Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin lapsena perheen vastuunkantaja, nyt minut suljetaan ulkopuolelle

Vierailija
27.07.2026 |

Olin esikoislapsena perheen vastuunkantaja, kun vanhempien yhteinen aika kotona meni väkivaltaiseen riitelyyn. Siivosin, laitoin ruokaa, lohdutin huolestuneita nuorempia sisaruksia.

Nyt aikuisena huomaan muiden puuhailevan yhdessä porukalla vaikka mitä mukavaa. Minun tapaamiseni (myös vanhemmat) halutaan hoitaa tulemalla kylään kahville tai syömään kertomaan niistä tekemisistä muiden kanssa.

Olen toki vanhin lapsi, mutta ikäero nuorempiin sisaruksiin ei ole loppujen lopuksi kovin suuri.

Kai ihmiset kuitenkin viihtyvät seurassa, kun heitä ei meinaa saada kylästä millään lähtemään. Itse en vain tahdo lähes koko päivän kestitsemistä kotona jaksaa, joten olen nykyään usein kieltäytynyt kun joku yrittää kutsua itse itsensä kylään.

Miksi perheessä minulle on langennut tällainen rooli? Ei tunnu mukavalta ja olen alkanut miettiä kannattaako sukulaisten kanssa ylipäätään olla tekemisissä, kun kivat jutut tehdään muiden kanssa ja minä saan vain kuunnella ja kestitä.

Kommentit (304)

Vierailija
301/304 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin hyvä keskustelu tyrehtyi nyt turhanpäiväisten provojen ihmettelyyn... Aika turhaa hommaa kaikkinensa noteerata noita provoja yhtään mitenkään 🙄

Kohdistuuko provoilu sinuun? Sivusta on helppo huudella trollien hampaisiin joutuneelle että älä välitä. Kohde sen sijaan ei välttämättä enää halua jatkossa kirjoitella, jos kukaan ei puutu häirintään mitenkään.

Alkaa tuntumaan, että sinä itse olet provo täällä ja verhoat sen näennäiseen auttamisen haluun. Tähän keskusteluun ei enää haluta osallistua, koska keskustelu lähti ihan väärille urille. Voisitko vaikka aloittaa oman ketjun, jossa keskustelet trolleista aiheesta kiinnostuneiden kanssa.

Ilmaisia lounaita ei ole. Jos sinä et ole valmis puolustamaan niitä, jotka rohkeasti avautuvat asioistaan ja tulevat riepotelluiksi, niin vähemmän täällä myöhemmin muitakaan kiinnostaa mistään kovin henkilökohtaisesta kirjoitella. Ihmiset ottavat opikseen. On ihan normaalia, että tuntuu pahalta jos joku nälvii sinulle vaikeasta asiasta.

Vierailija
302/304 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin hyvä keskustelu tyrehtyi nyt turhanpäiväisten provojen ihmettelyyn... Aika turhaa hommaa kaikkinensa noteerata noita provoja yhtään mitenkään 🙄

Kohdistuuko provoilu sinuun? Sivusta on helppo huudella trollien hampaisiin joutuneelle että älä välitä. Kohde sen sijaan ei välttämättä enää halua jatkossa kirjoitella, jos kukaan ei puutu häirintään mitenkään.

Alkaa tuntumaan, että sinä itse olet provo täällä ja verhoat sen näennäiseen auttamisen haluun. Tähän keskusteluun ei enää haluta osallistua, koska keskustelu lähti ihan väärille urille. Voisitko vaikka aloittaa oman ketjun, jossa keskustelet trolleista aiheesta kiinnostuneiden kanssa.

Ilmaisia lounaita ei ole. Jos sinä et ole valmis puolustamaan niitä, jotka rohkeasti avautuvat asioistaan ja tulevat riepotelluiksi, niin vähemmän täällä myöhemmin muitakaan kiinnostaa mistään kovin henkilökohtaisesta kirjoitella. Ihmiset ottavat opikseen. On ihan normaalia, että tuntuu pahalta jos joku nälvii sinulle vaikeasta asiasta.

Voi uskotella itselleen olevansa neutraali, vaikka oikeasti on vain välinpitämätön kun jotain toista kiusataan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/304 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi uskotella itselleen olevansa neutraali, vaikka oikeasti on vain välinpitämätön kun jotain toista kiusataan.

Tämä liittyy mitä suurimmassa määrin ketjun aiheeseen. Pelkästään omaan napaansa ihastuneet mahdollistavat vaikka mitä ikävää käyttäytymistä. Huonoon käytökseen puuttuminen on rohkea teko ja se voi pelastaa jonkun koko elämän.

Vierailija
304/304 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno ketju, kiitos.

En osallistu tällä kertaa.

E

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi