Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alan katkeroitua ystävättömyydestä

Vierailija
26.07.2026 |

Tämä on ihan kamalaa, enkä haluaisi katkeroitua. Mutta katkeruus on alkanut hiipiä mieleeni. Minulla on menneisyydessä ollut ystäviä, mutta ystävyyssuhteet ovat jääneet. Osa on katkennut välimatkan vuoksi (minä olisin jaksanut pitää yhteyttä ja nähdä, toiset eivät), osa elämäntilanteen muuttuessa (minua ei haitannut oma/ystävien muuttunut elämäntilanne, heille se oli ongelma, kun halusivat samassa elämäntilanteessa olevan ystävän kuin itse olivat). Kohdalle on osunut pari vaikeasti mt-ongelmaista, joiden käytöksestä jäi todella nihkeä olo ja jouduin katkaisemaan välit.

Olen todella yrittänyt ystävystyä näiden vuosien aikana. En ole introvertti, enkä ekstrovertti. Juttelen melko helposti tuntemattomille, varsinkin jos toinen aloittaa keskustelun. Kyse ei siis ole siitä, että en saisi lähestyttyä ihmisiä. Tuttavia saan helposti, mutta ystävyydet jäävät syntymättä tai ne lakastuvat. Selvästi olen osalle ihminen, joka ei ole niin kiinnostava, että jaksaisin kiinnostaa vuodesta toiseen eli minuun myös kyllästytään. Monilla on jo valmiiksi ne "hyvät ystävät", eivätkä he kaipaa lisää sellaisia.

Yksinäisyydestäni huolimatta tiedän olevani hyvää ystävämateriaalia: olen empaattinen, ystävällinen, hyvä kuuntelemaan, huumorintajuinen ja lämmin, vaikka itse sanonkin. En kommentoi ilkeästi ja minulla on normaalit käytöstavat. Olen juuri sellainen ystävä, jolle voi soittaa iloisina tai surullisina hetkinä. Ystävä, jonka kanssa voisi mennä kahville, kävelylle tai tehdä jotain yhdessä. Koen, että menen ihan hukkaan ystävänä, kun ystäviä ei ole.

Aiemmin olen surrut ystävättömyyttäni/ystävyyksien päättymisiä, mutta nyt on alkanut tulla katkerakin olo. Monilla ilkeilläkin ja ailahtelevilla ihmisillä on ystäviä, mutta minulla ei. Viime aikoina olen huomannut, että tulee ihan katkera olo, kun näen ystävyksiä jossain yhdessä tai kuulen, kuinka joku hehkuttaa minulle ystäviään.

Miten tästä katkeruudesta pääsisi eroon? En usko, että tämä on hyväksi millään tavalla.

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suosittelen SPR: n ystäväpalvelua. Voit joko itse hakea ystävää tai alkaa ystäväksi yksinäiselle. Siinä saa aika tarkkaan määritellä minkätyyppistä ystävää etsii.

Vierailija
102/121 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin suosittelen SPR: n ystäväpalvelua. Voit joko itse hakea ystävää tai alkaa ystäväksi yksinäiselle. Siinä saa aika tarkkaan määritellä minkätyyppistä ystävää etsii.

Siinä ei vain ole kyse ystävästä. Kannattaa panostaa oikeisiin ystäviin eikä tuollaiseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos samalta paikkakunnalta ei löydy ystäviä, niin hanki etäystäviä. Heihin voi pitää yhteyttä videopuheluiden välityksellä. Mieti mistä asioista olet niin kiinnostunut, että haluaisit tutustua niitä asioita harrastaviin. Hankkiudu sitten niihin paikkoihin, joissa heitä tapaa. 

Jotkut ovat saaneet tubettajista hyviä kavereita, mutta toki niin, että se halu täytyy olla tubettajalla itselläänkin. Ne ystävyydet ovat alkaneet kommentoimalla videoita ja osallistumalla livelähetyksiin chatin kautta. 

Omat ystävyyssuhteet ovat alkaneet ihan puskista ja yllättäen. Sillä hetkellä ajattelin, että tämä ei tästä miksikään etene, mutta nyt on jo 30 vuotta mennyt, eikä loppua näy! 

Vierailija
104/121 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No katkeranahan saatkin paaaaaljon ystäviä.

Ongelmasi on ratkaistu.

Vierailija
105/121 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos samalta paikkakunnalta ei löydy ystäviä, niin hanki etäystäviä. Heihin voi pitää yhteyttä videopuheluiden välityksellä. Mieti mistä asioista olet niin kiinnostunut, että haluaisit tutustua niitä asioita harrastaviin. Hankkiudu sitten niihin paikkoihin, joissa heitä tapaa. 

Jotkut ovat saaneet tubettajista hyviä kavereita, mutta toki niin, että se halu täytyy olla tubettajalla itselläänkin. Ne ystävyydet ovat alkaneet kommentoimalla videoita ja osallistumalla livelähetyksiin chatin kautta. 

Omat ystävyyssuhteet ovat alkaneet ihan puskista ja yllättäen. Sillä hetkellä ajattelin, että tämä ei tästä miksikään etene, mutta nyt on jo 30 vuotta mennyt, eikä loppua näy! 

Katkeran kanssa harrastaminen?

Muiden kadehtiminen, lisää katkeroituminen sekä p a s k a n jauhaminen?

Vau! Kyllä kutsuu seuraansa.

Vierailija
106/121 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea! Mutta epäilen että ao.lle ei sovellu tämä. Itse otankin tästä kopin.

Vierailija
107/121 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita kirja ja hanki sen avulla ystäviä

Ota tästä valitusvirsikirja nyt kaupanpäälle partateriä.. tiedät kyllä miksi.

Vierailija
108/121 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita kirja ja hanki sen avulla ystäviä

Miten kirjan kirjoittaminen auttaa saamaan ystäviä?

Ap

Saat lässytystä ja selkään taputtelua siis jos kirjasi myy tarpeeksi.

Vierailija
109/121 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinähän katkeroidut. Oma on elämäsi ja asiasi. Valintojen maailma. 

Kokemiaan tunteita ei voi valita. Ainoastaan sen, miten tunteisiin reagoi ja miten toimii/toimiiko niiden pohjalta.

Ap

Hei olen x katkera ja kateellinen haluatko ystäväkseni?

Kiitos en.

Vierailija
110/121 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katkeran kanssa harrastaminen?

Muiden kadehtiminen, lisää katkeroituminen sekä p a s k a n jauhaminen?

Vau! Kyllä kutsuu seuraansa.

Lisäksi muiden syyttely siitä kun" he pilasivat elämäni"? 

Tosi houkuttelevaa!

Vierailija
111/121 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion syksyllä pyytää seurakunnan diakoniatyön kautta ihmisiä kotiini syömään 4 ruokalajin aterioita ja keskustelemaan elämästä, kuolemasta ja kaikesta sen välillä. Luulen, että nykyään löytyy ihmisiä, jotka ovat yksinäisiä ja joille ruokakin kelpaisi. En ota kuvia nettiin enkä kersku tapaamisilla. (Syökööt menestyneet ystävämagneetit ihania pitsa-aterioitaan omiensa kanssa, kun mun kutsut eivät ole kelvannneet.)

Vierailija
112/121 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kerran ystävä, joka valitti kaikesta. Minä yritin olla se positiivinen. Jouduin myös tekemään ystävyydessä kaikki aloitteet. Lopetin ystävyyden ja sanoin myös, että en jaksa enää tehdä yksipuolisia aloitteita.

Kun vuosien jälkeen törmäsimme, puhuimme aiheesta, otin hänet kaverikseni ensin sos.mediassa, sitten livenä. Mutta sama jatkui.

Mitä tästä opin: katkera, passiivinen ihmistyyppi harvoin tekee aktiivisesti töitä positiivisen ilmapiirin, iloisten yhteisten kohtaamisten (että ne pysyisivät energiaa antavina) tai ylipäätään kohtaamisen eteen. Häntä saa vetää pulkassa, ja kiitokseksi hän imee kaikki energiat sinusta.

t. Yksinäinen myös, mutta paljon energisempi

Vierailija
113/121 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aion syksyllä pyytää seurakunnan diakoniatyön kautta ihmisiä kotiini syömään 4 ruokalajin aterioita ja keskustelemaan elämästä, kuolemasta ja kaikesta sen välillä. Luulen, että nykyään löytyy ihmisiä, jotka ovat yksinäisiä ja joille ruokakin kelpaisi. En ota kuvia nettiin enkä kersku tapaamisilla. (Syökööt menestyneet ystävämagneetit ihania pitsa-aterioitaan omiensa kanssa, kun mun kutsut eivät ole kelvannneet.)

Järkyttävää aivopesua rahan ja materian avulla kirkolta. Neljän ruokalajin aterioita ja siinä samassa ilmainen aivopesu kristinuskon sanomasta! Varokaa näitä

Vierailija
114/121 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni teistä ystävää kaipaavista on tällä hetkellä aktiivinen ystävän hakija esim facessa tai ystäväsovelluksissa? Kuinka moneen ilmoitukseen olette ottaneet yhteyttä vaikka viimeisen puolen vuoden aikana? 

Eli ei ilmeisesti kukaan, kun alapeukutetaan vain. 

Ystävien hakemisesta tuli vain ohimennen mieleen, kuinka ala-asteelta lukion kautta ammattikoulun päättymiseen asti niitä ystäviä sai. Noin kolmenkymmenen luokkatoverin joukosta saattoi löytyä yksi tai parhaimmillaan kaksi, joiden kanssa jotenkin löytyi yhteys, vain yksi ystävyys noilta ajoilta on säilynyt. Toisaalta saman ajan lopulta yhden kesän kesätyöstä on tarttunut toinen pidemmän ajan ystävyys. Aika lailla loton todennäköisyyksiä lähennellään ystäväsovelluksen kautta lähteä ystäviä hakemaan. Tosin kuusi ja varanumerokin ihmissuhteissa riittää, ei aina tarvitse olla seitsemän oikein.

Vierailija
115/121 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kavereita ja mahdollisuus ystävystyä joskus tulee eteen, kannattaa muistaa ettei ole negatiivista seuraa. Jos on katkera mieli menneisyytensä vuoksi, niin sitä alkaa helposti jurputtaa seurassakin. Se karkottaa muut ihmiset kauemmas. Positiivisuus ja myönteisyys ovat tärkeää ihmisten seurassa. 

Vierailija
116/121 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni teistä ystävää kaipaavista on tällä hetkellä aktiivinen ystävän hakija esim facessa tai ystäväsovelluksissa? Kuinka moneen ilmoitukseen olette ottaneet yhteyttä vaikka viimeisen puolen vuoden aikana? 

Eli ei ilmeisesti kukaan, kun alapeukutetaan vain. 

Ystävien hakemisesta tuli vain ohimennen mieleen, kuinka ala-asteelta lukion kautta ammattikoulun päättymiseen asti niitä ystäviä sai. Noin kolmenkymmenen luokkatoverin joukosta saattoi löytyä yksi tai parhaimmillaan kaksi, joiden kanssa jotenkin löytyi yhteys, vain yksi ystävyys noilta ajoilta on säilynyt. Toisaalta saman ajan lopulta yhden kesän kesätyöstä on tarttunut toinen pidemmän ajan ystävyys. Aika lailla loton todennäköisyyksiä lähennellään ystäväsovelluksen kautta lähteä ystäviä hakemaan. Tosin kuusi ja varanumerokin ihmissuhteissa riittää, ei aina tarvitse olla seitsemän oikein.

Rekisteröidyin frendie - sovellukseen. Siellä näkyi olevan yli 70 ystävähakijaa paikkakunnaltani. Toki, jos kukaan ei ketään lähesty niin ystävyyksiä ei synny. Ehkäpä kokeilen, kun uusiin ihmisiin on mukava tutustua. 

Vierailija
117/121 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kavereita ja mahdollisuus ystävystyä joskus tulee eteen, kannattaa muistaa ettei ole negatiivista seuraa. Jos on katkera mieli menneisyytensä vuoksi, niin sitä alkaa helposti jurputtaa seurassakin. Se karkottaa muut ihmiset kauemmas. Positiivisuus ja myönteisyys ovat tärkeää ihmisten seurassa. 

Niin niitä omia pelkoja projisoidaan ympäriinsä siitä, että jutut leviäisi täysin kontrolloimattomasti. Kova on huoli ja kaikki käännetään jo etukäteen toisen syyksi. Jos ei halua pskan ihmisen mainetta, ei kannata kohdella muita pskalla tavalla, niin helppoa se on. Ei muilla ole mitään velvollisuutta varjella jonkun pskiaisen mainetta oman hyvinvointinsa kustannuksella.

Vierailija
118/121 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin uhrille on tärkeää katkoa kaikki välit, narsku on sellainen käärme, joka myrkyttää välisi ystäviin, uusiinkin, ja luikertelee elämääsi uudelleen vain tuhotakseen sen. Koska pelkää itse paljastumista.

Vierailija
119/121 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivisuus ja myönteisyys ovat myös niitä ominaisuuksia, joita jotkut kadehtivat ja joita ei pidä näyttää niille, joita ei elämäänsä halua. Usein just kadehtiminen on syy levittää toisesta pskajuttuja, toinen voi olla pelko siitä, että omat rötökset tulisi julki. Kunnon mustamaalaus ja omien tekojen pistäminen pilailun piikkiin toimii aina.

Vierailija
120/121 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on muutama tuttu joita tapaan noin kerran vuodessa, pariskuntia jotka ovat enemmän miehen ystäviä. Sitten on pari hyvää ystävää. Muutamia kavereita en näe enää ollenkaan ja syy on yksinkertaisesti se, että minä olin aina se joka ehdotti tapaamisia ja kyllästyin yksipuoliseen ystävyyteen. Lopetin yhteydenpidon ja kas kummasa, heistä ei kuulunut enää mitään! Suomalaisiin on todella vaikea tutustua. Pitäisi varmaan tuntea 10 vuotta jotta saa kutsun kahville! Sitä olen myös miettinyt että naiset pitäävät reviiristään kiinni, olen usein ihmetellyt miksei kaveriporukkaam kutsuta uusia tuttavuuksia mukaan? Miehet ovat tässä paljon joustavampia. Vaikeammaksi muuttuu vuosi vuodelta. Minä olen sosiaalinen ja tutustun mielelläni uusiin ihmisiin mutta harva haluaa uusia ystäviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän