Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Jumala on jättänyt meille niin monitulkintaisen sanoman?

Vierailija
26.07.2026 |

Kysymys kristityille, ei ilkeilyä kiitos. Minkä takia Jumala on jättänyt meille sanansa niin monitulkintaisessa muodossa, että ihmiset joutuvat kiistelemään sen merkityksistä? Ihminen on ikään kuin asetettu mahdottoman tehtävän eteen. Jos hän todella haluaisi ihmisten pelastuvan, niin miksei hän tuo tahtoaan ilmi niin selvällä tavalla, että siitä ei voi erehtyä? Silloin kyse olisi aidosti vapaasta tahdosta eikä esimerkiksi siitä, että ei vaan ymmärrä sanomaa tai tulkitsee sen väärin.

Toinen kysymys kuuluu miksi kaikki ihmiset eivät usko vaikka haluaisivat? Vaikka kuinka rukoilisi ja lukisi Raamattua ei silti vaan sydämessään usko. Miksi Jumala sallii tämän?

Kommentit (347)

Vierailija
341/347 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala ymmärtää kvanttitekniikkaa jossa bitti voi olla 1 tai 0 tai molemmat yhtä aikaa, niin monitulkintainen sanoma on jumalalle selvää. Ihmisille se ei sitä välttämättä olekkaan. 

Vierailija
342/347 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa kaikista maailman kristityistä kuuluu sellaiseen kirkkoon joka opettaa, että myös muut kuin kristityt voivat pelastua. Se kannattaa tiedostaa, kun miettii tällaisia asioita.

Ei voi olla totta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/347 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa kaikista maailman kristityistä kuuluu sellaiseen kirkkoon joka opettaa, että myös muut kuin kristityt voivat pelastua. Se kannattaa tiedostaa, kun miettii tällaisia asioita.

Ei voi olla totta.

Voi olla totta ja onkin. Kyse on mm. katolisen kirkon opetuksesta, ja koska yli puolet kaikista kristityistä kuuluu katoliseen kirkkoon, asia on sillä selvä.

Vierailija
344/347 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ikuisuuden yrittänyt löytää totuutta, rukoillut, tutkinut Raamattua, käynyt kirkossa, kuunnellut uskoon tulleiden todistuksia ja podcasteja. En vain silti usko. Vaikka olen halunnut ja pyytänyt Jumalaa auttamaan. Tiedän muitakin jotka ovat eläneet elämänsä loppuun saakka tässä tilassa. Miksi sitä uskoa ei anneta kaikille vaikka kuinka haluaisi? 

En osaa vastata kysymykseesi, mutta minkä takia haluat tulla uskoon? Millaista ajattelet uskossa olemisen olevan ja oletko varma, ettet jo usko? Mielestäni jokainen vilpitön Jumalan puoleen kääntyminen on osoitus jonkinlaisesta uskosta, vaikka tiettyjen piirien uskovaisuuskriteerit ei olisi lähelläkään täyttymistä. Voisiko olla niin, että tarvitset uskoontulon sijasta opetusta ja seurakuntaa, jossa voit oppia tuntemaan Jumalaa ja hänen tahtoaan paremmin ja kasvaa uskossa? 

En vain usko, vaan mieli on täynnä ristiriitoja ja epäilystä. Uskon jollain tasolla johonkin korkeampaan voimaan, mutta en kertakaikkiaan kykene uskomaan kristinuskoon ja sen Jumalaan. Sen sijaan minua vetää puoleensa toisenlainen henkisyys, energiat, mystiikka, joku voisi kai kutsua new ageksi. Olen rukoillut, että jos Jumala on todella olemassa hän näyttäisi minulle totuuden. Niin ei vaan ole ikinä tapahtunut. Mistä myöskään tietää mikä on oikeanlaista opetusta ja hyvä seurakunta? Tässä tullaan juuri siihen miten löytää opetusten ja tulkintojen viidakosta se oikea. 

Vierailija
345/347 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska vain ne, jotka etsivät Jumalaa vakavissaan ja näkevät sen eteen vaivaa löytävät Jumalan. Jeesus sovitti jo koko ihmiskunnan synnit. Sinun täytyy vain uskoa se sydämesi pohjasta ja luoda henkilökohtainen suhde Jeesukseen, niin pelastut. 

"Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva. Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen." (Paavalin kirje roomalaisille 10:9-10)

Kuinka ikävää, että Jumala loi (ainakin jotkut) ihmiset sellaiseksi, että he eivät voi uskoa todeksi sellaisia asioita, jotka heidän vilpittömän parhaan ymmärryksensä mukaan ovat epätotta, vaikka miten haluaisivat.

Tämäpä juuri.

Vierailija
346/347 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelastuskysymys on selvä, 

Mutta hyvän elämän voi aloittaa jo tässä ajassa. Siitä hyötyvät sekä läheiset että Sinä itse. 

Riittääkö pelastukseen se että uskoo Jeesukseen vai määrittelevätkö ihmisen teot myös sen pelastuuko hän?

Vierailija
347/347 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Minkä takia Jumala on jättänyt meille sanansa niin monitulkintaisessa muodossa, että ihmiset joutuvat kiistelemään sen merkityksistä?

Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani. Joh. 8:43

2. Ihminen on ikään kuin asetettu mahdottoman tehtävän eteen.

Niin hän sanoi heille: "Teidän epäuskonne tähden; sillä totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran, niin te voisitte sanoa tälle vuorelle: 'Siirry täältä tuonne', ja se siirtyisi, eikä mikään olisi teille mahdotonta". Matt. 17:20

Ja katso, sinun sukulaisesi Elisabet, hänkin kantaa kohdussaan poikaa vanhalla iällään, ja tämä on kuudes kuukausi hänellä, jota sanottiin hedelmättömäksi; sillä Jumalalle ei mikään ole mahdotonta."Luuk. 1:36,37

Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'? Joh. 10:34

Ja Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!" 1. Moos. 3:22

Ja Jumala näki, että valkeus oli hyvä; ja Jumala erotti valkeuden pimeydestä. 1. Moos. 1:4

Tämä on Aadamin sukuluettelo. Kun Jumala loi ihmisen, teki hän hänet Jumalan kaltaiseksi. 1. Moos. 5:1

Ja Herra sanoi Kainille: "Miksi olet vihastunut, ja miksi hahmosi synkistyy? Eikö niin: jos teet hyvin, voit kohottaa katseesi; mutta jos et hyvin tee, niin väijyy synti ovella, ja sen halu on sinuun, mutta hallitse sinä sitä!" 1. Moos. 4:6,7

Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi. Joh. 10:7

Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat. Joh. 3:19

3. Toinen kysymys kuuluu miksi kaikki ihmiset eivät usko vaikka haluaisivat? Vaikka kuinka rukoilisi ja lukisi Raamattua ei silti vaan sydämessään usko. Miksi Jumala sallii tämän?

Ylpeyden takia.

Sentähden sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon". Jaak. 4:6

Nöyrtykää Herran edessä, niin hän teidät korottaa. Jaak. 4:10

"Missä on se äsken syntynyt juutalaisten kuningas? Sillä me näimme hänen tähtensä itäisillä mailla ja olemme tulleet häntä kumartamaan." Matt. 2:2

Ja sitä lujempi on meille nyt profeetallinen sana, ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin, niinkuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta, kunnes päivä valkenee ja kointähti koittaa teidän sydämissänne. Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;  sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta. 2. Piet. 1:19,21

Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti. Ilm. 22:16