Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisyleisurheilijoita ei tule jatkossa kuvata seksualisoivista kulmista

Vierailija
25.07.2026 |

Naisurheilijoita seksualisoivista kuvakulmista läpimurto!

Euroopan yleisurheiluliitto ja Euroopan yleisradiounioni EBU ovat sopineet ohjeistuksesta, jolla pyritään vähentämään naisurheilijoihin kohdistuvaa seksualisointia tv-lähetyksissä.

Linjaus on lähtöisin urheilijoilta saadusta palautteesta, jonka mukaan naisurheilijat ovat kokeneet tietyt kamerakulmat ja hidastuskuvat epämukavina ja häiritsevinä.

– Kuvaamisen ohjeistus on tärkeä askel kohti naisten haitallisen esittämisen kitkemistä samalla, kun säilytämme tarinankerronnan ja teknisen osaamisen korkeimmalla tasolla, toteaa Euroopan yleisurheiluliitto EA:n puheenjohtaja Dobromir Karamarinov.

https://www.youtube.com/shorts/S7QCd61qxu4

Kommentit (166)

Vierailija
121/166 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse naiset asunsa valitsevat. Eilenkin Kalevan kisojen kympin voittajalla, naisella, oli niin pienet housut, että koko ajan sai pelätä niiden putoavan. Monella muulla siellä oli housut jalassa. 

Eräällä nuorella hyppäähänaisella oli pinkit säärilämmittimet vai mitkä lie olivatkaan ja seksikkäät koulutyttösaparot. Aivan kuin olisi tarkoituksella halunnut päätyä miesten runkkuarkistoihin. Lienee myös näitä ns. mielensäpahoittajia jos arkiston omistaja ei ole tarpeeksi komea.

Vierailija
122/166 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan (nais)urheilijat jakaa instassa peppukuvia eri kuvakulmista :D

Naisen logiikka jälleen kerran.

Onhan se tietysti kamalaa, että nainen saa itse päättää, missä ja minkälaisia kuvia itsestään julkaisee.

Eikö ole silti kaksnaamaista? Sama perse naisella on urheilussa.

Jos sinusta on ihan ok, että joku julkaisee sinusta persekuvia ilman lupaasi, niin ei se tarkoita, että se on jokaisesta ok. Jos itse julkaiset seksuaalissävytteisiä kuvia itsestäsi, teet sen tiedostaen, että joku niille varmaan jossain runqqaa. Silti ei ole ok, että joku muu julkaisee sinusta ottamiaan kuvia mihinkään samassa tarkoituksessa.

Kyse oli urheilukuvauksesta. Kertaa vielä käsitteet itsellesi.

Niin. Edelleenkään ei ole ok, että urheilukuvaaja makaa radan pinnassa, jotta saa lehteen kuvan loikkaavasta pituushyppääjästä haarovälistä käsin. Jos sama pituushyppääjä itse haluaa julkaista itsestään samanlaisen kuvan omassa Instagramissaan, se on ihan hänen oma päätöksensä ja ok. Ei ole myöskään mitään tarvetta näyttää hidastettua kuvaa juoksusta, jossa kuva on rajattu tiukasti urheilijoiden rinnan korkeudelle. Eikä satasten juoksijoita tarvitse kuvata lähtötelineistä takaapäin. Kaikki nämä voidaan kuvata ihan eri tavalla yhtään häiritsemättä tiedonvälitystä katsojille.

Aivan turhaan väännät ratakiskoa näille vatipäille.

Niiden on täysin mahdoton käsittää mitä eroa on siinä, julkaiseeko pituushyppääjä itsestään ihan minkälaisia kuvia tahansa ja sillä minkälaisia kuvia joku kuvaaja on hänestä päättänyt maailmalle esittää.

Näin se taitaa olla. Sopivasti heti viestisi alla oli yksi tällainen kommentti. Mutta kun ei äly riitä, niin minkäs teet.

Lopetahan nyt se itsesi kanssa keskustelu, ei sua usko kukaan.

Vielä toistaiseksi en ole kokenut tarvetta keskustella itseni kanssa, kun täällä tuntuu tätä väkeä riittävän muutenkin.

