Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin päiväkodit muuttuivat tällaisiksi, että vanhempia vaaditaan kaikesta tilille ja syyllistetään?

Vierailija
25.07.2026 |

Tuosta sairas vanhempi ei saisi olla sairauslomalla rauhassa ketjusta tuli mieleen ja sieltä poimittua kommentteja.

-Ei yhtään ymmärretä, jos vanhemmat ovat kuormittuneita, väsyneitä tms. Sen sijaan vaatimuksia sataa, eikä empatiaa heru. Sairauslomalla (esim. masennuksen, uupumuksen, käsi paketissa tms) olevan vanhemman pitäisi toipuessaan hoitaa lasta kotona ja keksiä lapselle kehittävää tekemistä. 

-Sairastuin myös burn outtiin ja lapsi kävi ihan normaalisti päiväkodissa, itse nukuin ensimmäiset kuukaudet kotona ja selvittelin työpaikan sotkuja. Kun päiväkoti kuuli asiasta, tuli vihjailua siitä, että lapsen voisi hakea aikaisemminkin. (Sitten taas subjektiivisen varhaiskasvatuksen piirissä olevat lapset voivat sumeilematta olla hoidossa ja kukaan ei valita pitkistä päivistä, vaikka vanhempi olisi kotona vauvan kanssa/työttömänä).

-Hoitajat ei edes tiedä, mistä lasten perheissä on kyse. Meillä hoitajat myös sumeilematta uskoo lapsen selittämät asiat. Jos lapsi sanoo syöneensä aamupalaksi karkkia, niin hoitajat todella tulevat kysymään, onko meillä tavallistakin, että karkkia syödään aamupalaksi. Vaikkei siis syötäisi ja lapsi olisi satuillut omiaan.

-Hoitajat tekevät vanhemman ulkonäön perusteella oletuksia. Jos äiti tulee päiväkodille meikittä, hiukset likaisena tai arkivaatteissa, niin mietitään, onko siellä kotona nyt kaikki kunnossa vai onko äidillä isompaakin ongelmaa.

-Meidän lapsi on päiväkodissa ja me vanhemmat ollaan töissä. Saadaan usein kommentteja, että "Eikö isovanhemmat voisi joskus katsoa Einon perään, että saisi päiväkodista vapaan päivän?" "Onkos teillä tulossa lomaa, jotta Eino voisi olla kotona?" Lapsemme on päiväkodissa 9-17 5/pv viikossa ja lapsi on vuoden aikana lomalla päiväkodista 6 viikkoa ripoteltuna tasaisesti ympäri vuoden. Tämä ei näytä olevan tarpeeksi. Tiedän, että lapsemme on vilkas ja työläs hiljaiseen, rauhalliseen lapseen verrattuna, mutta emme me lasta sen vuoksi voi enemmän kotona pitää.

-Oman lapseni päiväkodissa minua äitinä syyllistettiin siitä, jos en ollut hakutilanteessa työvaatteissa. Olisi pitänyt olla eli tulla suoraan töiden jälkeen hakemaan. Jos olin esim. käynyt mutkan kotona ja riisumassa työvaatteet, ei noin kuulemma olisi saanut tehdä. Samoin paheksuttiin, jos joku kävi töistä tullessa kaupan kautta ja sitten haki lapsen. Kuulemma hoitoaika päättyy töiden päättymiseen, eikä asioilla saisi käydä.

Milloin päiväkodit muuttuivat tällaisiksi, että vanhempia vaaditaan kaikesta tilille ja syyllistetään?

Kommentit (440)

Vierailija
381/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hootajilta ei saa empatiaa vaikka töissä äitiä harmittaa"

Päiväkodin täti ei ole terapeuttisi, hänen tehtävänsä on vahtia lastasi sen 8h, eiköhän hänellä ole omiakin murheita, joten ei varmasti kiinnosta kuunnella jonkun äidin mussutusta päivänaä päätteeksi.

Varhaiskasvattaja ei ole mikään lapsenvahti.

Vierailija
382/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellainen tapa, että jos keväällä on nimettömiä vaatekappaleita, joita kukaan ei tunnista lapsensa omiksi, nimikoimme ne päiväkodin varavaatteiksi. Täytyy sanoa, että vanhemmat ovat huolettomia, hyviä paitoja ja collegehousuja olemme saaneet. Puhumattakaan hanskoista ja villasukista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä huonosti varuteltu päiväkoti jos siellä ei ole mitään varavaatteita lapsille kuten vara hanskoja ja lapset joutuu olemaan ulkona kylmin käsin. Lapsen etu ensin, aikuiset nielköön egonsa. 

Päiväkoti ei vaateta hoitolapsia. Vanhemmat vaatettaa lapsensa ja huolehtiin että lapsella on säänmukaiset, tarvittavat vaatteet .

Ne päiväkodin "varavaatteet" on entisten asiakkaiden lapsilta unohdettuja vanhoja hanskoja, sukkia, pipoja tai lahjoitettuja käytettyjä sekalaisia kamppeita . Jos sellaisia edes on. Kaikki alalla tietää tämän. Ei tosiaankaan mitään varavaatevarastoa, hah hah  tyyliin Rukka-hanskoja tai Gugguu-pipoja ole. 

Sadetakit on kunnallisissa päiväkodeissa lapsia varten.

Vierailija
384/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sellainen tapa, että jos keväällä on nimettömiä vaatekappaleita, joita kukaan ei tunnista lapsensa omiksi, nimikoimme ne päiväkodin varavaatteiksi. Täytyy sanoa, että vanhemmat ovat huolettomia, hyviä paitoja ja collegehousuja olemme saaneet. Puhumattakaan hanskoista ja villasukista.

Turha olettaa että kaikissa päiväkodeissa on näin. Ei ole (tiedän kun olen työskennellyt monissa eri päiväkodeissa eri työtehtävissä)Lapsi saa olla vaikka koko päivän ilman sukkia ellei kuivia ole ja märät on kuivurissa.

Pääsääntöisesti mielestäni kunnallisissa on huolehdittu mallikkaasti vara-vaatetuspuoli, eikä ole lahjoitusten varassa.

Vierailija
385/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että oikeasti isoista asioista sanotaan. Mutta välillä tuntuu, että ihan kärpäsistä tehdään härkäsiä.

"Mimosa 5 v:lle ei maistunut tänään ruoka, söi vain näkkärin, 2 lusikallista kinkkukiusausta ja joi 2 lasillista maitoa." Juu, Mimosa osaa kyllä tässä iässä itse kertoa, jos on nälkä. Ja jos on nälkä, niin kotona saa lisää ruokaa, jos ei ole päivällä ruoka maistunut. Ja eihän aikuisillekaan aina maistu ruoka, ei ole vaarallista.

"Viljamilla oli tänään päiväkodissa vain vuorettomat kumpparit. Kyllä talveksi olisi hyvä olla vuoratut, paksut kumpparit." Miksi Viljami ei voisi pitää villasukkia noissa ohuemmissa kumppareissa? Paljon olen törmännyt siihen, että sanellaan millaiset hanskat tms lapsella pitäisi olla. Ovat siis sään mukaiset, mutta eivät jostain syystä kelpaa.

Ihan ohi vaan että ollaan pyydetty vanhempaa tuomaan välikausirukkaset ja päälle kurarukkaset lapselle kun ne heidän tuomat "vettä pitävät välikausirukkaset" mitä Ei missää  nimessä saa laittaa kuivauskaappiin, ovat aivan läpimärät vielä iltapäivällä ja kun ne laittaa ulos niin 10min päästä lapsen sormet ihan punaiset, lapsi myös itkee että käsiä paleltaa ja koskee. 

Niin tästä vanhemmat sitten suuttuu

Ikäviä tuollaiset vanhemmat, en itse ole koskaan sanonut  mitään tuollaista päiväkodin väelle. Ovat saaneet tehdä lapsen vaatteille kuten ovat parhaaksi katsoneet. Mutta älä leimaa kaikkia vanhempia. Itse varmaan tuossa tilanteessa ottaisin käyttöön päiväkodin varahanskat lapselle. Missä maalaisjärki? Tottaki kuivat hanskat lapselle ulos käteen. Sitten näyttää vanhemmalle, että hanskat ei ehdi kuivua joten pakko käyttää näitä vara hanskoja. 

Vanhemmat liian helposti luottavat, että päiväkodista saa sitten varavaatteet. Päiväkodit ei osta varavaatteita vaan kaikki on saatu lahjoituksena vanhemmilta, jos tuovat heille tarpeettomia vaatteita. Varsinkin ulkovaatteita, pipoja ja hanskoja ei juuri löydy. Monesti olen toisissa ryhmissä joutunut käymään kysymässä olisiko heillä jotakin tiettyä vaihtovaatetta. Joten tästä syystä myös niistä vaihtovaatteista usein muistutetaan, että niitä olisi tarpeeksi.

Vierailija
386/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin kirjeellä kutsu tapaamaan päiväkodin johtajaa. Luultiin jotain pahaa tapahtuneen. Selvisikin, että olimme unohtaneet maksaa päiväkodin laskun! Lupasin hoitaa sen samantien. Maksoin laskun kännykällä siinä tilanteessa. Olipa outo juttu.

Vierailija
387/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ratkaissut tuon laittamalla isän viemään ja hakemaan päiväkodista. Tulee pelkästään hyvää palautetta.

Kerran hain kun isä oli työmatkalla. Lapseni ryhmässä oli harjoittelija Päivää, minä olen sosionomiopiskelija Z. E:n isän olenkin jo nähnyt monta kertaa, mutta äitiä en vielä kertaakaan. 

Minä vain nyökyttelin ja seuraavana päivänä taas normaali käytäntö, eli isä vei ja haki. Ei ole päiväkodin asia, miten me olemme lasten kuljetukset sopineet.

Hohhoijjaa. Z halusi vain olla ystävällinen ja avata keskustelun. Tuskin hän halusi udella miten olette sopineet lasten kuljetukset.

Meillä jokainen opiskelija esittelee itsensä vanhemmille, näin vanhemmat tietävät kuka heidän lapsensa ryhmässä työskentelee. Ja tässä tapauksessa oli jo isää nähnyt ja kävi äidille esittäytymässä. Ei minusta tuossa ollut mitään ihmeellistä.

Vierailija
388/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ratkaissut tuon laittamalla isän viemään ja hakemaan päiväkodista. Tulee pelkästään hyvää palautetta.

Kerran hain kun isä oli työmatkalla. Lapseni ryhmässä oli harjoittelija Päivää, minä olen sosionomiopiskelija Z. E:n isän olenkin jo nähnyt monta kertaa, mutta äitiä en vielä kertaakaan. 

Minä vain nyökyttelin ja seuraavana päivänä taas normaali käytäntö, eli isä vei ja haki. Ei ole päiväkodin asia, miten me olemme lasten kuljetukset sopineet.

Hohhoijjaa. Z halusi vain olla ystävällinen ja avata keskustelun. Tuskin hän halusi udella miten olette sopineet lasten kuljetukset.

Ei sillä ole merkitystä.

Kiitin päivästä ja sanoin näkemiin.

Kuulostat aika lapselliselta, sinun pitäisi näyttää lapsellesi myös esimerkkiä käytökselläsi. 

Vierailija
389/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosionomin työn ydintä ovat perheasiat ja perheiden tukeminen. Se totta kai edellyttää sitä, että hän tutustuu perheisiin ja niiden olosuhteisiin.

Joihinkin voi olla vaikea tutustua. Olemme akateemisia ihmisiä (maisteri ja tohtori). En keksi, miten joku matalakoulutettu voisi meitä neuvoa/ auttaa/ tukea. 

Ollaan aina kysytty, jos jokin on meille epäselvää.

Kertoo kaiken myös asenteestasi, oletteko vähän parempia kuin muut? Noin korkeasti koulutetuilla olisi varaa hankkia mieleinen hoitaja kotiin hoitamaan lasta. Niin ei tarvitse kuulla neuvoja matalasti koulutetuilta alan ammattilaisilta.

Vierailija
390/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä huonosti varuteltu päiväkoti jos siellä ei ole mitään varavaatteita lapsille kuten vara hanskoja ja lapset joutuu olemaan ulkona kylmin käsin. Lapsen etu ensin, aikuiset nielköön egonsa. 

"Lapsen etu ensin, aikuiset nielköön egonsa"

Tämä siis tarkoitettu vanhemmille!

Vierailija
391/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosionomin työn ydintä ovat perheasiat ja perheiden tukeminen. Se totta kai edellyttää sitä, että hän tutustuu perheisiin ja niiden olosuhteisiin.

Joihinkin voi olla vaikea tutustua. Olemme akateemisia ihmisiä (maisteri ja tohtori). En keksi, miten joku matalakoulutettu voisi meitä neuvoa/ auttaa/ tukea. 

Kertoo kaiken myös asenteestasi, oletteko vähän parempia kuin muut? Noin korkeasti koulutetuilla olisi varaa hankkia mieleinen hoitaja kotiin hoitamaan lasta. Niin ei tarvitse kuulla neuvoja matalasti koulutetuilta alan ammattilaisilta.

Meille on sosionomi neuvonut, että lapsen kannattaa nukkua mieluummin 9h kuin 12h, antaa lapselle herkkuja hoidossa lähes päivittäin, ei saa puettua lapselle kenkiä... Parempia neuvoja odotellessa.

Vierailija
392/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tulee ihan suoraan lainsäädännöstä. Varhaiskasvatusyksikön työntekijällä on vastuu siitä, että varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteet täyttyvät lapsen kohdalla. Lisäksi lastensuojelulaki velvoittaa varhaiskasvattajan ilmoittamaan lapseen liittyvistä huolista.

Jos lapsi sanoo syövänsä aamupalaksi karkkia, otatko asian 100 % todesta? Tai jos lapsi sanoo, että isi kiusaa (sen lapsi jättää sanomatta, että hänestä tuo kiusaaminen on sitä, kun isi asettaa rajat ja kieltää)? Jos lapsi sanoo, ettei hän tykkää hampaidenharjauksesta ja hampaita ei ole harjattu ainakaan vuoteen, uskotko mukisematta lasta? Lapset eivät läheskään aina puhu totta. 

Meille tuli yhteydenotto päiväkodista, että heillä on herännyt huoli, onko äiti hylkäämässä lapsen ja muuttamassa pois. Olin lähdössä työmatkalle ja tästä oli kerrottu lapselle. Oli "hieman" ylimitoitettu tuo huoli.

Entisenä lastensuojelun sosiaalityöntekijänä voin kertoa, että näitä asioita tapahtuu. Hampaita ei pestä, karkkia syödään kun muuta ei ole kaupasta otettu. Kyllä lapset juksaavat ja "dramatisoivat" juu, ja siksi pysyvä ja asiantunteva varhaiskasvatuksen henkilökunta olisi kaiken a ja o koska silloin oppii tuntemaan lapsia ja perhettä ja tällaisten tilanteiden arviointi on helpompaa. 

Ja mikä meteli siitä nostetaan (aiheesta) kun esiin tulee lasu-keissejä jossa lapsi on koittanut kertoa perhetilanteesta mutta niihin puheisiin ei ole reagoitu. Päiväkodin henkilöstöllä ei ole kristallipalloa kuitenkaan joten parempi että he kysyvät vanhemmilta ja koittavat saada selkoa tilanteeseen. 

Lastensuojelun työntekijän (ja kyllä mielestäni päiväkodin työntekijän) pitäisi kyetä näkemään, pitääkö joku lapsen väite paikkansa. Meillä lapsi voisi hyvin naureskellen kertoa, että söi aamupalaksi karkkia. Juksaisi. Todellisuudessa olisi syönyt saman kaurapuuron kuin joka aamu. Tai hampaiden pesusta voisi juksata, että ei pestä koskaan. Todellisuudessa on hyvin hoidetut hampaat, ei napostella ja pastillit syödään aina ruoan jälkeen. Lapset eivät aina puhu totta. En tarkoita, etteikö tiettyjä asioita pidä ottaa vakavasti, mutta tervettä järkeä saa käyttää. Jos lapsi sanoisi meillä kotona, että päiväkodin ope toi päiväkotiin koiran, niin kysyisin kyllä ensin että pehmolelun, enkä sumeilematta uskoisi, että oikean koiranko toi.

Vierailija
393/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan lastenhoito oli lapsenpiikojen hommaa. Nykyisin lastenhoidosta huolehtivat korkeakoulutetut varhaiskasvatuksen asiantuntijat.

Ja missä se korkeakoulutus hoidon laadussa näkyy? Lapsia litistyy sängyn väliin tai unohtuu retkellä pois porukasta tai karkaa pihalta kotiinsa ?

Näihin on usein syynä vain se, että ryhmäkoot ovat liian isoja ja henkilökuntaa liian vähän. Ja kun yrität tehdä monta asiaa samaan aikaan niin välillä käy näitä valitettavia vahinkoja. Lainsäädäntöä pitäisi muuttaa. Vaikka ryhmässä työskentelee kolme aikuista niin suurimman osan päivää on kaksi välillä ollaan yksin. Ja lapsia 21.

Vierailija
394/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tulee ihan suoraan lainsäädännöstä. Varhaiskasvatusyksikön työntekijällä on vastuu siitä, että varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteet täyttyvät lapsen kohdalla. Lisäksi lastensuojelulaki velvoittaa varhaiskasvattajan ilmoittamaan lapseen liittyvistä huolista.

Jos lapsi sanoo syövänsä aamupalaksi karkkia, otatko asian 100 % todesta? Tai jos lapsi sanoo, että isi kiusaa (sen lapsi jättää sanomatta, että hänestä tuo kiusaaminen on sitä, kun isi asettaa rajat ja kieltää)? Jos lapsi sanoo, ettei hän tykkää hampaidenharjauksesta ja hampaita ei ole harjattu ainakaan vuoteen, uskotko mukisematta lasta? Lapset eivät läheskään aina puhu totta. 

Meille tuli yhteydenotto päiväkodista, että heillä on herännyt huoli, onko äiti hylkäämässä lapsen ja muuttamassa pois. Olin lähdössä työmatkalle ja tästä oli kerrottu lapselle. Oli "hieman" ylimitoitettu tuo huoli.

Entisenä lastensuojelun sosiaalityöntekijänä voin kertoa, että näitä asioita tapahtuu. Hampaita ei pestä, karkkia syödään kun muuta ei ole kaupasta otettu. Kyllä lapset juksaavat ja "dramatisoivat" juu, ja siksi pysyvä ja asiantunteva varhaiskasvatuksen henkilökunta olisi kaiken a ja o koska silloin oppii tuntemaan lapsia ja perhettä ja tällaisten tilanteiden arviointi on helpompaa. 

Ja mikä meteli siitä nostetaan (aiheesta) kun esiin tulee lasu-keissejä jossa lapsi on koittanut kertoa perhetilanteesta mutta niihin puheisiin ei ole reagoitu. Päiväkodin henkilöstöllä ei ole kristallipalloa kuitenkaan joten parempi että he kysyvät vanhemmilta ja koittavat saada selkoa tilanteeseen. 

Sivusta: todellako huon.o-osaiset kertovat avoimesti, että me ei pidetä lapsesta hyvää huolta? Olen ymmärtänyt, että ihmiset piilottelevat ongelmiaan viimeiseen asti, valehtelevat kysyttäessä jne.

Vierailija
395/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä nyt ilmoittautui todellinen hyväkäs, ilmeisesti itseään sivistyneenäkin pitävä.

Varhaiskasvatuksen opettajan koulutus vaatii useimmiten kasvatustieteiden kandidaatin tutkinnon yliopistossa. Eivätköhän useimmat hanki myös maisterin paperit siihen jatkoksi.

Vaipanvaihtotieteen maisteri

Miksi ihmeessä tuotte lapsen päiväkotiin, kun ette sitä selvästikään arvosta. Jokainen voi palkata hoitajan kotiin.

Vierailija
396/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen käynyt viemässä aina lapselta pieneksi jääviä, ehjiä vaatteita, villasukkia, kumisaappaita yms päiväkodille varavaatteiksi. Hämmentää, miten ilolla ne on otettu vastaan. Ilmeisesti näille on kysyntää?

Vierailija
397/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta: todellako huon.o-osaiset kertovat avoimesti, että me ei pidetä lapsesta hyvää huolta? Olen ymmärtänyt, että ihmiset piilottelevat ongelmiaan viimeiseen asti, valehtelevat kysyttäessä jne.

Harva uskaltaa nykyään kertoa mistään ongelmista, kun kaikki ongelmat ovat lasun paikka.

Vierailija
398/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä nyt ilmoittautui todellinen hyväkäs, ilmeisesti itseään sivistyneenäkin pitävä.

Varhaiskasvatuksen opettajan koulutus vaatii useimmiten kasvatustieteiden kandidaatin tutkinnon yliopistossa. Eivätköhän useimmat hanki myös maisterin paperit siihen jatkoksi.

Vaipanvaihtotieteen maisteri

Miksi ihmeessä tuotte lapsen päiväkotiin, kun ette sitä selvästikään arvosta. Jokainen voi palkata hoitajan kotiin.

Päiväkoti on useimmille perheille ilmainen kun taas kotihoitajan joutuisi maksamaan kokonaan omasta pussista. Raha on vahva motivaattori.

Vierailija
399/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha olettaa että kaikissa päiväkodeissa on näin. Ei ole (tiedän kun olen työskennellyt monissa eri päiväkodeissa eri työtehtävissä)Lapsi saa olla vaikka koko päivän ilman sukkia ellei kuivia ole ja märät on kuivurissa.

Pääsääntöisesti mielestäni kunnallisissa on huolehdittu mallikkaasti vara-vaatetuspuoli, eikä ole lahjoitusten varassa.

Muistelen, että lapsellani oli niinkuin kaikilla muillakin oma loksu, jossa oli tuomamme pieni varavaatereppu: sukat, alushousut ja legginsit. T-paita. Ysärillä.

Vierailija
400/440 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta ja en ikinä jutellu päiväkotiihmisten kanssa. Hyvin meni.