Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin päiväkodit muuttuivat tällaisiksi, että vanhempia vaaditaan kaikesta tilille ja syyllistetään?

Vierailija
25.07.2026 |

Tuosta sairas vanhempi ei saisi olla sairauslomalla rauhassa ketjusta tuli mieleen ja sieltä poimittua kommentteja.

-Ei yhtään ymmärretä, jos vanhemmat ovat kuormittuneita, väsyneitä tms. Sen sijaan vaatimuksia sataa, eikä empatiaa heru. Sairauslomalla (esim. masennuksen, uupumuksen, käsi paketissa tms) olevan vanhemman pitäisi toipuessaan hoitaa lasta kotona ja keksiä lapselle kehittävää tekemistä. 

-Sairastuin myös burn outtiin ja lapsi kävi ihan normaalisti päiväkodissa, itse nukuin ensimmäiset kuukaudet kotona ja selvittelin työpaikan sotkuja. Kun päiväkoti kuuli asiasta, tuli vihjailua siitä, että lapsen voisi hakea aikaisemminkin. (Sitten taas subjektiivisen varhaiskasvatuksen piirissä olevat lapset voivat sumeilematta olla hoidossa ja kukaan ei valita pitkistä päivistä, vaikka vanhempi olisi kotona vauvan kanssa/työttömänä).

-Hoitajat ei edes tiedä, mistä lasten perheissä on kyse. Meillä hoitajat myös sumeilematta uskoo lapsen selittämät asiat. Jos lapsi sanoo syöneensä aamupalaksi karkkia, niin hoitajat todella tulevat kysymään, onko meillä tavallistakin, että karkkia syödään aamupalaksi. Vaikkei siis syötäisi ja lapsi olisi satuillut omiaan.

-Hoitajat tekevät vanhemman ulkonäön perusteella oletuksia. Jos äiti tulee päiväkodille meikittä, hiukset likaisena tai arkivaatteissa, niin mietitään, onko siellä kotona nyt kaikki kunnossa vai onko äidillä isompaakin ongelmaa.

-Meidän lapsi on päiväkodissa ja me vanhemmat ollaan töissä. Saadaan usein kommentteja, että "Eikö isovanhemmat voisi joskus katsoa Einon perään, että saisi päiväkodista vapaan päivän?" "Onkos teillä tulossa lomaa, jotta Eino voisi olla kotona?" Lapsemme on päiväkodissa 9-17 5/pv viikossa ja lapsi on vuoden aikana lomalla päiväkodista 6 viikkoa ripoteltuna tasaisesti ympäri vuoden. Tämä ei näytä olevan tarpeeksi. Tiedän, että lapsemme on vilkas ja työläs hiljaiseen, rauhalliseen lapseen verrattuna, mutta emme me lasta sen vuoksi voi enemmän kotona pitää.

-Oman lapseni päiväkodissa minua äitinä syyllistettiin siitä, jos en ollut hakutilanteessa työvaatteissa. Olisi pitänyt olla eli tulla suoraan töiden jälkeen hakemaan. Jos olin esim. käynyt mutkan kotona ja riisumassa työvaatteet, ei noin kuulemma olisi saanut tehdä. Samoin paheksuttiin, jos joku kävi töistä tullessa kaupan kautta ja sitten haki lapsen. Kuulemma hoitoaika päättyy töiden päättymiseen, eikä asioilla saisi käydä.

Milloin päiväkodit muuttuivat tällaisiksi, että vanhempia vaaditaan kaikesta tilille ja syyllistetään?

Kommentit (440)

Vierailija
401/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tulee ihan suoraan lainsäädännöstä. Varhaiskasvatusyksikön työntekijällä on vastuu siitä, että varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteet täyttyvät lapsen kohdalla. Lisäksi lastensuojelulaki velvoittaa varhaiskasvattajan ilmoittamaan lapseen liittyvistä huolista.

Jos lapsi sanoo syövänsä aamupalaksi karkkia, otatko asian 100 % todesta? Tai jos lapsi sanoo, että isi kiusaa (sen lapsi jättää sanomatta, että hänestä tuo kiusaaminen on sitä, kun isi asettaa rajat ja kieltää)? Jos lapsi sanoo, ettei hän tykkää hampaidenharjauksesta ja hampaita ei ole harjattu ainakaan vuoteen, uskotko mukisematta lasta? Lapset eivät läheskään aina puhu totta. 

Meille tuli yhteydenotto päiväkodista, että heillä on herännyt huoli, onko äiti hylkäämässä lapsen ja muuttamassa pois. Olin lähdössä työmatkalle ja tästä oli kerrottu lapselle. Oli "hieman" ylimitoitettu tuo huoli.

Entisenä lastensuojelun sosiaalityöntekijänä voin kertoa, että näitä asioita tapahtuu. Hampaita ei pestä, karkkia syödään kun muuta ei ole kaupasta otettu. Kyllä lapset juksaavat ja "dramatisoivat" juu, ja siksi pysyvä ja asiantunteva varhaiskasvatuksen henkilökunta olisi kaiken a ja o koska silloin oppii tuntemaan lapsia ja perhettä ja tällaisten tilanteiden arviointi on helpompaa. 

Ja mikä meteli siitä nostetaan (aiheesta) kun esiin tulee lasu-keissejä jossa lapsi on koittanut kertoa perhetilanteesta mutta niihin puheisiin ei ole reagoitu. Päiväkodin henkilöstöllä ei ole kristallipalloa kuitenkaan joten parempi että he kysyvät vanhemmilta ja koittavat saada selkoa tilanteeseen. 

Sivusta: todellako huon.o-osaiset kertovat avoimesti, että me ei pidetä lapsesta hyvää huolta? Olen ymmärtänyt, että ihmiset piilottelevat ongelmiaan viimeiseen asti, valehtelevat kysyttäessä jne.

Harva uskaltaa nykyään kertoa mistään ongelmista, kun kaikki ongelmat ovat lasun paikka.

Tämä koskee ihan tavallisiakin perheitä. Pienistäkin asioista saatetaan tehdä lasu. 

Minusta ongelma on siinä, että apua/konkreettisia tukitoimia on vaikea saada.

Vierailija
402/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä huonosti varuteltu päiväkoti jos siellä ei ole mitään varavaatteita lapsille kuten vara hanskoja ja lapset joutuu olemaan ulkona kylmin käsin. Lapsen etu ensin, aikuiset nielköön egonsa. 

"Lapsen etu ensin, aikuiset nielköön egonsa"

Tämä siis tarkoitettu vanhemmille!

Ei vaan tarkoitin tämän "lapsen etu edellä, aikuiset nielköön egonsa" ihan kaikille myös vakan työntekijöille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sellainen tapa, että jos keväällä on nimettömiä vaatekappaleita, joita kukaan ei tunnista lapsensa omiksi, nimikoimme ne päiväkodin varavaatteiksi. Täytyy sanoa, että vanhemmat ovat huolettomia, hyviä paitoja ja collegehousuja olemme saaneet. Puhumattakaan hanskoista ja villasukista.

Mä olen käynyt viemässä aina lapselta pieneksi jääviä, ehjiä vaatteita, villasukkia, kumisaappaita yms päiväkodille varavaatteiksi. Hämmentää, miten ilolla ne on otettu vastaan. Ilmeisesti näille on kysyntää?

Niin kuin täällä palstalla jo todettukin, että vanhemmat odottaa että päiväkodista löytyy lapselle vaatteet, kun eivät itse huolehdi varavaatteiden tuonnista. Joten kysyntää niille on. Jokainen päiväkoti ottaa ne ilolla vastaan. Ja moni vanhempi jotenkin ”unohtaa” myös palauttaa varavaatteet.

Vierailija
404/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tulee ihan suoraan lainsäädännöstä. Varhaiskasvatusyksikön työntekijällä on vastuu siitä, että varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteet täyttyvät lapsen kohdalla. Lisäksi lastensuojelulaki velvoittaa varhaiskasvattajan ilmoittamaan lapseen liittyvistä huolista.

Jos lapsi sanoo syövänsä aamupalaksi karkkia, otatko asian 100 % todesta? Tai jos lapsi sanoo, että isi kiusaa (sen lapsi jättää sanomatta, että hänestä tuo kiusaaminen on sitä, kun isi asettaa rajat ja kieltää)? Jos lapsi sanoo, ettei hän tykkää hampaidenharjauksesta ja hampaita ei ole harjattu ainakaan vuoteen, uskotko mukisematta lasta? Lapset eivät läheskään aina puhu totta. 

Meille tuli yhteydenotto päiväkodista, että heillä on herännyt huoli, onko äiti hylkäämässä lapsen ja muuttamassa pois. Olin lähdössä työmatkalle ja tästä oli kerrottu lapselle. Oli "hieman" ylimitoitettu tuo huoli.

Entisenä lastensuojelun sosiaalityöntekijänä voin kertoa, että näitä asioita tapahtuu. Hampaita ei pestä, karkkia syödään kun muuta ei ole kaupasta otettu. Kyllä lapset juksaavat ja "dramatisoivat" juu, ja siksi pysyvä ja asiantunteva varhaiskasvatuksen henkilökunta olisi kaiken a ja o koska silloin oppii tuntemaan lapsia ja perhettä ja tällaisten tilanteiden arviointi on helpompaa. 

Ja mikä meteli siitä nostetaan (aiheesta) kun esiin tulee lasu-keissejä jossa lapsi on koittanut kertoa perhetilanteesta mutta niihin puheisiin ei ole reagoitu. Päiväkodin henkilöstöllä ei ole kristallipalloa kuitenkaan joten parempi että he kysyvät vanhemmilta ja koittavat saada selkoa tilanteeseen. 

Sivusta: todellako huon.o-osaiset kertovat avoimesti, että me ei pidetä lapsesta hyvää huolta? Olen ymmärtänyt, että ihmiset piilottelevat ongelmiaan viimeiseen asti, valehtelevat kysyttäessä jne.

Harva uskaltaa nykyään kertoa mistään ongelmista, kun kaikki ongelmat ovat lasun paikka.

Tämä koskee ihan tavallisiakin perheitä. Pienistäkin asioista saatetaan tehdä lasu. 

Minusta ongelma on siinä, että apua/konkreettisia tukitoimia on vaikea saada.

Jep, eräs äiti kertoi, että hänen lapsensa oli sijoitettu kun hän oli vahtinut että hampaitaan huonosti pesevä lapsi varmasti pesee hampaat. Äitiä oli syytetty lapsen vahtimisesta ja tämän itsenäisyyden loukkaamisesta. Samaan aikaan äitejä syyllistetään jos lapsi ei pese hampaitaan eli äideille annetaan nykyisin toisensa kumoavia ohjeita, eli hammaslääkäri voi sanoa, että auta lasta hampaiden harjauksessa ja mulle hampi lääkäri sanoi, että vanhempi voi vaikka pestä lapsen hampaat jos lapsi ei niitä pese joten olin aivan ihmeissäni tuostakin. Tulee näistä joskus mieleen, että jos samassa päiväkodissa on työläisen lapsi ja sossun lapsi niin kostaako joku sossu jollekkin äidille esim. lasten välisen riidan sijoittamalla lapsen perusteettomasti eli tuo onkin tahallista. Nuo syyt millä lapsia sijoitetaan kuulostaa joissain tapauksissa niin tekaistuilta. 

Vierailija
405/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ratkaissut tuon laittamalla isän viemään ja hakemaan päiväkodista. Tulee pelkästään hyvää palautetta.

Kerran hain kun isä oli työmatkalla. Lapseni ryhmässä oli harjoittelija Päivää, minä olen sosionomiopiskelija Z. E:n isän olenkin jo nähnyt monta kertaa, mutta äitiä en vielä kertaakaan. 

Minä vain nyökyttelin ja seuraavana päivänä taas normaali käytäntö, eli isä vei ja haki. Ei ole päiväkodin asia, miten me olemme lasten kuljetukset sopineet.

Hohhoijjaa. Z halusi vain olla ystävällinen ja avata keskustelun. Tuskin hän halusi udella miten olette sopineet lasten kuljetukset.

Sosionomin työn ydintä ovat perheasiat ja perheiden tukeminen. Se totta kai edellyttää sitä, että hän tutustuu perheisiin ja niiden olosuhteisiin.

Joihinkin voi olla vaikea tutustua. Olemme akateemisia ihmisiä (maisteri ja tohtori). En keksi, miten joku matalakoulutettu voisi meitä neuvoa/ auttaa/ tukea. 

Ollaan aina kysytty, jos jokin on meille epäselvää.

Siinä nyt ilmoittautui todellinen hyväkäs, ilmeisesti itseään sivistyneenäkin pitävä.

Varhaiskasvatuksen opettajan koulutus vaatii useimmiten kasvatustieteiden kandidaatin tutkinnon yliopistossa. Eivätköhän useimmat hanki myös maisterin paperit siihen jatkoksi.

Vaipanvaihtotieteen maisteri

Miksi ihmeessä tuotte lapsen päiväkotiin, kun ette sitä selvästikään arvosta. Jokainen voi palkata hoitajan kotiin.

Päiväkoti on useimmille perheille ilmainen kun taas kotihoitajan joutuisi maksamaan kokonaan omasta pussista. Raha on vahva motivaattori.

Tiedän, näin se on. Mutta kun selvästi löytää vain vikoja siitä päiväkodista niin kyllä kahden korkeasti koulutetun vanhemman tuloilla mieleisen hoitajan pystyy hankkimaan kotiin.

Vierailija
406/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaisen palvelun vastaanottaminen ei tarkoita sitä, että se ilmainen palvelu saa olla huonoa palvelua koska joku sen kuitenkin maksaa. Itse maksoin pienituloisena työläisenä jotain 50-70e kuukaudessa. Kohdeltiinko minua ja lastani sen takia huonosti? 

Vierailija
407/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ratkaissut tuon laittamalla isän viemään ja hakemaan päiväkodista. Tulee pelkästään hyvää palautetta.

Kerran hain kun isä oli työmatkalla. Lapseni ryhmässä oli harjoittelija Päivää, minä olen sosionomiopiskelija Z. E:n isän olenkin jo nähnyt monta kertaa, mutta äitiä en vielä kertaakaan. 

Minä vain nyökyttelin ja seuraavana päivänä taas normaali käytäntö, eli isä vei ja haki. Ei ole päiväkodin asia, miten me olemme lasten kuljetukset sopineet.

Hohhoijjaa. Z halusi vain olla ystävällinen ja avata keskustelun. Tuskin hän halusi udella miten olette sopineet lasten kuljetukset.

Sosionomin työn ydintä ovat perheasiat ja perheiden tukeminen. Se totta kai edellyttää sitä, että hän tutustuu perheisiin ja niiden olosuhteisiin.

Joihinkin voi olla vaikea tutustua. Olemme akateemisia ihmisiä (maisteri ja tohtori). En keksi, miten joku matalakoulutettu voisi meitä neuvoa/ auttaa/ tukea. 

Siinä nyt ilmoittautui todellinen hyväkäs, ilmeisesti itseään sivistyneenäkin pitävä.

Varhaiskasvatuksen opettajan koulutus vaatii useimmiten kasvatustieteiden kandidaatin tutkinnon yliopistossa. Eivätköhän useimmat hanki myös maisterin paperit siihen jatkoksi.

Miksi ihmeessä tuotte lapsen päiväkotiin, kun ette sitä selvästikään arvosta. Jokainen voi palkata hoitajan kotiin.

Päiväkoti on useimmille perheille ilmainen kun taas kotihoitajan joutuisi maksamaan kokonaan omasta pussista. Raha on vahva motivaattori.

Fiksuinta olisi jos valtio antaisi perheille vaikka 1000 euron lastenhoitotuen per lapsi ja kuukausi. Perhe voisi sitten itse päättää, että minkälaista hoitoa lapselleen hankkii sillä summalla. Ei ole oikein että pakotetaan käyttämään kyseinen raha nimenomaan päiväkotiin.

Vierailija
408/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sellainen tapa, että jos keväällä on nimettömiä vaatekappaleita, joita kukaan ei tunnista lapsensa omiksi, nimikoimme ne päiväkodin varavaatteiksi. Täytyy sanoa, että vanhemmat ovat huolettomia, hyviä paitoja ja collegehousuja olemme saaneet. Puhumattakaan hanskoista ja villasukista.

Mä olen käynyt viemässä aina lapselta pieneksi jääviä, ehjiä vaatteita, villasukkia, kumisaappaita yms päiväkodille varavaatteiksi. Hämmentää, miten ilolla ne on otettu vastaan. Ilmeisesti näille on kysyntää?

Niin kuin täällä palstalla jo todettukin, että vanhemmat odottaa että päiväkodista löytyy lapselle vaatteet, kun eivät itse huolehdi varavaatteiden tuonnista. Joten kysyntää niille on. Jokainen päiväkoti ottaa ne ilolla vastaan. Ja moni vanhempi jotenkin ”unohtaa” myös palauttaa varavaatteet.

Itse olen ainakin huolehtinut varavaatteita päiväkotiin, mutta paljon on mennyt nimikoitujakin vaatteita siellä hukkaan. Esim jos olen laittanut lapselle saman sarjan muumihousut ja muumipaidan aamulla, on paita vaihdettu toiseen paitaan ja en saanut päiväkodilta enää uusia juuri ostettuja vaateita takaisin. Hanskoista minulla on yleensä aina 2-3 paria, jotta on vaihto ja pesuvaraa. Samoin kaikki välikausi/talvikausi housuihin ym. Jos on päiväkodilta ollut jotain varavaatteita niin ne olen aina palauttanut seuraavana päivänä tai jos ovat olleet likaisia, puhdistanut ne ja vienyt sitten takaisin hyvinkin tunnollisesti. En ole valittanut siitä jos päiväkoti on hukannut vaatteita, menisi aika äkkiä tilanne myrkylliseksi valittamiseksi joka asiasta. 

Vierailija
409/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus itsellä.

Eniten ärsyttää, että aivan naurettavistakin asioista saatetaan kommentoida tai kysellä. Tai tehdään elämää suurempi asia jostakin todella pienestä yksityiskohdasta. Sitten taas monet aidosti tärkeät asiat jäävät sivuun. Esimerkiksi oman lapseni päiväkodissa lapsilla on paljon vapaata leikkiä ja ohjatut, yhteiset tekemiset ovat harvassa. Lapsia saatetaan myös jättää ohjatusta tekemisestä pois, jos lapsi tarvitsisi aikuisen tukea. Esim. metsäretkelle/leikkipuistoon saattaa lähteä vain osa porukasta ja muutama lapsi jää päiväkodille.

"Lapsi tarvitsisi aikuisen tukea" = lapsi tarvitsisi lisää kuria

Voi kuules. Mun lapsi käyttää pyörätuolia ja hänellä on avustaja päiväkodissa. Retkipäivinä kuitenkin päiväkodin läskiaikuiset jättävät systemaattisesti minun lapsen päiväkodille avustajan kanssa, koska eivät vain jaksa miettiä reittejä tai edes kysyä minulta miten kannattaisi toimia. Me pystytään arjessa menemään lähes minne vaan, eli ei ole oikeasti mitään esteellisyysongelmia...

Minun (normaaliälyinen) lapseni on saanut tästä mt-ongelmia ja joutuu nyt viisivuotiaana aloittamaan terapian, ihan vaan koska päiväkodin A I K U I S E T syrjivät häntä, jättävät ulos retkistä ja usein leikeistäkin, ja puhuvat hänestä rumasti. Lapset sen sijaan suhtautuvat häneen ihanasti ja hänellä on ryhmässä hyviä ystäviä. Ja ikävä kyllä, sama terapiaanmeno on ollut kohtalona monella muullakin päiväkoti-ikäisellä lapsella erityisesti A I K U I S T E N toiminnan vuoksi. Meidän päiväkodissa ei juurikaan ole maisteritason opettajia, vaan kadulta revittyjä lähihoitajia ja muita tomppeleita lapsia sortamassa.

Voisihan se avustaja vaikka kantaa lapsen portaita ylös jos lapsi on pyörätuolissa.

Tosin ei noissa päiväkotiinjäämistapauksissa yleensä ole siitä kyse että lapsi olisi pyörätuolissa tms. vaan lähinnä siitä, että lapsi on villi eikä hänen kanssaan siksi katsota voitavan liikkua liikenteen seassa.

Odotan alapeukkuja:

Minusta villilläkin lapsella on oikeus päästä yhteisille retkille mukaan. Ei sitä tarvitse mihinkään Helsingin keskustaan lähteä retkelle. Turvallisia retkipaikkoja on paljon. Monien päiväkotien lähellä sijaitsee joku leikkipuisto, metsä tms. 

Olen samaa mieltä, mutta: minun lapseni oli tällainen villi, ylivilkas lapsi. Käytännössä hän vaati yhden aikuisen vahtimaan itseään, ja niitä muita (sisaruksia) vahti sitten toinen aikuinen eli toinen vanhempi. 

Tämä sama juttu oli myös päiväkodissa. Hänet otettiin retkille mukaan, mutta kyllä se vaati hoitajilta paljon suunnittelua, miten hänet saadaan esimerkiksi muutaman sadan metrin kävelymatka vietyä turvallisesti. Käytännössä häntä yksi hoitaja piti kokoajan kiinni kädestä tms  tätä lasta ei todellakaan voinut jättää jonossa kävelemään narusta kiinni pitäen. 

Ja he kävelivät rauhallisen asuinalueen kävelyteitä pitkin! 

Joten ymmärrän myös sen, että aina sitä vilkasta lasta ei vain voi turvallisesti ottaa mukaan, niin kurjaa kuin se onkin. 

Miksei noilla vilkkaimmilla käytetä valjaita?

Kiellettyä.

Miksi? Tuntuu että hoitajien työtä halutaan vaikeuttaa aivan tahallaan.

Vierailija
410/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksuinta olisi jos valtio antaisi perheille vaikka 1000 euron lastenhoitotuen per lapsi ja kuukausi. Perhe voisi sitten itse päättää, että minkälaista hoitoa lapselleen hankkii sillä summalla. Ei ole oikein että pakotetaan käyttämään kyseinen raha nimenomaan päiväkotiin.

Miksi perheille pitäisi maksaa jotain lastenhoitotukea? Lapsilisät ovat juuri sitä lapsista aiheutuvia kuluja kattavaa tukea.

Vierailija
411/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä: miksei siihen päiväkodin varavaatteen ulkopuolelle voi kissankokoisilla kirjaimilla kirjoittaa "Päiväkodin varavaate"? Tuskinpa kukaan tuollaisia haluaa anastaa ja käyttää vapaa-ajalla? Eikä jäisi epäselväksi, että onko tämä välikausitakki nyt päiväkodin vai Irmeli-Maunon oma.

Vierailija
412/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ainakin huolehtinut varavaatteita päiväkotiin, mutta paljon on mennyt nimikoitujakin vaatteita siellä hukkaan. Esim jos olen laittanut lapselle saman sarjan muumihousut ja muumipaidan aamulla, on paita vaihdettu toiseen paitaan ja en saanut päiväkodilta enää uusia juuri ostettuja vaateita takaisin. Hanskoista minulla on yleensä aina 2-3 paria, jotta on vaihto ja pesuvaraa. Samoin kaikki välikausi/talvikausi housuihin ym. Jos on päiväkodilta ollut jotain varavaatteita niin ne olen aina palauttanut seuraavana päivänä tai jos ovat olleet likaisia, puhdistanut ne ja vienyt sitten takaisin hyvinkin tunnollisesti. En ole valittanut siitä jos päiväkoti on hukannut vaatteita, menisi aika äkkiä tilanne myrkylliseksi valittamiseksi joka asiasta. 

Kannattaa katsoa löytövaatekori. Meiltä on löytynyt ihan uusiakin vaatteita sieltä, vaikka niissä on ollut nimitarrat/lukenut lapsen nimi isolla. 

Vierailija
413/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä: miksei siihen päiväkodin varavaatteen ulkopuolelle voi kissankokoisilla kirjaimilla kirjoittaa "Päiväkodin varavaate"? Tuskinpa kukaan tuollaisia haluaa anastaa ja käyttää vapaa-ajalla? Eikä jäisi epäselväksi, että onko tämä välikausitakki nyt päiväkodin vai Irmeli-Maunon oma.

Kyllä meillä päiväkodin vaatteisiin kirjoitetaan päiväkodin nimi. Mutta kaikkia vanhempia se ei tunnu haittaavan. Joskus sitten huomataan että lapsella on pk:n paita päällä. Viikkoja lainauksen jälkeen. Tämä tietysti sitten otetaan takaisin, jos ja kun huomataan.

Vierailija
414/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa katsoa löytövaatekori. Meiltä on löytynyt ihan uusiakin vaatteita sieltä, vaikka niissä on ollut nimitarrat/lukenut lapsen nimi isolla. 

Muistattehan myös vaihtaa lapsen nimen, jos vaate saatu tai ostettu käytettynä. Monesti löytyy edellisen omistajan tai sisaruksen nimi. Kaikki lapset ei tunnista omia vaatteita. Ja jos ryhmässä sen niminen lapsi niin voi mennä väärään lokeroon. Ja välillä tulee nimiä, mitä ryhmässä ei ole. Joten jos lapset ei tunnista, kenen on niin päätyy löytötavaralaatikkoon.

Vierailija
415/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kyllä harmi lukea millä asenteella jotkut hoitajat on lapsia kohtaan. Mulla on aika haastava erityislapsi, hänen hoitaja aivan ihana kutsuu ryhmä erityisiä lapsia omikseen, lapseton hoitaja ja tosi sydän mukana työssään. Sanonkin, että kun päiväkotiin menee, että saat nyt mennä sen hoitajan lapseksi päiväksi. Miten mahtavasti hän osaa käsitellä näitä erityisiä lapsia. Tää on minusta hyvä työnjako, kun kaikille ei suoda omia lapsia niin saa sitten päiväkodissa helliä jonkun toisen lasta ja itse pääsen äitinä töihin ja opiskelemaan, saan lapsen illaksi ja viikonlopuiksi tädeiltä takaisin omaksi :). Oikeudenmukaista ja reilua. 

Vierailija
416/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunnelkaa mitä teille sanotaan. Jos toistuvasti sanotaan eri tavoin vihjaillen, että lapsen olisi hyvä olla enemmän kotona kuin päiväkodissa ja kannattaisi priorisoida hänen hakemisensa niin ottakaa asia vakavasti. Vai luuletteko tosissanne, että päiväkoti on lapselle joku hauska paikka!?

Terv. Alaa vaihtanut vlh

Vierailija
417/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset hoitajat osaa olla erityisten kanssa ja toiset ei yhtään. Ei varmaan edes kannata mennä mihinkään eritysten kanssa töihin jos ei pärjää eikä tykkää, ei sinne kukaan pakota. 

Vierailija
418/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksessa valitettavasti näkyy vahvasti se kuinka suurimmalla osalla vanhempia on koko vanhemmuus täysin hukassa. 

Vierailija
419/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuunnelkaa mitä teille sanotaan. Jos toistuvasti sanotaan eri tavoin vihjaillen, että lapsen olisi hyvä olla enemmän kotona kuin päiväkodissa ja kannattaisi priorisoida hänen hakemisensa niin ottakaa asia vakavasti. Vai luuletteko tosissanne, että päiväkoti on lapselle joku hauska paikka!?

Terv. Alaa vaihtanut vlh

Mitä ihmettä? Mun lapsi tykkää tosi paljon olla päiväkodissa ja lomillakin jo odottaa että pääsee päiväkotiin ja näkemään kavereitaan. Siitä tunnistaa hyvän päiväkodin. 

Vierailija
420/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatuksessa valitettavasti näkyy vahvasti se kuinka suurimmalla osalla vanhempia on koko vanhemmuus täysin hukassa. 

Millätavoin se näkyy, tarkalleen ottaen?