Niin, niin. Kyllä nämä selkääntaputteluviestit on aika ilmeisiä etten sanoisi kun joku keskustelee itsensä kanssa ja ylistelee itseään.

En kyllä huomannut mitään ylistämistä siinä. Kas, kun jopa kaksi ihmistä voi olla täällä samaa mieltä. Ehkä joku muukin vielä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/166 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole Krista Tervolla ja Silja Kososella tarvetta paljastella. Ja tulosta tulee ihan maailman mittakaavassa. 

Vierailija
124/166 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sponsorit pakottaa naiset pukeutumaan sexysti kuten kivenkovaan naiset väittää, niin eikö tää nyt sitten vähännkuin ammu alas koko homman kun niitä seksysti pukeutuvia naisurheilijoita ei saa enää katsoa. Mitäs sitten tapahtuu, no sponsorit varmaan häviää ja naiset joutuu entistä kiivaammin yrittää menestyä henkilökohtaisella of-urallaan ja siellä levitellään kankkuja kahta kauheammin?

Vierailija
125/166 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tietysti kamalaa, että nainen saa itse päättää, missä ja minkälaisia kuvia itsestään julkaisee.

Jos sinusta on ihan ok, että joku julkaisee sinusta persekuvia ilman lupaasi, niin ei se tarkoita, että se on jokaisesta ok. Jos itse julkaiset seksuaalissävytteisiä kuvia itsestäsi, teet sen tiedostaen, että joku niille varmaan jossain runqqaa. Silti ei ole ok, että joku muu julkaisee sinusta ottamiaan kuvia mihinkään samassa tarkoituksessa.

Niin. Edelleenkään ei ole ok, että urheilukuvaaja makaa radan pinnassa, jotta saa lehteen kuvan loikkaavasta pituushyppääjästä haarovälistä käsin. Jos sama pituushyppääjä itse haluaa julkaista itsestään samanlaisen kuvan omassa Instagramissaan, se on ihan hänen oma päätöksensä ja ok. Ei ole myöskään mitään tarvetta näyttää hidastettua kuvaa juoksusta, jossa kuva on rajattu tiukasti urheilijoiden rinnan korkeudelle. Eikä satasten juoksijoita tarvitse kuvata lähtötelineistä takaapäin. Kaikki nämä voidaan kuvata ihan eri tavalla yhtään häiritsemättä tiedonvälitystä katsojille.

Niiden on täysin mahdoton käsittää mitä eroa on siinä, julkaiseeko pituushyppääjä itsestään ihan minkälaisia kuvia tahansa ja sillä minkälaisia kuvia joku kuvaaja on hänestä päättänyt maailmalle esittää.

Näin se taitaa olla. Sopivasti heti viestisi alla oli yksi tällainen kommentti. Mutta kun ei äly riitä, niin minkäs teet.

Vielä toistaiseksi en ole kokenut tarvetta keskustella itseni kanssa, kun täällä tuntuu tätä väkeä riittävän muutenkin.

Niin, niin. Kyllä nämä selkääntaputteluviestit on aika ilmeisiä etten sanoisi kun joku keskustelee itsensä kanssa ja ylistelee itseään.

En kyllä huomannut mitään ylistämistä siinä. Kas, kun jopa kaksi ihmistä voi olla täällä samaa mieltä. Ehkä joku muukin vielä on.

Kaksi ihmistä kehuu toisiaan tällä palstalla ainoastaan silloin kun ovat sama ihminen ja kaikki sen tietää.

Vierailija
126/166 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät käytä peittävämpia vaatteita?

Voit käydä vaikka itse testaamassa minkälaista on esimerkiksi juosta 10000m urheilushortsiasussa ja sitten vertailuksi peittävässä asussa.

Älä viitsi. Miehillä näyttää olevan hieman pidempilahkeisia urheilutrikoita, ja ihan itse ovat ne asusteikseen valinneet ja hyvin näyttää juoksu kulkevan. Naisten pituushypyssä äkkiä luulisi että on hankalaa kun trikoot juuri ja juuri peittää pimpulan, ja joka hypyn jälkeen pitää trikookaistaletta kohentaa että juuri ja juuri sen viivan peittää, luulisi tuossa sananmukaisesti menevän hiekkaa plluun... Kysymys kuuluu. Onko joku pakottanut heidät käyttämään noin epäkäytännöllisiä asusteita, ja onko muka oikeasti niin ettei ole valmistajilla olemassa malleja joissa hieman lahjetta? 

Onko helpompi korjata alushousumallista housua vai sellaista, missä on pieni lahje, jota pitää oikoa koko reiden ympärykseltä?

Kovin vaikeaa se näyttää olevan kun pikkareita joutuu näymmä joka välissä olla kaivamassa kankkujen välistä, en ole nähnyt pitkälahkeisilla mitään tarvetta oikoa mitään.

Mutku ne epämukavat kankkupikkarit parantaa suoritusta! usko jo! Vaikka jalat lenksuen kuin kakka housussa juoksee rimalle kun pikkarit hiertää kankkuvakoa niin ne on mukavammat ja parantaa suoritusta!

Vierailija
127/166 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko niihin tisseihin tai perseisiin jotenkin lähizoomailtu sitten? En ole huomannut. Mitkä ne kielletyt kuvauskulmat oikein on? Onko ne jonnekin hameen alle vieneet kameran?

Vierailija
128/166 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit käydä vaikka itse testaamassa minkälaista on esimerkiksi juosta 10000m urheilushortsiasussa ja sitten vertailuksi peittävässä asussa.

Älä viitsi. Miehillä näyttää olevan hieman pidempilahkeisia urheilutrikoita, ja ihan itse ovat ne asusteikseen valinneet ja hyvin näyttää juoksu kulkevan. Naisten pituushypyssä äkkiä luulisi että on hankalaa kun trikoot juuri ja juuri peittää pimpulan, ja joka hypyn jälkeen pitää trikookaistaletta kohentaa että juuri ja juuri sen viivan peittää, luulisi tuossa sananmukaisesti menevän hiekkaa plluun... Kysymys kuuluu. Onko joku pakottanut heidät käyttämään noin epäkäytännöllisiä asusteita, ja onko muka oikeasti niin ettei ole valmistajilla olemassa malleja joissa hieman lahjetta? 

Onko helpompi korjata alushousumallista housua vai sellaista, missä on pieni lahje, jota pitää oikoa koko reiden ympärykseltä?

Kovin vaikeaa se näyttää olevan kun pikkareita joutuu näymmä joka välissä olla kaivamassa kankkujen välistä, en ole nähnyt pitkälahkeisilla mitään tarvetta oikoa mitään.

Mutku ne epämukavat kankkupikkarit parantaa suoritusta! usko jo! Vaikka jalat lenksuen kuin kakka housussa juoksee rimalle kun pikkarit hiertää kankkuvakoa niin ne on mukavammat ja parantaa suoritusta!

Koskahan miesurheilijat hoksaa että borat stringeissä tulee parempi tulos.

Vierailija
129/166 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on akkojen uhriutumista. Sitä samaa ankeutta mitä toksinen feminismi on työntänyt yhteiskuntaan jo ainakin 20 vuotta.

Vierailija
130/166 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä, jos yleisurheijoista puhutaan, niin iso osa naisurheilioista käyttää vaatteita, joissa ei juurikaan ole kangasta. Housut on kuin pikinien alaosat tai pikkarit. 

Vierailija
131/166 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi ihmistä kehuu toisiaan tällä palstalla ainoastaan silloin kun ovat sama ihminen ja kaikki sen tietää.

Ok. Sinulla on vähän toisenlainen käsitys kehumisesta kuin minulla.

Vierailija
132/166 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalainen kuulantyöntäjä valitti kun ei ole sponsoreita. Samalla totesi itse, että jos olisi vähemmän vaatetta päällä, olisi tukijoita tulossa.

Valitse niistä, molempia et voi saada. 

Vierailija
133/166 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ihmetellyt miten naisilla aina paljastavammat vaatteet kuin saman lajin miehillä. Sitten mulle selvisi että naiset saavat valita asunsa ja siellä on valintana myös ne tosi peittävät mitä miehet valitsee päälleen.

Vierailija
134/166 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä duunariluokassa ainakaan kukaan meistä miehistä ei katso esim naisten tennistä muusta, kuin yhdestä syystä. Ei se peli nyt ketään kiinosta kun on niin hidasta ja kuivaa.

Vierailija
135/166 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko niihin tisseihin tai perseisiin jotenkin lähizoomailtu sitten? En ole huomannut. Mitkä ne kielletyt kuvauskulmat oikein on? Onko ne jonnekin hameen alle vieneet kameran?

https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000012142538.html

Tuosta jutusta löytyy paitsi kuvia, myös linkki EBUn omaan julkaisuun, jossa asiaa on vielä eritelty paremmin kuvallisestikin.

Vierailija
136/166 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi muuta sanoa kuin että katsotaan mistä itse aiheuttamastaan asiasta naiset seuraavaksi valittaa. Varmaan kuten jo ennustettiin että ketään ei kiinnosta enää pätkääkään katsoa naisten urheilua kun kamerat kääntyy pois.

No jep. "Valitsenpas tämän sexyn pikkubikinin urheiluasuksi koska sitten kaikki ja etenkin komeet miehet katsoo mua. Paitsi hetkinen! Katsoja voi olla myös ruma perverssi mies. Joten eipä saakaan minua katsoa! Paitsi saa tietenkin ne komeet miehet ja muut. Paitsi ei, joten mua ei saa katsoa! Mutta mulla on täysi vapaus pitää sexyjä pikkubikinejä koska komeet voi katsoa. Paitsi että mua ei saa katsoa! Joo ei joo ei ääääää!"

Vierailija
137/166 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaan voisi suhtautua vakavammin nauramatta räkä roiskuen, jos niillä naisurheilijoilla ei olisi kaiken maailman instoja missä oikein tarkoituksella pyllistelevät ja pullistelevat pyllyjään ja kamelinvarpaitaan. Että älkäähän nyt viitsikö pelleillä.

No kun katsos telkkarikeikistelyt ei kasvata heidän seuraajamääräänsä joten se pitää saada rajattua sinne somen puolelle missä saadaan keikistelystä konkreettista etua. Ilmaseks ei mitään anneta!

Vierailija
138/166 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väännähän vatipäille logiikka minkä takia sitten pitää urheiluun pukeutua niin että omaa äitiäkin nolottaisi. Luulisi että silloin tajuaisi että niitä asentoja tulee kaikenlaisia niissä kuteissa siellä suorituksissa ja yleisössäkin voi jollain (hui kauhistus ja vielä miehellä) olla vaikka KIIKARIT millä näkee oikein läheltä. Ja joku voi puhelimellaan zoomatenkin kuvata vaikka itselleen iltarunkkumateriaaliksi jos haluaa.

Turhaan yrität vatipäille vääntää ratakiskosta että naisten tulisi ottaa välillä jotain vastuuta omista valinnoistaan ja kaikkea haluamaansa ei voi saada kieltämällä.

Vierailija
139/166 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000012142538.html

Tuosta jutusta löytyy paitsi kuvia, myös linkki EBUn omaan julkaisuun, jossa asiaa on vielä eritelty paremmin kuvallisestikin.

No hohhoijaa. Suomalaisten luulin olevan saunomiskulttuurin vuoksi niin sinut jopa alastomuuden kanssa. Mutta niin vain täälläkin ollaan kuin muslimiukot ja kauhistellaan että joku nainen ihan pyllistää ihonmyötäiset vaatteet päällä. Pitääkö katsomossakin laittaa silmät kiinni?

Vierailija
140/166 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin. Nyt niitä vasta pitääkin kuvata. Rintojahan niillä ei ole, niin kasvoja ja pepaa paljon ja sääriä. Siihen päälle vielä of-tilit kaikille ja ig:ssa saa nykyään jopa vilauttaakin. Ehei näillä tuloksilla pelkkä suoritus riitä. Jutellaan sitten sponsoroinnista kunhan kiinnostus on ensin herännyt. Raha on nykyään tiukassa, niin pitää olla myös urheilijaneitosen pakarat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän