Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Outo ongelma painonhallinnassa ja ruokavalioasioissa

Vierailija
13.01.2012 |

Pitäisi varmaan valottaa asiaa hiukan pidemmältä ajalta, mutta pelkään että tulee niin pitkä viesti, ettei kukaan jaksa lukea kokonaan ajatuksella...

Yritän lyhyesti:

Olen 33-vuotias ja tällä hetkellä ylipainoa on lähemmäs 30 kg. Olen kärsinyt erilaisista vatsaoireista ja iho-ongelmista koko ikäni. Ilmeisesti olen yliherkkä joillekin tavallisesti käyttämilleni ruoka-aineille. Olen ollut viimeisiin vuosiin asti urheilullinen ja lasten saamisen jälkeenkin harrastanut säännöllisesti ns. hyötyliikuntaa. Kuitenkin olen ollut aina taipuvainen lihomiseen.

20-vuotiaana laihdutin ensimmäisen kerran onnistuneesti paino vartijoiden ohjeiden mukaisesti, mutta ihoni voi tällä hiilaripainotteisella ja vähärasvaisella ruokavaliolla todella huonosti.

Tuosta laihdutuksesta jäi kuitenkin pitkäksi aikaa päälle virallisterveellinen vähärasvainen ruokavalio, jota perheessämme on noudatettu viime vuosiin asti. Välillä on menty kasvisvoittoisemmin ja välillä on painotettu hyvälaatuisia proteiineja. Ihottumat ja vatsavaivat kuitenkin kaiknenaikaa riesana,

.. kunnes noin vuosi sitten päätimme kokeilla karppausta. Vehnätuotteiden ja perunan poisjättäminen (sokerisia ja höttöhiilareita meillä ei juuri ole harrastettu n. 10 vuoteen) vaikutti samantien vatsaoireisiin ja ihoonkin.. Tosin myös rasvan osuus ruokavaliossa lisääntyi. En ole oikein koskaan osannut syödä proteiinipitoista ruokaa, niin meidän

karppauksessa taisi käydä niin, että suurinosa energiasta tuli

rasvoista, yritimme toki kaikenaikaa myös syödä paljon kasviksia, mutta koen kasvisten laittamisen aika vaivalloiseksi ja kun nuorin lapsista on vielä allerginen, meillä on ruoanlaitto melkoista kikkailua, niin omat syömiset on vähän välillä kärsineet. Karppausvuoden saldona oli muutama ylimääräinen kilo, mutta vatsa ja iho-oireet hävinneet. Tosin hiukset rasvoittuvat lähes päivässä ja niitä lähteekin aika paljon. Nyt olen päättänyt löytää itselleni optimalisen ruokavalion, joka tuntuu kyllä tosi hankalalta.

Tähön mennessä olen siis saanut selville, että

1) vehnä, ohra ja ruis ei sovi, aiheuttaa vatsavaivoja, mahdollisesti myös iho-oireita

2) vähärasvaiset maitotuotteet aiheuttavat vatsavaivoja

3) kokonaisuudessaan liian vähän rasvaa sisältä ruokavalio huonontaa ihoa

4) karppaus ei laihduttanut

5) en pysty harrastamaan tässä elämäntilanteessa niin paljoa liikuntaa kuin se aineenvaihduntani kannalta olisi tarpeen

6) kasvisten riittävä määrä on kallista ja työlästä :(

Olen tullut siihen tulokseen, että minun pitäisi syödä hyvin yksinkertaista ruokaa, jossa hyvälaatuista proteiinia riittävästi, kasviksia mielinmäärin ja rasvaa ( sekä eläin että kasvirasvaa) maltilla, mutta riittävästi.

Proteiinilähteet ovat aika kinkkinen juttu, en pysty syömään kovinkaan paljon lihaa, ällöttää, maitoproteeini menee, mutta siinä mukana tulee liikaa rasvaa. Vähärasvaiset kasvikunnan proteeinit käyvät pienissä määrissä (papuja, ituja), kun taas manteleissa ja pähkinöissä taas saan jo liikaa rasvaa.

Kesällä olin jo niin epätoivoinen, kun ei liikunnan lisäyksestä ja kalorilaskurilla laskettaessakaan paino tippunut aluksi kuin kilon pari ja tasaantui sitten vähitellen taas näihin lukemiin (n. 90 kg, 165 cm) , että kokeilin 4 viikkoa myös pussikuuria ( nuttrilett ja easydiet) ja sama tulos. Ihan hiton nihkeää!

Onko teillä kellään näin haastavaa, miksi mä olen tällainen ruokavammainen? Onko kaikki kuitenkin vain psyykkistä?

Johtuisiko tämä sittenkin esim vain stressistä? Sitä on ollut

viimevuosina erilaisista syistä aika paljon. Kilpirauhasta myös

on tutkittu, mutta kokeet eivät suoraan viittaa vajaatoimintaan.

Aikaisempiin arvoihin verrattuna kuitenkin jkv. koholla. En

kuitenkaan usko lääkityksen ratkaisevan koko ongelmaa,

vaan pitää mun kuitenkin löytää se sopiva ruokavalio.

No tästä tuli nyt kuitenkin tosi pitkä viesti, toivottavasti jaksatte lukea loppuun asti.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se karppaus varmaan toimisi sinulla aika hyvin kunhan vaan saisit aikaiseksi reilusti lisätä niitä kasviksia vaikka se tuntuukin työläältä. Sen myötä ruoan kokonaisenergiatiheys pienenisi huomattavasti ja karppaus luultavasti alkaisi laihduttaa. Ei noilla sun ruokarajoituksilla oikein kauheasti vaihtoehtojakaan ole, koska viljoja et voi käyttää mikä sulkee pois esim. välimeren ruokavalio tyyppiset systeemit joissa niissäkin tosin pitää syödä todella paljon kasviksia.

Vierailija
2/14 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta täällä ei varmaan kukaan lähde oikeasti neuvomaan, niin näpytteleppäs itses karppaus.infon foorumille, niin varmasti saat hyvää ja asiallista neuvoa -ja nopeasti. Siellä meitä samanlaisia ruokavammaisia on monia monia monia. =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää tulla rasvoista. Me tarvitsemme rasvaa; iho, hermosto, näkö jne.

Jos emme saa riittävästi rasvaa ravinnosta, alkaa kehomme pitää kiinni rasvasta ja rasva-aineenvaihdunta häiriintyy.

Toinen seikka on riittävä veden juonti vuorokauden aikana eli 2 l. Kun juot kahvia, tulee sinun juoda vettä saman verran ja sitä vettä ei tuohon 2 litraan lasketa.

Jos keho ei saa riittävästi nesteitä vuorokaudessa, alkaa se pitää nestevarastoista kiinni ja se aiheuttaa turvotusta.

Syöthän 5 ateriaa päivässä? Jokaisella aterialla tulee olla kaikkia kolmea ravintoainetta.

Psyykkeellä on suuri merkitys painonhallinnassa.

Vierailija
4/14 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa , jonka keho on mennyt sekaisin prosessoiduista elintarvikkeista. Ja en nyt puhu eineksistä vaan ihan muusta. Tutustu :) Ja tule kommentoimaan sitten että mitä mieltä olisit?

http://www.helsinkipaleo.com/

Vierailija
5/14 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää tulla rasvoista. Me tarvitsemme rasvaa; iho, hermosto, näkö jne. Jos emme saa riittävästi rasvaa ravinnosta, alkaa kehomme pitää kiinni rasvasta ja rasva-aineenvaihdunta häiriintyy. Toinen seikka on riittävä veden juonti vuorokauden aikana eli 2 l. Kun juot kahvia, tulee sinun juoda vettä saman verran ja sitä vettä ei tuohon 2 litraan lasketa. Jos keho ei saa riittävästi nesteitä vuorokaudessa, alkaa se pitää nestevarastoista kiinni ja se aiheuttaa turvotusta. Syöthän 5 ateriaa päivässä? Jokaisella aterialla tulee olla kaikkia kolmea ravintoainetta. Psyykkeellä on suuri merkitys painonhallinnassa.

Painonhallinnan ja laihdutuksen kannalta ei tulisi syödä 3 kertaa enempää päivässä.

Vierailija
6/14 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää tulla rasvoista. Me tarvitsemme rasvaa; iho, hermosto, näkö jne. Jos emme saa riittävästi rasvaa ravinnosta, alkaa kehomme pitää kiinni rasvasta ja rasva-aineenvaihdunta häiriintyy. Toinen seikka on riittävä veden juonti vuorokauden aikana eli 2 l. Kun juot kahvia, tulee sinun juoda vettä saman verran ja sitä vettä ei tuohon 2 litraan lasketa. Jos keho ei saa riittävästi nesteitä vuorokaudessa, alkaa se pitää nestevarastoista kiinni ja se aiheuttaa turvotusta. Syöthän 5 ateriaa päivässä? Jokaisella aterialla tulee olla kaikkia kolmea ravintoainetta. Psyykkeellä on suuri merkitys painonhallinnassa.

Painonhallinnan ja laihdutuksen kannalta ei tulisi syödä 3 kertaa enempää päivässä.

ja koulutuksen sekä yli 10 vuoden kokemuksen perusteella tiedän, mistä puhun.

4

Vierailija
7/14 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koulutuksen sekä yli 10 vuoden kokemuksen perusteella tiedän, mistä puhun.

Niinhän ne jotkut väittää, että pitäisi syödä muutaman tunnin välein, tosin olen nähnyt koulutetuissa asiantuntijoissakin osalla nykyisin eriäviä mielipiteitä.

Itselläni kuitenkin avain onnistuneeseen laihtumiseen oli juurikin välipalapuputtamisen lopettaminen ja syöminen tiukasti vain 3 kertaa päivässä: aamiainen, lounas ja päivällinen. Alkuun tuli ikäviä oireita kuten heikotusta ja päänsärkyä mutta muutamassa viikossa kroppa tottui eikä enää ole vuosiin tehnyt mielikään syödä aterioiden välillä mitään. Ja kun ruokailukertoja on vähän, saa aterioilla syödä kunnolla kun kaloreita ei tuhlaudu tarpeettomiin välipaloihin. Minä en ole edes karppaaja vaan syön myös hiilariruokia reilusti mutta hyvin toimii 3 kertaa päivässä ruokailu. Monessa maassa muuten on vaikka kuinka kauan syöty näin, esim. välimeren maissa usein välipalojen katsotaan kuuluvan vain lapsille ja odottaville äideille, ei muille.

Vierailija
8/14 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse montaa minuuttia ja valmista on.

5 kg lähtenyt parissa viikossa.

Vierailija
9/14 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse montaa minuuttia ja valmista on.

5 kg lähtenyt parissa viikossa.

Kovin paljon pidempään kuin pari viikkoa ei kannata sitten tuommoista dieettiä harrastaakaan tai tulee pahoja ravinnepuutoksia. Proteiinejahan et tuolla syömisellä saa mistään, rasvojakin ihan liian vähän puhumattakaan mikroravintoaineista (vitamiinit, hivenaineet). Pari viikkoa nyt toki voi vaikka paastotakin mutta mikään pitkäaikainen ratkaisu merkittäviin paino-ongelmiin tuo ei ole.

Vierailija
10/14 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iho ja suolisto voi todella huonosti, kunnes nuo saatiin tietoon. On hänellä muutakin, mutta ihan hyvää ruokaa syö silti. Hän on tällä hetkellä perheestämme sopusuhtaisin ja hyväihoinen, iloinen ja energinen. Syö kyllä muita viljoja, tattaria, hirssiä, mutta ovat terveellisempiäkin kuin esim. vehnä.

Nyt vaan sinulle lusikka kauniiseen käteen ja niitä "kalliita" kasviksia lisää.

Googleta se kaalisoppadieetti ohje. Kaalinkerä + sipuli + tomaattimurska ja mausteet ei todellakaan paljon maksa. Tee iso pytyllinen ja syö joka päivä. Sitten kun maha täynnä, voit miettiä mitä muuta syöt sinulle sopivaa.

Painonhallinta on tosi vaikeaa, olen itse pikkuhiljaa laihduttanut 15kg. En karppaa ja syön jotain epäterveellistäkin joka päivä. Mutta väkisin mussutan päivittäin mahd. paljon vihannessoppaa eri variaatioin. Perunaa ja pastaa vältän. Syön saman kalorimäärän mieluummin muussa muodossa.

Vielä on 5 kg tavoitteesta jäljellä, mutta kun olen jo lähes normipainoinen, niin nuo ovatkin hiton tiukassa, koska en halua millekään tiukkisdieetille. Tarkoitus on syödä näin lopun ikä.

Sulla varmaan on paljon psyykkistä pelissä (kuten oli itselläkin). Ruoka on suuri lohdutuksen lähde ja huijasin aiemmin itseäni. Kuvittelin syöväni vähemmän kuin todella söin ja samalla ihmettelin, miksen laihdu. Ei se helppoa ole, muutenhan ei olisi painonhallintaongelmia maailmassa.

Mulla auttoi alkuun se, että päivittäin syvällisesti pohdin, kun teki mieli hakea lisää leipää tai suklaata tms., että olenko onnellisempi syötyäni tuon leivän/suklaapatukan. No en tietenkään ole, ottaa vaan pannuun, kun ei ole itsekuria.

Vieläkin päivittäin joudun pysähtymään ruokakaapin eteen muistelemaan, että tuleeko se olo paremmaksi syötyäni taas "vähän jotain pientä" vai ei. Osalla laihduttajista, kuten minä tai sinä ehkä myös suurin ongelma on tosiaan menttaalipuolella.

Pohdi mietiskelemään ennen kuin syöt, että mikä on fiilis syömisen jälkeen. Kuulostaa typerältä, mutta saattaa pikkuhiljaa auttaa.

Vierailija
11/14 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nyt puhutaan raejuustosta, rahkasta jne?`

Ensinnäkin annoskokosi ovat varmasti pielessä, yksittäinen ruoka-aine ei ketään lihota vaan liika kalorien määrä. Proteiinia saa myös kanasta, kalasta, katkaravuista, kananmunasta, punaista lihaa ei tarvitse vetää kilotolkulla.

Oletko kokeillut Jutta gustafsbergin ruokavaliota? Itse olen aikanaa saanut kiloja pois yli 15 vastaavalla kehonrakentajan tekemällä ruokavaliolla eikä paino ole tullut takaisin, koska olen sisäistänyt annoskoot ja hyvänlaatuiset ruoka-aineet pysyvästi. Ja herkkujakin vetelen kerran viikossa.

Vierailija
12/14 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mietinyt samoja asioita. Olen miettynyt myös, että pienissä määrin voisin gluteenittomia viljoja käyttää. Kaura olisi mainio vilja, mutta sen sopivuudesta olen epävarma. Kaurapuurolla päiväni aloittaessani, olo on koko päivän kauhea.. Pian vatsa kurnii, ilmavaivoja koko lopun päivää. Kun taas joskus syön lounaalla Vaasan 100% kauraleipää vaikkapa keiton kaverina, niin ei tule sellaista oloa. Alan oikeasti uskoa näihin dietteihin, joissa uskotaa. Ruoka-aineiden oikeisiin yhdistelmiin.

Maitotuotteista tosiaan en pysty kovin paljoa syömään nolla-rasvaisia. Maitotuotteet, jotka sisältävät yli 2 prossaa rasvaa menee jotenkin paremmin. Niiden tuotantoprosessissa on taatusti jotain sellaista, mikä ei sovi mun ruoan sulatukselle (homogenoimaton luomumaito käy, muttei sekään rasvattomana). Rasvaton piimä ei käy, mutta laimennan vedellä 2,5 prosenttista piimää, niin se käy. Ihan ihmeellistä.

Kahvissa käytän kermaa, tuli tavaksi karppauksen alettua. Maistuu taivaalliselle, eikä tule kahvista vatsa kipeäksi, niin kuin maitoaikaan. Olen monesti ajatellut lopettaa sen kahvin kokonaan, mutta aamukahvikoukussa olen vieläkin. Mustana ei maistu.

Olen yrittänyt suunnitella syömisiäni niin, että jättäisin maitotuotteet kokonaan pois ja keskittyisin lihaa, kasviksiin ja gluteenittomiin viljoihin.

Tähän vielä esimerkkejä päivän ruoista:

Aamulla useimmiten: hedelmä, raejuustoa ja turkkilaista jogurttia

Lounaalla: itsetehtyä kasvissosekeittoa (porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia ym, tuorejuustoa tai kermaa) kauraleipää

oivariinilla, piimä-vesiseosta

Päivällisellä: liha/ kalapataa, juureksia/ kasvisgratiinia, raastetta/ salaattia.

Viikonloppuisin en yleensä syö kahta lämmintä, mutta aamupala on runsaampi, samoin syön enemmän päivällisellä.

Nukkumaan mennessä on vielä nälkä, turkkilaista jogurttia ja

pakasteesta marjoja.

Aika paljon on maitotuotteita ja jos ne juuri on ne mitkä tökkii, niin joutuu muuttaan tottumuksia tosi paljon.

Toisaalta voisin yrittää myös tuota rahkaa esim jogurtin joukossa lisäämään proteiinipitousuutta ja laskemaan rasvan määrää.

Ja tohon paleoruokavalioon pitäisi nyt sitten oikein tutustua.

Kiitos cielä kovasti asiallisista viesteistä ja hyvistä huomioista.

Olisi kiva myös lukea teidän kokemuksia optimaalisen ruokavalion etsinnästä.

Uskon, ettei ole olemassa yhtä kaikille sopivaa ruokavaliota ja toiset vaan ovat herkempiä tietyille ruoka-aineille. Onnellisia ovat ne, joidet vatsa sulattaa ja elimistö sietää hyvin

kaikenlaista

Ap

Vierailija
13/14 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokin tässä nyt ei täsmää. Annoskokojen on pakko olla valtavat?

Vierailija
14/14 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sun pituinen, 166cm ja painan nyt 65 kg. Jos söisin kuten sinä tuossa esimerkissäsi, olisin varmasti jo alle 60kg. Kyllä sulla joku nyt mättää. Kuten sanottu, minäkin aiemmin uskoin syöväni vähän, mutta en oikeasti syönyt.

Ja tämä allerginen tytär; kun hän vielä tietämättömyyttämme söi vääriä ruokia, hän oli liian laiha (oksensi ja ripuloi). Jos oletat, että olet lihava väärien ruokien takia ("optimaalinen dieetti"), olet kyllä väärässä, sinun pitäisi olla huonossa kunnossa ja laiha.

Kauniisti sanon, että taidat fuskata itseltäsikin.

Sopiva ruokavalio = oikea annoskoko? Ja esim. vihannesgratiini ei taida olla laihduttajan ruoka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän