Miksi Jumala on jättänyt meille niin monitulkintaisen sanoman?
Kysymys kristityille, ei ilkeilyä kiitos. Minkä takia Jumala on jättänyt meille sanansa niin monitulkintaisessa muodossa, että ihmiset joutuvat kiistelemään sen merkityksistä? Ihminen on ikään kuin asetettu mahdottoman tehtävän eteen. Jos hän todella haluaisi ihmisten pelastuvan, niin miksei hän tuo tahtoaan ilmi niin selvällä tavalla, että siitä ei voi erehtyä? Silloin kyse olisi aidosti vapaasta tahdosta eikä esimerkiksi siitä, että ei vaan ymmärrä sanomaa tai tulkitsee sen väärin.
Toinen kysymys kuuluu miksi kaikki ihmiset eivät usko vaikka haluaisivat? Vaikka kuinka rukoilisi ja lukisi Raamattua ei silti vaan sydämessään usko. Miksi Jumala sallii tämän?
Kommentit (3841)
"Jumala on Luoja ja me näemme vain vähän hänen luomistyöstään. Ilmestyskirja kertoo, että Jumala tulee luomaan uutta aina ja jatkuvasti. Tämä on Jumalan historiassa vain pieni häivähdys ja tämmöisenkin hän tuli tehneeksi."
Entä sitten? Monin paikoin sutta ja sekundaa tämä on. Paljon aivan täysin tarpeetonta kärsimystä.
"On aivan evankeliumin ydintä ja peruskauraa käsittää se, että Jumala "käy tätä kauppaa" itsensä kanssa. Jumala laati sopimuksen jo iankaikkisuudessa jossa hän keskusteli siitä mitä on tuleva (keskustelu isän, pojan ja Pyhän hengen kesken). Jumala ei voi käydä kauppaa kenenkään epäluotettavan kanssa. Sopimusten osapuolten tuli olla ehdottoman luotettavia ja tähän kelpasi Jeesus."
Tällainen teologinen pyörittely on sekä hyödytöntä että aika kornia. Kun se mistä puhumme on siis edelleen se että ihmisen pelastus ei ole mikään silkasta rakkaudesta kumpuava asia vaan tiukat ehdot ja vaatimukset omaava oppi joka on vahvasti ehdollinen. Armo ja rakkaus taas eivät koskaan voi olla ehdollisia.
"Tulee vierelle, ojentaa käden ja kysyy - tahdotko sinä? Ja ihmisen osuudeksi jää se vastaaminen. "
Noinhan se ei mene. Jumala piilottelee hyvin monilta ihmisiltä sitkeästi ja niin tehokkaasti että iso osa maailman väestöstä päätyy uskomaan johonkin ihan väärään jumalaan. Ja osa ei usko ollenkaan koska ei koskaan koe mitään tuollaista.
Eikö se nyt ole ihan selvää jokaiselle, että jos Jumala olisi joku rakastava "Taivaan Isä", niin hän odottaisi siellä taivaassa ihan kaikkia lapsiaan sinne saapuvaksi eikä heittäisi niistä suurinta osaa johonkin "kadotukseen", tai millä nimellä sitä nyt kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se nyt ole ihan selvää jokaiselle, että jos Jumala olisi joku rakastava "Taivaan Isä", niin hän odottaisi siellä taivaassa ihan kaikkia lapsiaan sinne saapuvaksi eikä heittäisi niistä suurinta osaa johonkin "kadotukseen", tai millä nimellä sitä nyt kutsutaan.
Niinhän hän ottaakin jokaisen vastaan kuten ennenkin. Älkää nyt uskoko kaikkea mitä luette ja tehkö itsellenne haittaa tällä tavalla.
"Jumala on tehnyt kaiken jo valmiiksi. Jumala ojentaa kätensäkin siellä synnirapakossa istuvalle murjottavalle ja elämän murjomalle. Kysyy "tahdotko tulla terveeksi?" Tulee vierelle, ojentaa käden ja kysyy - tahdotko sinä? Ja ihmisen osuudeksi jää se vastaaminen. "
Tuo uskovaisen fantasiointi on siten aina yhtä liikuttavaa. Ja kuinka siitä niin selvästi käy ilmi, se kuinka "Jumala" on ihmisen luomus. Kuinka se tässäkin "tulee vierelle" ja sillä abstraktilla hahmolla on kuitenkin "käsi", jonka se ojentaa ja kuinka se ihan puhuu ja kysyy. Eli se on kuvitelma sellaisesta ystävällisestä ihmisestä, mukavasta isähahmosta, jolla kuvitelmalla sitten herutellaan itsestä ja muista positiivisia tunteita.
"Ymmärrätkö nyt paremmin mikä tuollaisissa ihmisten pernnäissäädöksissä on ongelmana?"
En ymmärrä. Tämä on viimeinen lause linkissäsi.
Paavali varoittaa, ettei kukaan saa meitä saaliikseen ”järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkuvoimiin, eikä Kristukseen. Sillä Hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti” (Kol. 2:8).
Vierailija kirjoitti:
"Jumala on tehnyt kaiken jo valmiiksi. Jumala ojentaa kätensäkin siellä synnirapakossa istuvalle murjottavalle ja elämän murjomalle. Kysyy "tahdotko tulla terveeksi?" Tulee vierelle, ojentaa käden ja kysyy - tahdotko sinä? Ja ihmisen osuudeksi jää se vastaaminen. "
Tuo uskovaisen fantasiointi on siten aina yhtä liikuttavaa. Ja kuinka siitä niin selvästi käy ilmi, se kuinka "Jumala" on ihmisen luomus. Kuinka se tässäkin "tulee vierelle" ja sillä abstraktilla hahmolla on kuitenkin "käsi", jonka se ojentaa ja kuinka se ihan puhuu ja kysyy. Eli se on kuvitelma sellaisesta ystävällisestä ihmisestä, mukavasta isähahmosta, jolla kuvitelmalla sitten herutellaan itsestä ja muista positiivisia tunteita.
Jeesus on Jumalan kuva. Kun katsotte mitä Jeesus teki , sellainen on Jumala.
Johanneksen evankeliumi:
14:10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
"Kun katsotte mitä Jeesus teki , sellainen on Jumala."
Miksi tämä on aina näin päin eikä loogisemmin: Kun katsotte mitä Jumala teki, sellainen on Jeesus.
No ehkäpä siksi että silloin tulisi monille mieleen kaikki VT:n Jumalan julmuudet ja kohtuuttomuudet.
"Jumala on Luoja ja me näemme vain vähän hänen luomistyöstään. Ilmestyskirja kertoo, että Jumala tulee luomaan uutta aina ja jatkuvasti. Tämä on Jumalan historiassa vain pieni häivähdys ja tämmöisenkin hän tuli tehneeksi."
Missä kerrotaan että luo uutta aina ja jatkuvasti? Luku, jae.
Herra Jeesus opettaa: "että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."
"Sanassa on lupaus: "kun hän (Jeesus) ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on.
Johannes näki Jeesuksen sellaisena kuin hän on: lampunjalkain keskellä Ihmisen Pojan muotoisen, pitkäliepeiseen viittaan puetun ja rinnan kohdalta kultaisella vyöllä vyötetyn.
Ja hänen päänsä ja hiuksensa olivat valkoiset niinkuin valkoinen villa, niinkuin lumi, ja hänen silmänsä niinkuin tulen liekki; hänen jalkansa olivat ahjossa hehkuvan, kiiltävän vasken kaltaiset, ja hänen äänensä oli niinkuin paljojen vetten pauhina. Ja hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä, ja hänen suustaan lähti kaksiteräinen, terävä miekka, ja hänen kasvonsa olivat niinkuin aurinko, kun se täydeltä terältä paistaa.
Sellaisena kuin Hän on, ei vain ihminen ja Jumalan Poika vaan, Jeesus on suuri ylimmäinen Pappi, Jumala kaikkivaltias, Jehovah, sillä Jeesus sanoo:
Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.
Jeesuksen tunnustaminen ihmiseksi ei pelasta, vaan Jeesuksen uskominen kaikkivaltiaaksi Jumalaksi, pelastaa, sillä sellainen Hän on.
"että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."
Saamme nähdä Jeesuksen sellaisena kuin Hän on: Ja katso: valkoinen hevonen, ja sen selässä istuvan nimi on Uskollinen ja Totinen, ja hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa. Ja hänen silmänsä olivat niinkuin tulen liekit, ja hänen päässään oli monta kruunua, ja hänellä oli kirjoitettuna nimi, jota ei tiedä kukaan muu kuin hän itse,ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana.
Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta vaikka nykyään kirkkoja on ties kuinka paljon, Kristus perusti vain yhden Kirkon, johon kaikkien kristittyjen on tarkoitus kuulua."
Se ei ole minkään erityisen suunnan kirkko, vaan Jeesuksen pään hallinnoiva maailmanlaaja pelastettujen joukko. Sen perusta on Jumalan sana.
Ilmestyskirja:
5:9 ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista
7:9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,
Kukaan ei kysy mistä kirkosta olet kun taivaaseen tullaan.
Niinpä. Muslimit, hindut ja kaikki muutkin - tervetuloa!
Niin? Kaikkien uskontojen päämäärä on sama.
Samaa asiaa kutsutaan vain eri nimillä. Jos mietit sanoja nirvana, valaistuminen ja pyhä henki. Mikä väri tulee mieleen? Puhdas valkoinen valo.
Polkuja päämäärän on vain monta ja kaikki tiet eivät sovi kaikille.
Omenistaan puu tunnetaan.
Jokainen omena kantaa sisällään uutta alkua. Vaikka puu olisi ollut huono, sen omena antaa mahdollisuuden uuteen alkuun, josta voi kasvaa hyvää kantava puu. Kyse on loppujen lopuksi aina valinnasta muuttua ja kasvaa parempaan suuntaan.
Harva meistä kuitenkaan näkee tätä kokonaisuutta. Liian usein tuijotetaan vain yksittäisiä yksityiskohtia, lauseita ja sanoja, jolloin se suurin ja tärkein viesti pääsee unohtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Herra Jeesus opettaa: "että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."
"Sanassa on lupaus: "kun hän (Jeesus) ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on.
Johannes näki Jeesuksen sellaisena kuin hän on: lampunjalkain keskellä Ihmisen Pojan muotoisen, pitkäliepeiseen viittaan puetun ja rinnan kohdalta kultaisella vyöllä vyötetyn.
Ja hänen päänsä ja hiuksensa olivat valkoiset niinkuin valkoinen villa, niinkuin lumi, ja hänen silmänsä niinkuin tulen liekki; hänen jalkansa olivat ahjossa hehkuvan, kiiltävän vasken kaltaiset, ja hänen äänensä oli niinkuin paljojen vetten pauhina. Ja hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä, ja hänen suustaan lähti kaksiteräinen, terävä miekka, ja hänen kasvonsa olivat niinkuin aurinko, kun se täydeltä terältä paistaa.
Sellaisena kuin Hän on, ei vain ihminen ja Jumalan Poika vaan, Jeesus on suuri ylimmäinen Pappi, Jumala kaikkivaltias, Jehovah, sillä Jeesus sanoo:
Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.
Jeesuksen tunnustaminen ihmiseksi ei pelasta, vaan Jeesuksen uskominen kaikkivaltiaaksi Jumalaksi, pelastaa, sillä sellainen Hän on.
"että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."
Saamme nähdä Jeesuksen sellaisena kuin Hän on: Ja katso: valkoinen hevonen, ja sen selässä istuvan nimi on Uskollinen ja Totinen, ja hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa. Ja hänen silmänsä olivat niinkuin tulen liekit, ja hänen päässään oli monta kruunua, ja hänellä oli kirjoitettuna nimi, jota ei tiedä kukaan muu kuin hän itse,ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana.
Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
Nyt on kyllä syöty jotain taikasieniä siellä.
Vierailija kirjoitti:
"Kun katsotte mitä Jeesus teki , sellainen on Jumala."
Miksi tämä on aina näin päin eikä loogisemmin: Kun katsotte mitä Jumala teki, sellainen on Jeesus.
No ehkäpä siksi että silloin tulisi monille mieleen kaikki VT:n Jumalan julmuudet ja kohtuuttomuudet.
Jumala on henki. Jeesus on konkreettisesti keskellämme ollut luomassaan maailmassa.
Siksi Jeesus oli myös VT:ssa mm. ilmestyi Aabrahamille ja ilmoitti että Saara ja hän saavat lapsen yli-ikäisinä.
"Siksi Jeesus oli myös VT:ssa mm. ilmestyi Aabrahamille ja ilmoitti että Saara ja hän saavat lapsen yli-ikäisinä."
Höpsistä. Ei raamattu puhu mistään tuollaisesta. Jumala ilmoitti Saaralle asiasta.
Vierailija kirjoitti:
"On aivan evankeliumin ydintä ja peruskauraa käsittää se, että Jumala "käy tätä kauppaa" itsensä kanssa. Jumala laati sopimuksen jo iankaikkisuudessa jossa hän keskusteli siitä mitä on tuleva (keskustelu isän, pojan ja Pyhän hengen kesken). Jumala ei voi käydä kauppaa kenenkään epäluotettavan kanssa. Sopimusten osapuolten tuli olla ehdottoman luotettavia ja tähän kelpasi Jeesus."
Tällainen teologinen pyörittely on sekä hyödytöntä että aika kornia. Kun se mistä puhumme on siis edelleen se että ihmisen pelastus ei ole mikään silkasta rakkaudesta kumpuava asia vaan tiukat ehdot ja vaatimukset omaava oppi joka on vahvasti ehdollinen. Armo ja rakkaus taas eivät koskaan voi olla ehdollisia.
Tämä "teologinen pyörittely" on kuultu useammankin pastorin saarnasta. Ihminen itse tekee Jumalan toiminnasta kornia.
Pelastuksen vaatimukset, sen korkean riman täytti Jumala itse. Armo ja rakkaus on jo osoitettu ihmiselle ilman ehtoja. Jumalahan ne ehdot täytti.
Taivasten valtakunta kuuluu puhdasydämisille, niille joiden synnit on poispyyhitty. Minä ainakin hyväksyn Jeesuksen asianajajakseni siinä asiassa. Ei minun tarvitse jäädä synteihini koska ne on jo kannettu. Miksi raahaisin niitä mukanani kun ei niistä mitään iloa ole. Synti vie vain ilon elämästä.
Vaikka olisi kuinka ärtynyt ja turhautunut Jumalan toimintaan ja siihen miten hän tällä hetkellä toimii, meillä ihmisillä ei yksinkertaisesti ole vaihtoehtoja muuta kuin kyllä tai ei. Hyväksyä että asiat ovat nyt näin, mutta niiden ei tarvitse aina olla näin.
Vierailija kirjoitti:
"Siksi Jeesus oli myös VT:ssa mm. ilmestyi Aabrahamille ja ilmoitti että Saara ja hän saavat lapsen yli-ikäisinä."
Höpsistä. Ei raamattu puhu mistään tuollaisesta. Jumala ilmoitti Saaralle asiasta.
Toinen teistä ei nyt ole tainnut avata Raamattuaan vähään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä syöty jotain taikasieniä siellä.
Minun Raamatussani lukee myös noin. Ei siihen taikasieniä tarvita.
"Toinen teistä ei nyt ole tainnut avata Raamattuaan vähään aikaan."
Mutta kumpi?
On aivan evankeliumin ydintä ja peruskauraa käsittää se, että Jumala "käy tätä kauppaa" itsensä kanssa. Jumala laati sopimuksen jo iankaikkisuudessa jossa hän keskusteli siitä mitä on tuleva (keskustelu isän, pojan ja Pyhän hengen kesken). Jumala ei voi käydä kauppaa kenenkään epäluotettavan kanssa. Sopimusten osapuolten tuli olla ehdottoman luotettavia ja tähän kelpasi Jeesus.
Jumala on tehnyt kaiken jo valmiiksi. Jumala ojentaa kätensäkin siellä synnirapakossa istuvalle murjottavalle ja elämän murjomalle. Kysyy "tahdotko tulla terveeksi?" Tulee vierelle, ojentaa käden ja kysyy - tahdotko sinä? Ja ihmisen osuudeksi jää se vastaaminen.
Jeesus sovitti jo kaikki. "Se on täytetty" vaan ihmisen puolelta se menee "harakoille" jos ei halua. "Jumala vielä kun me olimme syntisiä, rakasti ja pelasti."