Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kurdimiehen kanssa seurustelu?

Vierailija
18.07.2026 |

Onko paikalla ketään, joka olisi parhaillaan tai olisi ollut parisuhteessa kurdimiehen kanssa? Olen itse alkukesästä asti tapaillut noin 4-kymppistä kurdimiestä ja vaikeaa on. Mies on uskonnoton eli ongelmat eivät johdu islamin uskosta. Hän on suomen kansalainen ja ollut täällä yli 10 vuotta. Naiskäsitys on ihan länsimaalainen eli ei ole tasa-arvokysymyksistä mitään vääntämistä. 

Ongelmat johtuvat poikkeavasta kunniakäsityksestä. Asiat, jotka suomalaisissa tavallisissa parisuhteissa esim. riidan aikana sanotaan, on hänen mielistään aivan valtavan epäkunnioittavia ja joudun pyytämään anteeksi sellaisissakin tilanteissa, joissa riita on alkanut jostain minua loukanneesta tilanteesta. Tuntuu, että olen ihan kynnysmatto ja joudun nöyrtymään anteeksipyyntöön tilanteissa, joissa en kotimaisen miehen kanssa missään tapauksessa pyytäisi anteeksi. Jollain tapaa ymmärrän tuon kunniakysymyksen ja koska olen hyvin ihastunut mieheen, en ole kokenut mahdottomaksi pyytää sanojani anteeksi sellaisissakaan tilanteissa, joissa riidan alkusyy on ollut hänessä. Olen ajatellut, että opin tästä sivistyneempää riitelyä, jos en muuta 😁

Lisäksi mietityttää miehen rehellisyys. Kurdien kulttuuriin kuuluu rehellisyys, sen tiedän. Mutta voinko oikeasti luottaa siihen, että hän sanoo esim. olevansa uskollinen? Yhdistelmä, jossa pyytelen anteeksi tilanteissa, joissa olen epäillyt hänen rakkauttaan tai uskollisuuttaan olisi kyllä tavallisessa parisuhteessa aivan ehdoton eiei. 

Se vähä, mitä olen tähän mennessä oppinut kurdien kulttuurista on saanut mut ymmärtämään, että se mikä normaalisti olisi iso red flag, ei tässä nyt välttämättä päde. Haluaisin siis kuulla kokemuksia joltain, joka on suhteessa ollut kurdin kanssa. Kannattaako tätä vääntämistä jatkaa vai hakkaanko vaan päätäni seinään ja jään lopulta sydän ja mieli särkyneenä yksin?

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki ovat typeriä yleistyksiä, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. 

Defenssit päällä. Vaikka ko. heimon naisten huono asema ja kunniaväkivallan normaalius on maailmanlaajuisesti tiedetty tosiasia.

Vierailija
22/89 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin sanoen sä pyytelet anteeksi miehen käytöstä ja sitä, miltä hänestä tuntuu. Oppikirjanarsismia. 

Tirsk, ihanaa loppuelämää... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhoon tuomittu ajatus! 

Vierailija
24/89 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan liiat suuret kulttuurierot, ei tule todennäköisimmin tule toimimaan pitemmän päälle.

Kurdit on vuoristokansaa karulta aluuelta, olleet aina ikävästi kaikkien "välissä" historiansa aikana ja ovat nykyäänkin, yli 20 miljoonainen kansa ilman omaa valtiota.

Kaikki tietämäni vuoristokansat noudattavat samaa kaavaa, jossa mies on se jota kuunnellaan ja kunnioitetaan. Kulttuurilliset instituutiot ja tavat ajavat modernien keskitettyjen lakien ja insitituutioiden yli.

Vierailija
25/89 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatat jopa kuolla miehen kunniakäsitysten vuoksi ja voit olla täysin varma että olet pelkkä reikä. Missä tämän miehen vaimo ja lapset ovat, hehän avioituvat hyvin nuorina ja mieluiten omiensa kanssa. Yhteisönsä taitaa tietää hänestä yhtä ja toista mitä sinä et tiedä ja siksi suomalainen kelpaa nu**ittavaksi. Katso heidän naisiaan, onko asemansa suhteessa miehiin sellainen jonka haluat itsellesi!

Miksi yleistät vai onko sinulla ollut suhde perheellisen kurdimiehen kanssa ja olet katkera?

Kultsipuppelisi on tietysti eri mies.

Vierailija
26/89 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, nyt AP tietää miltä miehestä tuntuu seurustella suomalaisen naisen kanssa. Vaikka päälläsi seisoisit, teet kaiken silti väärin ja saat pyytää olemassaoloasi anteeksi.

Voi kyynel taas kun miesvauva ei osaa lähteä huonosta suhteesta. Mutta onhan se traumatisoivaa jos pitäisi itse päättää omasta elämästään ja pitää huolta ihan itse itsestään, ymmärretään täysin. 

Miistä tulee termi miesvauva? Ei kykene selviämään ilman jotakuta huolehtimasta tarpeistaan hetkeäkään. Tässä jälleen yksi sellainen. Jaxuhali.

Vierailija
27/89 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtään ainutta vastausta tähän mennessä ei näemmä ole tullut sellaisilta henkilöiltä, joilla olisi omaa kokemusta aiheesta. Lähes kaikki ovat typeriä yleistyksiä, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. 

Mies on töissä ja koska asumme lähekkäin ja minä olen lomalla, olemme voineet nähdä lähes päivittäin. Seksiä ei ole ollut, rahallista hyväksikäyttöä ei ole ollut, en ole muuttamassa hänen kanssaan yhteen, en ole hankkiutumassa raskaaksi, olen yli 40 eli miestä vanhempi.

Minua ei kiinnosta halventavat kommentit siitä minkälainen olen, kun tapailen tuollaista miestä. Ei muuta mielipidettäni hänestä. Minua kiinnostaa, jos jollain olisi omakohtaista kokemusta saako suhteen toimimaan, mutta on näemmä turha toivo tältä palstalta saada mitään järkeviä vastauksia.

Typeriä yleistyksiä? Laskepa omat yleistyksesi ensin.

Miten jonkun satunnaisen ihmisen omakohtaiset kokemukset auttaisivat juuri sinun suhteessasi? Uskotko, että kaikki kurdit ovat samanlaisia?

Vierailija
28/89 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä maasta kotoisin? Onko kotoisin maaseudulta vai kaupungista? Miksi on muuttanut Suomeen? Missä on töissä?

Nämä kertovat paljon, mutta kannattaa muistaa, että kulttuuri on aina yksilöä vahvempi, kuten olet jo huomannutkin. Ilmeisesti sinäkin olet rikkinäisestä taustasta ja lapsuuden perheessä riidelty paljon, kun hyväksyt tuollaisen käytöksen mieheltä. 

Vierailija
29/89 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö jollekin on epäselvää? mistä tämä suomalaisnaisten loputon sinisilmäisyys kumpuaa.... ehtymätön luonnonvara näköjään.

Näiden kurdien rehellisyys on jotain ihan muuta kuin mitä me käsitetään. He on rehellisiä äidilleen jos sillekään. Rehellisyys on heillä sitä että kerrotaan mitä toinen haluaa kuulla. Jätetään totuus kertomatta.

Heille oma kunnia, eli just se "kunnia" mitä he kuvittelevat tarvitsevansa heikon itsetunnon pönkitykseen

Vierailija
30/89 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saatte lapsia, voit varautua siihen että mies saattaa haluta viedä heidät "ulkomaanmatkalle" ja sinne jäävät. Jos saatte tytön, mies voi alkaa järjestää hänelle kurdisulhasta jo ennenkuin tyttö itse ajattelee koko asiaa. Jos saatte pojan, hän joutuu ympärileikattavaksi ja sinulta ei kysytä mitään (lue: turvallisuutesi takia ymmärrät olla vastustamatta).

Vierailija
31/89 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jotenkin vajaa aloittaja? Ei kukaan voi auttaa sun suhteessasi. Itse täytyy valintasi tehdä. 

Vierailija
32/89 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö ap, miksi täällä kellään ei ole omakohtaisia kokemuksia? Koska ollaan osattu olla sen verran fiksuja, että meistä jokinen on lähtökohtaisesti  vastuussa omasta käytöksestään ja omista tunteistaan, ja tätä edellytetään terveessä parisuhteessa sukupuolesta riippumatta. Nyt sä olet vastuussa miehen käytöksestä ja miehen tunteista. Vetoat kulttuuriin, koska se kuulostaa hienommalta omiin korviisi, mutta narsismia ja ylimielisyyttä toi on. Puhtaimmillaan. 

Vierailija
33/89 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurdimiehethän eivät ole edes ulkonäöltään viehättäviä, joten en usko että hänellä on sulle mitään annettavaa. 

Vierailija
34/89 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtään ainutta vastausta tähän mennessä ei näemmä ole tullut sellaisilta henkilöiltä, joilla olisi omaa kokemusta aiheesta. Lähes kaikki ovat typeriä yleistyksiä, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. 

Mies on töissä ja koska asumme lähekkäin ja minä olen lomalla, olemme voineet nähdä lähes päivittäin. Seksiä ei ole ollut, rahallista hyväksikäyttöä ei ole ollut, en ole muuttamassa hänen kanssaan yhteen, en ole hankkiutumassa raskaaksi, olen yli 40 eli miestä vanhempi.

Minua ei kiinnosta halventavat kommentit siitä minkälainen olen, kun tapailen tuollaista miestä. Ei muuta mielipidettäni hänestä. Minua kiinnostaa, jos jollain olisi omakohtaista kokemusta saako suhteen toimimaan, mutta on näemmä turha toivo tältä palstalta saada mitään järkeviä vastauksia.

Eli ei tullut toivomiasi vastauksia. 

Vierailija
35/89 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa vuokrakämpässä asui kerran 25v suomalainen nainen ulkomaalaisen miehen kanssa. Mies oli näitä lähi-idän ihmeitä. Lähes päivittäin oli kovaäänistä riitelyä. Nainen itki ja mies karjui. Koska en ymmärtänyt miehen puhetta niin soitin poliisit. Parin viikon kuluttua miehen tavaroita kannettiin muuttoautoon. Nainen asui hetken yksin siinä asunnossa kunnes muutti pois.

Vierailija
36/89 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurdimiehethän eivät ole edes ulkonäöltään viehättäviä, joten en usko että hänellä on sulle mitään annettavaa. 

Kyllä se kurdimies tikkaa pulleenkin suomi-tytön haarukassa sen aikaa että suomi-tyttö vie vihille ja kas, kurdi sai kansalaisuuden.

Vierailija
37/89 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että on "uskonnoton" ei ole sama asia, kuin että olisi kasvanut ja elänyt tyhjiössä. Hölmökö olet?

Mäkin olen ateisti, mutta arvot on silti länsimaiset. Miksi? Koska olen syntynyt ja kasvanut länsimaassa, jossa ihmisarvo on jakamaton, ihmisten kuuluisi olla lain edessä tasaveroisia ja kannatan tasa-arvoa parisuhteessa. 

Vierailija
38/89 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wallah! Ma kunniamurhata suomilehma! Inshallah!!

Yritätkö tehdä äärioikeiston edustajista pilkkaa? Aloituksessahan nimenomaan mainittiin, ettei mies ole muslimi.

Vierailija
39/89 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on kasvatettu sellaisessa ympäristössä, jossa naisen tulee kunnioittaa miestä. Nainen on noissa maissa vain miehen orja. Miettisin kyllä tuota suhdetta uudestaan. Sitten kun uutuuden viehätys päättyy mitä vaan voi käydä 

Apn tulevaisuus miehen kanssa on pitää itsensä pienenä ja heikkona kodin hengettärenä siitä päätellen, että pyytelee jo nyt anteeksi olemassaoloaan. 

Vierailija
40/89 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ap. Minulla ei ole omakohtaista kokemusta kurdeista, mutta onhan noita juttuja ollut mediassa ja tällä palstallakin. Niiden mukaan tällaista suomalaisen ja kurdin välistä suhdetta on vaikea saada toimimaan. On kertomuksia väkivallasta ja alistamisesta. Sanot, että mies on "uskonnoton". Voi olla, mutta kyse onkin kulttuurista ja maasta, josta on tullut. 70-80 % kurdeista on joka tapauksessa sunnimuslimeja ja kotoisin Syyriasta, Turkista tms. Uskonnon vaikutukselta ei näissä maissa voi täysin välttyä. Muistetaan nyt vielä se, että islamissa esim. naisen todistusarvo oikeudessa on puolet siitä mitä miehen. Nainen on näissä kulttuureissa alempiarvoinen kuin mies, niin se vain on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi