Lestadiolaiset, kertokaa miksi muut uskovat eivät ole mielestänne uskovia?
Tämä on teologinen ketju. Muut päänaukojat menkööt pois. Perustin uuden ketjun, koska pelkään että tuo yks uhkailuja sisältävä ketju ei säily kauaa.
Mutta jutellaas ystävällisesti, mutta rakentavasti. Ja mode koittakoon tajuta, että teologiset, karultakin kuulistavat linjanvedot eivät ole henkilöihin menevää ivaa. Me saatamme olla hyvissä väleissä keskenämme, vaikka veikkaisimme toistemme menevän kuumalle puolelle.
Eli kysymykseni kuuluu:
-miksi ette pidä muiden seurakuntien uudestisyntyneitä kristittyjä pelastuksen tiellä olevina? Ja älkää pliis sanoko että Jumala vain tuomitsee. Kyllä te käytännössä erottelette.
-mitkä teologiset jutut puuttuu muilta, jotka teidän mielestänne on teillä, eli olennaiset ja erottavat pelastuskysymykset?
Ja ymmärrän että jotkut teistä ajattelee vapaammin kuin muut, mutta nyt puhutaan herätysliikkeenne ydinteologiasta.
Ystävällisin mutta vakavin terveisin,
-Yhteiskristillinen
Kommentit (812)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sanoilla on voima. Jumala loi kaiken sanoilla." Yksikössä.
Johanneksen evankeliumi:
1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
1:2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
1:3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.Sotket sanan (joita on loputtomasti) ja Sanan (joita on yksi).
Kyllä, asetin kyseenalaiseksi onko oikein sanoa loi sanoilla, kun on kirjoitettu SANAN /JEESUS kautta.
Luomiskertomuksen mukaan Jumala sanoi sanoja ja loi niillä. Tosin minulle ei ole selvinnyt, mitä kieltä hän käytti. Kun hän loi sanoilla, Sana oli mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukematta kuin osan 40 sivun ketjusta, kerron mielipiteeni;
Mielestäni lestadiolaiset ovat naiivin ylimielisiä "fariseuksia" luullessaan, että se ainoa oikea eli pelastava usko on pienellä suomalaisella ryhmällä, jotka tunnustavat ns. lestadiolaisuutta.
Muuten, eikö tapalestadiolaisuus ole hyödytöntä joka tapauksessa; siis ollaan nimellisesti uskomassa, mutta käytännössä eletään kuin pellossa.
Lestadiolaisia on kyllä ulkomaillakin. Toiseksi suurin ryhmä on Pohjois-Amerikassa. Myös Etelä-Amerikassa ja Afrikassa on ryhmiä. Euroopan maista lestadiolaisia on ainakin Ruotsissa ja Venäjällä. Mutta joo, pienistä ryhmistä on kyse.
On viime vuosina tapahtunut paljon. Tuo on vanhaa tietoa. Afrikkaan on syntynyt uusiin maihin seurakuntia Afrikassa asuvien uskovaisten myötä ja Kingdom of Peacen toiminta tavoittaa miljoona ja seurakuntia syntyy etenkin Aasian. Jopa Afganistaniin. Niissä maissa vaan uskotaan kirjaimellisesti hengenvaarassa eikä niistä siksi ehkä tehdä julkisia artikkeleja.
Miten sitten tiedät asiasta?
On niistä pidetty "teemailtoja" rauhanyhdistyksillä kun mukana olevat kertovat. Ja tunnen itse sekä Afrikan systeemissä että Kingdom of Peacen systeemissä keskeisesti mukana olevia henkilöitä. Sivuston toiminta on oikeasti suurta, vaikkei se ehkä siltä päälle näytä. It-tyypit ovat hakukoneoptimoineet sen niin, että se nousee hyvin, kun ihmiset maailmalla tekevät hakuja uskoon ja Jumalaan liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea uskominen vaatii aidon kääntymyksen, parannuksen teon eli mielenmuutoksen. Silloin yksin Jumala voi ihmisen synnit antaa anteeksi ja ihminen saa Pyhän Hengen lahjan. Ihminen, jolla on Pyhä Henki, on uskova ja Jumalan oma.
Raamatussa sana usko voidaan kääntää myös sanalla uskollisuus, uskollinen.
Kyllä riivaajillakin uskoa on siinä missä monilla ihmisilläkin. Voi uskoa että Jumala on olemassa. On aivan eri usko olla uskollinen Jumalan käskyille. Siinä punnitaan se, pysyykö ihminen Jeesuksessa vai ei. "Pysykää minussa niin minä pysyn teissä." Ihminen voi siis langeta pois uskosta, pois Jeesuksesta eikä enää olla uskova.
Ei uskoa voi kääntää tarkoittamaan uskollisuutta, uskollista.
Galatalaiskirje:
2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäniEfesolaiskirje:
4:13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,Juudaan kirje:
1:3 Rakkaani! Kun minulla on ollut harras halu kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, tuli minulle pakko kirjoittaa ja kehoittaa teitä kilvoittelemaan sen uskon puolesta, joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu.
Gal 2:20 on käytetty sanaa "pistis".
Ef. 4:13 on käytetty sanaa "pistis".
Juud. 1:3 on käytetty sanaa "pistis".
Gal. 5:22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
Gal. 5:22 on käytetty sanaa "pistis".
Uskossa on myös kysymys uskollisuudesta, ei uskosta. Uskollisuudesta sanalle/liitolle. Sana tosin on vain "sormi, joka osoittaa kuuta, mutta se ei ole itse kuu".
Palvelija (orja) on uskollinen, vaikka ei uskoisi Isäntää.
1. Moos. 17:9 Jumala puhui edelleen Abrahamille: "Pysykää uskollisesti tässä liitossa, sinä ja sinun jälkeläisesi sukupolvesta toiseen.
2. Piet. 2:18 - 19 Sillä he puhuvat pöyhkeitä turhuuden sanoja ja viekoittelevat lihan himoissa irstauksilla niitä, jotka tuskin ovat päässeet eksyksissä vaeltavia pakoon, ja lupaavat heille vapautta, vaikka itse ovat turmeluksen orjia; sillä kenen voittama joku on, sen orja hän on.
Joh. 8:35 - 36 Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti. Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.
Joh. 15:15 En minä enää sano teitä palvelijoiksi(orjiksi), sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni.
Jaak. 4:4 Te avionrikkojat (epäuskolliset), ettekö tiedä, että maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan? Joka siis tahtoo olla maailman ystävä, siitä tulee Jumalan vihollinen.
Mark. 8:38 Sillä joka häpeää minua ja minun sanojani tässä avionrikkojassa (epäuskollisessa) ja syntisessä sukupolvessa, sitä myös Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee Isänsä kirkkaudessa pyhien enkelien kanssa.
Uskominen taas on uskomista viestintuojaan.
Joh. 8:31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani
Joh. 4:48 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Ellette näe merkkejä ja ihmeitä, te ette usko".
Joh. 8:31 on käytetty sanaa "pisteuo"
Joh. 4:48 on käytetty sanaa "pisteuo"
Kun uskoo viestintuojaa ja on uskollinen "sanalle" on valmis vaihtamaan isäntää.
Matt. 6:24 Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"-miksi ette pidä muiden seurakuntien uudestisyntyneitä kristittyjä pelastuksen tiellä olevina? Ja älkää pliis sanoko että Jumala vain tuomitsee. Kyllä te käytännössä erottelette."
Vl-näkökulmasta muissa seurakunnissa ei ole uudestisyntyneitä kristittyjä tai jos onkin, he löytävät tiensä vl:n yhteyteen kuullessaan vl-opetusta. Lammas tunnistaa oman paimenensa äänen eikä seuraa muita paimenia.
Tämä ei niinkään ole järkevä selitys sille, miksi kyseisen ryhmän jäsenet eivät pitäisi muita pelastuksen tiellä olevina/uskovaisina/vastaavina, vaan enemmänkin vain toteamus, että noin tosiaan tehdään.
Vertaa:
K: "Miksi aatetta X seuraavat eivät pidä muita moraalisina?"
V: "Koska aatteen X seuraajien näkökulmasta muut eivät ole moraalisia."
Vastaus voi olla periaatteessa totta, mutta se ei ole mitenkään hirveän valaiseva tai älyllisesti kiinnostava.
Tuo pointti äänen tunnistamisesta jää hieman hämäräksi, ja ehkä sitä voisi jotenkin avata. Näkisin tuon tyylisissä selityksissä kuitenkin aika ison riskin sille, että se pelkistyy siihen, että joillain on vain tunne tai kutina siitä, että he ovat oikeaoppisia ja muut väärässä ilman, että asialle on mitään sen suurempia perusteluja.
Vl-opin mukaan uskoon ei voi tulla esim. lukemalla yksin Raamattua tai kuulemalla vääräuskoisen julistusta, vaikka kaikki sanottaisiin viimeisen päälle oikein, vaan usko välittyy eteenpäin vain uskossa olevan ihmisen kautta, joka on tullut uskoon toisen uskovan kautta jne. Suomessa nämä uskovat ovat käytännössä vl-liikkeen jäseniä, koska vl-liike on täällä niin laajasti levinnyt ja tunnettu, että pienemmät uskovaisten joukot olisivat jo löytäneet tiensä muun lauman yhteyteen - lammashan tunnistaa oman paimenensa äänen. Ja äänen tunnistamistaminenhan ei ole mitään rakettitiedettä, johon vaadittaisiin teologista koulutusta tai edes syvällistä raamatuntuntemusta, vaan se tapahtuu luonnostaan.
Ulkomailla voi kuitenkin olla sellaisia oikeiden uskovaisten joukkoja, joihin vl:t eivät ole saaneet yhteyttä. Ehkä tällaisten ryhmien yksittäisiä jäseniä on muuttanut Suomeenkin. Mutta koska lammas ei seuraa muita paimenia kuin omaansa, tällaiset yksittäiset uskovat eivät voi kokea valtavirtaluterilaisuutta, helluntailaisuutta tai mitään muutakaan suuntausta kuin vl:t hengelliseksi kodikseen, vaikka he eivät vielä olisikaan löytäneet suomalaista vl-liikettä uskonveljineen.
Kas kummaa kun mä ja miljoonat muut uskovat ollaan kuultu Jumalan ja Paimenen ääni sielussamme uskoontullessa ja sen jälkeenkin. Mutta jalat eivät ole silti vieneet lestadiolaisuuteen.
Älkää pelätkö muita seurakuntia! Olen 110 % varma että helvetin lieskat eivät kutittele kannikoitanne, jos hyväksytte muut kristinopissa pysyvät. (Sit jos kutittelee, se tapahtuu muista syistä...)
Koska usein nää uskontokarsinat on pelosta johtuvia. Ihminen pelkää tekevänsä syntiä hyväksyessään jotain mitä on tottunut pitämään syntinä.
-Yhteiskristillinen
Mormoneilla puolestaan on omakohtainen varmuus siitä, että Mormonin kirja on totta. Mormonit pyytävät uskonnostaan kiinnostuneita rukoilemaan, onko Mormonin kirja totta, ja hyvä tunne rukouksen yhteydessä on heidän mukaansa Pyhän Hengen aikaansaannosta.
Mormonitkin ovat mielestään kuulleet Jumalan ja Paimenen äänen sielussaan. He uskovat Jeesuksen olevan jumala, mutta ei siinä mielessä kuin sinä, vaan yksi Isä Jumalan henkilapsista kuten sinä ja minäkin.
Mormonit pitävät itseään kristittyinä - samoin kuin Jehovan todistajat ja monen muun kristillisperäisen uskonnon edustajat. Voitko sinä hyväksyä heidät kristittyjen joukkoon? Jos et, oletko valmis tarkastelemaan käsityksiäsi uudelleen? Onhan se sääli, jos et pelon tai sokaisemana näe kaikkia uskovia kristittyjä ympärilläsi vaan tuomitset muiden uskon virheellisin perustein.
Itse asiassa vastasin just viestissä #667 tuohon luettelemalla kristinopin luovuttamattomia pääkohtia. Eli mormonit ja jehovat puuttuvat räikeästi ekaan, eli Jumalan olemukseen.
Mormonismiin pätee Paavalin sana "vaikka ENKELI taivaasta julistaisi vastoin sitä, mitä olemme julistaneet, hän olkoon kirottu."
Tai: "saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi".
Lestadiolaiset taasen ovat uskossa, mutta eivät tajua että aidan toisella puolella on miljoonia sisaria ja veljiä + saisivat opetella tuntemaan Jumalan voiman.
-Yhteiskristillinen
Löytyykö Raamatusta sellaista kohtaa jossa todetaan, että Jumalan olemuksen ymmärtäminen oikein (jolla tarkoitat ilmeisesti kolminaisuusopin hyväksymistä?) on pelastuskysymys? Jos ei löydy, olisi parempi pistää suu suppuun ja hyväksyä, että saatat olla vaatimuksinesi väärässä.
Eihän UT:ssa kerinnyt kaikkea siitä poikkeavaa tulemaan edes.
Mutta käsitelläänpä negaatiosta käsin, eli mitä tuhoa tapahtuu, jos Jumalan persoonaa aletaan muuttaa?
Juutalaiset eivät kaikki uskoneet Jeesuksen olevan Jumala, eikä Messias. Jäivät rannalle ruikuttamaan ja elävät nykyisinkin kuivassa lakiliitossa.
4-500 vuotta myöhemmin tullut is-lam rikkoo Jumalaa vastaan ydinkohdissa:
-Jumalan nimi ei heille ole Jahve/Jeesus (eikä se että kielitieteessä arabiaksi jumala=allah, todista mitään)
-Jeesus ei heidän mukaansa kuollut ristillä, vaan paikallaolijoista vain näytti siltä
-pelastus ei tule uskomalla Jeesukseen ja ristintyöhönsä.
Eli kannattaisi vaan pitäytyä kolmiyhteisesssä Jumalassa.
-Yhteiskristillinen
Miksi puhut Jumalan persoonasta yksikössä, jos kerran uskot kolmiyhteiseen Jumalaan? Kolmiyhteisellä Jumalalla on kolme persoonaa.
Mitä sanaan Allah tulee, niin se on se sana, jota myös arabiankieliset kristityt käyttävät Jumalasta. Lue vaikka Raamattua arabiaksi niin huomaat.
Mahtaako maailmassa paljonkin olla kristittyjä, joiden mielestä Jumalan ensimmäisen persoonan nimi on Jahve? Arvelenpa, ettei. Ei se ainakaan mikään yleisesti hyväksytty kristinuskon oppi ole. Oletan, että tarkoitat nimellä erisnimeä eli sellaista nimeä, joka henkilöillä on ja joka ei ole eri kielissä erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastauksena ap:n kysymykseen sanoisin, että seurakunnassa voi olla vain yhdenlainen uskonymmärrys. Sen täytyy olla Raamatun mukainen. Siksi eri tavalla uskovien ei voi ajatella olevan tätä ”samaa joukkoa”.
”Usko on aina henkilökohtainen. Toisen uskolla ei voi päästä taivaaseen. Kaikilla elävässä uskossa olevilla on kuitenkin samanlainen usko. Tämä on mahdollista siksi, että usko on Jumalan lahja.”
https://www.paivamies.fi/neodirect/6/42/22264?t=Uskon-vastakohta-on-epa…
Ettehän te lestadiolaisetkaan ole aina samalla tavalla ajattelevia.
Mutta eri painotuksia saa olla! Esim.Korintin seurakunta oli erilainen kuin vaikka Rooman, ja varmasti tulee kulttuurisia eroja myös. Enkä puhu nyt synnillisistä ominaisuuksista, vaan esim.alueellisista eroista.
Yksi lähetystyön suurimpia virheitä on satojen vuosien ajan ollut muokata afrikkalaisista kristityistä länsimaisia. Eli Afrikassa veisattu virsiä naama surkeana ja hiihdetty jumalanpalveluksessa kuin hidastetussa filmissä - eijei, silloin runnotaan afrikkalaisen kulttuurin hyvien piirteiden, eli iloisuuden yli.
Mutta ydinopin, pelastavien kohtien tulee olla kaikkialla samat.
-Yhteiskristillinen
Minä pidän yhtä suurena virheenä sitä, että suomalaisista koitetaan tehdä afrikkalaisia tuomalla kirkkoihin gospelia yms. Ja vielä paljon suurempana virheenä pidän sitä, että virsiä ja perinteistä liturgiaa väheksytään tuolla tavalla kuin sinä. Eihän virsiä veisata naama surkeana eikä jumalanpalveluksissa hiihdetä kuin hidastetussa filmissä, vaan kirkossa on harras tunnelma.
Sekä virsiä että Siionin virsiä ja lauluja ja mitä niitä eri suuntien lauluja onkin, ja gospelia että ortodoksista kuoromusiikkia; kaikki käy ja täydentävät toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin oli Aatami ja Eeva heillä kaksi poikaa Cain ja Abel. Jumala sanoi menkää ja täyttäkää maa. Kenen/keiden kanssa nämä pojat lisääntyivät?
Uskon siihen, että Jumala loi ihmisen ja lajit evoluution kautta. Jossain on ollut se piste, että syntyi ihminen, jolla oli yhteys Jumalaan ja jolle annettiin Pyhä Henki, joka eläimiltä puuttuu.
Ei ole virallinen uskonoppi tämä, mutta insinööriaivoni eivät taivu muuhun.
Ja eikös Jumlalle ” yksi päivä on kuin tuhat vuotta”; mielestäni evoluutioteoria ei ole ristiriidassa luomisopin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastauksena ap:n kysymykseen sanoisin, että seurakunnassa voi olla vain yhdenlainen uskonymmärrys. Sen täytyy olla Raamatun mukainen. Siksi eri tavalla uskovien ei voi ajatella olevan tätä ”samaa joukkoa”.
”Usko on aina henkilökohtainen. Toisen uskolla ei voi päästä taivaaseen. Kaikilla elävässä uskossa olevilla on kuitenkin samanlainen usko. Tämä on mahdollista siksi, että usko on Jumalan lahja.”
https://www.paivamies.fi/neodirect/6/42/22264?t=Uskon-vastakohta-on-epa…
Ettehän te lestadiolaisetkaan ole aina samalla tavalla ajattelevia.
Mutta eri painotuksia saa olla! Esim.Korintin seurakunta oli erilainen kuin vaikka Rooman, ja varmasti tulee kulttuurisia eroja myös. Enkä puhu nyt synnillisistä ominaisuuksista, vaan esim.alueellisista eroista.
Yksi lähetystyön suurimpia virheitä on satojen vuosien ajan ollut muokata afrikkalaisista kristityistä länsimaisia. Eli Afrikassa veisattu virsiä naama surkeana ja hiihdetty jumalanpalveluksessa kuin hidastetussa filmissä - eijei, silloin runnotaan afrikkalaisen kulttuurin hyvien piirteiden, eli iloisuuden yli.
Mutta ydinopin, pelastavien kohtien tulee olla kaikkialla samat.
-Yhteiskristillinen
Minä pidän yhtä suurena virheenä sitä, että suomalaisista koitetaan tehdä afrikkalaisia tuomalla kirkkoihin gospelia yms. Ja vielä paljon suurempana virheenä pidän sitä, että virsiä ja perinteistä liturgiaa väheksytään tuolla tavalla kuin sinä. Eihän virsiä veisata naama surkeana eikä jumalanpalveluksissa hiihdetä kuin hidastetussa filmissä, vaan kirkossa on harras tunnelma.
Sekä virsiä että Siionin virsiä ja lauluja ja mitä niitä eri suuntien lauluja onkin, ja gospelia että ortodoksista kuoromusiikkia; kaikki käy ja täydentävät toisiaan.
Ei minulta. En avannut ketjua
kuin sen viimeiseltä sivulta.
Tämä on ainoa kommenttini.
~
Siunattua Herran päivää.
E👋🌿💚
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukematta kuin osan 40 sivun ketjusta, kerron mielipiteeni;
Mielestäni lestadiolaiset ovat naiivin ylimielisiä "fariseuksia" luullessaan, että se ainoa oikea eli pelastava usko on pienellä suomalaisella ryhmällä, jotka tunnustavat ns. lestadiolaisuutta.
Muuten, eikö tapalestadiolaisuus ole hyödytöntä joka tapauksessa; siis ollaan nimellisesti uskomassa, mutta käytännössä eletään kuin pellossa.
Lestadiolaisia on kyllä ulkomaillakin. Toiseksi suurin ryhmä on Pohjois-Amerikassa. Myös Etelä-Amerikassa ja Afrikassa on ryhmiä. Euroopan maista lestadiolaisia on ainakin Ruotsissa ja Venäjällä. Mutta joo, pienistä ryhmistä on kyse.
On viime vuosina tapahtunut paljon. Tuo on vanhaa tietoa. Afrikkaan on syntynyt uusiin maihin seurakuntia Afrikassa asuvien uskovaisten myötä ja Kingdom of Peacen toiminta tavoittaa miljoona ja seurakuntia syntyy etenkin Aasian. Jopa Afganistaniin. Niissä maissa vaan uskotaan kirjaimellisesti hengenvaarassa eikä niistä siksi ehkä tehdä julkisia artikkeleja.
Miten sitten tiedät asiasta?
On niistä pidetty "teemailtoja" rauhanyhdistyksillä kun mukana olevat kertovat. Ja tunnen itse sekä Afrikan systeemissä että Kingdom of Peacen systeemissä keskeisesti mukana olevia henkilöitä. Sivuston toiminta on oikeasti suurta, vaikkei se ehkä siltä päälle näytä. It-tyypit ovat hakukoneoptimoineet sen niin, että se nousee hyvin, kun ihmiset maailmalla tekevät hakuja uskoon ja Jumalaan liittyen.
https://www.srk.fi/fi/work-areas/lahetystyo/ulkomaat/
Täällä tietoa lähetystyöstä
Vierailija kirjoitti:
Tähän kysymykseen haluaisin minäkin vastauksen! XD
Erilaisia uskomusjärjestelmiä tai uskontoja löytyy maailmasta ihan järjettömiä määriä. Leimallista niille kaikille on on, että ryhmiin kuuluvat henkilöt kokevat edustavansa sitä ainoaa oikeaa totuutta.
On ihanaa, kun ei ikinä ole tarvinnut olla osallisena tuollaisessa.
Oletteko käyneet vl-seuroissa? Siellä on hyvinpukeutuvia, hyvin toimeentulevia ihmisiä. Ei siellä tunnu olevan syntiselle sijaa, tai alkoholistille, varkaalle tai ryövärille.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko käyneet vl-seuroissa? Siellä on hyvinpukeutuvia, hyvin toimeentulevia ihmisiä. Ei siellä tunnu olevan syntiselle sijaa, tai alkoholistille, varkaalle tai ryövärille.
Mistä sinä toimeentulon tuohon revit? Kysytkö seuroissa ihmisten palkkoja vai? Vanhoillislestadiolaisilla kotiäitiyskin on yleisempää kuin keskimäärin, eivätkä he tienaa paljoa. Moni lestadiolainen perhe elää niukasti.
Vanhoillislestadiolaisen opetuksen mukaan sitten kaikki ihmiset on yhtä syntisiä. Juoppo rikollinen on siis samalla linjalla esim. papin kanssa. Kuitenkin saman opetuksen mukaan syntejään katuva saa uskoa anteeksi, oli kuka tahansa.
Minun Mensa-aivoni kykenevät uskomaan, koska usko on uskoa eikä päättelyä. Jos usko olisi varmaa, se ei olisi enää uskoa vaan fakta.