En vain kestä tätä nykyajan työelämää :(
Töihin raahaudutaan väkisin. Kotiin tullessa ollaan ihan uupuneita, väsyneitä ja kiukkuisia. Enään ei jaksa tehdä mitään muuta, kuin pakolliset ruuan laitot yms, sitten nukkumaan. Sama toistuu.. Viikonloput ja lomat menevät levätessä ja töihin paluuseen valmistautumisessa. Eikä kyse edes ole siitä, ettemmekö viihtyisi töissä sinänsä, mutta vaatimuksia tulee koko ajan vain enemmän ja enemmän, kun työ on muutenkin uuvuttavaa.
Näin ainakin meillä ja lähipiirissä. Ei sitten mitään järkeä.
Kommentit (77)
Me elettiin vuosia vähemmällä, juuri siksi että voitaisiin olla paljon lasten kanssa ja viettää stressittömämpää elämää. Asunto oli pienempi ku kellään tutuilla, lapsilla yhteinen huone ja auto 10v vanha, mutta meillä oli paljon yhteistä aikaa ja vähemmän stressiä. Miehen palkalla elettiin, olin kotona lasten kanssa, isompi kerhossa.
Tekisin saman ratkaisun uudestaan.
Nyt mietin paluuta työelämään, pakko ei olisi ja se ei tällä hetkellä meidän taloutta edes juuri parantaisi. Mietin onko siinä mitään järkeä, olla kiireisempi mutta ei saada taloudellista vastinetta. Toisaalta työ on kohtuullisissa määrin mielestäni hyväksi ihmiselle. Nykyisin vaan moni työpaikka on kohtuuton vaatimuksissaan.
Nykyään usein ajatellaan että työ on se pakollinen juttu joka tuo rahaa jolla maksetaan elämistä.
Vapaa- aika on aika uusi käsite, samoin työn erottaminen vapaa- ajasta.
Suurin osa ihmiskuntaa edelleen kuitenkin tekee töitä (metsästää, kalastaa, viljelee, on palkkatöissä)elättääkseen perheensä ihan perustasolla. Tärkeintä kuitenkin loppujen lopuksi on että lapset saavat ruokaa ja selviytyvät lisääntymisikään asti.
minä saan ihan aitoa tyydytystä kun poimin marjoja, viljelen vihanneksia ja muilla tavoin konkreettisesti työskentelen perheeni elannon eteen. Sen sijaan palkkatyöstäni en saa tuota samaa, vaan jatkuvasti lisääntyvä taakka vie elämänilon. Ja lisääntyneen työpanokseni tuotot kerää joku aivan muu...
6 päivänä viikossa. Jos olisi töissä maalaistalossa, olisi työpäivä vielä pitempi. Palattaisiinko siihen?
Työnantaja ei edes suostunut osittaiseen hoitovapaaseen.
huokaus. Se on lakisääteinen etu, ei työnantaja voi kieltäytyä kun ihan tosi poikkeustapauksessa. Pidä nyt hyvä ihminen omista oikeuksistas kiinni!
sanella esim. se, että työaika on 6h/vrk eikä esim 4 vrk/vko. Ja jos ei ole ollut samalla työnantajalla kuutta kuukautta, ei oikeutta synny. Eli pienten lasten vanhempien ei kannata vaihtaa työpaikkaa, jos haluaa hoitovapaalle.
Kelahan maksaa alle 3-vuotiaista ja samaten 1.-2.luokkalaisista mutta se on eri asia suostuuko TYÖNANTAJA järjestelyyn. Ei ole pakko suostua. Mieheni olisi halunnut tehdä 4-päiväistä viikkoa, mutta linjaus on, että ei ole mahdollista kellekään. Kokopäiväinen hoitovapaa olisi järjestynyt, muttei osa-aikainen. Itse sain onneksi 4-päiväisen viikon järjestettyä omalla työpaikallani, mutta sääliksi käy miestä.
huokaus. Se on lakisääteinen etu, ei työnantaja voi kieltäytyä kun ihan tosi poikkeustapauksessa. Pidä nyt hyvä ihminen omista oikeuksistas kiinni!
Jos lapsesi on alle 3 v. tai eka- tai tokaluokkalainen, osittainen hoitovapaa on lakisääteinen oikeutesi.
Itse teen tällä hetkellä nelipäiväistä viikkoa ensi elokuuhun asti. Rahallisesti tekee tiukkaa, mutta sinne jäivät omat itkupotkuraivarit, unettomuudet, vatsakivut ja muut työperäisen uupumuksen oireet.
hoitovapaalla voi olla lapsen syntymästä sinne tokaluokan loppuun asti, eli myös silloin kun lapsi on 4,5,6 -vuotias. Kela vain ei siitä väliajasta maksa sitä korvausta. Vapaaoikeus on silti olemassa.
18
Työskentelen 4 päivänä viikossa 5h/pv. Ihanaa kun on aikaa myös perheelle arkena, ei ole voimat loppu 5h työpäivän jälkeen. :)
Ja mukavasti silti tienaan, tuli aikoinaan kulutettua koulunpenkkiä ahkeraan. :) Voin vain suositella kevennettyä työvikkoa.
Olen mukavassa, koulutustani vastaavassa työssä, mitään järin suurta liksaa en saa mutta riittää meidän tarpeisiin hyvin. Töitä on paljon, ylitöitäkin silloin tällöin mutta ne voin pitää vapian myöhemmin.
Vaikka teen täyttä työviikkoa, jää minulle kuitenkin illat ja viikonloput aikaa olla lasten kanssa, hoitaa kotia ja harrastaa. En kuitenkaan jaksaisi sitä, että kodin- ja pihanhoito ja harrastukset olisivat se minun "ainoa" juttuni, tykkään niiden ja työelämän tasapainosta.
Kelahan maksaa alle 3-vuotiaista ja samaten 1.-2.luokkalaisista mutta se on eri asia suostuuko TYÖNANTAJA järjestelyyn. Ei ole pakko suostua. Mieheni olisi halunnut tehdä 4-päiväistä viikkoa, mutta linjaus on, että ei ole mahdollista kellekään. Kokopäiväinen hoitovapaa olisi järjestynyt, muttei osa-aikainen. Itse sain onneksi 4-päiväisen viikon järjestettyä omalla työpaikallani, mutta sääliksi käy miestä.
tuo lainkohta, siis voimassa oleva työsopimuslaki ja sen 4. luvun 4§:
Työntekijä, joka on ollut saman työnantajan työssä yhteensä vähintään kuusi kuukautta viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana, voi saada lapsensa tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen hoitamiseksi osittaista hoitovapaata siihen saakka, kun perusopetuksessa olevan lapsen toinen lukuvuosi päättyy. Jos lapsi kuuluu perusopetuslain (628/1998) 25 §:n 2 momentissa tarkoitetun pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin, osittaista hoitovapaata voi kuitenkin saada siihen saakka, kun lapsen kolmas lukuvuosi päättyy. Erityisen hoidon ja huollon tarpeessa olevan vammaisen tai pitkäaikaissairaan lapsen vanhempi voi saada osittaista hoitovapaata siihen saakka, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Lapsen molemmat vanhemmat tai huoltajat saavat olla osittaisella hoitovapaalla saman kalenterijakson aikana, mutta eivät yhtäaikaisesti. Työntekijän on tehtävä työnantajalle esitys osittaisesta hoitovapaasta viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan alkamista. (29.6.2006/533)
Työnantaja ja työntekijä sopivat osittaisesta hoitovapaasta ja sen yksityiskohtaisista järjestelyistä haluamallaan tavalla. Työnantaja voi kieltäytyä sopimasta vapaasta tai antamasta sitä vain, jos vapaasta aiheutuu työpaikan tuotanto- tai palvelutoiminnalle vakavaa haittaa, jota ei voida välttää kohtuullisilla työn järjestelyillä. Työnantajan on esitettävä työntekijälle selvitys kieltäytymisensä perusteena olevista seikoista.
Eli, työnantaja EI voi siitä kieltäytyä kuin jostain erittäin poikkeuksellisesta syystä.
18
Voi kun mäkin haluaisin downshiftata. Haluaisin hevosenhoitajaksi. Mutta sen sijaan painan niska limassa it-firman markkinointipäällikkönä. Progressiivinen verotus pitää huolen, että tienaan about saman verran kouraan kuin assarina. Ihan älytöntä. -tässä asiassa muuten kannatan kokoomusta, on se perseestä, että 5500euroa ja 3000euroa tienaava ihminen saa saman summan kouraan, ehkä pari-kolme sataa heittää! -
Mutta minkäs teet. Helsingissä asuminen törkykallista, asuntolaina megaluokaa (minne me muutettais, kaksioonko??), bensaan uppoaa ihan järjettömiä summia.
Mut yritän olla ajattelematta. Illalla haalin eskaripojan kainaloon, rutistan ja kerron kuinka ainutlaatuinen ja ihana hän on. Ja pyydän anteeksi kun taas meni hermot -pinna on duunipäivän jälkeen aina kireällä. Ei voi mitään.
Mutta emmä osais vaan olla. En kehtais elää yhteiskunnan rahoilla -eihän ne olisi mun ansaitsemia vaan toisilta ihmisiltä varastamia kun kerran en edes yrittäisi tehdä mitään vaan "makaisin kotona muiden verovaroilla". Mä vastustan sitä.
Jos ei kerta haluakaan töihin, ei pitäis mitään korvauksiakaan saada. Nehän tulee verovaroista. Niistä varoista, joihin ne MUN euroni menevät.
Itse tiedän että esim. opetusalalla ei osa-aikaisuuksia suosita ja niistä on kieltäydytty järjestelmällisesti.
Ei nämä kieltäytymiset niin tavattomia ole kuin tunnut luulevan.. siinähän tuo lukee pätkässä, jonka itse kopsasit. Työnantaja nimenomaan VOI vedota siihen, että töiden järjestäminen hankaloituu kohtuuttomasti osittaisten hoitovapaiden vuoksi. Harmi kyllä. Epätasa-arvoisessa asemassa ihmiset ovat tässäkin suhteessa.
T. se, jonka mies ei osittaista hoitovapaata saanut
tuo lainkohta, siis voimassa oleva työsopimuslaki ja sen 4. luvun 4§: Työntekijä, joka on ollut saman työnantajan työssä yhteensä vähintään kuusi kuukautta viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana, voi saada lapsensa tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen hoitamiseksi osittaista hoitovapaata siihen saakka, kun perusopetuksessa olevan lapsen toinen lukuvuosi päättyy. Jos lapsi kuuluu perusopetuslain (628/1998) 25 §:n 2 momentissa tarkoitetun pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin, osittaista hoitovapaata voi kuitenkin saada siihen saakka, kun lapsen kolmas lukuvuosi päättyy. Erityisen hoidon ja huollon tarpeessa olevan vammaisen tai pitkäaikaissairaan lapsen vanhempi voi saada osittaista hoitovapaata siihen saakka, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Lapsen molemmat vanhemmat tai huoltajat saavat olla osittaisella hoitovapaalla saman kalenterijakson aikana, mutta eivät yhtäaikaisesti. Työntekijän on tehtävä työnantajalle esitys osittaisesta hoitovapaasta viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan alkamista. (29.6.2006/533) Työnantaja ja työntekijä sopivat osittaisesta hoitovapaasta ja sen yksityiskohtaisista järjestelyistä haluamallaan tavalla. Työnantaja voi kieltäytyä sopimasta vapaasta tai antamasta sitä vain, jos vapaasta aiheutuu työpaikan tuotanto- tai palvelutoiminnalle vakavaa haittaa, jota ei voida välttää kohtuullisilla työn järjestelyillä. Työnantajan on esitettävä työntekijälle selvitys kieltäytymisensä perusteena olevista seikoista. Eli, työnantaja EI voi siitä kieltäytyä kuin jostain erittäin poikkeuksellisesta syystä. 18
Jos lapsesi on alle 3 v. tai eka- tai tokaluokkalainen, osittainen hoitovapaa on lakisääteinen oikeutesi. Itse teen tällä hetkellä nelipäiväistä viikkoa ensi elokuuhun asti. Rahallisesti tekee tiukkaa, mutta sinne jäivät omat itkupotkuraivarit, unettomuudet, vatsakivut ja muut työperäisen uupumuksen oireet.
hoitovapaalla voi olla lapsen syntymästä sinne tokaluokan loppuun asti, eli myös silloin kun lapsi on 4,5,6 -vuotias. Kela vain ei siitä väliajasta maksa sitä korvausta. Vapaaoikeus on silti olemassa. 18
Yleensä ei voida järjestää sijaista tekemään 20% töistä.
Voi kun mäkin haluaisin downshiftata. Haluaisin hevosenhoitajaksi. Mutta sen sijaan painan niska limassa it-firman markkinointipäällikkönä. Progressiivinen verotus pitää huolen, että tienaan about saman verran kouraan kuin assarina. Ihan älytöntä. -tässä asiassa muuten kannatan kokoomusta, on se perseestä, että 5500euroa ja 3000euroa tienaava ihminen saa saman summan kouraan, ehkä pari-kolme sataa heittää! - Mutta minkäs teet. Helsingissä asuminen törkykallista, asuntolaina megaluokaa (minne me muutettais, kaksioonko??), bensaan uppoaa ihan järjettömiä summia. Mut yritän olla ajattelematta. Illalla haalin eskaripojan kainaloon, rutistan ja kerron kuinka ainutlaatuinen ja ihana hän on. Ja pyydän anteeksi kun taas meni hermot -pinna on duunipäivän jälkeen aina kireällä. Ei voi mitään. Mutta emmä osais vaan olla. En kehtais elää yhteiskunnan rahoilla -eihän ne olisi mun ansaitsemia vaan toisilta ihmisiltä varastamia kun kerran en edes yrittäisi tehdä mitään vaan "makaisin kotona muiden verovaroilla". Mä vastustan sitä. Jos ei kerta haluakaan töihin, ei pitäis mitään korvauksiakaan saada. Nehän tulee verovaroista. Niistä varoista, joihin ne MUN euroni menevät.
Haluat hevostenhoitajaksi, mutta toisaalta et osaisi vain olla? Mitä ihmettä luulet niiden hevostenhoitajien tekevän 8 tuntia päivässä?
Onkohan tuo nyt se kuuluisa asenneongelma?
On varmasti ammatteja joissa tuo asia on noin, mutta pointti on siinä, että ei se mikään automaatti ole että jos työnantaja ei suostu niin sitten vaan painetaan niska limassa. Jos tuntuu että työnantaja turhaan kieltäytyy, niin sitten vaan yhteyttä luottamusmieheen, työsuojelupiiriin tms. Kyllä työnantajakin joutuu lakia noudattamaan.
T: se lainauksen laittaja
Voi kun mäkin haluaisin downshiftata. Haluaisin hevosenhoitajaksi. Mutta sen sijaan painan niska limassa it-firman markkinointipäällikkönä. Progressiivinen verotus pitää huolen, että tienaan about saman verran kouraan kuin assarina. Ihan älytöntä. -tässä asiassa muuten kannatan kokoomusta, on se perseestä, että 5500euroa ja 3000euroa tienaava ihminen saa saman summan kouraan, ehkä pari-kolme sataa heittää! - Mutta minkäs teet. Helsingissä asuminen törkykallista, asuntolaina megaluokaa (minne me muutettais, kaksioonko??), bensaan uppoaa ihan järjettömiä summia. Mut yritän olla ajattelematta. Illalla haalin eskaripojan kainaloon, rutistan ja kerron kuinka ainutlaatuinen ja ihana hän on. Ja pyydän anteeksi kun taas meni hermot -pinna on duunipäivän jälkeen aina kireällä. Ei voi mitään. Mutta emmä osais vaan olla. En kehtais elää yhteiskunnan rahoilla -eihän ne olisi mun ansaitsemia vaan toisilta ihmisiltä varastamia kun kerran en edes yrittäisi tehdä mitään vaan "makaisin kotona muiden verovaroilla". Mä vastustan sitä. Jos ei kerta haluakaan töihin, ei pitäis mitään korvauksiakaan saada. Nehän tulee verovaroista. Niistä varoista, joihin ne MUN euroni menevät.
Haluat hevostenhoitajaksi, mutta toisaalta et osaisi vain olla? Mitä ihmettä luulet niiden hevostenhoitajien tekevän 8 tuntia päivässä? Onkohan tuo nyt se kuuluisa asenneongelma?
Täällä edessä töihin paluuu. Kiinnostus täysi nolla. Vihaan työtäni ylikaiken. Huono palkka ja vielä kiireinen työ.. Kevät on onneksi vielä helpohkoa viikonloppuja lukuunottamatta. Täällä kun ei oo muuta työtä niin pakko... Vauvan nukkuessa vielä kahdet päikkärit ja pitkät yöunet niin ehdin nähdä sitä päivänaikana n 2 h.. Ahdistaa... Isä jää kotiin lapsen kanssa, koska jäi työttömäksi. Pakko vaan ajatella, että lapseni tarttee ruokaan rahaa.
Vakavasti ollaan harkittu muuttoa. Mies etsii töitä rajana koko suomi lukuunottamatta ruotsinkielisiä alueita. Minä jäisin sitten hoitovapaalle..
Silloin ap valitti, että tätäkö elämä on: lapset puoli seitsemältä ylös, kahdeksaksi töihin, puoli viideltä kotiin, ruoan laittoa, harrastus, ilta ohi... jne...
Silloin suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että sitä juuri elämän kuuluukin olla! Ihmisten kuuluu maksaa veroja yms... p*kaa.
Mutta nyt näyttää olevan toinen ääni kellossa :)
Ja hyvä niin!
Meidän perheemme on myös äärettömän onnellisessa asemassa; minä hoitovapaalla ja mies kotona puolet vuodesta. Näin on menty jo monta vuotta. Tutut ihmettelee, miten kestämme olla saman katon alla, mutta ei ole vielä ollut mikään ongelma :)
Kauhulla jo ajattelen tulevaa viikkoa... :((((((
Silloin ap valitti, että tätäkö elämä on: lapset puoli seitsemältä ylös, kahdeksaksi töihin, puoli viideltä kotiin, ruoan laittoa, harrastus, ilta ohi... jne... Silloin suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että sitä juuri elämän kuuluukin olla! Ihmisten kuuluu maksaa veroja yms... p*kaa. Mutta nyt näyttää olevan toinen ääni kellossa :) Ja hyvä niin! Meidän perheemme on myös äärettömän onnellisessa asemassa; minä hoitovapaalla ja mies kotona puolet vuodesta. Näin on menty jo monta vuotta. Tutut ihmettelee, miten kestämme olla saman katon alla, mutta ei ole vielä ollut mikään ongelma :)
Täällä edessä töihin paluuu. Kiinnostus täysi nolla. Vihaan työtäni ylikaiken. Huono palkka ja vielä kiireinen työ.. Kevät on onneksi vielä helpohkoa viikonloppuja lukuunottamatta. Täällä kun ei oo muuta työtä niin pakko... Vauvan nukkuessa vielä kahdet päikkärit ja pitkät yöunet niin ehdin nähdä sitä päivänaikana n 2 h.. Ahdistaa... Isä jää kotiin lapsen kanssa, koska jäi työttömäksi. Pakko vaan ajatella, että lapseni tarttee ruokaan rahaa.
Vakavasti ollaan harkittu muuttoa. Mies etsii töitä rajana koko suomi lukuunottamatta ruotsinkielisiä alueita. Minä jäisin sitten hoitovapaalle..
Jäi kirjoitamatta että olen aina painanut töitä niska limassa hammasta purren, mutta se oli ennen lasta.. Nyt vaan haluaisin olla äiti joka SAISI viettää 8 kk vauvansa kanssa aikaa.. :(
vaatia voi vaikka mitä, mutta työntekijän ei tarvitse hypätä joka asian perään.
On myös hyviä ja järkeviä työpaikkoja. Kannattaa miettiä mistä kuormitus johtuu, omasta suhtautumisesta vai paskasta työpaikasta.