Miksi Jumala on jättänyt meille niin monitulkintaisen sanoman?
Kysymys kristityille, ei ilkeilyä kiitos. Minkä takia Jumala on jättänyt meille sanansa niin monitulkintaisessa muodossa, että ihmiset joutuvat kiistelemään sen merkityksistä? Ihminen on ikään kuin asetettu mahdottoman tehtävän eteen. Jos hän todella haluaisi ihmisten pelastuvan, niin miksei hän tuo tahtoaan ilmi niin selvällä tavalla, että siitä ei voi erehtyä? Silloin kyse olisi aidosti vapaasta tahdosta eikä esimerkiksi siitä, että ei vaan ymmärrä sanomaa tai tulkitsee sen väärin.
Toinen kysymys kuuluu miksi kaikki ihmiset eivät usko vaikka haluaisivat? Vaikka kuinka rukoilisi ja lukisi Raamattua ei silti vaan sydämessään usko. Miksi Jumala sallii tämän?
Kommentit (7541)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Koko ajan pelastaa."
Mutat pelastaako kaikki jotka vain ikinä kaikkivaltiaan voimilla voi?
" Kerro selkeästi miltä kaikki ihmiset tulisi pelastaa?"
Siltä jota jumala ihmislle tekee jos he eivät usko.
Ja en muuten sanonut että kaikki ihmiset tulisi pelastaa. Vaan vain että niin moni kuin on mahdollista.
Tuo on sinun tahtosi, ei jumalan tahto. Sinulla on vielä vähän matkaa siihen että sinun ja jumalan tahto on sopusoinnussa. Tappelu on sinänsä turhaa koska voittaja tiedetään jo, mutta pöki vaan päätäsi siihen seinään ihan niin kauan kun siltä tuntuu.
Jumala ei siis tahdo, että kaikki pelastuvat? Tässäkin ketjussa on väitetty toista. Hyvä, että selvisi. Selittää paljon, muttei sitä, että jumalaa silti väitetään hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä uskovaiset selittäisivät tämän: Suru on parempi kuin nauru, sillä sydämelle on hyväksi, että kasvot ovat murheelliset.” ?
Eikös tuo ole selitettykin raamatussa.
”Autuaita te, jotka nyt itkette: te saatte nauraa.” [1]
Olen törmännyt myös sitaattiin marttyyrilta, joka siis omistaa koko elämänsä toisten kärsimyksien kärsimiselle, joka meni kutakuinkin näin: kun kaikki on ohi, toivot että olisit kärsinyt enemmän.
Mitä tuo sitten tarkoittaa. Onko niin, että suurempi palkinto tuonpuoleisessa mitä enemmän taakkoja ja kärsimyksiä on maan päällä kantanut?
Miten kuolleelta marttyyrilta on joku saanut sitaatin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän jos tekis uudestaan, niin ei olis vaikeutta uskoa kellään
"Silloin Herra antoi aasille kyvyn puhua. Se sanoi Bileamille: Mitä pahaa minä olen tehnyt, kun lyöt minua nyt jo kolmannen kerran?"
Jos se tehtiin kolme tuhatta vuotta sitten, mikä estää sen tekemisen edes kerran uudelleen?
Katso ympärillesi - rauduskoivu, korvasieni, orava, joki, tomu, ihminen, sinä .... kaiken on Jumala tehnyt ja tekee koko ajan. Tekemistä tapahtuu. Ihmeitä tapahtuu!
Nyt oli kyse puhuvasta aasista. Älä vaihda puheenaihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tieteeseen turvaaminen on siis jonkinlainen pelkoreaktio, halutaan tietää ja hallita sitä mitä tapahtuu, kun ei kestetä sitä, ettei oikeastaan tiedetä mitä tapahtuu ja mikään ei välttämättä toistu."
Olisiko sinulla antaa joitakin esimerkkejä näistä asioista joita tapahtuisi usein mutta jotka eivät koskaan enää toistu? Itselle kun ei tule mieleen oikein mitään.
Olisi, mutta en anna. Sinulla on paljon vaateita ja pyyntöjä ja kaikkea kohtaan mitä saat, hyökkäät ja pyrit tuhoamaan sen. Miksi heittäisin helmiä sioille? Miksi antaisin kauniit kukkaset ja ihanimmat jumalan luomukset sikojen sorkkien tallattavaksi ja päälle paskottavaksi? Ne ovat hyvässä turvassa minun luonani, ja jaan niitä sitten sellaisille, jotka oikeasti arvostavat niitä ja ansaitsevat niitä kuulla.
Eli olet puskista huutelija vailla todisteita.
Mihin ihmisten into todisteisiin oikein perustuu? Mitä niillä todisteilla oikeasti tekee, muuta kuin pyyhkii perseensä. Minulta löytyy todisteita koko rullallinen, lähinnä siitä että olen käynyt paskalla. Uskotko ilman vai haluatko nähdä?
Kuka tahansa voi väittää mitä tahansa, eikä mistään ole syytä innostua, jos väite jää väitteeksi. Todisteet tekevät väitteestä totta, ja vasta todisteiden myötä asiaan voi suhtautua vakavasti.
Vai miltä kuulostaa se, että juoksin tänään maratonin puolessa tunnissa, uin sata kilometriä ja kiipesin Mont Blancin huipulle. Kaikki tämä tapahtui ennen aamiaísta.
Mutta mitä sillä totuudella tekee? Mihin sitä tarvitan? Totuus ei kai tee kenestäkään yhtään parempaa ihmistä?
Teemme elämämme aikana lukuisia sopimuksia, jotka todistetaan allekirjoituksilla ja leimoilla. Saat koulusta päättötodistuksen, solmit työsopimuksen, menet naimisiin, saat lapsia. Kaikki tämä on dokumentoitu ja todistettu jollain tavoin. Muuten jäisi työpaikka saamatta tai palkka maksamatta, eikä olematonta avioliittoasi noteerattaisi mitenkään tai lastasi (jota ei todistettavasti edes olisi syntynyt) huolittaisi kouluun. Kuoleman jälkeen kukaan ei saa perintöäkään eikä ketään haudata ilman kuolintodistusta.
Nämä ovat kaikki valtiollisia palveluita. Ihminen on olemassa ihan ilman mitään näistä, hän on olemassa todellisemmin ilman näitä kuin näiden kanssa. Hän on olemassa vain siellä missä on, ja niille kenen kanssa vuorovaikuttaa. Jumala tietysti näkee ja huolehtii hänestä koko ajan, sillä jumala on kaikkialla ja näkee kaiken. Se ettei ole valtion validaatiota olemassaolosta tarkoittaa vain sitä, ettei käytä valtio-organisaation palveluita.
Ei kukaan pysty elämään erillään yhteiskunnasta. Ja teemmehän me kahdenvälisiä sopimuksia ilman valtiotakin. Ostat tai myyt jotain, tuloksena on usein kauppakirja. Asunnon vuokraamisesta syntyy vuokrasopimus.
Pystyy ja tällaisia ihmisiä onkin. On kokonaisia heimoja mutta myös yksittäisiä ihmisiä, jotka ovat fyysisesti hyvin lähellä tai jopa yhteiskunnan rakenteiden sisällä, mutta erossa valtiosta. Kaikki paperittomat mm. elävät näin. Lisäksi on muita. Sitten on vielä ihan muunlaista sekulaareista järjestelmistä irroittautumista mutta niistä lisää ensi jaksossa.
Ja paperittoman elämä se vasta lystiä onkin :)
Tarkoitin NORMAALEJA ihmisiä, en paperittomia enkä hihhuleita kommuuneissaan, jotka hekään eivät elä täysin yhteiskunnan ulkopuolella.
Ketään ei kiinnosta sinun NORMAALIT ihmisesi.
Luultavasti sinä olet ainoa jota ei kiinnosta.
”Autuaita te, jotka nyt itkette: te saatte nauraa.”
Kun uskaltaa tuntea ja käsitellä asiat, niistä vapautuu. On taas riemun aika.
Lapsillekin on aina opetettu että itku helpottaa pahaa oloa ja mieli piristyy kun itkun mukana tulee paha olo pois sisältä.
Myrskyn jälkeen on poutasää.
Eli ihan normaalia ja todellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Koko ajan pelastaa."
Ja en muuten sanonut että kaikki ihmiset tulisi pelastaa. Vaan vain että niin moni kuin on mahdollista.
Tuo on sinun tahtosi, ei jumalan tahto. Sinulla on vielä vähän matkaa siihen että sinun ja jumalan tahto on sopusoinnussa. Tappelu on sinänsä turhaa koska voittaja tiedetään jo, mutta pöki vaan päätäsi siihen seinään ihan niin kauan kun siltä tuntuu.
Jumala ei siis tahdo, että kaikki pelastuvat? Tässäkin ketjussa on väitetty toista. Hyvä, että selvisi. Selittää paljon, muttei sitä, että jumalaa silti väitetään hyväksi.
Ei tahdo. Jämpti. Että kaikki murhaajat ryövärit sun muut kakkiaiset pelastuisi. Miksi ihmeessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä uskovaiset selittäisivät tämän: Suru on parempi kuin nauru, sillä sydämelle on hyväksi, että kasvot ovat murheelliset.” ?
Olen törmännyt myös sitaattiin marttyyrilta, joka siis omistaa koko elämänsä toisten kärsimyksien kärsimiselle, joka meni kutakuinkin näin: kun kaikki on ohi, toivot että olisit kärsinyt enemmän.
Mitä tuo sitten tarkoittaa. Onko niin, että suurempi palkinto tuonpuoleisessa mitä enemmän taakkoja ja kärsimyksiä on maan päällä kantanut?
Rukouksen kautta, niinkuin jumalaakin kuunnellaan. "Kuolema" on olemassa vain ateisteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tieteeseen turvaaminen on siis jonkinlainen pelkoreaktio, halutaan tietää ja hallita sitä mitä tapahtuu, kun ei kestetä sitä, ettei oikeastaan tiedetä mitä tapahtuu ja mikään ei välttämättä toistu."
Olisiko sinulla antaa joitakin esimerkkejä näistä asioista joita tapahtuisi usein mutta jotka eivät koskaan enää toistu? Itselle kun ei tule mieleen oikein mitään.
Olisi, mutta en anna. Sinulla on paljon vaateita ja pyyntöjä ja kaikkea kohtaan mitä saat, hyökkäät ja pyrit tuhoamaan sen. Miksi heittäisin helmiä sioille? Miksi antaisin kauniit kukkaset ja ihanimmat jumalan luomukset sikojen sorkkien tallattavaksi ja päälle paskottavaksi? Ne ovat hyvässä turvassa minun luonani, ja jaan niitä sitten sellaisille, jotka oikeasti arvostavat niitä ja ansaitsevat niitä kuulla.
Eli olet puskista huutelija vailla todisteita.
Mihin ihmisten into todisteisiin oikein perustuu? Mitä niillä todisteilla oikeasti tekee, muuta kuin pyyhkii perseensä. Minulta löytyy todisteita koko rullallinen, lähinnä siitä että olen käynyt paskalla. Uskotko ilman vai haluatko nähdä?
Kuka tahansa voi väittää mitä tahansa, eikä mistään ole syytä innostua, jos väite jää väitteeksi. Todisteet tekevät väitteestä totta, ja vasta todisteiden myötä asiaan voi suhtautua vakavasti.
Vai miltä kuulostaa se, että juoksin tänään maratonin puolessa tunnissa, uin sata kilometriä ja kiipesin Mont Blancin huipulle. Kaikki tämä tapahtui ennen aamiaísta.
Mutta mitä sillä totuudella tekee? Mihin sitä tarvitan? Totuus ei kai tee kenestäkään yhtään parempaa ihmistä?
Teemme elämämme aikana lukuisia sopimuksia, jotka todistetaan allekirjoituksilla ja leimoilla. Saat koulusta päättötodistuksen, solmit työsopimuksen, menet naimisiin, saat lapsia. Kaikki tämä on dokumentoitu ja todistettu jollain tavoin. Muuten jäisi työpaikka saamatta tai palkka maksamatta, eikä olematonta avioliittoasi noteerattaisi mitenkään tai lastasi (jota ei todistettavasti edes olisi syntynyt) huolittaisi kouluun. Kuoleman jälkeen kukaan ei saa perintöäkään eikä ketään haudata ilman kuolintodistusta.
Nämä ovat kaikki valtiollisia palveluita. Ihminen on olemassa ihan ilman mitään näistä, hän on olemassa todellisemmin ilman näitä kuin näiden kanssa. Hän on olemassa vain siellä missä on, ja niille kenen kanssa vuorovaikuttaa. Jumala tietysti näkee ja huolehtii hänestä koko ajan, sillä jumala on kaikkialla ja näkee kaiken. Se ettei ole valtion validaatiota olemassaolosta tarkoittaa vain sitä, ettei käytä valtio-organisaation palveluita.
Ei kukaan pysty elämään erillään yhteiskunnasta. Ja teemmehän me kahdenvälisiä sopimuksia ilman valtiotakin. Ostat tai myyt jotain, tuloksena on usein kauppakirja. Asunnon vuokraamisesta syntyy vuokrasopimus.
Pystyy ja tällaisia ihmisiä onkin. On kokonaisia heimoja mutta myös yksittäisiä ihmisiä, jotka ovat fyysisesti hyvin lähellä tai jopa yhteiskunnan rakenteiden sisällä, mutta erossa valtiosta. Kaikki paperittomat mm. elävät näin. Lisäksi on muita. Sitten on vielä ihan muunlaista sekulaareista järjestelmistä irroittautumista mutta niistä lisää ensi jaksossa.
Ja paperittoman elämä se vasta lystiä onkin :)
Tarkoitin NORMAALEJA ihmisiä, en paperittomia enkä hihhuleita kommuuneissaan, jotka hekään eivät elä täysin yhteiskunnan ulkopuolella.
Ketään ei kiinnosta sinun NORMAALIT ihmisesi.
Luultavasti sinä olet ainoa jota ei kiinnosta.
Saavutin "normaalin elämän" huippupisteen jo parikymppisenä. Sen jälkeen olen tehnyt kaikkea mielenkiintoista. Sinä ilmeisesti vielä tavoittelet sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Koko ajan pelastaa."
Ei tahdo. Jämpti. Että kaikki murhaajat ryövärit sun muut kakkiaiset pelastuisi. Miksi ihmeessä?
Tahtoo. Eikä ole niin suurta syntiä, mitä ei saisi anteeksi katumalla ja parannuksen tekemällä.
Katsokaas kun taivaassa ei ole syntiä. Niin jos murhuri katuu ja tekee parannuksen, hänet puhdistetaan tuosta murhuriudesta sekä historiansa että sen osalta, että aihe jotenkin vainoaisi häntä, tai olisi hänen luonteenpiirteensä. Eli tämä pahuuden aspekti katoaa hänestä ja hän palaa alkuperäisen puhtauden tilaan, synnittömyyteen.
Mutta tämä tapahtuu vain jos syntinen itse katuu ja tekee parannuksen vilpittömästi, tai ainakin pyrkii vilpittömästi kohti sitä kaikilla taidoillaan ja voimillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Silloin Herra antoi aasille kyvyn puhua. Se sanoi Bileamille: Mitä pahaa minä olen tehnyt, kun lyöt minua nyt jo kolmannen kerran?"
Jos se tehtiin kolme tuhatta vuotta sitten, mikä estää sen tekemisen edes kerran uudelleen?
Katso ympärillesi - rauduskoivu, korvasieni, orava, joki, tomu, ihminen, sinä .... kaiken on Jumala tehnyt ja tekee koko ajan. Tekemistä tapahtuu. Ihmeitä tapahtuu!
Tiktok on täynnä naisia, jotka puhuvat eläimille. Ehkä tällaisen taidon saavuttaminen on miehille harvinaista, mutta ei se ainakaan naisille tunnu olevan.
Henkimaailmalla ei tule uhkailla ihmisiä, siitä seuraa huonoa karmaa ihan itselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rukouksen kautta, niinkuin jumalaakin kuunnellaan. "Kuolema" on olemassa vain ateisteille.
Odotapas vaan, mullan alla tavataan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiktok on täynnä naisia, jotka puhuvat eläimille. Ehkä tällaisen taidon saavuttaminen on miehille harvinaista, mutta ei se ainakaan naisille tunnu olevan.
Minäkin puhuin kissoillemme, kun vielä elivät. Mutta se ei tarkoita, että ne olisivat puhuneet takaisin, kuten eivät nekään eläimet, joista sinä puhut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti i on se että jos luo maailman niin yx pieni puhuva eläin on pikkujuttu. Mut itse päättää laittaako puhumaan ja milloin.
Sitäpä ei Luojalle määräillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti i on se että jos luo maailman niin yx pieni puhuva eläin on pikkujuttu. Mut itse päättää laittaako puhumaan ja milloin.
Juu, ei olemattomalle määräillä mitään.
Pointti oli kuitenkin se, että missä ne modernin ajan ihmeet ovat? Ihmiset kulkevat kamerat taskussa kaiken aikaa, mutta kukaan ei ole onnistunut ikuistamaan mitään, mikä viittaisi vähäisimmässäkään määrin henkimaailmaan, saati jumalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin puhuin kissoillemme, kun vielä elivät. Mutta se ei tarkoita, että ne olisivat puhuneet takaisin, kuten eivät nekään eläimet, joista sinä puhut.
Kyllä ne puhuvat. Se että sinä et osaa kuunnella ei tarkoita, etteikö joku muu osaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli kuitenkin se, että missä ne modernin ajan ihmeet ovat? Ihmiset kulkevat kamerat taskussa kaiken aikaa, mutta kukaan ei ole onnistunut ikuistamaan mitään, mikä viittaisi vähäisimmässäkään määrin henkimaailmaan, saati jumalaan.
Joka puolella. Esim. tieteilijät aina ryntäävät ensimmäisenä tutkimaan herran ihmeitä ja pyrkivät rationalisoimaan ja keksimään sepityksiä ja tarinoita, jotta kansa ei tajuaisi, että tämä oli herran ihme. Kaikki missä elämme, on ihmettä. Ja siellä, missä ei ole tieteilijöitä, ei ole selityksiä ja alentamista, on vain ihmeitä. Jokainen hengityksesi on ihme.
Jos haluat nähdä jotakin ennenkuulumatonta ja niin ihmeellistä, ettei sitä voi tiedekään selittää, sinun pitää varmaan aika paljon antaa jumalalle itsestäsi, jotta hän tekee sinulle tällaisen spektaakkelimaisen taikatempun. Miksi jumalaa huvittaisi viihdyttää taikatempuilla katkeraa jumalanvihaajaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, se luonto ympärillä on joka päivä ihme. Jumalan johdatuksessa eläminen on ihme. Hengelliset asiat tapahtuvat hengessä. Jumala uudestisynnyttää ihmisen hengen. Ihminen on pohjimmilataan hengellinen olento. Sitä todellisuutta ei ole tarkoitus kuvata kameroin. Yleensä se ei ole silmin nähtävä maailma. Hengelliset asiat koetaan, nähdään ja tiedetään hengessä - jossakin syvimmässä osassa ihmisen sielua.
Kyllä henkimaailmasta on tieteellisiäkin todisteita. https://noetic.org/about/noetic-sciences/
Uskovaisia taas ei välttämättä kiinnostella todistella mitään kiukkuperseateisteille ja toisaalta miksi pitäisikään, kun voi elää herran kirkasta elämää, miksi tuhlata sitä ateisteihin?
Näin on, kadotuksessa eläville jumalaa ei ole eikä jumala näyttäydy.