Siis mitä helve""ttiä,tätäkö terveydenhuollon taso nykyään on? Menin valittamaan kipeää polvea niin puolet ajasta kun lääkäri maanitt
Maanitteli menemään kyykkyyn. Ja mä en pysty. Kuten en myöskään nousemaan portaita tai polkemaan pyörällä. Sitten koputteli polvia ja sanoi että tuntuvat "rauhallisilta". Kotiin tulin särkylääkereseptn kanssa vaikka olin toivonut vaikkapa magneettikuvausta! O
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin päivystävälle hoitajalle. Käski fysioterapeutille. Sanoi että jalkojen kivut ja puutuneisuus johtuu rasituksesta. Mikä ihmeen rasitus? Ei sitä ole.
Varmaan oli tarkoitus sanoa rasituksen puutteesta. Liike on lääke ja sängyssä makaaminen on vaarallista. Suomalainen on keskimäärin läski ja vähän liikkuva mikä johtaa tuki- ja liikuntaelimistön rappeutumiseen.
Minä en ole läski. Liikun normaalisti joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Sä mietit että yksityiselle magneettiin vai kaljalle. Sä menit kaljalle.
No tuossa on kyllä vähän perää.
Moni raaskii ostaa herkkuja ja roskaruokaa vaikka viidelläkympillä kuussa tai ostaa tupakkaa plus alkoholia tai käydä baareissa tai woltata jne. Mutta sitten pidetään järkyttävänä summana kahtasataa euroa yksityiselle lääkärille tai hammaslääkärille/suuhygienistille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit edes yrittänyt vähän kyykistyä, niin lääkäri olisi nähnyt ettei se onnistu.
Joo, se on tämä. Kun viranomainen esim työkkäri taikka julkinen terveyden huollon lääkäri pyytää jotain niin sitä sitten pitää kiltisti yrittää jotta tämä henkilö itse näkee ettet pysty. Muuten olet luulosairas tai muuten yhteistyökyvytön. Aina pitää yrittää tehdä ohjeen mukaan ja jos ei pysty niin ei pysty ja sitten pääsee eteenpäin esim oikean lääkärin vastaanotolle. Suomi on poljettu ö-luokan maaksi. Onneksi ollaan jo tiputtu pois siitä että oltaisiin maailman onnellisin maa.
Lääkäri olisi nähnyt siitä kyykistymisestä monta asiaa. Liikeradan rajoitteet, virheasennot jne.
Heittäytykää toki hankaliksi. Silloin ei ainakaan ei edes voi saada asianmukaista hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen ei pääse kyykkyyn, siinä on jo niin paljon ongelmia, että ehkä olisi paras ottaa ensisijaiseksi tavoitteeksi nimenomaan tuo, että pääsisi kyykkyyn ja sitten vielä ylöskin. Monesti polvet ovat kipeät ylipainon ja vähäisen liikunnan takia, tai sitten voi olla reuma.
Painonnostaja Assi Koiviston valmentaja sanoi lehtihaastattelussa että jokaisen pitäisi tehdä 30 syväkyykkyä joka päivä. Se pitäisi selän ja jalat kunnossa. Lapset menevät luontaisesti syväkyykkyyn ongelmitta. Aika pian teini-iässä istuminen ja liikunan vähäisyys johtaa ongelmiin notkeuden ja liikkumisen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Tuota se on. Valitti mitä hyvänsä - saa särkylääkkeet. Kuvauksia ei tehdä.
Mene yksityiselle, sieltä saat koko setin. Kuvauksen ja tiedon siitä mitä on vialla.
Mä en saanut yksityisellä. Tk:n nuoi naislääkäri lähetti kuviin ja nivelrikkoa löytyi jalkapöydistä useita. Mun kohdalla on ongelma kun olen terveesti normaalipainoinen, en liian laiha mutta ei ylipainoa niin mitään vikaa ei voi olla varsinkaan mieslääkäreiden mielestä. Samoin sydänongelmia saimme närästyslääkkeen. Lopulta löytyi pieni synnynnäinen vika, mitä ei oltu koskaan tutkittu mutta mikä selitti monet oireet.
Vierailija kirjoitti:
Liike on lääke ja siitä on jokainen itse vastuussa.
Tämä on mielenkiintoinen mainoslause. Jos katsoo miten nivelrikkoa esiintyy eri maissa ja vertailee miten paljon kyseisissä maissa vapaaehtoisesti liikutaan, niin eipä sieltä kummoista korrelaatiota löydy. Pisimpään vaikuttaa elävän ihmiset jotka lipittävät viiniä, haastelee mukavia päivät pitkät ja tekee kevyttä fyysistä työtä jos sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalja maksaa happy hourina noin 6 euroa, magneettikuvaus Pihlajalinnassa 890 euroa. Aika monta kaljaa saa kiskoa että tuo muuttuu keskusteluksi valinnasta kahden vaihtoehdon kesken.
Magneettikuvaan pääsee halvemmallakin. Kannattaa vähän tutkailla eri paikkoja. Isäni selän magneettikuvaus tuli maksamaan 500€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota se on. Valitti mitä hyvänsä - saa särkylääkkeet. Kuvauksia ei tehdä.
Mene yksityiselle, sieltä saat koko setin. Kuvauksen ja tiedon siitä mitä on vialla.
Ja maksat saatanasti.
Ne piirtää joilla on liitua...
Vierailija kirjoitti:
Jep tota se on. Ja jos satut pääsemään fyssarille, vastaus kaikkeen on "mee kuntosalille, et sä voi ittees rikkoo"
Miksi et mene salille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuossa on kyllä vähän perää.
Moni raaskii ostaa herkkuja ja roskaruokaa vaikka viidelläkympillä kuussa tai ostaa tupakkaa plus alkoholia tai käydä baareissa tai woltata jne. Mutta sitten pidetään järkyttävänä summana kahtasataa euroa yksityiselle lääkärille tai hammaslääkärille/suuhygienistille.
Voitko leikkiä vielä tyhmempää?
Kaikki on hoitajien vikaa! Heidän laiskuus ja ahneus on tuhonnut kaiken.
Ei se lääkäri voi teidän puolesta mennä salille ja huolehtia teidän kropasta. Se on teidän tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduta ja liiku .
Sain polvikipuun tuon ohjeen. Olen 167 cm pitkä ja painan 52 kg, kysyi, että paljonko pitää pudottaa painoa. Vastaus oli, että 5 kg olisi hyvä saada pois. Ja liikkua pitää, joka päivä kävellä ainakin 3 km.
Menin ykstyiselle, murtuma jalassa, ehdoton taivutuskielto, ei kävelyä.
Tavallinen pulliainen ei kävele murtuneella jalalla todellakaan ja oikeasti kipeät potilaat tutkitaan hyvin. Murtuma jalassa tavallisesti kipsataan tai leikataan eikä pelkästään anneta vain kävelykieltoa joten vähän ihmetyttää jos oikeasti oli kyse polven murtumasta. Murtuman syy olisi hyvä tutkia onko kyse vammasta, syövän etäpesäkkeestä, osteoporoosista tai muusta syystä.
Kyllä minä ainakin kävelin jalalla, jossa oli murtuma polvilumpiossa.
Vierailija kirjoitti:
Jos et pysty edes kyykkyyn menemään tai noita muita niin olisin kyllä enemmän huolissani siitä kuin kipeästä polvesta
Kun se polvi voi olla niin jäykkä ja kipeä ettei kyykkyyn pääse. Vähän kuin jumittunut ruosteinen sarana. Ei se suoristu eikä koukistu kunnolla ja väkisin vääntäminen hajottaa sen. Kipu on hälytysmerkki ja jos nivel on erittäin kipeä, se on merkki siitä ettei se toimi normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalja maksaa happy hourina noin 6 euroa, magneettikuvaus Pihlajalinnassa 890 euroa. Aika monta kaljaa saa kiskoa että tuo muuttuu keskusteluksi valinnasta kahden vaihtoehdon kesken.
Yllättäen säästäminen on sinulle täysin outo asia. Kun jätät parin kuukauden kaljat juomatta, alkaa rahat olla jo kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduta ja liiku .
Sain polvikipuun tuon ohjeen. Olen 167 cm pitkä ja painan 52 kg, kysyi, että paljonko pitää pudottaa painoa. Vastaus oli, että 5 kg olisi hyvä saada pois. Ja liikkua pitää, joka päivä kävellä ainakin 3 km.
Menin ykstyiselle, murtuma jalassa, ehdoton taivutuskielto, ei kävelyä.
Tavallinen pulliainen ei kävele murtuneella jalalla todellakaan ja oikeasti kipeät potilaat tutkitaan hyvin. Murtuma jalassa tavallisesti kipsataan tai leikataan eikä pelkästään anneta vain kävelykieltoa joten vähän ihmetyttää jos oikeasti oli kyse polven murtumasta. Murtuman syy olisi hyvä tutkia onko kyse vammasta, syövän etäpesäkkeestä, osteoporoosista tai muusta syystä.
Kyllä minä ainakin kävelin jalalla, jossa oli murtuma polvilumpiossa.
Niin olen minäkin kävellyt, vaikka oli nilkka murtunut. Olen myös vääntänyt itse polvilumpion takaisin paikoilleen. En silti tarvitse mitalia ja ymmärrän aloittajaa.
Vierailija kirjoitti:
Kehitysmaista tulleille menee tk ajat nykyään. Korva meni lukkoon viime lauantaina ja yritin itse sitä huuhdella ja laitoin korvatippoja. Varhan chatissa jouduin väittelemään 15 min. että pääsin korvahuuhteluun hoitajalle. Tätä on nykysuomi.
Lääkärinä vähän hävettää kertoa että oli molemmissa korvissa kuulo-ongelmaa muutama vuosi sitten. Söin antibioottikuurin ilman menestystä. Kärsin asiasta aika kauan mutta sitten työkaveri haki otoskoopin ja totesi korvien olevan täynnä vaikkua. Kotona tein molemmile puolille varmaan sata huuhtelua ruiskulla ja vaikkua tuli melkoinen määrä. Kuulo palautui normaaliksi. Korvien huuhtelu ei ole todellakaan mitään rakettitiedettä ja sen voi tehdä ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep tota se on. Ja jos satut pääsemään fyssarille, vastaus kaikkeen on "mee kuntosalille, et sä voi ittees rikkoo"
Miksi et mene salille?
Tähän olisi tosiaan kiva kuulla vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättäen säästäminen on sinulle täysin outo asia. Kun jätät parin kuukauden kaljat juomatta, alkaa rahat olla jo kasassa.
Ilmeisesti kalja on sinulle tuollainen monen sadan euron kulu kuukausitasolla.
Et nyt vissiin ihan ymmärtänyt tai halua ymmärtää. Rahaa ei riitä enää mihinkään suomalaisten palveluihin kun täytyy auttaa lähes koko muuta maailmaa.