Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensin lapsettomat häät, nyt avecittomat häät!? Seuraavaksi vieraattomat häät?

Vierailija
26.07.2026 |

https://yle.fi/a/74-20237743

Tai miksei saman tien vain MÄÄT? Mihin sitä puolisoakaan tarvii. 

Kommentit (681)

Vierailija
301/681 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt mietin omia ystäviäni, niin ei tule mieleen ketään sellaista jonka kutsuisin häihin mutta jonka puoliso ei ole edes jollain tasolla tuttu. Sama sukulaisissa.

Vierailija
302/681 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mahtavaa jos koko hääpaska lopultakin vaan loppuisi. Älkää järjestäkö häitä. Kukaan ei halua tulla sinne! Meillä kaikilla on paljon parempaa tekemistä. Kiinnostus nolla.

Helvetissä on lisäksi pakko olla oma VIP-osasto niille jotka vievät näin kylmän ilmaston ihmisiltä yhden vapaan, yhteisen kesäviikonlopun! 

Monilla pareilla on se yksi yhteinen per kuukausi muutenkin työvuorojen takia loman ulkopuolella. 

Koittakaa bridezillat tajuta että jokainen "uniikki" eli täysin samanlainen hääpäivä on muille pettymys ja kallis pakkopulla.

Kukaan ei vain uskalla sanoa tätä juuri teille: Ne juuri teidännäköisetkin häät kuuluvat tähän VMP-kategoriaan eikä me haluta tulla.

PS Kommentit ettei mua kutsuta/halutakaan ei satuta, osaan odottaa ja ihansamamulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/681 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mahtavaa jos koko hääpaska lopultakin vaan loppuisi. Älkää järjestäkö häitä. Kukaan ei halua tulla sinne! Meillä kaikilla on paljon parempaa tekemistä. Kiinnostus nolla.

Helvetissä on lisäksi pakko olla oma VIP-osasto niille jotka vievät näin kylmän ilmaston ihmisiltä yhden vapaan, yhteisen kesäviikonlopun! 

Monilla pareilla on se yksi yhteinen per kuukausi muutenkin työvuorojen takia loman ulkopuolella. 

Koittakaa bridezillat tajuta että jokainen "uniikki" eli täysin samanlainen hääpäivä on muille pettymys ja kallis pakkopulla.

Kukaan ei vain uskalla sanoa tätä juuri teille: Ne juuri teidännäköisetkin häät kuuluvat tähän VMP-kategoriaan eikä me haluta tulla.

PS Kommentit ettei mua kutsuta/halutakaan ei satuta, osaan odottaa ja ihansamamulle.

Ei sun ole mikään pakko osallistua. Kutsussa pyydetään yleensä tulen/en tule-vastausta.

Häät ovat ihania. Olisipa niitä useammin.

Vierailija
304/681 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miksi juhlista on tullut niin vierasvihamielisiä. Ennen vieraiden viihtyminen oli kunnia-asia. Ja toisaalta myös vieraat pitivät tärkeänä olla paikalla, jos ei ollut pakottavaa syytä kieltäytyä. 

Ennen häät pidettiin kotona/jossain kunnantaloilla/ varakkaimpien tupien piirissä ja monet ihmiset auttoivat häiden valmisteluissa. Ruuat, kahvit, kakut, juomat, alkoholi, koristelut ja kaikki yms valmistettiin talkoo työnä. Menot/vaatteet tehtiin itse tai lainattiin. Hää musiikin yleensä hoiti joku tuttu/vieraat kun niin monella oli taito musiikin soittamiseen. Jotkut varakkaammat pystyivät tietty maksamaan tästä ihan kunnon muusikoille.

Ei silloin hääpariskunnan tarvinnut omaisuutta omasta pussistaan laittaa häihin, kun se avustus tuli muualta ja talkoo työnä. Ja eikä ne häätkään maksaneet paljon. Nykyään pariskunnan pitää maksaa kaikki omasta taskustaan. Hääpaikka, ruuat, kahvit, alkoholi, kakku, koristelut, musiikki yms. alkaa jo maksamaan pienen omaisuuden. Tämä on aivan skelin iso reikä pariskunnan taskussa ja etenkin nuorempien joiden pitäisi säästää sitä rahaa perheen, asuntoon tms tulevaisuuteen. 

Aiemmin oli helpompaa ja halvempaa, joten muutama, viisi tai kymmenen kuokkavierasta ei niin paljon haitannut.

Miksi nyt ei tehtäisi samoin? Olen juuri ollut häissä, missä tarjottavat ja ohjelmat tulivat kaikki perhepiiristä ja ystäviltä. Häät pidettiin yhden ystävän puutarhassa. Sehän on ihan siitä kiinni, mitä haluaa ja mitä on valmis tekemään.

Vierailija
305/681 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku vetää herneet nenään siitä, että hänen puolisoaan ei kutsuta häihin, niin seuraavalla kerralla jätän kutsumatta tuon hienohelman joka veti herneet nenään.

Kiittämätön vieras on juntti. 

Seuraavalla kerralla? Montako kertaa aiot mennä naimisiin?

Vierailija
306/681 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku vetää herneet nenään siitä, että hänen puolisoaan ei kutsuta häihin, niin seuraavalla kerralla jätän kutsumatta tuon hienohelman joka veti herneet nenään.

Kiittämätön vieras on juntti. 

Seuraavalla kerralla? Montako kertaa aiot mennä naimisiin?

Kaksi taitaa olla minimi nykyään.

Vierailija
307/681 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on ihan järkevä juttu.  Jos ei jotain ystävänsä puolisoa tunne, ihan hyvin voi kutsua vain sen ystävän. Eikä ole mikään uusi juttu, olen ollut jo kasarilla kaksissa luokkakaverin häissä yksin. Minusta siinä ei ollut mitään outoa , koska kumpikaan morsiamista ei ollut nähnyt minun puolisoani ikinä

No niin, eipä tullut mieleenkään, että joku kutsuu näin etäisiä tuttavia häihin. Tällä tasolla ymmärrän kutsun ilman avecia. Meillä oli tosiaan pienet häät ja kutsuttuina oli vain läheiset (puolisoineen). 

Vierailija
308/681 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi EI HÄITÄ. 

Juhlitaan muuten vaan.

Juhlimisen konsepti kai edelleen kuitenkin pitää sisällään jonkinlaisen muiden kohtaamisen. Joka tuntuu ketjun perusteella olevan se ongelma.

Autistinen nörttipoika varmasti pitää "ongelmana" sitä, että joutuu tapaamaan muita ihmisiä. Normaalit ihmiset tapaavat toisiaan pitkin vuotta (pikkujoulut, joulu, uusivuosi, hiihtoloma, kesäloma, syysloma, halloween, syntymäpäivät, yms) eikä tuttavapiirin laajuus ole MITENKÄÄN riippuvainen siitä, ketä kutsutaan häihin.

Hehe, varsinainen normaalien maihinnousu siellä

Vierailija
309/681 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miksi juhlista on tullut niin vierasvihamielisiä. Ennen vieraiden viihtyminen oli kunnia-asia. Ja toisaalta myös vieraat pitivät tärkeänä olla paikalla, jos ei ollut pakottavaa syytä kieltäytyä. 

Se on se tarjoiluiden kalleus. Hääpari pelkää jo etukäteen moitteita ruoasta ja kakusta. 
Ennen oli kiva, että jonkunlainen tarjoilu oli, ei siitä valitettu. 

Vierailija
310/681 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta avecittomat on hyvä idea. Suurin osa nuorista asuu yksin ja on sinkkuja. Jos molemmat pariskunnasta on hääparin kavereita niin heidät varmasti molemmat kutsutaan. Ei tuntemattomia tarvitse kutsua. Ja nyt juhliin mahtuu enemmän kavereita. Firman juhlatkin on vain toiselle eikä pariskunnat siihen kuole. 

Vierailija
311/681 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt mietin omia ystäviäni, niin ei tule mieleen ketään sellaista jonka kutsuisin häihin mutta jonka puoliso ei ole edes jollain tasolla tuttu. Sama sukulaisissa.

Monet kutsuu esim lähimpiä työkavereita eikä niiden puolisoa ole välttämättä edes nähnyt.

Vierailija
312/681 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä syy jättää bileet välistä. 

Vierailija
313/681 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä avec-kutsua vaativilla on joko kovat tulot tai pieni lähipiiri tai sitten haluavat jättihäät.

Minulla on jo lähisukulaisia niin paljon, että kun siihen vielä lisättiin puolison vastaavat, niin pakko kutsua ystävät ilman avecia. Toinen vaihtoehto olisi ollut jättää kutsumatta kokonaan. 

Vierailija
314/681 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä avec-kutsua vaativilla on joko kovat tulot tai pieni lähipiiri tai sitten haluavat jättihäät.

Minulla on jo lähisukulaisia niin paljon, että kun siihen vielä lisättiin puolison vastaavat, niin pakko kutsua ystävät ilman avecia. Toinen vaihtoehto olisi ollut jättää kutsumatta kokonaan. 

Kolmas vaihtoehto olisi säästää rahaa ja juhlia myöhemmin kunnolla.

Vierailija
315/681 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä minä minä häät

Vierailija
316/681 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä minä minä häät

Onhan se toisaalta myös hiukan minä minä minä ja mun avec vieras joka ei voi tulla yksin.

Vierailija
317/681 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vieraattomat häät ole mikään uusi juttu. Näitä on ollut aina ja tulee olemaan. Unohdetaan häiden olevan loppujen lopuksi se, että kaksi ihmistä menee naimisiin.

Vierailija
318/681 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mentiin naimisiin kesäkuussa ja vain 2 todistajaa oli mukana. Siviilivihkiminen. Käytiin syömässä hyvin sen jälkeen ja oli kivan rento päivä. 10v sitten olisi vielä jaksanut vääntää isot juhlat, mutta nyt on jäänyt niin paljon ihmisiä pois arjesta ja lähimmäiset ovat jo kuolleet. Ei ollut mitään intressejä kutsua ihmisiä, joille seura ei kelpaa enää edes kutsumalla kylään. Käytettiin sitten ne suuriin juhliin menevät rahat ihanaan häämatkaan. 

Vierailija
319/681 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ihmettelee varmaan seuraavaksi mikseivät kaikki mene naimisiin vaan pysyvät yhdessä ilman yhteiskunnan/kirkon antamaa tunnustusta.

Vierailija
320/681 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vieraattomat häät ole mikään uusi juttu. Näitä on ollut aina ja tulee olemaan. Unohdetaan häiden olevan loppujen lopuksi se, että kaksi ihmistä menee naimisiin.

Häät on nimenomaan se juhla. Vihkimisen voi hoitaa myös ilman häitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme