Siis mitä helve""ttiä,tätäkö terveydenhuollon taso nykyään on? Menin valittamaan kipeää polvea niin puolet ajasta kun lääkäri maanitt
Maanitteli menemään kyykkyyn. Ja mä en pysty. Kuten en myöskään nousemaan portaita tai polkemaan pyörällä. Sitten koputteli polvia ja sanoi että tuntuvat "rauhallisilta". Kotiin tulin särkylääkereseptn kanssa vaikka olin toivonut vaikkapa magneettikuvausta! O
Kommentit (373)
Pitäiskö tehdä asialle jotain ja alkaa päästä sinne kyykkyyn? Vois jäädä polvikivutkin matkan varrelle. Ai niin mutku en halua enkä jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse loukkasin polven viime syyskuussa, ja on välillä edelleen kipeä. Varsinkin kun joutuu menemään portaat alas. Julkisella lääkärillä kävin, kuulemma "kaikki on hyvin". Lääkäri ei löytänyt mitään ongelmaa, siis silmämääräisesti. Eli ei tarvitse tehdä mitään jatkotutkimuksia :D
Olen työtön joten ihan sama minulle. Olisi silti kiva tietää mikä polvea vaivaa!
Mutta kun kuvantamista ei tehdä "nice to know" -syystä.
Mistä se sit tehdään? Sillon kun potilas on jo 5 minsaa kuoleman tuolla puolen?
Toki diagnoosi on tärkeä tietää mutta ainakin silloin kun se vaikuttaa hoitopäätökseen. Aina ei kuitenkaan ole pakko tehdä magneettititutkimusta vaan voi aloittaa jollain toisella kuvantamismenetelmällä. Lääkäreillä on usein myös kokemusta potilaiden hoidosta jos samanlainen potilas on tullut vastaan.
Vierailija kirjoitti:
No mun miehellä meni polvi entistä enemmän paskaksi kun lääkärin kehotuksesta kuntoutti sitä kiipeämällä Näkötorniin Mikkelun reissulla. Siinä oli pitkät portaat niin mies arveli että saa tarpeeksi liikettä polvelle. No ei meinannut enää päästä alas sieltä eikä kyennyt seuraavana päivänä ajamaan autoa. Meni uudestaan lääkäriin ja sanoi että on liikkunut mutta pahemmaksi vaan menee. Polvi oli tuossa vaiheessa kuuma ja turvonnut kun aikaisemmin oli näyttänyt normaalilta. Sai sitten kortisonipiikin ja kävelysauvat mutta vieläkin on auki että mikä siinä polvessa on. Ja mies on ihan laiha luikku eli ylipaino ei ainakaan syy !
Ei lääkäri tarkoittanut että yhtäkkiä rapakuntoinen pulkannaru vetää tuollaisen rääkin, vaan vähitellen. Ja auto ei kuulu liikkumiseen alle 10 km matkoilla kuin poikkeustapauksessa. Aloittakoon vaikka siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin päivystävälle hoitajalle. Käski fysioterapeutille. Sanoi että jalkojen kivut ja puutuneisuus johtuu rasituksesta. Mikä ihmeen rasitus? Ei sitä ole.
Varmaan oli tarkoitus sanoa rasituksen puutteesta. Liike on lääke ja sängyssä makaaminen on vaarallista. Suomalainen on keskimäärin läski ja vähän liikkuva mikä johtaa tuki- ja liikuntaelimistön rappeutumiseen.
Jännä että pahimmat kulumat ovat ihmisillä jotka eivät liiku kävellen mihinkään ja lähinnä istuvat tai ajavat autolla.
Mitä jännää siinä on? Nivelet, luut ja lihakset tarvitsevat liikettä pysyäkseen kunnossa. Nivelrustossa ei ole omaa verenkiertoa joten liikkumattomuus on huono juttu. Vammat ovat huono juttu myös eli kannattaa miettiä mitä liikuntaa harrastaa eli ekstriimilajeja ei ehkä kannata harrastaa. Ennen varoiteltiin kovasti hypyistä ja iskuttavasta liikunnasta mutta nykykäsityksen mukaan sellainen on hyvästä mutta kipua ei saisi tulla. Jos on polvivaivoja niin liikunta on tärkeää jos vain pystyy. Pitää aloittaa kävelemällä vaikka pehmeässä, vesijuoksulla, pyöräilyllä jne. Lihasten vahvistaminen on tärkeää vaikka kumirenksuilla ja laitteilla ennen kuin lähtee tekemään vapailla painoilla syväkyykkyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän olisi voinut arvioida kivun syytä paremmin, jos olisit edes yrittänyt mennä kyykkyyn. Tyyliin jos polvista kuuluu rusahdus ja kiljaiset kivusta heti alussa, vika on polven osassa X ja jos kipu tulee vasta puolivälissä, vika on osassa Y.
Pitääkö siellä kiljaistakin? En minä kehtaa...
Ja onhan tuollainen kivun esittäminen muutenkin väärin. Kyllä lääkärin pitäisi luottaa puheeseen, ilman, että vaatii toista tekemään jotain mikä aiheuttaa kovaa kipua. Olen nähnyt, kun kaatunutta vanhusta käskettiin väkisin kävellä, vaikka hetkeä aiemmin itki kivusta pelkästään, kun vaihtoi asentoa sängyllä. Sanoi, että on tosi kipeä, ja mä hoitajana hänet tunteneena sanoin, että kyllä selkeästi ei ole oma itsensä ja kivut on kovat. No ei muuta kuin yritä nyt edes, väkisin revittiin istumaan, seisomaan, ja kaksi ihmistä roikottaa kainaloista ja katsotaan pääseekö kävelemään. Kun pari askelta onnistui niin vähän irrotetaan, että kantaako ne omat jalat vai ei. Kamalaa katsottavaa. Myöhemmin todettiin sekä lonkka, että selkärankaa murtuneeksi. Viikossa jo menehtyikin sitten. Ei ole ihmisarvoista kohtelua.
Olet sairas yksilö. Tyypillinen tunteeton hoitaja joka ei välitä ihmisistä.
Minun tapaamani hoitajat on olleet tunteettomia. Jos ei naureta toisen vakaville oireille niin ajetaan huolissaan oleva ihminen pois hoidosta ja epäillään sen olevan hullum
Vierailija kirjoitti:
"vaikka olin toivonut vaikkapa magneettikuvausta! O"
Toivo joulupukilta - kehystettynä.
Ex-anoppi toivoi aina antibioottikuuria kun meni lääkäriin ja oli vihainen jos ei sellaista saanut.
Vierailija kirjoitti:
Turhautunut hammaslääkäri -nimimerkillä Helsingin Sanomiin mielipidekirjoituksen kirjoittanut hammaslääkäri sanoi olevansa vihainen, koska 30 prosenttia vastaa nottokeskuksista tuleville turva paikanhakijoille varatuista ajoista jää käyttämättä, kun asiakkaat eivät tule paikalle.
kandee muistaa kun jonotat hammashoitoon 8 kk
Heimoveli on tilattu tulkiksi ja sillekin Kela maksa taksan mukaan vaikka asiakas tekee oharit. Halpaa lystiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hemmetissä kaikki haluavat magneettikuvaan?
Tätä minäkin olen ihmetellyt. Kaikilla hirveä hinku kuvauksiin
No kun Mairekin pääsi! Minä haluan olla sairaampi kuin se ja päästä kertomaan sen Ritvalle!
Mitä vit...? En oo koskaaan kuullu et kukaan haluais olla sairaanpi kuin joku toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep tota se on. Ja jos satut pääsemään fyssarille, vastaus kaikkeen on "mee kuntosalille, et sä voi ittees rikkoo"
Säästyisi hirveästi rahaa jos nauhalta pyöritettäisiin näitä diagnooseja kun soittaa päivystykseen. Kaikille sama diagnoosi ja lääkkeeksi burana
Säästyisi hirveästi rahaa, jos ihmiset noudattaisivat tuota ohjetta ja menisivät salille.
Ei tarvii edes salille mennä. Pari kolme reipastahtista tunnin kävelylenkkiä tekee jo hyvää selkävaivoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluaisin magneettikuvat polvista.
Juu mene yksityiselle. Ei minnekään magneettiin Suomessa pääse julkisella eikä edes työterveyshuollossa.
Pääsee kyllä, mikäli lääkäri arvioi tutkimuksen aiheellisiksi. Jos aloittajalla on esimerkiksi 40kg ylipainoa, niin siihen ei mikään magneettikuvaus auta. Siihen auttaa vain laihduttaminen.
Muistan kerran kun 150 kiloinen keijukainen tuli odottamaan uusintaleikkausta kun lonkkatekonivel oli vääntynyt potilaan suuren massan vuoksi. Ei ne tekonivelet ihan älyttömiä kestä. Alun perin tekonivel oli laitettu avaskulaarisen nekroosin vuoksi.
Miksi aina puututaan siihen painoon. Julkinen ei kunnioita kehonrauhaa vaan vaatii kaikkia "slimmi" normiin.
Kerroin vain että tekonivel ei kestä ihan kaikkea. Siitä aiheutui kustannuksia yhteiskunnalle ja tosiasia on että ei tekoniveltä voi vaihtaa äärettömän monta kertaa. Se vain ei tunnu potilaita kiinnostavan. Entiseen aikaan kun ei ollut tekonivelkirurgiaa niin yksi hoitokeino oli ns. girdlestone jossa reisiluun kaula ja pää katkaistaan pois ja sitten käveleminen onkin hieman hankalaa. Joskus tämä on lopullinen ratkaisu kun tekonivelinfektion hoito ei onnistu edes pitkillä antibioottikuureilla.
Joo, mutta aloitit kaiken vedoten painoon. Ymmärrätkö että jokainen on kaunis ja jokaisella on oikeus olla mitä he haluavat.
Jokainen kantaa painonsa ja sen aiheuttamat haitat ihan itse. Monen superylipainoisen hoitotulokset ovat huonommat. Onhan se hirveää katsottavaa kun 200 kiloa painava ihminen ei meinaa päästä sängystä ylös ja edes hygieniasta huolehtiminen ei onnistu ilman apua. Yhteiskunta yrittää toki auttaa sen verran kun voi mutta tosiasia on että moni näistä kuolee varhain verrattuna muuhun väestöön.
Ja noissa kilolukemissa ei kovin herkästi tehdä leikkauksia koska anestesia on jo itsessään iso riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hemmetissä kaikki haluavat magneettikuvaan?
Magneetti kuvassa näkyy kaikki muutokset ja vauriot.
Magneettikuvauksia käytetään yksityisellä ihan yleisesti ja ennen nykyistä sote himmeliä myös julkisella sektorilla. Olen kuusikymppinen ja ennen lääkärit nimenomaan halusi magneettikuvat ja ultrat, ennen lääkityksen ja hoidon aloittamista,.kun halusivat vaivat hoitaa tehokkaasti.
Tottakai yksityinen tarjoo magneetit ja mitä ikinä asiakas haluaa maksaa sehän on niiden bisnes. Just talvella oli juttua että lääkäreitä oli painostettu määräämään tarpeettomia labroja.
Voltaren ei ole korvattava. Sitä saapi ihan anteliaasti itsekin itselleen ostaa.
Rahaa riitti esim projektiin jossa rohkaistiin Uzbekistanilaisia lopettamaan tupakointi.