Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka et näe osakkeiden omistamisessa järkeä: näetkö järkeä kaverissa, jonka omistama firma jakaa kaverille osinkoa miljoonan vuodessa?

Vierailija
29.01.2024 |

Onko järkeä omistaa tuosta firmasta puolet ja saada puolet voitosta? Entä neljäsosa tai sadasosa ja saada sama osuus voitosta. Kertoisitko, missä kohtaa yrityksen tuottaman voiton saanti muuttuu järjettömäksi. Osake on osuus yhtiöstä ja oikeutettu samansuuruiseen osuuteen yhtiön voitoista.

Toivottavasti joku hoksaa kertoa Herlineille, että Koneen omistamisessa ei ole mitään järkeä sen enempää kuin satojen miljoonien vuosituloissa. Minäkin omistan Konetta, mutta hiukan pienemmän osuuden kuin Herlinit.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä palstan tähtiosake Tulikivi, joka on maksanut viimeksi osinkoa vuonna 2011?

Vierailija
2/16 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän amatöörien ei kannata koskaan omistaa vain yhtä osaketta. Omistan suoraan kymmeniä ja rahastojen kauttaa tn satoja eri yhtiöitä. En omista Tulikiveä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen on periaatteessa viisasta. Kunhan pitää mielessä, ettei sijoita enempää kuin on valmis häviämään. Isäni sijoitti 80-luvulla erottuaan äidistäni koko omaisuutensa silloisen KOP:n osakkeisiin. Meni melkein 20 vuotta, että pääsi omilleen. Puhumattakaan, että olisi sijoittanut johonkin konkurssiin menneeseen firmaan, jolloin ei olisi ikinä saanut mitään takaisin.

Itse olen sijoittanut MSCI-indeksiä myötäilevään ETF-rahastoon. Kivistä on ollut senkin kanssa koronan ja muiden vaikeuksien kanssa. Asunnot sentään ovat tuottaneet varmaa, mutta matalaa tuottoa niin vuokrina kuin pääoman kasvunkin muodossa.

Vierailija
4/16 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida ymmärtää sijoittamisesta yhtään mitään? Se osinkotuotto lasketaan sille sijoitetulle pääomalla ja se on prosentuaalinen. Sillä ei ole väliä paljonko se koko osinkopotti on vuodessa. Se voi olla 100 000 tai 10 miljardia. Olennaista on minkä hintainen se osake on suhteutettuna siihen osinkoon.

Vierailija
5/16 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun tililleni tule prosentteja vaan ihan tavallisia euroja. Ei minun tarvitse ilmeisesti sijoittamisesta ymmärtääkään. Raha tulee tilille muutenkin. Ap

Vierailija
6/16 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minun tililleni tule prosentteja vaan ihan tavallisia euroja. Ei minun tarvitse ilmeisesti sijoittamisesta ymmärtääkään. Raha tulee tilille muutenkin. Ap

Mutta kannattaisi ennemmin tuijottaa sitä, millaista prosentuaalista tuottoa saat sille pääomalle, ei sitä kuinka monta miljoonaa joku firma jakaa osinkoa. Eli tsekkaa ennemmin paljonko osakkeen kurssi on ja paljonko osakekohtainen osinko on.

Kummasti alkaisi ne tilille tulevien eurojen määrätkin nousemaan verrattuna tilanteeseen, että sijoituspäätökset tehdään sillä, että tuota firmaa kannattaa varmaan ostaa, koska se jakaa noin monta miljoonaa osinkoja.

Vierailija
7/16 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kannattaisi ennemmin tuijottaa sitä, millaista prosentuaalista tuottoa saat sille pääomalle, ei sitä kuinka monta miljoonaa joku firma jakaa osinkoa. Eli tsekkaa ennemmin paljonko osakkeen kurssi on ja paljonko osakekohtainen osinko on.

Kummasti alkaisi ne tilille tulevien eurojen määrätkin nousemaan verrattuna tilanteeseen, että sijoituspäätökset tehdään sillä, että tuota firmaa kannattaa varmaan ostaa, koska se jakaa noin monta miljoonaa osinkoja.

Tietysti ymmärrän osinkotuoton ja P/E:n ja noin toiminkin. Käytin ainoastaan rautalangasta väännettyä esimerkkiä sille, että miksi voitto-osuuden saaminen muuttuisi jossakin vaiheessa järjettömäksi ja että Osake on osuus firmasta ja voitosta.

Vierailija
8/16 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei Koneen omistamisessa näillä hinnoilla olekaan mitään järkeä. Paremma tuotot irtoaa muualta.

Sioittaja

Vierailija
9/16 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei Koneen omistamisessa näillä hinnoilla olekaan mitään järkeä. Paremma tuotot irtoaa muualta.

Sioittaja

Minä en tiedä aikaa, jolloin Kone olisi ollut suhteessa muihin osakkeisiin "halpa" ostopaperi. Historia ei ole tae tulevaisuudesta, mutta ihan varma ja OK kurssikehitys sekä osinko Koneen osakkeella on ollut.

Vierailija
10/16 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sioittaja

Minä en tiedä aikaa, jolloin Kone olisi ollut suhteessa muihin osakkeisiin "halpa" ostopaperi. Historia ei ole tae tulevaisuudesta, mutta ihan varma ja OK kurssikehitys sekä osinko Koneen osakkeella on ollut.

Koko tuloksen ulostaminen ja silti alle 4 % osinkoja. Ei tuossa osingon nostovaraa ole juurikaan, varsinkin kun vapaa kassavirta ei ole erityisen muhkea. PE 25 liikaa ja pienemmällä riskillä saa muhkeampia tuottoja muualta. Tuon 4 % saa pankkitalletuksesta niin aivan turhaa ottaa kiina-riskiä koneen kanssa. 30 eurolla voisin harkita.

Vierailija
11/16 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän amatöörien ei kannata koskaan omistaa vain yhtä osaketta. Omistan suoraan kymmeniä ja rahastojen kauttaa tn satoja eri yhtiöitä. En omista Tulikiveä.

Ap

Kymmeniä on jo liikaa. Sanoisin että järkevästi hajautettuna 8-15 on sopiva määrä. Sillä saa jo hyvin hajautuksen tuomaa turvaa, ja on mahdollista hankkia riitävästi kutakin osaketta pitkällä tähtäimellä, että niistä selkeästi hyötyy. 

Vierailija
12/16 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori ap. mutta osakeyhtiössä ei edes jaeta osinkoa osakkeenomistajalle  voitosta, vaan vapaasta pääomasta. 

Ja vaikka voitto olisi miljoona, niin välttämättä vapaata pääomaa ei ole, josta voisi jakaa osinkoa.  

Vierailija
13/16 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulikivi tulee maksamaan tänä keväänä 3c/osake osinkoa ja ensi keväänä 4c/osake osinkoa. Yleensä kun firma alkaa pitkästä aikaa maksamaan osinkoa, sen osakekurssi nousee voimakkaasti, joten tästä on saatavana tuplahyöty.

Vierailija
14/16 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori ap. mutta osakeyhtiössä ei edes jaeta osinkoa osakkeenomistajalle  voitosta, vaan vapaasta pääomasta. 

Ja vaikka voitto olisi miljoona, niin välttämättä vapaata pääomaa ei ole, josta voisi jakaa osinkoa.  

Verothan siitäkin menee.

perintövero sitten korjaa loput ja firmakin menee myyntiin sen jälkeen.

Vierailija
15/16 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verothan siitäkin menee.

perintövero sitten korjaa loput ja firmakin menee myyntiin sen jälkeen.

Joka tapauksessa osakeyhtiö maksaa voitostaan veroa, jaettiinko sitä osinkoa vai ei. 

Vierailija
16/16 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elementis $553 million acquisition of Mondo Minerals, kun taas Tulikiven markkina-arvo on vain 27m€. Voi olla Tulikivi nopeasti 10-kertaistuja. 1000 euroa muuttuu 10000 euroksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi