Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin päiväkodit muuttuivat tällaisiksi, että vanhempia vaaditaan kaikesta tilille ja syyllistetään?

Vierailija
25.07.2026 |

Tuosta sairas vanhempi ei saisi olla sairauslomalla rauhassa ketjusta tuli mieleen ja sieltä poimittua kommentteja.

-Ei yhtään ymmärretä, jos vanhemmat ovat kuormittuneita, väsyneitä tms. Sen sijaan vaatimuksia sataa, eikä empatiaa heru. Sairauslomalla (esim. masennuksen, uupumuksen, käsi paketissa tms) olevan vanhemman pitäisi toipuessaan hoitaa lasta kotona ja keksiä lapselle kehittävää tekemistä. 

-Sairastuin myös burn outtiin ja lapsi kävi ihan normaalisti päiväkodissa, itse nukuin ensimmäiset kuukaudet kotona ja selvittelin työpaikan sotkuja. Kun päiväkoti kuuli asiasta, tuli vihjailua siitä, että lapsen voisi hakea aikaisemminkin. (Sitten taas subjektiivisen varhaiskasvatuksen piirissä olevat lapset voivat sumeilematta olla hoidossa ja kukaan ei valita pitkistä päivistä, vaikka vanhempi olisi kotona vauvan kanssa/työttömänä).

-Hoitajat ei edes tiedä, mistä lasten perheissä on kyse. Meillä hoitajat myös sumeilematta uskoo lapsen selittämät asiat. Jos lapsi sanoo syöneensä aamupalaksi karkkia, niin hoitajat todella tulevat kysymään, onko meillä tavallistakin, että karkkia syödään aamupalaksi. Vaikkei siis syötäisi ja lapsi olisi satuillut omiaan.

-Hoitajat tekevät vanhemman ulkonäön perusteella oletuksia. Jos äiti tulee päiväkodille meikittä, hiukset likaisena tai arkivaatteissa, niin mietitään, onko siellä kotona nyt kaikki kunnossa vai onko äidillä isompaakin ongelmaa.

-Meidän lapsi on päiväkodissa ja me vanhemmat ollaan töissä. Saadaan usein kommentteja, että "Eikö isovanhemmat voisi joskus katsoa Einon perään, että saisi päiväkodista vapaan päivän?" "Onkos teillä tulossa lomaa, jotta Eino voisi olla kotona?" Lapsemme on päiväkodissa 9-17 5/pv viikossa ja lapsi on vuoden aikana lomalla päiväkodista 6 viikkoa ripoteltuna tasaisesti ympäri vuoden. Tämä ei näytä olevan tarpeeksi. Tiedän, että lapsemme on vilkas ja työläs hiljaiseen, rauhalliseen lapseen verrattuna, mutta emme me lasta sen vuoksi voi enemmän kotona pitää.

-Oman lapseni päiväkodissa minua äitinä syyllistettiin siitä, jos en ollut hakutilanteessa työvaatteissa. Olisi pitänyt olla eli tulla suoraan töiden jälkeen hakemaan. Jos olin esim. käynyt mutkan kotona ja riisumassa työvaatteet, ei noin kuulemma olisi saanut tehdä. Samoin paheksuttiin, jos joku kävi töistä tullessa kaupan kautta ja sitten haki lapsen. Kuulemma hoitoaika päättyy töiden päättymiseen, eikä asioilla saisi käydä.

Milloin päiväkodit muuttuivat tällaisiksi, että vanhempia vaaditaan kaikesta tilille ja syyllistetään?

Kommentit (442)

Vierailija
341/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli osa vakassa työskentelivistä ihmisitä on niin lapsellisia, että eivät voi ottaa vanhemmilta mitään palautetta vastaan vaan kostavat tahallaan valittamalla sitten vanhemmista ja syyllistämällä vanhempia. Kaikissa muissakin ammateissa joutuu ottamaan palautetta asiakkailta. Ei vaka ole poikkeus siihen. 

Vanhempi ei ole vakalaitoksen asiakas vaan kyse on viraston ja kansalaisen välisestä suhteesta. Viraston ei lähtökohtaisesti tarvitse olla kansalaiselle mieliksi.

Jos vanhempi tekee työnsä ja maksaa veronsa niin kyllä hän on silloin myös vakalaitoksen asiakas. Ei virastossa töissä oleminen anna oikeutta kohdella kansalaisia ala-arvoisesti tai miten tahansa. Kyllä se sekin laitos on riippuvainen siitä, että mitä mieltä asiakkaat palvelusta on. Ihmiset ymmärtää sen, että jos omassa työssään vääntää hiki hatussa koko päivän ja päiväkodissa on vastassa joku ylimielinen virka ihminen niin ei paljon tee mieli tehdä heille koulittavaksi uusia lapsia saati, että sitten oman raskaan työpäivän jälkeen jaksaisi enää kuunnella jonkun virka ihmisen vittuilua. Täällä jokainen on yhtä tärkeä osa yhteiskuntaa. Huvittaa tuo "vakalaitos" sanakin. Jos vanhemmat ei enää toisi lapsia vakaan  hoitoon niin mihin te sitten menisitte töihin. Voihan yhteiskunnan järjestää niinkin, että vanhemmat hoitaa lapset kotona eikä vie vakaan ollenkaan. 

Samalla logiikalla voisi vaatia verovirastoa antamaan veroista alennusta jos on hyvä veronmaksaja kyseessä. 

Eivät virastot toimi niin vaan viraston tehtävänä on noudattaa pykäliä.

Me ei nyt totella enää tunnekylmiä ihmisiä joille kaikki on vain numeroita ja pykäliä vaan me kohdataan jatkossa ihmiset ihmisenä, ihmisarvoisesti. Pykälät on tärkeitä, mutta tässä nyt ei ole edes mistään pykälistä kyse pelkästään. Ei kannata kusta omiin muroihin olemalla kusipää omille asiakkailleen. Joten älä jankkaa asiaa, tässä on nyt muustakin kyse kuin sinusta tai jonkun viraston arvovallasta. Kun se nyt ei vaan toimi. Jokin on mennyt/menossa pieleen kun ihmiset ei enää lapsia halua. Tottaki hyvää työläistä pitää kohdella hyvin. Muuten voi tilalle tulla pelkästään huonoja työläisiä ja veronmaksajia jos sitäkään ja käy kuin jossain päin maailmaa, jossa myös viroissa olevien ihmisten palkat laahaa maassa eikä niistä enää edes makseta kunnon palkkaa. 

Vierailija
342/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin kotiäidiksi aikoinaan poikani takia, kun tuntui etteivät saaneet päikyssä edes kiusaamisjuttuja loppumaan! SE, jos mikä on huonoa hoitoa ja taitamattomuutta ns ’ammattilaisilta!’

Kun puutuin asiaan ja lopetin sen kiittelivät kyllä, kornia vai????

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ratkaissut tuon laittamalla isän viemään ja hakemaan päiväkodista. Tulee pelkästään hyvää palautetta.

Kerran hain kun isä oli työmatkalla. Lapseni ryhmässä oli harjoittelija Päivää, minä olen sosionomiopiskelija Z. E:n isän olenkin jo nähnyt monta kertaa, mutta äitiä en vielä kertaakaan. 

Minä vain nyökyttelin ja seuraavana päivänä taas normaali käytäntö, eli isä vei ja haki. Ei ole päiväkodin asia, miten me olemme lasten kuljetukset sopineet.

Hohhoijjaa. Z halusi vain olla ystävällinen ja avata keskustelun. Tuskin hän halusi udella miten olette sopineet lasten kuljetukset.

Vierailija
344/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ratkaissut tuon laittamalla isän viemään ja hakemaan päiväkodista. Tulee pelkästään hyvää palautetta.

Kerran hain kun isä oli työmatkalla. Lapseni ryhmässä oli harjoittelija Päivää, minä olen sosionomiopiskelija Z. E:n isän olenkin jo nähnyt monta kertaa, mutta äitiä en vielä kertaakaan. 

Minä vain nyökyttelin ja seuraavana päivänä taas normaali käytäntö, eli isä vei ja haki. Ei ole päiväkodin asia, miten me olemme lasten kuljetukset sopineet.

Hohhoijjaa. Z halusi vain olla ystävällinen ja avata keskustelun. Tuskin hän halusi udella miten olette sopineet lasten kuljetukset.

Sosionomin työn ydintä ovat perheasiat ja perheiden tukeminen. Se totta kai edellyttää sitä, että hän tutustuu perheisiin ja niiden olosuhteisiin.

Vierailija
345/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökunnan pitää jotenkin päteä, sitä se on ja kun ei ole muuten mahdollista, niin onnistuuhan se noinkin!

Tylsä työ aina lasten kanssa ja sillä tasolla heidän maailmassaan!

Kuka sitä jaksaa? Jotain muutosta olisi tultava.

Vierailija
346/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä ole merkitystä.

Kiitin päivästä ja sanoin näkemiin.

Vierailija
347/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosionomin työn ydintä ovat perheasiat ja perheiden tukeminen. Se totta kai edellyttää sitä, että hän tutustuu perheisiin ja niiden olosuhteisiin.

Joihinkin voi olla vaikea tutustua. Olemme akateemisia ihmisiä (maisteri ja tohtori). En keksi, miten joku matalakoulutettu voisi meitä neuvoa/ auttaa/ tukea. 

Ollaan aina kysytty, jos jokin on meille epäselvää.

Vierailija
348/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tulee ihan suoraan lainsäädännöstä. Varhaiskasvatusyksikön työntekijällä on vastuu siitä, että varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteet täyttyvät lapsen kohdalla. Lisäksi lastensuojelulaki velvoittaa varhaiskasvattajan ilmoittamaan lapseen liittyvistä huolista.

Mutta kun monet kommentoijista on vain niin laiskoja vanhempia. Siitä se johtuu miksi vanhemmat kokevat, että heitä syyllistetään tai heitä kohtaan hyökätään. 

Niin, miksiköhän?

Vierailija
349/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joihinkin voi olla vaikea tutustua. Olemme akateemisia ihmisiä (maisteri ja tohtori). En keksi, miten joku matalakoulutettu voisi meitä neuvoa/ auttaa/ tukea. 

Sosionomin koulutus on kyllä aika huima tulos! 

Vierailija
350/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on outoa. Koulussa sama varmaan. Samoin työttömiä syyllistetään ja köyhiä. Systeemi jonka te äänestää ja ministeriö toteuttaa. Tai kunta. Tai joku muu.

Vierailija
351/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tykkää tästä, että päiväkoteihin on hiipinyt tehokkuusajattelu ja kaikkea tarkkaillaan. Se, mitä lapset kaipaavat ja tarvitsevat, on lopulta yksinkertaista. 

Sekin on ikävää, että kaikkia vanhempia syyllistetään huonoiksi ja piittaamattomiksi. Suurin osa vanhemmista huolehtii lapsensa asiat ja haluaa lapsensa parasta. Kyllä, myös he, joiden lapsilla on haasteita, vilkkautta tai ongelmia jonkin asian oppimisessa. 

Ennakolta ei voi olla varma millaiset lapsen kotiolot ovat. Siksi ohjeena on, että lastensuojeluilmoitus tehdään mahdollisimman matalalla kynnyksellä. Perheellä joka ei ole tehnyt mitään väärää ei myöskään ole mitään pelättävää lastensuojelun taholta. Lastensuojelu käy vain tsekkaamassa tilanteen ja siinä se.

Tää nyt on johtanut siihen, että kaikkien pitää avata ovi viranomaisille kotiinsa, että päästään vain tsekkaamaan koti millainen se on. Esim. meillä mun piti alkaa todistella omaa äitiyttäni ja osaamistani ja vanhemmuuttani kun joku vaan keksi huolen aiheen. Ja kun eivät sitten oikeasti mitään keksineet, piti siis miellyttää näitä huoli ilmoitusten laatijoita tulivat tekemään siistiin kotiini siivous suunnitelmia. Kyllä tuossa oli ihan vaan tarkoitus kyykyttää minua äitiä ja alistaa, tarkkailla eikä niinkään antaa mitään ohjeita tai auttaa minua arjessa. Etenkin kun osasin siivota, olin myös ammattisiivooja. Ihan puhdasta kiusaamistahan tuo oli eikä mitään oikeaa huolta. Te teitte äitiydestäni täyttä helvettiä jota en anna anteeksi. Kaikkea ei voi sentään tehdä toiselle ihmiselle eikä tämän äitiyden kokemukselle. Haukuttiin kaikki mitä tein, jopa kestovaipoista oli jollakin täti ihmisellä ulisemista. Olette ainakin onnistuneet luomaan itsellenne vihollisia ette niinkään yhteisöllisyyttä äärimmilleen viedyllä valvonnalla. Kyllä vanhempi sukuopolvi pääsi niin paljon helpommala kun ei tarvinnut olla tuollaisen jatkuvan kyttäämisen ja syynäämisen kohteena joka nyt on muka jotenkin normalisoitu. 

Vierailija
352/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne olivat sellaisia ainakin 80-luvun puolessavälissä, kun itse olin hetken lukion jälkeen päiväkodissa harjoittelijana. Vanhemmille huomautettiin jopa siitä, että kävivät töitten jälkeen kaupassa yksin ennen kuin hakivat lapset päiväkodista.

Ja jos huomattiin, että joku oli sairauslomalla kotona ja lapsi päiväkodissa, asiasta pidettiin vanhemmille hyvin vakava puhuttelu. Sellaista ei vaan silloin saanut tehdä. Jossain vaiheessa ilmeisesti muuttunut käytäntö sallivammaksi ja ilmeisesti paluu vanhoihin käytäntöihin on edessä?

Vierailija
353/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosionomin täytyy tuntea laki aika lasjalti!

Vierailija
354/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne olivat sellaisia ainakin 80-luvun puolessavälissä, kun itse olin hetken lukion jälkeen päiväkodissa harjoittelijana. Vanhemmille huomautettiin jopa siitä, että kävivät töitten jälkeen kaupassa yksin ennen kuin hakivat lapset päiväkodista.

Ja jos huomattiin, että joku oli sairauslomalla kotona ja lapsi päiväkodissa, asiasta pidettiin vanhemmille hyvin vakava puhuttelu. Sellaista ei vaan silloin saanut tehdä. Jossain vaiheessa ilmeisesti muuttunut käytäntö sallivammaksi ja ilmeisesti paluu vanhoihin käytäntöihin on edessä?

80-luvulla oli päivähoito joka oli työssäkäyville vanhemmille suunnattu lastenhoitopalvelu.

Nykyisin on varhaiskasvatus joka on osa koulutusjärjestelmää ja johon jokaisella lapsella on oikeus riippumatta perhetaustasta.

Vierailija
355/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla oli päivähoito joka oli työssäkäyville vanhemmille suunnattu lastenhoitopalvelu.

Nykyisin on varhaiskasvatus joka on osa koulutusjärjestelmää ja johon jokaisella lapsella on oikeus riippumatta perhetaustasta.

Minun 5-vuotiaaltani evättiin varhaiskasvatuspaikka koronavuonna, koska olin kotona kahden vauvan kanssa.

Muistaa vieläkin, miten kaikki ihanat kaverit jäi sinne, ei nähnyt heitä koskaan enää.

Vierailija
356/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt kyllä nauratti, arvon korkeakoulutetut, (jos edes niitä olette 🤭). Siis olette kasvatustieteilijöitä?

Vierailija
357/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mielisairaat saa tehdä perheiden kanssa töitä, jos ihminen on niin sairas, että esim valittaa siitä kun joku nuori äiti käyttää kestovaippoja ja yrittää sitä kontrolloida, niin se luo vain myrkyllisen ilmapiirin. Turhaa energian tuhlausta myös riidellä jonkun tuollaisen ihmisen kanssa asiasta joka ei edes hänelle kuulu. Yleensä kohdistuen just niihin kilteimpiin ja helpoimpiin äiteihin. 

Vierailija
358/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt kyllä nauratti, arvon korkeakoulutetut, (jos edes niitä olette 🤭). Siis olette kasvatustieteilijöitä?

Arvaa naurattako meitä sosionomiopiskelijan toilailut?

Ei tosiaan ollut mitään epäselvää tai kysyttävää sosionomiopiskelijalta.

Vierailija
359/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä tosi outo sääntö päiväkodilla että pitää tulla työvaatteet päällä hakemaan  lapsi. Miten tuollainen toisen vaatteiden vahtiminen voi olla edes mahdollista jossain julkisessa paikassa? Joillakin työpaikoilla työvaatteet jätetään työpaikalle hygienia ja turvallisuus syistä. Jouduit oikeasti jonkun kiusaamisen kohteeksi, eiköhän tuo ollut jo tahallista. Kuka tahansa täyspäinen ihminen ymmärtää, että joissakin ammateissa työvaatteet riisutaan työpaikalla tai täytyy käydä esim. suihkussa välittömästi töiden jälkeen ettei esim. tietyt asiat leviä vaatteiden mukana. Joku moukka on kyllä ollut sulla vastassa, joku täydellinen juntti joka ei mistään mitään tajua. 

Vierailija
360/442 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökunnan pitää jotenkin päteä, sitä se on ja kun ei ole muuten mahdollista, niin onnistuuhan se noinkin!

Tylsä työ aina lasten kanssa ja sillä tasolla heidän maailmassaan!

Kuka sitä jaksaa? Jotain muutosta olisi tultava.

Työ lasten kanssa ei ole tylsää, miksi näin väität, oletko kokeillut? En halua tehdä mitään muuta työtä. Millaista muutosta kaipaat, lapset kotihoitoonko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän