Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

USU-gallup: Suomalaiset nimesivät puolueen, jota äänestäisivät viimeisenä - Näin kävi

Vierailija
14.07.2026 |

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/22d58bc8-923c-48c3-887b-343860c34…

Eduskuntapuolueista perussuomalaisia vierastetaan eniten, selviää USU-gallupista.

Perussuomalaisia äänestäisi viimeisenä 42 prosenttia suomalaisista. Vasemmistoliitto olisi viimeinen vaihtoehto 19 prosentille ja vihreät 12 prosentille.

Vähiten vastenmielisimmäksi suomalaiset kokevat keskustan, jota 0 prosenttia kyselyyn vastanneista äänestäisi viimeisenä. RKP:ta, SDP:ta ja Liike Nytiä äänestäisi viimeisenä vain kolme prosenttia.

Kommentit (242)

Vierailija
161/242 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen oikeistolainen mutta inhoan persujen mölisevää sivistymättömyyttä. Kuin mullilauma ja kuin norsu lasikaupassa. Käytöksen kultainen kirja on tainnut näiltä vapaan kasvatuksen hedelmiltä jäädä lukematta. Kaikenlaista sivaria ja armeijan käymätöntä mörrimöykkyä larppaamassa isänmaallista - ei kiitos.

Vierailija
162/242 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat aivan helv. tylsiä kun äänestää aina samaa ja sitten mitään muutosta ei tapahdu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/242 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli oikeistolaiset voisivat äänestää kokoomusta tai persuja.

Vassarit omiaan.

Yllättyneet?

Minä olen oikeistolainen, mutta en todellakaan äänestä persuja enkä kokoomusta. Olen vanhan ajan sivistysporvari enkä kannata korruptiota enkä menneisyyteen jämähtämistä ja takapajuisuutta. Minulle ei ole Suomessa puoluetta jota äänestää. 

Liike nyt?

Vierailija
164/242 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskusta on luokan epäsuosittu oppilas jota ketään ei kiinnosta.

Persutrolli on  luokan valehtelija,  joka suurentelee   kaikkea tekemäänsä,  on epävarma  ja kateellinen  uhriutuja.

Vierailija
165/242 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen oikeistolainen mutta inhoan persujen mölisevää sivistymättömyyttä. Kuin mullilauma ja kuin norsu lasikaupassa. Käytöksen kultainen kirja on tainnut näiltä vapaan kasvatuksen hedelmiltä jäädä lukematta. Kaikenlaista sivaria ja armeijan käymätöntä mörrimöykkyä larppaamassa isänmaallista - ei kiitos.

Jokaisessa puolueessa on öyhöttäjiä

Vierailija
166/242 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli persut siis ylivoimaisesti vastenmielisin puolue suomalaisten mielestä.

Eipä yllätä.

Peesut eivät aja tavallisten suomalaisten asiaa, vaan rikkaitten. 

Miksi tavallinen suomalainen sitten on köyhä paska?

Purra: ”Olemme tottuneet elintasoon, jota emme ansaitse”.

Riikka Purra sanoi perussuomalaisten puoluevaltuuston kokouksessa, että talouspoliittisesti vaikeita ja kiperiä päätöksiä on tehtävä, vaikka ne eivät äänestäjiä miellyttäisikään.

Vierailija
167/242 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tällä palstalla on niin paljon persuja? Niitä kun on galluppien mukaan vain 13 prosenttia suomalaisista? 

Tiedäthän, että  persuilla on  Suomen tehokkain   ja suurin trollitoimisto.  Siellä  päivystetään  jokaisella somepalstalla 24/7   ja  syydetään  persupropagandaa tauotta  ja haukutaan  toisia puolueita  ja maalitetaan  heidän  edustajiaan.

Ja tämä lienee yksi iso syy siihen, miksi persuja inhotaan. Useimmat ihmiset eivät tykkää kiusaajista.

Vierailija
168/242 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tehdä uutinen, josta ei ilmene kaikkien puolueiden prosenttiosuus?

Vierailija
169/242 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt  on  Riikka saanut  laskea  suomalaisten elintasoa  3  vuotta  ja tulosta  on  tullut.  Ennätystyöttömyys,  köyhät  ja sairaat syösty  kurjuuteen. Asunnottomus  ja köyhyys  lisääntyneet.  Konkursseja  ennätysmäärä. Ennätys valtionvelan  lisäämisessä.

Kyllä  on   Riikalla  nyt  hyvä  mieli,  kun katselee aikaansaannoksiaan.

Vierailija
170/242 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli persut siis ylivoimaisesti vastenmielisin puolue suomalaisten mielestä.

Eipä yllätä.

"Kepu pettää aina"

100% ei haittaa tulla petetyksi.

Kepu pettää muut iltalypsyillään, mutta pitää omiensa puolta. Toisin kuin puolue joka pettää omansa. 

Ja kepu (vaikka en äänestä) on ollut merkittävä tekijä hyvinvointivaltion rakentamisessa, jota nykyhallitus persujen avulla purkaa. 

Jokainen puolue  pettää  muut  iltalypsyillään   ja yrittää hankkia äänestäjilleen etuja. On lapsellista  väittää, että  keskusta  näin tekisi ainoana puolueena.

Kokoomus ei edes peittele sitä että se ei yritä hankkia äänestäjilleen etuja vaan omilla kavereilleen ja silti äänestäjät on sokeita tälle toiminnalle.

Vierailija
171/242 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin on uponnut lampaisiin valtamedian harjoittama sumeilematon Perussuomalaisten demonisointi. Ja itse asiassa koko kysymys mitä puoluetta äänestäisit viimeisenä on typerä. 

Oi sinä suuri oraakkeli, jaa meille sinun tietolähteesi joka paljastaa tämän median salaliiton persuja vastaan! Me pyydämme! Aina jaksatte jauhaa jostain valtamedian salaliitosta mutta koskaan ette kerro mitä mediaa sitten pitäisi lukea. 

Purra tietää: se ei meille käy!

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/32df6afc-3f38-4bf4-9dd1-6f372ec557ca

Vierailija
172/242 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nää gallupit ei ikinä perustu mihinkään. Asian todellisen laidan näkee vasta kun äänet on laskettu. 

Olen tähän mennessä äänestänyt persuja. Mutta nyt olen todella pettynyt persuihin. Olen pettynyt myös kaikkiin muihinkin puolueisiin. Että enpä tiedä mitä puoluetta äänestäisin... ehkä kuitenkin persuja? Haluan ulkkikset pois täältä.

Kaikki ulkomaalaiset? Haluatko myös että ulkosuomalaiset palaavat takaisin kotiin?

Onneksi tämä ei tapahdu, olisi hankalaa selittää lapsille miksi äidin piti muuttaa takaisin Argentiinaan sen takia että jotain rasistia harmitti hänen Suomessa oleskelunsa. Toisaalta en sitten tiedä saavatko lapset jäädä, he kun ovat vain puoliksi suomalaisia, ei taida mennä etnonationalistien seulan läpi. 

Ulkosuomalaisten asiat ovat niiden asuinmaiden asia, eikä meidän.

Itse voisin muuttaa Argentiinaan, kun siellä näyttää olevan mies vallassa ja kansa valkoisia.

On siellä inkkareitakin.

Vierailija
173/242 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskusta saanut 0 prosenttia. Joten keskustalla on hyvät mahdollisuudet tulla isoimmaksi puolueeksi, kun ihmiset eivät vihaa sitä.

Jokaisella äänestäjällä on yksi ääni. Sillä kuinka viimeisenä jotain puoluetta äänestäisi tai mikä olisi puolue jota äänestäisi kolmanneksi tai neljänneksi ei ole mitään merkitystä.

Puolueet kilpailevat vain äänestäjien 1. valinnasta. On parempi olla enemmistön epäsuosituin ja vähemmistön suosituin, kuin sinänsä mukava ja pidetty, mutta harvan eniten pitämä.

Kun mielistelee kaikkia (á la kepu) saa kyllä tyhmien ääniä, mutta suurin osa pettyy kun puolue hallituksessa sitten kepustelee mitä kepustelee. On rehellisempää olla avoimesti omalla asialla ja ottaa kuraa niskaan tasaisesti. Esimerkiksi minulle PS on puolue 1. Sillä toimiiko puolue mielestäni erityisen tehokkaasti ei ole merkitystä, koska miksi äänestäisin puoluetta joka toimisi tehokkaammin, mutta ei ajaisi asioita jotka ovat minulle tärkeimpiä.

Mielestäni tulos oli aivan selvä ja odotettu. Hyvää tarkoittavat idiootit keräävät idioottien äänet ja suosion. Idiooteilla on monta puoluetta valittavana, joten vaalien jälkeen idioottien äänestämät idioottipuolueet saavat sen 40-60% äänestä ja konservatiivit 35-55%. Kepustanin huu-haa puolue saa kaikista tyhmimpien ääniä ja ruotsinkieliset ensin puolue myös omansa.

Idiootit  äänestää kyllä  persuja, se  on tutkimuksissa todettu. Persujen äänestäjistä  29  %  on syrjäytyneitä  ja työttömiä.

Vierailija
174/242 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gallupit on propagandaa eivätkä kerro kaikkien mielipidettä

Vierailija
175/242 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on rauhaa rakastavia sovinnollisia ja rehellisiä ihmisiä.

Persut taas on ihmisiä vihaavia riitaa haastavia valehtelijoita. Perussuomalaiset puolueen nimenä on pelkkää pilkkaa.

Vierailija
176/242 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim Verkkouutisissa  oli kaikkien  prosentit  ja täällä  on   jopa linkki  juttuun.  Sen  kun  haet tietoa vaikkapa netistä äläkä valita turhaan.

Vierailija
177/242 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tällä palstalla on niin paljon persuja? Niitä kun on galluppien mukaan vain 13 prosenttia suomalaisista? 

Samat tyypit spämmää juttuja.

Persuilla on myös oma trollifarmi joka spämmää. 

Vierailija
178/242 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on rauhaa rakastavia sovinnollisia ja rehellisiä ihmisiä.

Persut taas on ihmisiä vihaavia riitaa haastavia valehtelijoita. Perussuomalaiset puolueen nimenä on pelkkää pilkkaa.

Persut vihaavat vain köyhiä ja m-muuttajia

Vierailija
179/242 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim Verkkouutisissa  oli kaikkien  prosentit  ja täällä  on   jopa linkki  juttuun.  Sen  kun  haet tietoa vaikkapa netistä äläkä valita turhaan.

Eli iltarusko on aamun paska.

Vierailija
180/242 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne kannattaa persujen ajatuksia mutta ei ne äänestä niitä.

Kaikki muut ovat persuja, paitsi minä. Jos et ole samaa mieltä jonkun kanssa olet = persu. Älyllisesti erittäin laiskaa. Luuleeko nämä ihmiset olevansa jotenkin mielenkiintoisia? 

Entäs sinä? Luuletko olevasi  jotenkin  mielenkiintoinen?

Älyllisesti erittäin laiskaa.

Ihmisillä pätkii muisti mitä se keskustelu tarkoittaa. Keskustelun tarkoitus on tuoda aiemmin sanottuu jotain uutta, eikä apinoida aiemmin sanottua. 
Suomi on tunnettu maana, jossa oli maailman paras peruskoulutus. Siksi on yllättävää, mutta myös huolestuttavaa, että tällaiseen perustaitoon ei jostakin syystä ole panostettu lainkaan. Ja sen kyllä huomaa kuka tahansa, joka vaivautuu edes viideksi minuutiksi seuraamaan keskimääräistä suomalaista some-keskustelua tai vaikka poliitikkojen vaaliväittelyä. Niissä vilisee niin sanottuja argumentoinnin virheitä, jotka vievät keskustelua pois itse aiheesta. Yleisin argumentointivirhe on ns. ad hominem -argumentti. Sen voisi tiivistää näin, ei keskitytä kritisoimaan sitä, mitä sanotaan vaan sitä, kuka sanoo.

Nyt päästiin asian ytimeen. Esim nämä poliittiset somekohut menevät ihan peruskaavan mukaan: tulee ilmi ongelma. Seuraavaksi tulee neiti liberaali, joka puuttuu siihen mitä joku sanoi tästä ongelmasta. Tartutaan johonkin huonosti ilmaistuun ulostuloon, tehdään siitä pahin mahdollinen tulkinta ja ilmoitetaan ”tässä on meillä ongelma!” Asiaa vyörytetään seuraavat päivät sosiaalisessa mediassa, jotta alkuperäinen puheenaihe unohtuu. Lillukanvarsiin takertumalla saadaan tikusta asiaa ja näin sekin, mitä joku typerys sanoi muodostuu epäkohdaksi todellisten ongelmien yli.

Ja mitä tällä kaikella saadaan? Lisää keskustelua, lisää käsien heiluttelua. Aina sama juttu; jos todellisuudessa tapahtuu koskaan mitään ja joku pohtii sen pohjalta ääneen ratkaisuja, karkaa koko homma seuraavassa hetkessä metatasolle. Kuinka mitään konkreettista voidaan saada aikaan, jos välitön reaktio on puhua niistä, jotka puhuvat ongelmista tai yritävät tehdä jotain niiden eteen. Esim persuissa isoin puheenaihe ei ole syy, jonka vuoksi kyseinen poppoo on olemassa, vaan se että se ylipäätänsä on olemassa. Vaikka voisi miettiä, miksi se on olemassa ja miksi sille on sosiaalista tilausta, halutaan se vain kieltää. Siinä muuten onkin liberaalien yleislääke kaikkeen, loputtoman diskuteeraamisen ohella, kieltäminen.

Ja nämä somekohut eivät kasvaisi ihan niin isoiksi, ellei kaupallinen media (erityisesti iltapäivälehdet) nostaisi jatkuvasti someviestejä esille. Mutta persuthan kannattavat kaupallista mediaa Ylen kustannuksella, joten luulisi heidän (teidän?) olevan tyytyväisiä. Kaupallinen media elää mainostuloista ja klikeistä, eli aika pitkälti erilaisista kohuista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän