Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin päiväkodit muuttuivat tällaisiksi, että vanhempia vaaditaan kaikesta tilille ja syyllistetään?

Vierailija
25.07.2026 |

Tuosta sairas vanhempi ei saisi olla sairauslomalla rauhassa ketjusta tuli mieleen ja sieltä poimittua kommentteja.

-Ei yhtään ymmärretä, jos vanhemmat ovat kuormittuneita, väsyneitä tms. Sen sijaan vaatimuksia sataa, eikä empatiaa heru. Sairauslomalla (esim. masennuksen, uupumuksen, käsi paketissa tms) olevan vanhemman pitäisi toipuessaan hoitaa lasta kotona ja keksiä lapselle kehittävää tekemistä. 

-Sairastuin myös burn outtiin ja lapsi kävi ihan normaalisti päiväkodissa, itse nukuin ensimmäiset kuukaudet kotona ja selvittelin työpaikan sotkuja. Kun päiväkoti kuuli asiasta, tuli vihjailua siitä, että lapsen voisi hakea aikaisemminkin. (Sitten taas subjektiivisen varhaiskasvatuksen piirissä olevat lapset voivat sumeilematta olla hoidossa ja kukaan ei valita pitkistä päivistä, vaikka vanhempi olisi kotona vauvan kanssa/työttömänä).

-Hoitajat ei edes tiedä, mistä lasten perheissä on kyse. Meillä hoitajat myös sumeilematta uskoo lapsen selittämät asiat. Jos lapsi sanoo syöneensä aamupalaksi karkkia, niin hoitajat todella tulevat kysymään, onko meillä tavallistakin, että karkkia syödään aamupalaksi. Vaikkei siis syötäisi ja lapsi olisi satuillut omiaan.

-Hoitajat tekevät vanhemman ulkonäön perusteella oletuksia. Jos äiti tulee päiväkodille meikittä, hiukset likaisena tai arkivaatteissa, niin mietitään, onko siellä kotona nyt kaikki kunnossa vai onko äidillä isompaakin ongelmaa.

-Meidän lapsi on päiväkodissa ja me vanhemmat ollaan töissä. Saadaan usein kommentteja, että "Eikö isovanhemmat voisi joskus katsoa Einon perään, että saisi päiväkodista vapaan päivän?" "Onkos teillä tulossa lomaa, jotta Eino voisi olla kotona?" Lapsemme on päiväkodissa 9-17 5/pv viikossa ja lapsi on vuoden aikana lomalla päiväkodista 6 viikkoa ripoteltuna tasaisesti ympäri vuoden. Tämä ei näytä olevan tarpeeksi. Tiedän, että lapsemme on vilkas ja työläs hiljaiseen, rauhalliseen lapseen verrattuna, mutta emme me lasta sen vuoksi voi enemmän kotona pitää.

-Oman lapseni päiväkodissa minua äitinä syyllistettiin siitä, jos en ollut hakutilanteessa työvaatteissa. Olisi pitänyt olla eli tulla suoraan töiden jälkeen hakemaan. Jos olin esim. käynyt mutkan kotona ja riisumassa työvaatteet, ei noin kuulemma olisi saanut tehdä. Samoin paheksuttiin, jos joku kävi töistä tullessa kaupan kautta ja sitten haki lapsen. Kuulemma hoitoaika päättyy töiden päättymiseen, eikä asioilla saisi käydä.

Milloin päiväkodit muuttuivat tällaisiksi, että vanhempia vaaditaan kaikesta tilille ja syyllistetään?

Kommentit (447)

Vierailija
321/447 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni rankimpia asioita on tylytys, joka päiväkodilla odottaa lasta hakiessa, kun menet työpäivän jälkeen väsyneenä hakemaan lasta. Ja tätä tylytystä tehdään nimenomaan äidille, isälle ei samalla tavalla sanota.

"Mitenkäs Oivan päivä on mennyt?"

"On kyllä ollut raskas päivä. Aamulla Oiva ei halunnut pukea kumisaappaita, kun oltiin lähdössä ulos. Ruokailussa Oiva pelleili vierustoverin kanssa ja piti viedä toisaalle rauhoittumaan. Ei suostunut nukkumaan päiväunia. Iltapäivällä Oiva juoksi käytävällä ja tiputti kaksi kirjaa hyllystä. Iltapäivällä Oivalla ja toisella lapsella oli erimielisyyttä, kun Oiva halusi leikkiä paloautoleikkiä ja toinen lapsi poliisileikkiä. Kyllä on ollut niin raskasta. Ja iltapäivän ulkoilussa Oiva otti lapion toiselta lapselta. Tämä on jo selvitetty päiväkodissa, niin siitä ei tarvitse enää erikseen puhua kotona." Mitä ajatellaan, että se vanhempi voi noille asioille tehdä, jotka tapahtuvat päiväkodissa? Miksi raportoidaan yksittäiset lapioiden viemiset ja muut? Ja tuokin, että muita lapsia ei saa mainita nimeltä. Kotona voi sitten lapselta kysyä, että kenenkäs kanssa sinä pelleilit ruokailussa.

pitäiskö valehdella jos itse kysyit miten päivä on mennyt? jos ei kerrota niin seuraavana päivänä syylistetään kun ei olla sanottu tai lapsi kertoo asian miten omasta mielestä on mennyt

Vierailija
322/447 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus itsellä.

Eniten ärsyttää, että aivan naurettavistakin asioista saatetaan kommentoida tai kysellä. Tai tehdään elämää suurempi asia jostakin todella pienestä yksityiskohdasta. Sitten taas monet aidosti tärkeät asiat jäävät sivuun. Esimerkiksi oman lapseni päiväkodissa lapsilla on paljon vapaata leikkiä ja ohjatut, yhteiset tekemiset ovat harvassa. Lapsia saatetaan myös jättää ohjatusta tekemisestä pois, jos lapsi tarvitsisi aikuisen tukea. Esim. metsäretkelle/leikkipuistoon saattaa lähteä vain osa porukasta ja muutama lapsi jää päiväkodille.

"Lapsi tarvitsisi aikuisen tukea" = lapsi tarvitsisi lisää kuria

Voi kuules. Mun lapsi käyttää pyörätuolia ja hänellä on avustaja päiväkodissa. Retkipäivinä kuitenkin päiväkodin läskiaikuiset jättävät systemaattisesti minun lapsen päiväkodille avustajan kanssa, koska eivät vain jaksa miettiä reittejä tai edes kysyä minulta miten kannattaisi toimia. Me pystytään arjessa menemään lähes minne vaan, eli ei ole oikeasti mitään esteellisyysongelmia...

Minun (normaaliälyinen) lapseni on saanut tästä mt-ongelmia ja joutuu nyt viisivuotiaana aloittamaan terapian, ihan vaan koska päiväkodin A I K U I S E T syrjivät häntä, jättävät ulos retkistä ja usein leikeistäkin, ja puhuvat hänestä rumasti. Lapset sen sijaan suhtautuvat häneen ihanasti ja hänellä on ryhmässä hyviä ystäviä. Ja ikävä kyllä, sama terapiaanmeno on ollut kohtalona monella muullakin päiväkoti-ikäisellä lapsella erityisesti A I K U I S T E N toiminnan vuoksi. Meidän päiväkodissa ei juurikaan ole maisteritason opettajia, vaan kadulta revittyjä lähihoitajia ja muita tomppeleita lapsia sortamassa.

Voisihan se avustaja vaikka kantaa lapsen portaita ylös jos lapsi on pyörätuolissa.

Tosin ei noissa päiväkotiinjäämistapauksissa yleensä ole siitä kyse että lapsi olisi pyörätuolissa tms. vaan lähinnä siitä, että lapsi on villi eikä hänen kanssaan siksi katsota voitavan liikkua liikenteen seassa.

Odotan alapeukkuja:

Minusta villilläkin lapsella on oikeus päästä yhteisille retkille mukaan. Ei sitä tarvitse mihinkään Helsingin keskustaan lähteä retkelle. Turvallisia retkipaikkoja on paljon. Monien päiväkotien lähellä sijaitsee joku leikkipuisto, metsä tms. 

Olen samaa mieltä, mutta: minun lapseni oli tällainen villi, ylivilkas lapsi. Käytännössä hän vaati yhden aikuisen vahtimaan itseään, ja niitä muita (sisaruksia) vahti sitten toinen aikuinen eli toinen vanhempi. 

Tämä sama juttu oli myös päiväkodissa. Hänet otettiin retkille mukaan, mutta kyllä se vaati hoitajilta paljon suunnittelua, miten hänet saadaan esimerkiksi muutaman sadan metrin kävelymatka vietyä turvallisesti. Käytännössä häntä yksi hoitaja piti kokoajan kiinni kädestä tms  tätä lasta ei todellakaan voinut jättää jonossa kävelemään narusta kiinni pitäen. 

Ja he kävelivät rauhallisen asuinalueen kävelyteitä pitkin! 

Joten ymmärrän myös sen, että aina sitä vilkasta lasta ei vain voi turvallisesti ottaa mukaan, niin kurjaa kuin se onkin. 

Miksei noilla vilkkaimmilla käytetä valjaita?

Kiellettyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/447 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä lapsia ole pakko tehdä jotka valittavat milloin mistäkin. En ikinä ymmärrä vanhempia, joilla ennestään on 1-2 lasta joiden kanssa ei jaksa, uuvuttavaa, koulu tai päiväkoti hengittää niskassa, ei ole omaa aikaa, valitetaan ja silti tehdään uusia lapsia lisää kuin se olisi ratkaisu tai sitten on vain tarve valittaa ja hakea sääliä muilta. 

Vierailija
324/447 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo tulee ihan suoraan lainsäädännöstä. Varhaiskasvatusyksikön työntekijällä on vastuu siitä, että varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteet täyttyvät lapsen kohdalla. Lisäksi lastensuojelulaki velvoittaa varhaiskasvattajan ilmoittamaan lapseen liittyvistä huolista.

Mutta kun monet kommentoijista on vain niin laiskoja vanhempia. Siitä se johtuu miksi vanhemmat kokevat, että heitä syyllistetään tai heitä kohtaan hyökätään. 

Vierailija
325/447 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus itsellä.

Eniten ärsyttää, että aivan naurettavistakin asioista saatetaan kommentoida tai kysellä. Tai tehdään elämää suurempi asia jostakin todella pienestä yksityiskohdasta. Sitten taas monet aidosti tärkeät asiat jäävät sivuun. Esimerkiksi oman lapseni päiväkodissa lapsilla on paljon vapaata leikkiä ja ohjatut, yhteiset tekemiset ovat harvassa. Lapsia saatetaan myös jättää ohjatusta tekemisestä pois, jos lapsi tarvitsisi aikuisen tukea. Esim. metsäretkelle/leikkipuistoon saattaa lähteä vain osa porukasta ja muutama lapsi jää päiväkodille.

Voi kuules. Mun lapsi käyttää pyörätuolia ja hänellä on avustaja päiväkodissa. Retkipäivinä kuitenkin päiväkodin läskiaikuiset jättävät systemaattisesti minun lapsen päiväkodille avustajan kanssa, koska eivät vain jaksa miettiä reittejä tai edes kysyä minulta miten kannattaisi toimia. Me pystytään arjessa menemään lähes minne vaan, eli ei ole oikeasti mitään esteellisyysongelmia...

Minun (normaaliälyinen) lapseni on saanut tästä mt-ongelmia ja joutuu nyt viisivuotiaana aloittamaan terapian, ihan vaan koska päiväkodin A I K U I S E T syrjivät häntä, jättävät ulos retkistä ja usein leikeistäkin, ja puhuvat hänestä rumasti. Lapset sen sijaan suhtautuvat häneen ihanasti ja hänellä on ryhmässä hyviä ystäviä. Ja ikävä kyllä, sama terapiaanmeno on ollut kohtalona monella muullakin päiväkoti-ikäisellä lapsella erityisesti A I K U I S T E N toiminnan vuoksi. Meidän päiväkodissa ei juurikaan ole maisteritason opettajia, vaan kadulta revittyjä lähihoitajia ja muita tomppeleita lapsia sortamassa.

Voisihan se avustaja vaikka kantaa lapsen portaita ylös jos lapsi on pyörätuolissa.

Tosin ei noissa päiväkotiinjäämistapauksissa yleensä ole siitä kyse että lapsi olisi pyörätuolissa tms. vaan lähinnä siitä, että lapsi on villi eikä hänen kanssaan siksi katsota voitavan liikkua liikenteen seassa.

Odotan alapeukkuja:

Minusta villilläkin lapsella on oikeus päästä yhteisille retkille mukaan. Ei sitä tarvitse mihinkään Helsingin keskustaan lähteä retkelle. Turvallisia retkipaikkoja on paljon. Monien päiväkotien lähellä sijaitsee joku leikkipuisto, metsä tms. 

Olen samaa mieltä, mutta: minun lapseni oli tällainen villi, ylivilkas lapsi. Käytännössä hän vaati yhden aikuisen vahtimaan itseään, ja niitä muita (sisaruksia) vahti sitten toinen aikuinen eli toinen vanhempi. 

Tämä sama juttu oli myös päiväkodissa. Hänet otettiin retkille mukaan, mutta kyllä se vaati hoitajilta paljon suunnittelua, miten hänet saadaan esimerkiksi muutaman sadan metrin kävelymatka vietyä turvallisesti. Käytännössä häntä yksi hoitaja piti kokoajan kiinni kädestä tms  tätä lasta ei todellakaan voinut jättää jonossa kävelemään narusta kiinni pitäen. 

Joten ymmärrän myös sen, että aina sitä vilkasta lasta ei vain voi turvallisesti ottaa mukaan, niin kurjaa kuin se onkin. 

Kiellettyä.

Tuskin valjaita myytäisiin kaupoissa jos niiden käyttö olisi kiellettyä.

Vierailija
326/447 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä lapsia ole pakko tehdä jotka valittavat milloin mistäkin. En ikinä ymmärrä vanhempia, joilla ennestään on 1-2 lasta joiden kanssa ei jaksa, uuvuttavaa, koulu tai päiväkoti hengittää niskassa, ei ole omaa aikaa, valitetaan ja silti tehdään uusia lapsia lisää kuin se olisi ratkaisu tai sitten on vain tarve valittaa ja hakea sääliä muilta. 

Missä tekovaiheessa voi valita, tuleeko milloin mistäkin valittava lapsi?

Vierailija
327/447 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tulee ihan suoraan lainsäädännöstä. Varhaiskasvatusyksikön työntekijällä on vastuu siitä, että varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteet täyttyvät lapsen kohdalla. Lisäksi lastensuojelulaki velvoittaa varhaiskasvattajan ilmoittamaan lapseen liittyvistä huolista.

Mutta kun monet kommentoijista on vain niin laiskoja vanhempia. Siitä se johtuu miksi vanhemmat kokevat, että heitä syyllistetään tai heitä kohtaan hyökätään. 

Taidat sinä olla se laiska ja olettaa että vanhemmat on laiskoja vaikka mistään et mitään tiedä etkä toisten koteihin näe. Asiat on sinun päänsisällä omaa mielikuvitustasi. Et voi tietää kuinka paljon vanhemmat lapsen hyväksi tekevät. Nyky vanhemmat tekee paljon enemmän kuin vahempi sukupolvi teki. Nyky vanhempien pitää olla koko ajan läsnä, ei voi esim. päästä lapsia ulos siten että isosisarus vahtii pienempää. Te syyttelijät olette itse päässeet sata kertaa helpommalla kun on voinut laittaa vanhemmat lapset kaitsemaan nuorempia ja olette siten saaneet sitä omaa aikaa jonka nyt haluatte nuoremmilta vanhemmilta kieltää. Miten voi ihmisen pää mennä niin sekaisin vanhetessaan ja niin itsekkääksi ettei tajua miten on ajat erit. 

Vierailija
328/447 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli osa vakassa työskentelivistä ihmisitä on niin lapsellisia, että eivät voi ottaa vanhemmilta mitään palautetta vastaan vaan kostavat tahallaan valittamalla sitten vanhemmista ja syyllistämällä vanhempia. Kaikissa muissakin ammateissa joutuu ottamaan palautetta asiakkailta. Ei vaka ole poikkeus siihen. 

Vierailija
329/447 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tykkää tästä, että päiväkoteihin on hiipinyt tehokkuusajattelu ja kaikkea tarkkaillaan. Se, mitä lapset kaipaavat ja tarvitsevat, on lopulta yksinkertaista. 

Sekin on ikävää, että kaikkia vanhempia syyllistetään huonoiksi ja piittaamattomiksi. Suurin osa vanhemmista huolehtii lapsensa asiat ja haluaa lapsensa parasta. Kyllä, myös he, joiden lapsilla on haasteita, vilkkautta tai ongelmia jonkin asian oppimisessa. 

Ennakolta ei voi olla varma millaiset lapsen kotiolot ovat. Siksi ohjeena on, että lastensuojeluilmoitus tehdään mahdollisimman matalalla kynnyksellä. Perheellä joka ei ole tehnyt mitään väärää ei myöskään ole mitään pelättävää lastensuojelun taholta. Lastensuojelu käy vain tsekkaamassa tilanteen ja siinä se.

Huomaa,ettei sinusta ole tehty lastensuojelu ilmoitusta. Se on todella loukkaava, ja hätäännyttäväkin asia , joka aiheuttaa pitkäksi aikaa stressiä ja turvattomuutta. Silloinkin, kun ilmoitus on aiheeton. 

Vierailija
330/447 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli osa vakassa työskentelivistä ihmisitä on niin lapsellisia, että eivät voi ottaa vanhemmilta mitään palautetta vastaan vaan kostavat tahallaan valittamalla sitten vanhemmista ja syyllistämällä vanhempia. Kaikissa muissakin ammateissa joutuu ottamaan palautetta asiakkailta. Ei vaka ole poikkeus siihen. 

Vanhempi ei ole vakalaitoksen asiakas vaan kyse on viraston ja kansalaisen välisestä suhteesta. Viraston ei lähtökohtaisesti tarvitse olla kansalaiselle mieliksi.

Vierailija
331/447 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tykkää tästä, että päiväkoteihin on hiipinyt tehokkuusajattelu ja kaikkea tarkkaillaan. Se, mitä lapset kaipaavat ja tarvitsevat, on lopulta yksinkertaista. 

Sekin on ikävää, että kaikkia vanhempia syyllistetään huonoiksi ja piittaamattomiksi. Suurin osa vanhemmista huolehtii lapsensa asiat ja haluaa lapsensa parasta. Kyllä, myös he, joiden lapsilla on haasteita, vilkkautta tai ongelmia jonkin asian oppimisessa. 

Ennakolta ei voi olla varma millaiset lapsen kotiolot ovat. Siksi ohjeena on, että lastensuojeluilmoitus tehdään mahdollisimman matalalla kynnyksellä. Perheellä joka ei ole tehnyt mitään väärää ei myöskään ole mitään pelättävää lastensuojelun taholta. Lastensuojelu käy vain tsekkaamassa tilanteen ja siinä se.

Siihen lapsen perheeseen voisi tutustua, kun tulee uusi lapsi päiväkotiin. Ei niin, että oletetaan asioita x ja y esim. vanhempien ulkonäön tai lapsen kehityksen perusteella.

Meillä lapsi on ollut parissa eri päiväkodissa. Aina on kutsuttu päiväkodin opettaja meille kotiin tutustumiskäynnille, jotta hän on nähnyt, millainen koti meillä on. Osa opettajista on tullut, osa on vedonnut kiireisiin ja halunnut käydä aloituskeskustelun päiväkodissa. Meillä kotona on keitetty kahvit, juteltu ja lapsi on saanut näyttää huoneensa. Ihan normaali asia meille, kun eletään "keskiluokkaisen tavallista" elämää, koti on siisti ja asiat kunnossa. Mutta ymmärrän myös oikein hyvin, että kaikki eivät halua työntekijää arvioimaan lapsen kotioloja, ei ole voimia siivota jne.

Että semmoinen käytäntö Porvoossa. Ei ne opettajat kuulenteisän mielistelystä välitä.

Sitäpaitsi se ei kuulu heidän työhönsä lainkaan. Omalla ajallako pitäisi sun luona kahvitella? Et todellakaan ole aivan viisas

Vierailija
332/447 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempi ei ole vakalaitoksen asiakas vaan kyse on viraston ja kansalaisen välisestä suhteesta. Viraston ei lähtökohtaisesti tarvitse olla kansalaiselle mieliksi.

Jos vanhempi tekee työnsä ja maksaa veronsa niin kyllä hän on silloin myös vakalaitoksen asiakas. Ei virastossa töissä oleminen anna oikeutta kohdella kansalaisia ala-arvoisesti tai miten tahansa. Kyllä se sekin laitos on riippuvainen siitä, että mitä mieltä asiakkaat palvelusta on. Ihmiset ymmärtää sen, että jos omassa työssään vääntää hiki hatussa koko päivän ja päiväkodissa on vastassa joku ylimielinen virka ihminen niin ei paljon tee mieli tehdä heille koulittavaksi uusia lapsia saati, että sitten oman raskaan työpäivän jälkeen jaksaisi enää kuunnella jonkun virka ihmisen vittuilua. Täällä jokainen on yhtä tärkeä osa yhteiskuntaa. Huvittaa tuo "vakalaitos" sanakin. Jos vanhemmat ei enää toisi lapsia vakaan  hoitoon niin mihin te sitten menisitte töihin. Voihan yhteiskunnan järjestää niinkin, että vanhemmat hoitaa lapset kotona eikä vie vakaan ollenkaan. 

Vierailija
333/447 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ratkaissut tuon laittamalla isän viemään ja hakemaan päiväkodista. Tulee pelkästään hyvää palautetta.

Kerran hain kun isä oli työmatkalla. Lapseni ryhmässä oli harjoittelija Päivää, minä olen sosionomiopiskelija Z. E:n isän olenkin jo nähnyt monta kertaa, mutta äitiä en vielä kertaakaan. 

Minä vain nyökyttelin ja seuraavana päivänä taas normaali käytäntö, eli isä vei ja haki. Ei ole päiväkodin asia, miten me olemme lasten kuljetukset sopineet.

Vierailija
334/447 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ratkaissut tuon laittamalla isän viemään ja hakemaan päiväkodista. Tulee pelkästään hyvää palautetta.

Kerran hain kun isä oli työmatkalla. Lapseni ryhmässä oli harjoittelija Päivää, minä olen sosionomiopiskelija Z. E:n isän olenkin jo nähnyt monta kertaa, mutta äitiä en vielä kertaakaan. 

Minä vain nyökyttelin ja seuraavana päivänä taas normaali käytäntö, eli isä vei ja haki. Ei ole päiväkodin asia, miten me olemme lasten kuljetukset sopineet.

Miehet saa yleensä paljon parempaa palautetta kuin naiset koska miehiä kehutaan jo pelkästään siitä jos vaivautuvat esim. vaihtamaan vaipan ja sitä pidetään suorastaan ihmeenä. 

Vierailija
335/447 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhempi tekee työnsä ja maksaa veronsa niin kyllä hän on silloin myös vakalaitoksen asiakas. Ei virastossa töissä oleminen anna oikeutta kohdella kansalaisia ala-arvoisesti tai miten tahansa. Kyllä se sekin laitos on riippuvainen siitä, että mitä mieltä asiakkaat palvelusta on. Ihmiset ymmärtää sen, että jos omassa työssään vääntää hiki hatussa koko päivän ja päiväkodissa on vastassa joku ylimielinen virka ihminen niin ei paljon tee mieli tehdä heille koulittavaksi uusia lapsia saati, että sitten oman raskaan työpäivän jälkeen jaksaisi enää kuunnella jonkun virka ihmisen vittuilua. Täällä jokainen on yhtä tärkeä osa yhteiskuntaa. Huvittaa tuo "vakalaitos" sanakin. Jos vanhemmat ei enää toisi lapsia vakaan  hoitoon niin mihin te sitten menisitte töihin. Voihan yhteiskunnan järjestää niinkin, että vanhemmat hoitaa lapset kotona eikä vie vakaan ollenkaan. 

Samalla logiikalla voisi vaatia verovirastoa antamaan veroista alennusta jos on hyvä veronmaksaja kyseessä. 

Eivät virastot toimi niin vaan viraston tehtävänä on noudattaa pykäliä.

Vierailija
336/447 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen lapsen perheeseen voisi tutustua, kun tulee uusi lapsi päiväkotiin. Ei niin, että oletetaan asioita x ja y esim. vanhempien ulkonäön tai lapsen kehityksen perusteella.

Meillä lapsi on ollut parissa eri päiväkodissa. Aina on kutsuttu päiväkodin opettaja meille kotiin tutustumiskäynnille, jotta hän on nähnyt, millainen koti meillä on. Osa opettajista on tullut, osa on vedonnut kiireisiin ja halunnut käydä aloituskeskustelun päiväkodissa. Meillä kotona on keitetty kahvit, juteltu ja lapsi on saanut näyttää huoneensa. Ihan normaali asia meille, kun eletään "keskiluokkaisen tavallista" elämää, koti on siisti ja asiat kunnossa. Mutta ymmärrän myös oikein hyvin, että kaikki eivät halua työntekijää arvioimaan lapsen kotioloja, ei ole voimia siivota jne.

Että semmoinen käytäntö Porvoossa. Ei ne opettajat kuulenteisän mielistelystä välitä.

Sitäpaitsi se ei kuulu heidän työhönsä lainkaan. Omalla ajallako pitäisi sun luona kahvitella? Et todellakaan ole aivan viisas

Tämmöinen käytäntö on ehkä ollut joskus 60-70-luvulla. Isoäitini kävi silloin oppilaiden kotona keskustelemassa vanhempien kanssa. Nykyään kukaan vaka- tai mikään muukaan ope ei suostuisi moiseen ja hyvä niin.

Vierailija
337/447 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle olisi jäänyt todella huono kuva suomalaisesta päiväkoti systeemistä jos olisin tehnyt vain yhden lapsen. Kokemus oli niin huono ja aivan kamalia tarhantätejä. Mutta toisella paikkakunalla toinen lapsistani pääsi tosi hyvään päiväkotiin, jossa ihanat opet ja ihanat hoitajat. Päiväkotien tasoissa on paljon vaihtelua vähän riippuen alueestakin missä asut ja myös päiväkotikohtaisia eroja. Kannattaa pyytää lapsen siirtoa toiseen päiväkotiin jos ei suju siinä missä lapsesi nyt on. 

Minusta on kamalaa, miten paljon laatu päiväkodeissa vaihtelee. Eihän se niin saisi olla. Eihän sitäkään pidetä ok:na, että peruskouluissa olisi suuria eroja. Eikä se päiväkodin vaihtaminenkaan aina ole mikään läpihuutojuttu. Monissa paikoissa lähipäiväkoti voi olla täynnä tai siihen hyvässä maineessa olevaan päiväkotiin on hirveät jonot. 

Sekin vielä, että ei aina tuoreet vanhemmat käsitä, millainen joku päiväkoti on, onko se hyvä vai huono. Monilla voi olla omasta päiväkotiajasta hyvät muistot ja tuleekin aika karusti silmille, että meno on nyt ihan erilaista. Kyllä mekin katsottiin huonon päiväkodin tilannetta lähemmäs vuosi ennen kuin uskallettiin ja tajuttiin tehdä päätös, että haetaan siirtoa toiseen päiväkotiin. Ja uuden paikankin saamiseen meni 9 kk aikaa eli ei vaihtokaan heti tapahdu.

Vierailija
338/447 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että oikeasti isoista asioista sanotaan. Mutta välillä tuntuu, että ihan kärpäsistä tehdään härkäsiä.

"Mimosa 5 v:lle ei maistunut tänään ruoka, söi vain näkkärin, 2 lusikallista kinkkukiusausta ja joi 2 lasillista maitoa." Juu, Mimosa osaa kyllä tässä iässä itse kertoa, jos on nälkä. Ja jos on nälkä, niin kotona saa lisää ruokaa, jos ei ole päivällä ruoka maistunut. Ja eihän aikuisillekaan aina maistu ruoka, ei ole vaarallista.

"Viljamilla oli tänään päiväkodissa vain vuorettomat kumpparit. Kyllä talveksi olisi hyvä olla vuoratut, paksut kumpparit." Miksi Viljami ei voisi pitää villasukkia noissa ohuemmissa kumppareissa? Paljon olen törmännyt siihen, että sanellaan millaiset hanskat tms lapsella pitäisi olla. Ovat siis sään mukaiset, mutta eivät jostain syystä kelpaa.

Ihan ohi vaan että ollaan pyydetty vanhempaa tuomaan välikausirukkaset ja päälle kurarukkaset lapselle kun ne heidän tuomat "vettä pitävät välikausirukkaset" mitä Ei missää  nimessä saa laittaa kuivauskaappiin, ovat aivan läpimärät vielä iltapäivällä ja kun ne laittaa ulos niin 10min päästä lapsen sormet ihan punaiset, lapsi myös itkee että käsiä paleltaa ja koskee. 

Niin tästä vanhemmat sitten suuttuu

Ikäviä tuollaiset vanhemmat, en itse ole koskaan sanonut  mitään tuollaista päiväkodin väelle. Ovat saaneet tehdä lapsen vaatteille kuten ovat parhaaksi katsoneet. Mutta älä leimaa kaikkia vanhempia. Itse varmaan tuossa tilanteessa ottaisin käyttöön päiväkodin varahanskat lapselle. Missä maalaisjärki? Tottaki kuivat hanskat lapselle ulos käteen. Sitten näyttää vanhemmalle, että hanskat ei ehdi kuivua joten pakko käyttää näitä vara hanskoja. 

Vierailija
339/447 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus itsellä.

Odotan alapeukkuja:

No tämä mun lapsi ainakin olisi laittanut ihan ranttaliksi valjaissa. Siis vaikkapa heittäytynyt veltoksi tai vastaavaa. Ne valjaathan olisivat oikein provosoineet häntä. 

Hänellä on ADHD, ja koulun alkaessa hän sai siihen lääkityksen, joka on ollut ehdottomasti tarpeen. Hän on jo teini ja todella fiksu, ystävällinen ja hyväkäytöksinen nuori. 

Lääke on hänelle ehdottoman tärkeä, mutta se on toiminut hyvin suht pienenäkin annoksena, ja auttanut tuomaan hänen potentiaalinsa esiin. Ennenkaikkea, ihmiset näkevät hänessä muutakin, kuin sen sähläävän ADHD.n. 

Päiväkoti-ikäiselle kuitenkaan ei diagnooseja tai lääkityksiä anneta, ja hyvä niin. 

Vierailija
340/447 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kipuiltiin pitkään huonon päiväkodin kanssa. Lopulta uskaltauduin avautumaan aiheesta lapsen päiväkotikaverien äideille ja he huokaisivat, että ovat miettineet aivan samaa, mutta eivät ole viitsineet sanoa ääneen asiasta. Keskustelut päiväkodin työntekijöiden kanssa eivät siis ole auttaneet ja huono meno on jatkunut. Meidän lapsen ja erään toisen perheen lapsen osalta tehtiin ratkaisu, että lapset vaihtavat nyt elokuussa uuteen päiväkotiin. Tämä päätös olisi pitänyt tehdä jo aikaa sitten.

Tylyä, mutta lapsi viettää melkoisen osan arjestaan päiväkodissa. Sillä on paljonkin väliä, millaisessa ympäristössä lapsi kasvaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme