt kaikilla kehitysvammainen äiti ole voinut olla.

Monissa. tuntemassani  ( ikäisissäni) perheissä naisilla itse asiassa on taito verkkopankkeihin, heillä on laskut ja menot tiedossaan ja tallessa.  Työnjako sellainen.   Naiset osaavat myös kaukosäätimen, kodinkoneet.

Kyllä he silloin osasi pankkiasiat hoitaa kun laskut vietiin pankkiin maksettavaksi. Verkkopankin, mobiilipankin ja älypuhelinten myötä tippuivat kärryiltä. 

Miksi pankkiasiat pitää väkisin hoitaa verkko/mobiilipankissa, jos sen käyttö tuntuu vaikealta? Päivittäiset asiat (kuten laskut) voi helposti hoitaa muutenkin. Sitten on eri asia, jos haluaa hoitaa sijoituksia.

Vierailija
266/287 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loputonta ja jatkuvaa lastenhoitoapua ja rahaa täällä toivotaan mummoilta kiukkuisina. Mummot taas olkoon hiljaa omista asioistaan. Heillä on ikuinen vastuu lapsistaan kuolemaanaa saakka.

HÖPÖ HÖPÖ. Ja se avuttomaksi heittäytyminen ei ole mummon oma etu. Aivot näivettyy, jos niitä ei työllistä.

Niin varmaan näivettyy ja monilla nuorilla näyttää okevan hyvin pahasti näivettynyt. Normaali ihminen ymmärtää vanhusten fyysisenkin voiman vähentyvän.

Ja myös sen ettei hän itsekään osaa kaikkea kykene kaikkeen mutta mummojen pitäisi  hallita kaikki sukan kantapäästä talonsa kattoremonttiin.

Osaatteko te kaikki kaiken kaikesta?

Vierailija
267/287 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei omisteta. Äitini omisti omakotitalonsa ihan itse ja vaihdosta jäi rahaa ylikin.

Ettei isälläsi ollut yhtään osuutta talosta? 

Vierailija
268/287 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin varmaan näivettyy ja monilla nuorilla näyttää okevan hyvin pahasti näivettynyt. Normaali ihminen ymmärtää vanhusten fyysisenkin voiman vähentyvän.

Ja myös sen ettei hän itsekään osaa kaikkea kykene kaikkeen mutta mummojen pitäisi  hallita kaikki sukan kantapäästä talonsa kattoremonttiin.

Kyse on AVUTTOMAKSI HEITTÄYTYMISESTÄ. Esimerkkejä ketjussa miljoona. Kun ei muka-osata yhtään mitään ja aina pitäisi hypätä palvelemaan. Ja tämä aloitetaan ennen viisikymppisiä.

Vierailija
269/287 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteisiin sukupuolirooleihin totuttautuneita avuttomia on nuoremmissakin. Tiedän viisikymppisen akateemisen pariskunnan jossa vaimo ei osaa tankata autoa eikä tiedä perheen raha-asioista, esim. vakuutuksista, mies ei osaa/saa laittaa ruokaa eikä pestä pyykkiä. He jopa ylpeilevät omalla avuttomuudellaan. Oma mahdollinen leskeytyminen häämöttää vasta jossain kaukana tulevaisuudessa, ja kun kysyin että entäs jos tulee avioero, seurasi hiljaisuus. Sitä optiota ei ollut ajateltu.

"kun kysyin että entäs jos tulee avioero, seurasi hiljaisuus. Sitä optiota ei ollut ajateltu."

Se johtuu katsos siitä ettei tuollaisesta riippuvuussuhteesta erota vaikka miten paskaa olisi. Ei ole itsenäistytty, pelkäävät kuin pikkulapsi yksinoloa enemmän kuin mitään muuta

Vierailija
270/287 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesleski tarvitsi apua pyykinpesukoneen päälle laittamisessa kotihoidolta. Sanoin, että tämä on niin hieno kone etten taida osata. Mies oikaisi upeasti ryhtinsä ja silmiin tuli eloa. Hän näytti minulle miten se tehdään - hyvin osasi.

Ei saa riistää toimintakykyä  asiakkaalta ja opettaa avuttomaksi. 

Vierailija
271/287 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on AVUTTOMAKSI HEITTÄYTYMISESTÄ. Esimerkkejä ketjussa miljoona. Kun ei muka-osata yhtään mitään ja aina pitäisi hypätä palvelemaan. Ja tämä aloitetaan ennen viisikymppisiä.

Alle viiaäskymmpiset passaa vielä lapsiaan. Täälläkun sataan kertaan kerrottu että 40 on nykyinen esikoisen syntymäaika 

Vierailija
272/287 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä kaikilla on alle viiskympisiä leskiä passattavana? Suvuissa ei yhtään lääkäriä, kätevää emäntää tai isäntää?

Missä te olette oppineet kaiken kaikesta jos koti on ollut ihan , en voi sanoa sanaa.

Vierailija
273/287 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä kaikilla on alle viiskympisiä leskiä passattavana? Suvuissa ei yhtään lääkäriä, kätevää emäntää tai isäntää?

Missä te olette oppineet kaiken kaikesta jos koti on ollut ihan , en voi sanoa sanaa.

Minun suvussani on, 1500-luvulta asti pappeja ja akateemisia. Tuo on miehen äiti. Hupakko. Miehen suvussa on myös koulutettuja ja esimerkiksi anopin isä todellakin viisas ajattelija, mutta tuo anoppi on hyvin yksinkertainen.

Vierailija
274/287 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppini. Hänet piti apen kuljettaa jopa töihin alle viiskymppisenä. Ajokorttia ei tietenkään ollut. Nyt roikkuu sitten pojassaan kuin hukkuva.

No tuo autokortin omistaminen ei ole välttämättömyys. Eikä kaikki miehet edes anna naisen ajaa autoa, vaikka naisella kortti olisikin.  Nainen saa alkaa ajamaan autoa sitten, kun mieheltä on 80v otettu kortti pois. Nainen on sitä ennen ajanut autoa viimeksi joskus 50v sitten, kun mies ei ole antanut naisen käyttää autoa.  Miehet haluaa aina ajaa autoa. On kai noloa, jos nainen on ratissa ja mies istuu vieressä. 

Nuoremmista en tiedä, mutta vanhemmissa miehissä näin. 

Naapurin rouva pääsi auton rattiin yli 70v , kun mies sairastui ja menetti korttinsa. Mies oli sanonut, että on ihan munaton olo ja häpesi kulkea vaimon kyydissä. 

Ei ole häpeä olla OSAAVAN naisen kyydissä minulle.

Sen sijaan en halua olla oman vaimoni kyydissä koska:

a) auto on minun ja pidän sitä priimassa kunnossa

b) hänellä ei ole mekaanista sympatiaa/ymmärrystä

c) hänellä on monen vuoden historia kolhuista, kolareista, vanteiden pilaamisesta yms.

d) hän on erittäin epävarma kuski joka sählää koko ajan

e) en halua vammautua/kuolla, enkä halua että lapsemme kyydissään vammautuvat tai kuolevat

Meillä toisin päin. Äijällä ei ole lupaa koskeakkaan autooni, omaansa saa kolhia niin paljon kun haluaa. En koskaan ole särkenyt yhtäkään, ei yhtään kolaria, olen ammatiltani trukkikuski joka peruuttaa lähes 8 tuntia päivässä ammatikseen tuhansien kilojen taakan kanssa. Mies ei saa autoa leveästä pihasta ilman että lähtee puskat, seinät ja roskikset mukaan. Lapsilla ei isänsä kyytiin ole mitään asiaa, tämä miehen omakin päätös, ei vain minun. Itse en kanssa lähde henkeäni uhraamaan. Autoja kolhinut lukuisia, polttanut kahdesta kytkimen, ajanut yhden lunastukseen kun ei tiellä pysynty ja törmännyt fillaristiin. Aikani rukoilin, pyysin ja toivoin että luopuisi kortistaan. Ei... No tällä mennään että ei aja autoani eikä mene lähellekkään autoani omallaan. Hänellä on "vammaisparkiksi" ristimäni pläntti pihassa nykyään jossa saa sohlat ympäri ilman suurta vaaraa. 😂 Eikä kuskaa KOSKAAN lapsia... Eikä toki mielellään ketään muutakaan. 

Olisipa meilläkin puolisolla varaa ostaa oma autonsa. Sydän itkee verta joka kerta kun hän autoani lainaa, rouskii manuaalivaihteita ja vanteita tai saa jotain isompaa vakuutukseen menevää vauriota aikaan :(

Ei vaan millään voi käsittää että aikuinen ihminen ei hahmota missä auton oikea laita on tai unohtaa liikennesäännöt niin että saattaa yllättäin puskea kolmion takaa muiden eteen yms.

Joo olen tullut tässä vuosien varrella siihen tulokseen että tuolla rakkaalla miehelläni on joku hahmotushäriö tai vikaa jossain syvyysnäössä. Ei vaan yksinkertaisesti hahmota autonsa kokoa, etäisyyksiä eikä ymmärrä tuon taivaallista liikennesäännöistä. Olen monesti miettinyt että miten on ylipäätään koskaan saanut korttia, kun ei koskaan ole oppinut ajamaan. Hän ajaa nykyään automaatilla, koska esim. Kytkimen käyttö, kuten kerroin on hänelle ilmeisesti rakettitiedettä. Aikanaan kun yhteen mentiin niin tämä vielä jotenkin nauratti, mutta pakko myöntää että kyllä minua v i t u t t a a yksin hoitaa kaikki lasten kuljetukset ja yhteiset menot. Muuten kyllä kätevä esim. Käsistään ja tyhmää hänestä ei saa millään, ei vaan sovi yhteen autojen kanssa. Oikeasti varmaan joku häiriö hahmotuksessa tässä asiassa. Miten lie lipsahtanu inssistä läpi. Onneksi ei sentään edes kuvittele osaavansa ja ymmärtää miksi ei kuskaa lapsia tai aja kun omillaan. Vaan ikävä kyllä haluaa ajaa silti. Minä kauhulla odottanut toista kymmentä vuotta koska poliisi tuo suruviestiä ovelle tai ukko tappaa jonkun... 

Vierailija
275/287 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun suvussani on, 1500-luvulta asti pappeja ja akateemisia. Tuo on miehen äiti. Hupakko. Miehen suvussa on myös koulutettuja ja esimerkiksi anopin isä todellakin viisas ajattelija, mutta tuo anoppi on hyvin yksinkertainen.

Ja hankit lapsia hupsun geeneillä? Missä se ajattelu ja aivot?

Vierailija
276/287 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hankit lapsia hupsun geeneillä? Missä se ajattelu ja aivot?

Kuten kerroin, myös miehen suvussa on koulutettuja ja isoisänsä fiksu. Ei se yksi mätä omena koko suku ole. 

Vierailija
277/287 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä tuota avuttomuutta helposti tulee jos on pitkässä suhteessa, jossa kummallakin on omat roolinsa. Meillä mies hoitaa kaikki raha-asiat, autoon ja remontointiin liittyvät jutut. Minä hoidan muut kodin ja lasten asiat. 

Tiedostan kyllä, että jonkinlainen notkahdus tekemiseen tulee ihan varmasti kun toinen kuolee, mutta sitten se on vain opeteltava uusia taitoja. En ala nyt vääntämään miehen kanssa sijoituksista, kun en niistä tiedä mitään ja varmaan osaan remonttijutut sitten tehdä tai teettää. Helpompaakin, kun ei ole kuin yksi päättämässä millainen sen pitäisi olla. Autokin on varmasti täysin opittavissa. Jos minä kuolen ensin, niin sitten mies hoitaa ne mitä minä hoidin. Opettelee viikkaamaan pyykit, aikatauluttamaan arjen ja hoitaa lapsiin liittyvät metatyöt. Se vaatii vain sopeutumista. Vaikein pala olisi se yksinäisyys ja siihen ei ennakkoon voi varautua mitenkään. 

Ette te itsenäisesti mitään opettele vaan teitä pitää jonkun opettaa, vaikka voisitte nyt eläessänne opettaa toisenne.

No juuri sanoin, että en ala vääntämään sijoituksista. Ei meidän kaikkien tarvitse osata kaikkea jos ei kiinnosta. Mies haluaa hoitaa ne ja on kiinnostunut enemmän kuin minä. Jos mies kuolee, niin hommaan jonkun varainhoitajan niihin. Auton (autojen) huollon ulkoistan myös. Perusasiat voin opetella jos ylipäänsä edes haluaisin autoja pitää. Meillä menee julkinen liikenne ihan läheltä. Miksi minun täytyisi opetella se nyt, kun en koe sitä tarpeelliseksi ja myöhemmin siitäkin selviää rahalla? Remontoinnista en myöskään ala nyt taistelemaan. Miehellä on hyvä, mutta hiton kallis maku ja jos alkaisin säätämään siinä, niin ihan turhaa tappelua vain tulisi. Ja tottakai mies osaa kaiken mitä minäkin, se vaan vaatii sopeutumista ja asian haltuun ottamista. Käytin sanaa opettelu ja se on väärä sana. On hän kuitenkin ennen minua vallan hyvin pärjännyt ja hoitanut kaiken kodissaan ja elämässään, mutta jos sitä ei moneen vuoteen tee niin taidothan ruostuu. Minä olen tykännyt tehdä ne ja hän ei. Siksi hän olisi "avuton" jos yhtäkkiä joutuisi tekemään minun hommat. Mutta hänkin ehkä palkkaa sitten kotiapulaisen tai ottaa uuden vaimon.

Pitkässä suhteessa kumpikin tekee sen mistä tykkää ja missä on hyvä. Miksi tapella turhia ja astua toisen alueelle? Kuoleman tullessa avuttomuus voi iskeä hetkeksi, mutta kaikesta selviää. Ikävä olisi kova ja siitä ei rahalla selviä.

Vierailija
278/287 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset voi rauhallisesti opettaa häntä tankkaamaan? 

Huomaan, että tämä opitun avuttomuuden ilmiö on sinulle täysin vieras.

Kysymys ei ole oppimisesta tai osaamisesta. Kysymys on huomiosta, hoivasta, kontrolloinnista, marttyyriasenteesta, rajojen ovelasta venyttämisestä ja manipuloinnista.

Sinä et kuulostakaan yhtään marttyyriltä. 

eri

Vierailija
279/287 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on just ongelma kun on läheisriippuvaisten parisuhde. Tiedän tapauksen, missä naisen kuoltua mies ei osannut käynnistää pyykkikonetta 🙄 Ei ymmärtänyt astianpesukoneen käyttöä jne. Miksi pitää jättäytyä niin avuttomaksi? Ihme teatteria. 

Juuri tuon takia perinteiset sukupuoliroolit ovat myös suuri ongelma kun toisen kuoltua ei sitten enää osatakaan hoitaa edes perusasioita kun toinen on aina niistä huolehtinut. Aina pitää huolehtia, että itsellä riittävä taidot selvitä yksinkin.

Vierailija
280/287 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla tuollaisia tuttavapiirissäsi? Ja useita? Ihan paljon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi