Näkyykö opettajan työn arvostus palkassa?
Ala-asteen opettajan työstä puhutaan usein yhtenä yhteiskunnan tärkeimmistä ammateista. Opettajat kasvattavat, opettavat ja kantavat vastuuta lasten oppimisesta sekä hyvinvoinnista. Silti työn arvostus ei mielestäni näy palkassa.
Omasta palkastani jää verojen jälkeen käteen noin 2 100- 2 200 euroa kuukaudessa. En pidä sitä sellaisena palkkana, joka vastaisi työn vastuuta ja yli viiden vuoden yliopistokoulutusta.
Moni lähipiirissäni työskentelevä sairaanhoitaja ansaitsee enemmän. Sairaanhoitajan ammattikorkeakoulututkinto kestää yleensä noin 3,5 vuotta, kun taas luokanopettajan koulutus on ylempi korkeakoulututkinto, joka kestää tavallisesti noin viisi vuotta. Kyse ei ole siitä, että sairaanhoitajien palkkaa pitäisi alentaa, päinvastoin heidän työnsä on vaativaa ja ansaitsee hyvän korvauksen. Kysymys on siitä, vastaako opettajan palkka työn vaativuutta, vastuuta ja pitkää koulutusta. Itselläni on amk-insinööri puolisi ja hän tienaa bruttopalkkaa tli 1000€ enemmän. Tämä herättää kysymyksiä.
Jos yhteiskunta todella pitää opettajia tulevaisuuden rakentajina, sen pitäisi näkyä myös palkkauksessa. Pelkät juhlapuheet työn tärkeydestä eivät riitä, jos palkka ei vastaa koulutusta ja työn vastuullisuutta.
Kommentit (431)
Suurin osa tekee töitå myös noilla ns lomaviikoilla lukuvuoden sisällä. Laatii kokeita, valmistelee tunteja, järjestelee matskuja ja tekee kirjauksia. Toki on ihanaa ettei tarvitse mennä mihinkään, mutta töitä silti.
Jos ei jaksa vastailla opiskelijoiden kysymyksiin niin onko opetusala silloin oikea? Eikö kannata lähettää kaikille yhteisviesti jos samoja kysymyksiä pukkaa moodlessa jatkuvasti. Olen 45 vuotias ja joskus moodle on aivan sekava ja tehtävät siellä saattaa olla sekavasti laitettu. Jotkut osaa laittaa ne sinne loogisemmin eikä niitä tarvi sieltä etsiä kissojen ja koirien kanssa. Jos oppilaiden pitää paljon kysellä niin ootko itse laittanut ne tehtävät sinne selkeästi. Kyllä mullakin meni varmaan ensimmäinen vuosi oppia käyttämään moodlea. Siellä on ollut myös teknisiä virheitä joskus, kuten toisen opiskelijan antama vastaus ei ole näkynyt mulle yms. Joissakin tehtävissä palautuksen yhteydessä pitää osata vielä erikseen painaa jotain ylimääräistä nappia ja toisen ei. Kyllä siinäkin on vielä kehittämistä, että se on käyttäjäystävällinen. Lopettakaa jo tuo nuorten jatkuva haukkuminen. Sielultaan oikea opettaja ei hauku nuoria jatkuvasti vaan on itsetietoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi hauska nähdä, kun tämä "opettajan työ ei ole vaativaa ja siihen pystyy kuka vain" tyyppi olisi edes päivän opettamassa erityislapsia täynnä olevaa yläkoululuokkaa, jossa kirjaimellisesti hypitään seinille ja motivaatio oppimiseen on motivoituneimmallakin alle 5%
En ole sama, mutta mä olen ollut nuorena lukiosta valmistumisen jälkeen vuoden töissä erityisluokassa opettajan apuna. En toki vastuullisena, mutta joka hetki opetuksessa mukana. Ollut töissä myös kaupassa ja ravintolassa ja viime vuodet omalla alallani, jonne päädyin. Tuo koulutyö oli helpointa ja kivointa.
Oli varmasti, kun olit vain open pikkuapuainen vailla minkäänlaista vastuuta. Helppohan siinä on lillua, kun ei tarvitse ottaa vastuuta mistään.
Onko tämä nykyopettajan normaalia kielenkäyttöä?
Nyt on paha paikka, kun opettajat antavat mallin ja esimerkin lapsille, miten voi olla jopa tuntemattomille epäkohtelias ja nakella niskojaan. Ja laittaa väliin tuhmuuksia.
Niin, miksiköhän sitä arvostusta ei enää saa?
No mikä muu kuin opettajan pikkuapulainen on lukiolaistyttö, jolla ei ole mitään vastuuta luokassa?
Millaisen mallin, esimerkin ja asenteen opettaja antaa lapsille? Miksi koulunkäyntiavustajaa voi kutsua ammattinimikkeellä?
Minulle lapsen vanhempana hän on koulunkäyntiavustaja ja myös sillä nimellä toivoisin opettajan kutsuvan, enkä suinkaan opettajan pikkuapulaisena lukiotyttönä.
Jos toisin, vanhempien kasvatus ja käytöstapojen opetus lapselle on muussa tapauksessa tarpeetonta, kun opettaja käytöksellään ne mitätöi.
Ei ihme jos lapset elävät kuin pellossa, eikä mitään tapoja, jos malli tulee opettajalta.
Kukahan opettaisi sinulle edes alkeet koulumaailman ammattinimkkeistä? On törkeää, että yrität pakottaa opettajaa käyttämään nimikettä, jonka käytöstä on luovuttu jo yli 10 vuotta sitten, koska se koettiin väheksyväksi koulunkäynnin ohjaajia kohtaan. Ja on typerää loukkaantua siitä, että ilman alan koulutusta olevaa apulaista kutsutaan apulaiseksi. Lapsille pitää selkeästi kertoa, mikä on kenenkin rooli. Apulainen ei ole opettaja, vaikka kuinka kuvittelisi sellainen olevansa.
Onpas rakentava, ratkaisukeskeisen
positiivinen asenne työhön. Esikuva ?
Ei tämä vauvapalstailu minulle mitään työtä ole :D Ei, vaikka se välillä käy työstä, kun pitää idiooteille selittää perusasioita kuin 3-vuotiaalle eikä siltikään mene perille.
Mikä sinulle menee perille :)
Monikin asia. Otetaan nyt vaikka esimerkiksi se, että epäpätevänä auttelijana toimiva lukiolainen ei ole koulunkäynnin avustaja. Sellaista nimikettä kun ei ole enää olemassa.
Se ei poista sitä tosiasiaa, että minun työtodistuksessa tuolta autteluajalta on tehtävänimikkeenä "koulunkäyntiavustaja". T. yksi auttelija
90-luvulla kaikille koulussa apuhommia tehneille kirjoitettiin noin. Ei se sinusta pätevää avustajaa tee.
En niin sanonutkaan, kunhan nyt totesin, kun aloitte nimikkeistä vouhkata. Muistan tuolta ajalta, kuinka opettajat haukkuivat yhtä maahanmuuttajaluokan opettajaa, jolla ei ollut koulutusta, mutta joka valittiin tehtävään aina uudelleen, koska oli ainoa, joka siinä hommassa pärjäsi. Sama viba vähän tuossa sun jutustelussasi.
Kasva aikuiseksi. On lapsellista uhriutua siitä, että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä. Jos sinulla ei ole koulunkäynnin ohjaajan tutkintoa, olet epäpäteävä avustaja. Ihan samoin kuin minä olisin epäpätevä opettaja, koska minulla ei ole opettajan koulutusta. Ihan turha vetää hernettä nenään, että sanotaan epäpäteväksi, kun sellainen oikeasti on. Epäpätevähän ei ole sama asia kuin osaamaton, jos et vielä tiennyt. Sinä voit olla vaikka kuinka taitava avustaja, vaikka sinä olisit paperilla epäpätevä.
Hernettä nenuun? Uhriutua? Sulla on tässä aika paljon enemmän pelissä kuin mulla, ei mua kiinnosta ko. alan pätevyys omalla kohdallani, koska en ole alalla ja muutenkaan :D Sinä aloitit nimikkeistä keuhkoamisen, josta muistui mieleen, että tuttu opeasenne.
Jos sua ei kiinnostaisi, sä et olisi viestikaupalla parkunut siitä, että sinua kutsutaan open pikkuapuriksi. Mulla ei tässä ole pelissä yhtään mitään, joten senkin puoleen turhaa rääkymistä sinulta.
En se ollut minä. Tämä on anonyymi keskusteluketju, ja taitaa nyt mennä sulla vähän yli hilseen.
Etpä tietenkään ollut. Ihan tuosta vaan tänne yhtäkkiä saapui toinen henkilö, joka kirjoittaa tarkelleen samoja asioita kuin sinä tarkalleen samalla tavalla. Uskotaan :D
Trolleille on tyypillistä vetäytyä, kun menee jauhot suuhun.
Apua. Te muut väittelitte nimikkeistä, kun itse kerroin, että oli koulunkäyntiavustaja työtodistuksessa. Ei mitään intohimoja asian suhteen. Noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat unohtavat aina huomioida kuukausipalkassaan kesän opetuksettoman ajan. Sen kun huomioi, niin kk-palkka nouseekin useilla sadoilla euroilla.
Niinkö? Kerropa ihan omin sanoin, millä logiikalla palkaton kesäloma nostaa kuukausipalkkaa. Odotan mielenkiinnolla tätä teoriaa.
Sillä logiikalla, että opettaja tekee töitä vain vajaa 10 kuukautta, joulu-, syys- ja kevätloma mukaan lukien vain noin 9 kk töitä, mutta palkan hän kuitenkin saa 12 kuukaudelta. Jos vuosipalkka pysyisi samana, mutta se tulisi vain työssäolokuukausina, palkka olisi huomattavasti suurempi / kuukausi. Nyt puhutaan siis opetuksettomasta ajasta, eikä siitä oikeasti palkattomasta, josta moni opettaja kärsii ennen kuin saa vakinaisen viran.
Niin? Kaikki, jotka ovat vakituisessa kokoaikaisessa työsuhteessa saavat palkan 12 kuukaudelta. Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Suomessa on laki, joka takaa oikeuden palkalliseen vuosilomaan.
Väännetään ratakiskosta. Otetaan kaksi ihmistä, joista toinen on opettaja ja toinen insinööri. Molempien kokonaisvuosiansio on 100 000 euroa. (Tiedän, että oikeasti vain harva opettaja tai amk-insinööri oikeasti pääsee tuollaisille ansioille. Tämä on vain helppo esimerkki.)
Opettajalla on lomia vuodessa 15 viikkoa, jolloin viikkopalkaksi niinä viikkoina, jolloin opettaja oikeasti tekee töitä tulee 100 000: (52-15) = 2 702,70 euroa. Insinöörillä taas on lomia vain 5 viikkoa eli viikossa hän ansaitsee 2 127,66 euroa. Jos sama 100 000 taas jaettaisiin 12:lla, kummankin palkka olisi sama. Tätä tarkoitetaan, kun sanotaan, että opettajien tulisi huomioida pitkät lomansa palkasta valittaessaan.
Eli opettajien pitäisi huomioida, että sinä et ymmärrä mitä tarkoittaa vuosipalkka ja mistä se muodostuu. Kerrotko vielä, miten opettajien palkkaan vaikuttaa se, että sinun tietämättömyytesi tässä asiassa huomiodaan?
Puhuin kokonaisvuosiansioista, en vuosipalkasta.
Kokonaisvuosiansio = vuosipalkka, jos ei ole jotain erityisetuuksia tai muita tuloja kuin palkkatyön tulot.
Insinööreillä kokonaisvuosiansioihin vaikuttavat usein mm. matkapäivärahat eli kuukausitulo saattaa vaihdella.
Mikä järki siinä tapauksessa on vertailla inssejä ja opettajia, kun palkan muodotuminen on heillä täysin erilainen? Opettaja saa yleensä saman palkan joka kuukausi paitsi lomilla, jolloin saa lomakorvauksen
Saako opettaja todellakin saman palkan joka kuukausi, vaikka eri jaksoissa (tai periodeissa tai miksi niitä kutsutaankaan) opetusvelvollisuus kai vaihtelee hyvinkin paljon?
Riippuu sopimuksesta. Yleensä palkka on vuosipalkka, joka on jaettu tasaisesti vuoden jokaiselle kuukaudelle. Näin ollen se, onko todellinen työmäärä 60 tuntia viikossa vai 0 tuntia viikossa (vapaajakso) ei vaikuta tilille tulevan rahan määrään. Kevyemmät jaksot tulee "hyvitettyä" siinä että painaa kiireellisinä kausina pitkää päivää.
Ok. Kiitos tiedosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee opettajana todella paljon aikaa siihen, että vastailen opiskelijoiden kysymyksiin. Tähän käytettävä aika on lisääntynyt vuosien saatossa merkittävästi. Nykyisin tuntuu, että 20+ ikäiset opiskelijat eivät osaa omatoimisesti edes katsoa Moodlesta, mitä tehtäviä opintojaksolle kuuluu.
t. AMK opettaja
Minkä takia niitä ei voi kertoa suoraan suullisesti tunnilla. Paljon kätevämpää kuin etsiä Moodlesta ym. Moni ope unohtaa ne laittaa sinne tai tieto tulee vasta myöhään illalla. Vaikeeksi tehty tämäkin asia.
Jokaisen kurssin alussa käydään suullisesti läpi koko Moodle työtila ja mitä siellä on missäkin. Tämän lisäksi on Moodlen etusivulla selkeästi kirjoitettuna tehtävät ja niiden palautuspäivät. SILTI tulee jatkuvasti kyselyitä, milloin tehtävä X pitää palauttaa ja mistä näkee mitä tehtäviä pitää tehdä. Ymmärrätäisin, jos kyseessä olisi päiväkotiryhmä. Mutta nämä ovat aikuisia, joiden pitäisi pärjätä työelämässä.
t. eri, mutta myös AMK ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa: Koulunkäyntiavustajat/-ohjaat, olette kuitenkin heikkolahjaisina ja naurettavasti koulutettuina meidän opettajien piikoja! Nimitykset ja tittelit eivät asiaa muuta.
Trollollloo lapsi. Keksihän jotain uutta. Tuo virsi on jo puhkikulunut.
Oikeasti ole fil. maisteri, auskultoinut yläasteen, lukion ope. Revi siitä, amiskasa (AMK)!
Juujuu, pikkuinen. Minä puolestani olen Kiinan keisari ja äsken näin ikkunasta kuinka joulupukki lensi luudalla porojen muniessa vappupalloja
Okei, olet siis punikki vappupappoinesi. Minä olen vapaussodan veteraanien jälkeläinen, molemmilta puolta. Ja siis edelleen lehtori. vaikka sua vituttaakin. Vapaussota jäi muuten puolitiehen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee opettajana todella paljon aikaa siihen, että vastailen opiskelijoiden kysymyksiin. Tähän käytettävä aika on lisääntynyt vuosien saatossa merkittävästi. Nykyisin tuntuu, että 20+ ikäiset opiskelijat eivät osaa omatoimisesti edes katsoa Moodlesta, mitä tehtäviä opintojaksolle kuuluu.
t. AMK opettaja
Minkä takia niitä ei voi kertoa suoraan suullisesti tunnilla. Paljon kätevämpää kuin etsiä Moodlesta ym. Moni ope unohtaa ne laittaa sinne tai tieto tulee vasta myöhään illalla. Vaikeeksi tehty tämäkin asia.
Jokaisen kurssin alussa käydään suullisesti läpi koko Moodle työtila ja mitä siellä on missäkin. Tämän lisäksi on Moodlen etusivulla selkeästi kirjoitettuna tehtävät ja niiden palautuspäivät. SILTI tulee jatkuvasti kyselyitä, milloin tehtävä X pitää palauttaa ja mistä näkee mitä tehtäviä pitää tehdä. Ymmärrätäisin, jos kyseessä olisi päiväkotiryhmä. Mutta nämä ovat aikuisia, joiden pitäisi pärjätä työelämässä.
Moodlen etusivulla vai onko sulla kuitenkin ne jonkin lohkon alla, esim. kurssitiedot tms?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei jaksa vastailla opiskelijoiden kysymyksiin niin onko opetusala silloin oikea? Eikö kannata lähettää kaikille yhteisviesti jos samoja kysymyksiä pukkaa moodlessa jatkuvasti. Olen 45 vuotias ja joskus moodle on aivan sekava ja tehtävät siellä saattaa olla sekavasti laitettu. Jotkut osaa laittaa ne sinne loogisemmin eikä niitä tarvi sieltä etsiä kissojen ja koirien kanssa. Jos oppilaiden pitää paljon kysellä niin ootko itse laittanut ne tehtävät sinne selkeästi. Kyllä mullakin meni varmaan ensimmäinen vuosi oppia käyttämään moodlea. Siellä on ollut myös teknisiä virheitä joskus, kuten toisen opiskelijan antama vastaus ei ole näkynyt mulle yms. Joissakin tehtävissä palautuksen yhteydessä pitää osata vielä erikseen painaa jotain ylimääräistä nappia ja toisen ei. Kyllä siinäkin on vielä kehittämistä, että se on käyttäjäystävällinen. Lopettakaa jo tuo nuorten jatkuva haukkuminen. Sielultaan oikea opettaja ei hauku nuoria jatkuvasti vaan on itsetietoinen.
Miksi ei olisi? Eihän se tarkoita, että on huono opettaja, jos turhautuu siihen, että täytyy selostaa samat asiat sataan kertaan. On täysin realistista olettaa, että aikuiset ihmiset, jotka ovat onnistuneet valmistumaan peruskoulusta ja vielä toiseltakin asteelta, osaavat avata Moodlen ja lukea sieltä, mitä kurssilla tulee tehdä. Sehän on yhteisviesti kaikille, että tieto löytyy Moodle-tilan etusivulta. Moodle jopa automaattisesti kertoo, että "hei olet nyt uudella kurssilla, käytpä lukemassa ohjeet". Ei ole nuorten haukkumista tuoda esiin, että osalla on ihan perusasiatkin täysin hukassa. Miten voit ikinä selvitä työelämässä, jos et osaa edes kalenterista katsoa päivämääärää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. AMK opettaja
Moodlen etusivulla vai onko sulla kuitenkin ne jonkin lohkon alla, esim. kurssitiedot tms?
Ei. ne ovat siinä ensimmäisellä sivulla, joka aukeaa, kun opiskelija klikkaa itsensä kurssin työtilaan. Otsikkona on punaisella korostettu teksti KURSSIN TÄRKEÄT PÄIVÄMÄÄRÄT. Aloitussivulla ei ole muuta kuin tuo otsikko ja lista päivämääristä tehtävineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on kolmen kuukauden vapaat Suomessa.
Missä koulussa näin on? Vaihdan heti sinne. Normaalistihan lomat ovat 2kk luokkaa.
Kesäkuu, heinäkuu, noin puolet elokuusta, viikko syksyllä ja toinen keväällä sekä jouluna noin 2 1/2 viikkoa.
Kesäkuussa loma alkaa aikaisintaan puolivälin jälkeen ja töihin paluu tapahtuu elokuun alupäivinä (tänä vuonna 3.8.). Joulun tienoilla on vapaata tänä vuonna tasan 2 viikkoa, kun pyhät osuvat viikolle.
Tunnen useampia opettajia yläkoulusta ja lukiosta, eikä kukaan heistä tee töitä kevätjuhlan jälkeen viikkoakaan. Lähtevät reissuun aina seuraavan viikon keskiviikkona viimeistään. Saksan-opettaja ystäväni kertoi pari päivää sitten palaavansa töihin 10. tai 11.8.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa: Koulunkäyntiavustajat/-ohjaat, olette kuitenkin heikkolahjaisina ja naurettavasti koulutettuina meidän opettajien piikoja! Nimitykset ja tittelit eivät asiaa muuta.
Trollollloo lapsi. Keksihän jotain uutta. Tuo virsi on jo puhkikulunut.
Oikeasti ole fil. maisteri, auskultoinut yläasteen, lukion ope. Revi siitä, amiskasa (AMK)!
Juujuu, pikkuinen. Minä puolestani olen Kiinan keisari ja äsken näin ikkunasta kuinka joulupukki lensi luudalla porojen muniessa vappupalloja
Okei, olet siis punikki vappupappoinesi. Minä olen vapaussodan veteraanien jälkeläinen, molemmilta puolta. Ja siis edelleen lehtori. vaikka sua vituttaakin. Vapaussota jäi muuten puolitiehen.
Miksi sitten käyttäydyt kuin 8-vuotias trolli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on kolmen kuukauden vapaat Suomessa.
Missä koulussa näin on? Vaihdan heti sinne. Normaalistihan lomat ovat 2kk luokkaa.
Kesäkuu, heinäkuu, noin puolet elokuusta, viikko syksyllä ja toinen keväällä sekä jouluna noin 2 1/2 viikkoa.
Kesäkuussa loma alkaa aikaisintaan puolivälin jälkeen ja töihin paluu tapahtuu elokuun alupäivinä (tänä vuonna 3.8.). Joulun tienoilla on vapaata tänä vuonna tasan 2 viikkoa, kun pyhät osuvat viikolle.
Tunnen useampia opettajia yläkoulusta ja lukiosta, eikä kukaan heistä tee töitä kevätjuhlan jälkeen viikkoakaan. Lähtevät reissuun aina seuraavan viikon keskiviikkona viimeistään. Saksan-opettaja ystäväni kertoi pari päivää sitten palaavansa töihin 10. tai 11.8.
Aika ikävää olisi, jos opettaja palaisi töihin 5 päivää sen jälkeen, kun koulu on alkanut. Ainakin meilläpäin alkaa koulu tänä vuonna 6,8,
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Aikuiselta ihmiseltä voi hyvällä syyllä olettaa kykyä lukea ajatuksen kanssa, mitä siellä Moodlessa sanotaan. Etenkin, jos kurssialusta on erikseen käyty läpi yhdessä, on turha parkua siitä, jos opettajaa v'ttutta vastailla asioihin, jotka normaali ihminen löytää itsenäisesti, kun vähän viitsii nähdä vaivaa. Eihän sinun työnantajasikaan tule sinun persettäsi pyyhkimään, vaan jotain pitää tehdä ihan itsekin. Joo, on hankalia järjestelmiä jne. Mutta sellaista on aikuisten elämä. Kaikkeen ei voi saada kädestä pitäen opastusta, vaan asioihin pitää perhetyä myös itsenäisesti. Moodel on vielä helppokäyttöinen systeemi, kun vertaa moniin muihin alustoihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. AMK opettaja
Ei. ne ovat siinä ensimmäisellä sivulla, joka aukeaa, kun opiskelija klikkaa itsensä kurssin työtilaan. Otsikkona on punaisella korostettu teksti KURSSIN TÄRKEÄT PÄIVÄMÄÄRÄT. Aloitussivulla ei ole muuta kuin tuo otsikko ja lista päivämääristä tehtävineen.
Ehkä oppilaat ei käytä sitten moodlea niin paljon, pitäiskö kerrata miten sitä käytetään ja muistuttaa, että ne on siellä moodle etusivulla. Olen huomannut, että joskus jos pitää toistaa jotkut opettajat hermostuu aika herkästi, eli kärsivällisyys ei riitä siihen ettei mene ensimmäisellä kerralla läpi. Joskus uusien asioiden oppiminen vaatii toistoa, miksi sen pitäisikään mennä heti ekalla kerralla läpi tai jäädä mieleen. Taitaa olla se yksi kymmenys väestöstä joka pystyy siihen, että kaikki on helppoa ja kaikki jää heti kirkkaana mieleen, kaikki uudet asiat niin sitten haukutaan niitä ketkä ei opi yhtä helposti?
Ilmeisesti eri kaupungeissa syyslukukausi alkaa eri aikaan. Näin hän minulle vastasi, kun kerroin, milloin itse palaan töihin, enkä epäile häntä hetkeäkään valehtelijaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. AMK opettaja
Ehkä oppilaat ei käytä sitten moodlea niin paljon, pitäiskö kerrata miten sitä käytetään ja muistuttaa, että ne on siellä moodle etusivulla. Olen huomannut, että joskus jos pitää toistaa jotkut opettajat hermostuu aika herkästi, eli kärsivällisyys ei riitä siihen ettei mene ensimmäisellä kerralla läpi. Joskus uusien asioiden oppiminen vaatii toistoa, miksi sen pitäisikään mennä heti ekalla kerralla läpi tai jäädä mieleen. Taitaa olla se yksi kymmenys väestöstä joka pystyy siihen, että kaikki on helppoa ja kaikki jää heti kirkkaana mieleen, kaikki uudet asiat niin sitten haukutaan niitä ketkä ei opi yhtä helposti?
Miksi opettajan pitäisi holhota aikuisia ihmisiä kuin pikkuvauvoja? Missä on opiskelijan oma vastuu siitä, että ottaa selvää asioista ja opettelee käyttämään tarvittavia alustoja? Ei sinulle työelämässäkään kukaan tule kädestäpitäen kaikkea neuvomaan. Sinun pitää kyetä itsenäisestikin opettelemaan asioita. Siihen sinua valmistetaan siellä korkeakoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiselta ihmiseltä voi hyvällä syyllä olettaa kykyä lukea ajatuksen kanssa, mitä siellä Moodlessa sanotaan. Etenkin, jos kurssialusta on erikseen käyty läpi yhdessä, on turha parkua siitä, jos opettajaa v'ttutta vastailla asioihin, jotka normaali ihminen löytää itsenäisesti, kun vähän viitsii nähdä vaivaa. Eihän sinun työnantajasikaan tule sinun persettäsi pyyhkimään, vaan jotain pitää tehdä ihan itsekin. Joo, on hankalia järjestelmiä jne. Mutta sellaista on aikuisten elämä. Kaikkeen ei voi saada kädestä pitäen opastusta, vaan asioihin pitää perhetyä myös itsenäisesti. Moodel on vielä helppokäyttöinen systeemi, kun vertaa moniin muihin alustoihin
Opettajalta voi kyllä myös odottaa asiallista ja aikuismaista käytöstä sekä halua auttaa ja tukea oppilaita. Pitää kyllä jaksaa kärsivällisesti vastailla myös "tyhmiin" kysymyksiin. Nykyisin vaaditaan ihan liikaa jo pieniä lapsiakin olemaan itseohjautuvia kun joitakuita laiskottaa auttaa ja halutaan päästä mahdollisimman helpolla. Kaikkein räikeimmät ja lapsivihamielisimmät tapaukset on olleet selliaisia, jossa jopa päiväkoti ikäisiä on jätetty yksin ilman aikuisten valvontaa "itsenäisyys ja itseohjautuvuus" periaatteella. Vanhempana sanon, että on menty liian pitkälle eikä tuollainen käy päinsä. Kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia. Ja viha lapsia ja nuoria kohtaan ei kuulu asiallisen opettajan ammatinkuvaan. Jos vihaa työtään niin pitää vaihtaa alaan jossa ei tarvitse opettaa eikä vastailla kysymyksiin.