Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin päiväkodit muuttuivat tällaisiksi, että vanhempia vaaditaan kaikesta tilille ja syyllistetään?

Vierailija
25.07.2026 |

Tuosta sairas vanhempi ei saisi olla sairauslomalla rauhassa ketjusta tuli mieleen ja sieltä poimittua kommentteja.

-Ei yhtään ymmärretä, jos vanhemmat ovat kuormittuneita, väsyneitä tms. Sen sijaan vaatimuksia sataa, eikä empatiaa heru. Sairauslomalla (esim. masennuksen, uupumuksen, käsi paketissa tms) olevan vanhemman pitäisi toipuessaan hoitaa lasta kotona ja keksiä lapselle kehittävää tekemistä. 

-Sairastuin myös burn outtiin ja lapsi kävi ihan normaalisti päiväkodissa, itse nukuin ensimmäiset kuukaudet kotona ja selvittelin työpaikan sotkuja. Kun päiväkoti kuuli asiasta, tuli vihjailua siitä, että lapsen voisi hakea aikaisemminkin. (Sitten taas subjektiivisen varhaiskasvatuksen piirissä olevat lapset voivat sumeilematta olla hoidossa ja kukaan ei valita pitkistä päivistä, vaikka vanhempi olisi kotona vauvan kanssa/työttömänä).

-Hoitajat ei edes tiedä, mistä lasten perheissä on kyse. Meillä hoitajat myös sumeilematta uskoo lapsen selittämät asiat. Jos lapsi sanoo syöneensä aamupalaksi karkkia, niin hoitajat todella tulevat kysymään, onko meillä tavallistakin, että karkkia syödään aamupalaksi. Vaikkei siis syötäisi ja lapsi olisi satuillut omiaan.

-Hoitajat tekevät vanhemman ulkonäön perusteella oletuksia. Jos äiti tulee päiväkodille meikittä, hiukset likaisena tai arkivaatteissa, niin mietitään, onko siellä kotona nyt kaikki kunnossa vai onko äidillä isompaakin ongelmaa.

-Meidän lapsi on päiväkodissa ja me vanhemmat ollaan töissä. Saadaan usein kommentteja, että "Eikö isovanhemmat voisi joskus katsoa Einon perään, että saisi päiväkodista vapaan päivän?" "Onkos teillä tulossa lomaa, jotta Eino voisi olla kotona?" Lapsemme on päiväkodissa 9-17 5/pv viikossa ja lapsi on vuoden aikana lomalla päiväkodista 6 viikkoa ripoteltuna tasaisesti ympäri vuoden. Tämä ei näytä olevan tarpeeksi. Tiedän, että lapsemme on vilkas ja työläs hiljaiseen, rauhalliseen lapseen verrattuna, mutta emme me lasta sen vuoksi voi enemmän kotona pitää.

-Oman lapseni päiväkodissa minua äitinä syyllistettiin siitä, jos en ollut hakutilanteessa työvaatteissa. Olisi pitänyt olla eli tulla suoraan töiden jälkeen hakemaan. Jos olin esim. käynyt mutkan kotona ja riisumassa työvaatteet, ei noin kuulemma olisi saanut tehdä. Samoin paheksuttiin, jos joku kävi töistä tullessa kaupan kautta ja sitten haki lapsen. Kuulemma hoitoaika päättyy töiden päättymiseen, eikä asioilla saisi käydä.

Milloin päiväkodit muuttuivat tällaisiksi, että vanhempia vaaditaan kaikesta tilille ja syyllistetään?

Kommentit (442)

Vierailija
361/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo tulee ihan suoraan lainsäädännöstä. Varhaiskasvatusyksikön työntekijällä on vastuu siitä, että varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteet täyttyvät lapsen kohdalla. Lisäksi lastensuojelulaki velvoittaa varhaiskasvattajan ilmoittamaan lapseen liittyvistä huolista.

Mikä se on se vastuu? Mitä seuraamuksia on, jos jotkut varhaiskasvatuksen tavoitteet eivät jonkun osalta täyty. Lapset ovat erilaisia.

Vierailija
362/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ratkaissut tuon laittamalla isän viemään ja hakemaan päiväkodista. Tulee pelkästään hyvää palautetta.

Kerran hain kun isä oli työmatkalla. Lapseni ryhmässä oli harjoittelija Päivää, minä olen sosionomiopiskelija Z. E:n isän olenkin jo nähnyt monta kertaa, mutta äitiä en vielä kertaakaan. 

Minä vain nyökyttelin ja seuraavana päivänä taas normaali käytäntö, eli isä vei ja haki. Ei ole päiväkodin asia, miten me olemme lasten kuljetukset sopineet.

No ajatella, noin minäkin olen sanonut, kun olen nähnyt lapsen toisen vanhemman ensimmäistä kertaa! Kaikesta sitä viitsitäänkin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ratkaissut tuon laittamalla isän viemään ja hakemaan päiväkodista. Tulee pelkästään hyvää palautetta.

Kerran hain kun isä oli työmatkalla. Lapseni ryhmässä oli harjoittelija Päivää, minä olen sosionomiopiskelija Z. E:n isän olenkin jo nähnyt monta kertaa, mutta äitiä en vielä kertaakaan. 

Minä vain nyökyttelin ja seuraavana päivänä taas normaali käytäntö, eli isä vei ja haki. Ei ole päiväkodin asia, miten me olemme lasten kuljetukset sopineet.

Hohhoijjaa. Z halusi vain olla ystävällinen ja avata keskustelun. Tuskin hän halusi udella miten olette sopineet lasten kuljetukset.

Sosionomin työn ydintä ovat perheasiat ja perheiden tukeminen. Se totta kai edellyttää sitä, että hän tutustuu perheisiin ja niiden olosuhteisiin.

Joihinkin voi olla vaikea tutustua. Olemme akateemisia ihmisiä (maisteri ja tohtori). En keksi, miten joku matalakoulutettu voisi meitä neuvoa/ auttaa/ tukea. 

Ollaan aina kysytty, jos jokin on meille epäselvää.

Sosionomin koulutus on kyllä aika huima tulos! 

Tarkoitin sosiaalityöntekijän koulutus!

Vierailija
364/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan sanomattoman huojentunut siitä, että meillä loppui päiväkoti nyt ja lapsi lähtee kouluun. Oli todella raskasta kuunnella sitä valitusta ja vinkumista päivästä toiseen. Lapsi teki sitä, lapsi teki tätä. No mitä jos kieltäisitte? Kotona ainakin toimii hyvin. Nokun meillä on sellainen periaate että saa juosta ja riehua ja järjestetään riehutusleikkejä, kunnes sitten lapset ovat niin ylivirittyneitä, että eivät enää kuule eivätkä näe mitään, ja sitten vingutaan kun niihin ei saa otetta. 

Vierailija
365/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijjaa. Z halusi vain olla ystävällinen ja avata keskustelun. Tuskin hän halusi udella miten olette sopineet lasten kuljetukset.

Sosionomin työn ydintä ovat perheasiat ja perheiden tukeminen. Se totta kai edellyttää sitä, että hän tutustuu perheisiin ja niiden olosuhteisiin.

Joihinkin voi olla vaikea tutustua. Olemme akateemisia ihmisiä (maisteri ja tohtori). En keksi, miten joku matalakoulutettu voisi meitä neuvoa/ auttaa/ tukea. 

Nyt on kyllä aika paha asenne! Tohtori ja Maisteri tuovat lapsensa hoitoon, mutta mikään ei kiinnosta näissä matalakoulutetuissa (Sosionomi) lastensa kanssa pisimpään aikaansa viettävien kohtaamisissa. Täytyy olla varovainen itsekin, olenhan lastenhoitaja (piikatyttö, maanmatonen)

Vierailija
366/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan lastenhoito oli lapsenpiikojen hommaa. Nykyisin lastenhoidosta huolehtivat korkeakoulutetut varhaiskasvatuksen asiantuntijat.

Vierailija
367/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan sanomattoman huojentunut siitä, että meillä loppui päiväkoti nyt ja lapsi lähtee kouluun. Oli todella raskasta kuunnella sitä valitusta ja vinkumista päivästä toiseen. Lapsi teki sitä, lapsi teki tätä. No mitä jos kieltäisitte? Kotona ainakin toimii hyvin. Nokun meillä on sellainen periaate että saa juosta ja riehua ja järjestetään riehutusleikkejä, kunnes sitten lapset ovat niin ylivirittyneitä, että eivät enää kuule eivätkä näe mitään, ja sitten vingutaan kun niihin ei saa otetta. 

Ei esikoulussa leikitä riehutusleikkejä, nyt puhut puuta heinää 

Vierailija
368/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tulee ihan suoraan lainsäädännöstä. Varhaiskasvatusyksikön työntekijällä on vastuu siitä, että varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteet täyttyvät lapsen kohdalla. Lisäksi lastensuojelulaki velvoittaa varhaiskasvattajan ilmoittamaan lapseen liittyvistä huolista.

Jos lapsi sanoo syövänsä aamupalaksi karkkia, otatko asian 100 % todesta? Tai jos lapsi sanoo, että isi kiusaa (sen lapsi jättää sanomatta, että hänestä tuo kiusaaminen on sitä, kun isi asettaa rajat ja kieltää)? Jos lapsi sanoo, ettei hän tykkää hampaidenharjauksesta ja hampaita ei ole harjattu ainakaan vuoteen, uskotko mukisematta lasta? Lapset eivät läheskään aina puhu totta. 

Meille tuli yhteydenotto päiväkodista, että heillä on herännyt huoli, onko äiti hylkäämässä lapsen ja muuttamassa pois. Olin lähdössä työmatkalle ja tästä oli kerrottu lapselle. Oli "hieman" ylimitoitettu tuo huoli.

Entisenä lastensuojelun sosiaalityöntekijänä voin kertoa, että näitä asioita tapahtuu. Hampaita ei pestä, karkkia syödään kun muuta ei ole kaupasta otettu. Kyllä lapset juksaavat ja "dramatisoivat" juu, ja siksi pysyvä ja asiantunteva varhaiskasvatuksen henkilökunta olisi kaiken a ja o koska silloin oppii tuntemaan lapsia ja perhettä ja tällaisten tilanteiden arviointi on helpompaa. 

Ja mikä meteli siitä nostetaan (aiheesta) kun esiin tulee lasu-keissejä jossa lapsi on koittanut kertoa perhetilanteesta mutta niihin puheisiin ei ole reagoitu. Päiväkodin henkilöstöllä ei ole kristallipalloa kuitenkaan joten parempi että he kysyvät vanhemmilta ja koittavat saada selkoa tilanteeseen. 

Vierailija
369/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan lastenhoito oli lapsenpiikojen hommaa. Nykyisin lastenhoidosta huolehtivat korkeakoulutetut varhaiskasvatuksen asiantuntijat.

Ja missä se korkeakoulutus hoidon laadussa näkyy? Lapsia litistyy sängyn väliin tai unohtuu retkellä pois porukasta tai karkaa pihalta kotiinsa ?

Vierailija
370/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä nyt ilmoittautui todellinen hyväkäs, ilmeisesti itseään sivistyneenäkin pitävä.

Varhaiskasvatuksen opettajan koulutus vaatii useimmiten kasvatustieteiden kandidaatin tutkinnon yliopistossa. Eivätköhän useimmat hanki myös maisterin paperit siihen jatkoksi.

Vierailija
371/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä nyt ilmoittautui todellinen hyväkäs, ilmeisesti itseään sivistyneenäkin pitävä.

Varhaiskasvatuksen opettajan koulutus vaatii useimmiten kasvatustieteiden kandidaatin tutkinnon yliopistossa. Eivätköhän useimmat hanki myös maisterin paperit siihen jatkoksi.

Vaipanvaihtotieteen maisteri

Vierailija
372/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaipanvaihtotieteen maisteri

Niin minkäs tieteiden tohtori siellä huutelee?

Vierailija
373/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, kun kokemusta on vain 2020-luvun päiväkodista. Lapsi on ollut kahdessa päiväkodissa ja kummassakin on ollut tuollaista. Paras on, että kaikki mukava on jätetty pois. Lapsella ei ole koskaan ollut päiväkodissa mitään retkipäivää esim. paikkakunnan nähtävyyksiä katsomaan, vaikka saman kunnan toisesta päiväkodista mennään bussilla usein retkelle. Ei ole kunnollista kevätjuhlaa, eikä joulujuhlaa. Omassa lapsuudessani oli pitkä kevätjuhla ja joulujuhla, joissa lapset esittivät lauluja ja näytelmiä vanhemmille. Oli ihanaa. 

Ei nykyään päiväkodissa saa olla mitään etäisestikään kristillisyyteen viittaavaa sisältöä, tai osa vanhemmista nostaa metelin. Joka vuosihan käydään sama vääntö sivivirrestä. Siksi ei ole perinteisiä joulu- ja kevätjuhliakaan samassa mielessä kuin sinun lapsuudessa.

Vierailija
374/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että oikeasti isoista asioista sanotaan. Mutta välillä tuntuu, että ihan kärpäsistä tehdään härkäsiä.

"Mimosa 5 v:lle ei maistunut tänään ruoka, söi vain näkkärin, 2 lusikallista kinkkukiusausta ja joi 2 lasillista maitoa." Juu, Mimosa osaa kyllä tässä iässä itse kertoa, jos on nälkä. Ja jos on nälkä, niin kotona saa lisää ruokaa, jos ei ole päivällä ruoka maistunut. Ja eihän aikuisillekaan aina maistu ruoka, ei ole vaarallista.

"Viljamilla oli tänään päiväkodissa vain vuorettomat kumpparit. Kyllä talveksi olisi hyvä olla vuoratut, paksut kumpparit." Miksi Viljami ei voisi pitää villasukkia noissa ohuemmissa kumppareissa? Paljon olen törmännyt siihen, että sanellaan millaiset hanskat tms lapsella pitäisi olla. Ovat siis sään mukaiset, mutta eivät jostain syystä kelpaa.

Ihan ohi vaan että ollaan pyydetty vanhempaa tuomaan välikausirukkaset ja päälle kurarukkaset lapselle kun ne heidän tuomat "vettä pitävät välikausirukkaset" mitä Ei missää  nimessä saa laittaa kuivauskaappiin, ovat aivan läpimärät vielä iltapäivällä ja kun ne laittaa ulos niin 10min päästä lapsen sormet ihan punaiset, lapsi myös itkee että käsiä paleltaa ja koskee. 

Niin tästä vanhemmat sitten suuttuu

Ikäviä tuollaiset vanhemmat, en itse ole koskaan sanonut  mitään tuollaista päiväkodin väelle. Ovat saaneet tehdä lapsen vaatteille kuten ovat parhaaksi katsoneet. Mutta älä leimaa kaikkia vanhempia. Itse varmaan tuossa tilanteessa ottaisin käyttöön päiväkodin varahanskat lapselle. Missä maalaisjärki? Tottaki kuivat hanskat lapselle ulos käteen. Sitten näyttää vanhemmalle, että hanskat ei ehdi kuivua joten pakko käyttää näitä vara hanskoja. 

Mitkä päiväkodin varahanskat?  Harvassa sellaista vaatteiden varavarastoa on. Olen työskennellyt useissa päiväkodeissa aikoinaan ja voin sanoa ettei sellaista lastenvaate/kenkävarastoa päiväkodeissa ei tosiaankaan niissä ole. Vanhempi lähtee tuomaan puuttuvia hanskoja tai pipoa kesken päivän lapselleen - tai sitten niitä ei lapsella ole.

Huolehtikaa että lapsella on vaatetta ennen kuin jätätte hänet hoitoon. Edes sen verran.

(lapsi jätetty yöpaidassa hoitoon, ilman kenkiä (hups unohtui), ilman takkia, ilman hanskoja, ilman pipoa, jne..)

Vierailija
375/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että oikeasti isoista asioista sanotaan. Mutta välillä tuntuu, että ihan kärpäsistä tehdään härkäsiä.

"Mimosa 5 v:lle ei maistunut tänään ruoka, söi vain näkkärin, 2 lusikallista kinkkukiusausta ja joi 2 lasillista maitoa." Juu, Mimosa osaa kyllä tässä iässä itse kertoa, jos on nälkä. Ja jos on nälkä, niin kotona saa lisää ruokaa, jos ei ole päivällä ruoka maistunut. Ja eihän aikuisillekaan aina maistu ruoka, ei ole vaarallista.

"Viljamilla oli tänään päiväkodissa vain vuorettomat kumpparit. Kyllä talveksi olisi hyvä olla vuoratut, paksut kumpparit." Miksi Viljami ei voisi pitää villasukkia noissa ohuemmissa kumppareissa? Paljon olen törmännyt siihen, että sanellaan millaiset hanskat tms lapsella pitäisi olla. Ovat siis sään mukaiset, mutta eivät jostain syystä kelpaa.

Ihan ohi vaan että ollaan pyydetty vanhempaa tuomaan välikausirukkaset ja päälle kurarukkaset lapselle kun ne heidän tuomat "vettä pitävät välikausirukkaset" mitä Ei missää  nimessä saa laittaa kuivauskaappiin, ovat aivan läpimärät vielä iltapäivällä ja kun ne laittaa ulos niin 10min päästä lapsen sormet ihan punaiset, lapsi myös itkee että käsiä paleltaa ja koskee. 

Niin tästä vanhemmat sitten suuttuu

Ikäviä tuollaiset vanhemmat, en itse ole koskaan sanonut  mitään tuollaista päiväkodin väelle. Ovat saaneet tehdä lapsen vaatteille kuten ovat parhaaksi katsoneet. Mutta älä leimaa kaikkia vanhempia. Itse varmaan tuossa tilanteessa ottaisin käyttöön päiväkodin varahanskat lapselle. Missä maalaisjärki? Tottaki kuivat hanskat lapselle ulos käteen. Sitten näyttää vanhemmalle, että hanskat ei ehdi kuivua joten pakko käyttää näitä vara hanskoja. 

Mitkä päiväkodin varahanskat?  Harvassa sellaista vaatteiden varavarastoa on. Olen työskennellyt useissa päiväkodeissa aikoinaan ja voin sanoa ettei sellaista lastenvaate/kenkävarastoa päiväkodeissa ei tosiaankaan niissä ole. Vanhempi lähtee tuomaan puuttuvia hanskoja tai pipoa kesken päivän lapselleen - tai sitten niitä ei lapsella ole.

Huolehtikaa että lapsella on vaatetta ennen kuin jätätte hänet hoitoon. Edes sen verran.

(lapsi jätetty yöpaidassa hoitoon, ilman kenkiä (hups unohtui), ilman takkia, ilman hanskoja, ilman pipoa, jne..)

Kyllä sellainen varavaatevarasto on useimmissa paikoissa.

Vierailija
376/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä huonosti varuteltu päiväkoti jos siellä ei ole mitään varavaatteita lapsille kuten vara hanskoja ja lapset joutuu olemaan ulkona kylmin käsin. Lapsen etu ensin, aikuiset nielköön egonsa. 

Vierailija
377/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on satoja vk- opettajan paikkoja auki, päteviä opettajia ei saada. En tiedä syytä. Open sijaisuuksia tekevät kampaaja- kosmetologit (alanvaihtaja), ja lastenhoitajat. Monissa taloissa uudellamaalla saattaa olla 2-4 pätevää opettajaa, muut on epäpäteviä.

Vierailija
378/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hootajilta ei saa empatiaa vaikka töissä äitiä harmittaa"

Päiväkodin täti ei ole terapeuttisi, hänen tehtävänsä on vahtia lastasi sen 8h, eiköhän hänellä ole omiakin murheita, joten ei varmasti kiinnosta kuunnella jonkun äidin mussutusta päivänaä päätteeksi.

Vierailija
379/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on satoja vk- opettajan paikkoja auki, päteviä opettajia ei saada. En tiedä syytä. Open sijaisuuksia tekevät kampaaja- kosmetologit (alanvaihtaja), ja lastenhoitajat. Monissa taloissa uudellamaalla saattaa olla 2-4 pätevää opettajaa, muut on epäpäteviä.

Jos yhtäkkiä alettaisiin vaatia, että kaupan kassan on oltava kauppatieteen kandidaatin tutkinnon suorittanut niin voi olla, että myös pätevistä kaupan kassoista tulisi pula...

Vierailija
380/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti lapsesi pääsee teistä mahdollisimman pian eroon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme