Kurdimiehen kanssa seurustelu?
Onko paikalla ketään, joka olisi parhaillaan tai olisi ollut parisuhteessa kurdimiehen kanssa? Olen itse alkukesästä asti tapaillut noin 4-kymppistä kurdimiestä ja vaikeaa on. Mies on uskonnoton eli ongelmat eivät johdu islamin uskosta. Hän on suomen kansalainen ja ollut täällä yli 10 vuotta. Naiskäsitys on ihan länsimaalainen eli ei ole tasa-arvokysymyksistä mitään vääntämistä.
Ongelmat johtuvat poikkeavasta kunniakäsityksestä. Asiat, jotka suomalaisissa tavallisissa parisuhteissa esim. riidan aikana sanotaan, on hänen mielistään aivan valtavan epäkunnioittavia ja joudun pyytämään anteeksi sellaisissakin tilanteissa, joissa riita on alkanut jostain minua loukanneesta tilanteesta. Tuntuu, että olen ihan kynnysmatto ja joudun nöyrtymään anteeksipyyntöön tilanteissa, joissa en kotimaisen miehen kanssa missään tapauksessa pyytäisi anteeksi. Jollain tapaa ymmärrän tuon kunniakysymyksen ja koska olen hyvin ihastunut mieheen, en ole kokenut mahdottomaksi pyytää sanojani anteeksi sellaisissakaan tilanteissa, joissa riidan alkusyy on ollut hänessä. Olen ajatellut, että opin tästä sivistyneempää riitelyä, jos en muuta 😁
Lisäksi mietityttää miehen rehellisyys. Kurdien kulttuuriin kuuluu rehellisyys, sen tiedän. Mutta voinko oikeasti luottaa siihen, että hän sanoo esim. olevansa uskollinen? Yhdistelmä, jossa pyytelen anteeksi tilanteissa, joissa olen epäillyt hänen rakkauttaan tai uskollisuuttaan olisi kyllä tavallisessa parisuhteessa aivan ehdoton eiei.
Se vähä, mitä olen tähän mennessä oppinut kurdien kulttuurista on saanut mut ymmärtämään, että se mikä normaalisti olisi iso red flag, ei tässä nyt välttämättä päde. Haluaisin siis kuulla kokemuksia joltain, joka on suhteessa ollut kurdin kanssa. Kannattaako tätä vääntämistä jatkaa vai hakkaanko vaan päätäni seinään ja jään lopulta sydän ja mieli särkyneenä yksin?
Kommentit (97)
Olen jo pitkään ajatellut, että valtaosa ihmisistä todella ansaitsee kohtalonsa.
Mies on 40vee, josta asunut 10v Suomessa ja 30v jossain ismi-valtiossa ja ap kuvittelee, ettei mitään vaikutteita 😂😂😂😂😂
Kurdikulttuurissa ei lähtökohtaisesti "seurustella" ennen naimisiinmenoa kuten me seurustelun ymmärrämme. Avioliitot ovat yleensä järjestettyjä PERHEEN toimesta, ja seurustelu on kontrolloitua. Kyse on kunniasta. Ap:n ja kaikkien pitää nyt ymmärtää tämä fundamentaalinen ero.
Ap nyt haluaa väkisin vääntää huonon ja sopimattoman, jopa itsekkkään, käytöksen kulttuurieroksi, koska se kuulostaa niin paljon hienommalta. Kaikki, joilla on yhtään järkeä päässään, näkee miljoona punaista lippua, tai oikeammin miinakentän.
Vierailija kirjoitti:
Kurdikulttuurissa ei lähtökohtaisesti "seurustella" ennen naimisiinmenoa kuten me seurustelun ymmärrämme. Avioliitot ovat yleensä järjestettyjä PERHEEN toimesta, ja seurustelu on kontrolloitua. Kyse on kunniasta. Ap:n ja kaikkien pitää nyt ymmärtää tämä fundamentaalinen ero.
Älä nyt, aphan opettelee "riitelemään älykkäämmin" 😂 Eli pyytelemään anteeksi kaikkea itsessään.
Itse olen yli vuosikymmenen muslimivaltaisessa maassa asunut töiden takia ja anna tyttö kerron sinulle tämän selkeästi: mies ei kunnioita sinua eikä tule koskaan kunnioittamaan, kukaan noista kulttuureista tuleva ei sua kunnioita varsinkin jos seksiä on ollut. Kunniallinen tyttö ei tämmöiseen järjestelyyn suostuisi mistään hinnasta. Olet jonkinlaista ajanvietettä/seksilelu/taloudellinen tuki. Ehkä ei tänään mutta varmasti lähitulevaisuudessa.
Tämä ei ole henkilökohtainen hyökkäys sinua kohtaan AP, varmasti olet mukava ihminen oikeassa elämässä. Älä ole typerä, myönnä itsellesi että et tunne tälläistä kulttuuria ja move on.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos nyt unohtaa "kurdikulttuurin" , jota apn mukaan tämä mies ei edusta, vaan tarkastelee kyseisen miehen käytöstä, niin eihän toi ole mitään muuta kuin ylimielinen paskiainen, joka kouluttaa apta sietämään, jopa pyytämään anteeksi, omaa käytöstään.
Tiedän yhden pitkäaikaisen pariskunnan, jossa nainen suomalainen ja mies Lähi-Idästä. Mies on kääntynyt kristityksi ja käyvät vapaasuuntaisessa seurakunnassa yhdessä. Siinä on siis eri kulttuuritaustasta huolimatta pariskunnalla paljon yhteistä ja myös osoitus siitä, että kykenee kyseenalaistamaan lähtömaan kulttuurin. En tiedä, onko uskonnottomaksi päätyneellä uusi arvomaailma yhtä vahva.
Ap:n tarinassa kiinnittyy kyllä huomio eniten siihen, että noin alkuvaiheessa suhdetta jo riidellään. Kun siis nämä kurdimiestä loukanneet sanomiset ovat ap:nkin mielestä riitelyä! Täysin riippumatta siitä mistä maasta kukin on alun perin, on jotenkin huolestuttava merkki että riitaa tulee noin nopeasti.
Meni peruuttamattomasti pieleen jo siinä, että 1. et ole kurdi ja 2. et ole miehen serkku/pikkuserkku.
Lainaa kirjastosta Jari Tervon Layla.
Kertoo nuoren naisen pakomatkasta Suomeen. Hänet yritettiin naittaa serkulleen jo pikkutyttönä.
Tässä kirjassa kerrotaan paljon kurdikulttuurista ja heidän tavoistaan ym.
Juujuu, kyllä se mies muuttuu, kun vaan riittävästi rakastaa.
Kyllä monella tavalla saa elämästään vaikeaa. Jos on käynyt tuuri, että ei ole omassa perheessä mitään, niin etsitään hankala puoliso.
Vaikka olisi mikä etnisyys, jos tuntuu että on ristiriitoja, niin on ristiriitoja.
Mitä se kunnia sitten on? Jokaisella voi olla oma käsitys kunniasta ja ihan eri kunnia koodisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurdimiehethän eivät ole edes ulkonäöltään viehättäviä, joten en usko että hänellä on sulle mitään annettavaa.
Kyllä se kurdimies tikkaa pulleenkin suomi-tytön haarukassa sen aikaa että suomi-tyttö vie vihille ja kas, kurdi sai kansalaisuuden.
Jaa, että kansalaisuuden saa naimisiin menemällä? Onko tämä kuulopuhetta vai hallituksen uusi linjaus, jollaisesta en ole kuullutkaan?
Avioliitto suomalaisen kanssa ei takaa kansalaisuutta, jonka ehtoina ovat a) 6-8 vuoden asuminen oleskeluluvalla Suomessa (6 voi riittää jos avioliitto suomalaisen kanssa) b) todennettu itsenäinen toimeentulo c) ei Kela -tukia yli 3kk viimeisten 2 vuoden aikana d) nuhteeton elämä eli ei parkki- tai ylinopeussakkoja kummempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wallah! Ma kunniamurhata suomilehma! Inshallah!!
Persu-inkkeli taas leikkii ma mumiestä. Ei yllätä. Hehän ovat fantasia nro 1 persuille!!
Inceliyskin olisi parempi kuin ma tu pat juus.
Ei, jopa vankilamiehet on inceliä ylempänä. Ja tämä siis ihan teidän omasta suustanne.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se kunnia sitten on? Jokaisella voi olla oma käsitys kunniasta ja ihan eri kunnia koodisto.
Toki, mutta eri kulttuureissa se vahvasti ohjaa ihmisten käyttäytymistä sosiaalisen paineen avulla.
Kaverini oli pitkään naimisissa länsimaissa opiskelleen ja asuneen kurdimiehen kanssa. Tekivät pari holtitonta poikaa, jotka eivät totelleet äitiään millään tavalla; vain isän sana kuului. Pojat, jotka olivat eläneet Suomessa koko ikänsä, eivät olisi antaneet vanhempiensa erota maineen vuoksi. Poikien maineen vuoksi. Kaverini piti miehensä nimen vielä vuosia eron jälkeen, kun ei halunnut enempiä ongelmia.
Kaverini eli siis pitkään Suomessa olevan kurdiyhteisön liepeillä. Hän sanoi, että jokaisen siihen porukkaan hakeutuvan naisen pitäisi kuulla, mitä ja miten sikäläiset miehet puhuvat keskenään suomalaisista naisista ja myös miehistä.
Sanot että miehen "naiskäsitys on ihan länsimaalainen", mutta sitten kuitenkin kuvaat hänen käytöstään josta paistaa että naiskäsitys ei ole tasa-arvoinen. Kunniakysymys liittyy juuri siihen, että tasa-arvoa ei ole ja se että joudut nöyrtymään ja pyytämään anteeksi asioita vaikka mielestäsi ei kuuluisi on juuri sitä että suhde ei ole tasa-arvoinen. Näin se lähisuhdeväkivalta ja henkinen väkivalta toimii ihan suomalaisten miestenkin kanssa: kaikki on naisen syytä ja naisella ei ole oikeutta sanoa mielipidettänsä tai olla eri mieltä. Jos on niin tulee "rangaistus" jossakin muodossa, jos ei nyrkistä niin sitten henkisellä kieroilulla. Juokse karkuun, mies on abuser. Itse olin 15 vuotta tällaisessa suhteessa ihan suomalaisen miehen kanssa.
Tämä! Ensimmäisten kuukausien pitäisi olla ihanaa lääpällään oloa ei riitelyä.
Nuoruuden piikkiin menisi tuollaiset leimahtelut, mutta nyt ei ole siitäkään kyse.
Itseni on vaikea ymmärtää tällaisia tilanteita, kun omassa suhteessa ne on laskettavissa kahden käden sormilla 15 vuoden ajalta. Eivätkä koskaan sellaisia, että toinen vain olisi anteeksi pyytävä osapuoli.
Valitettavasti usein kunnia-asioissa parisuhteen päättyminenkään ei lopeta sitä, että sinä olet se joka loukkaa miehen kunniaa. Päinvastoin. Olisin hyvin tarkkana, mitä tapahtuu, jos ja kun haluat lopettaa suhteen.
Aikoinaan Betty Mahmoodykin luuli olevansa naimisissa liberaalin amerikkalaistuneen miehen kanssa. Kun he lähtivät lomalle Iraniin, mies olikin omiensa parissa kuin aivan toinen mies. Tuli pitkä kotimatka yrittää paeta Turkkiin vuoristossa ihmissalakuljettajien mukana. En usko hetkeäkään kenenkään lähi-itäläismiehen pitävän länsimaisia kulttuureita parempana kuin omaansa.Täällä voidaan esittää avarakatseisempaa, omassa kotimaassaan saisi naurut ja kunnian menetyksen muilta miehiltä jos jatkaisi samaan tapaan sielläkin.