Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaiset, kertokaa miksi muut uskovat eivät ole mielestänne uskovia?

Vierailija
13.07.2026 |

Tämä on teologinen ketju. Muut päänaukojat menkööt pois. Perustin uuden ketjun, koska pelkään että tuo yks uhkailuja sisältävä ketju ei säily kauaa. 

Mutta jutellaas ystävällisesti, mutta rakentavasti. Ja mode koittakoon tajuta, että teologiset, karultakin kuulistavat linjanvedot eivät ole henkilöihin menevää ivaa. Me saatamme olla hyvissä väleissä keskenämme, vaikka veikkaisimme toistemme menevän kuumalle puolelle.

Eli kysymykseni kuuluu:

-miksi ette pidä muiden seurakuntien uudestisyntyneitä kristittyjä pelastuksen tiellä olevina? Ja älkää pliis sanoko että Jumala vain tuomitsee. Kyllä te käytännössä erottelette.

-mitkä teologiset jutut puuttuu muilta, jotka teidän mielestänne on teillä, eli olennaiset ja erottavat pelastuskysymykset?

Ja ymmärrän että jotkut teistä ajattelee vapaammin kuin muut, mutta nyt puhutaan herätysliikkeenne ydinteologiasta. 

Ystävällisin mutta vakavin terveisin, 

-Yhteiskristillinen

Kommentit (783)

Vierailija
261/783 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska Jumalan seurakunta on yksi. Siinä vallitsee vain yhdenlainen uskonkäsitys.

”Kristuksen seurakunta on yksi
Kristuksen seurakunnasta Pyhä Raamattu käyttää monia nimityksiä. Tuttuja kuvia ovat muun muassa Kristuksen ruumis, kuninkaallinen papisto, pyhä kansa, elävän Jumalan kaupunki, Jumalan huone, Jumalan perhe, viinipuu ja lammashuone. Monista nimistä huolimatta Kristuksen seurakunta on yksi.

Apostoli Paavali havainnollisti Jumalan seurakunnan olemusta ja sen jäsenten elimellistä yhteyttä puhumalla ruumiista ja sen jäsenistä: ”Yksi ruumis ja yksi henki, niin kuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte; yksi Herra, yksi usko, yksi kaste; yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.” (Ef. 4:4–6.) Ruumiissa on monta jäsentä, mutta ne muodostavat yhden kokonaisuuden. Jäsenet palvelevat toisiaan suorittamalla eri tehtäviä. Ne eivät kilpaile keskenään. Jos sairaus vioittaa jotakin ruumiinjäsentä, toiset jäsenet kärsivät siitä. Jumalan seurakunnassa on monia lahjoja, mutta siinä on yksi ja sama uskon henki. (1. Kor. 12.)

Uskonpuhdistaja Martti Luther opettaa selittäessään apostolista uskontunnusta: ”Minä uskon, että maan päällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen, alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakautumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinen. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa.” (Iso katekismus.)

Joulupäivän saarnassaan Luther sanoo: ”Jumalan seurakunta ei siis ole ’puu eikä kivi, vaan joukko uskovaisia ihmisiä; heihin tulee pitäytyä ja katsoa, miten he uskovat, elävät ja opettavat; heillä on varmasti Kristus keskuudessaan. Sillä kristillisen kirkon ulkopuolella ei ole totuutta, ei Kristusta eikä pelastusta.’” (Luther: Kirkkopostilla, Joulupäivän saarna.)

Jumalan seurakunta ei ole mikä tahansa yhteisö. ”Se on pääasiallisesti sydämissä oleva uskon ja Pyhän Hengen synnyttämä yhteisö.” Sillä on ulkonaisena merkkinä ”puhdas evankeliumin oppi ja Kristuksen evankeliumin mukainen sakramenttien hoito”. Tällaista seurakuntaa sanotaan Kristuksen ruumiiksi, ja sitä Kristus Hengellänsä uudistaa, pyhittää ja hallitsee. (Augsburgin tunnustuksen puolustus 7, 8:5.)

Kirkkomme päätunnustuskirjassa, Augsburgin tunnustuksessa, sanotaan: ”Myös opetetaan, että aina ehdottomasti on ja pysyy yksi, pyhä, kristillinen seurakunta. Se on kaikkien uskovien yhteisö, joiden keskuudessa evankeliumi puhtaasti saarnataan ja pyhät sakramentit evankeliumin mukaisesti jaetaan.”

https://www.paivamies.fi/artikkelit/jumalan-seurakunnan-olemus-ja-tehtava-6.42.20439.bfa993224e

Tässä se on selitetty. Tuo kannattaa lukea tarkasti.

Jeesus puhalsi opetuslastensa päälle ja sanoi heille: Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te anteeksi annettu, niille ne ovat anteeksi annetut.

Joille te ne pidätätte, niille ne ovat pidätetyt.

Olen löytänyt tuon uskon vanhoillislestadiolaisuudesta.

Tai en voi sanoa, että itse aktiivisesti etsin.

Pikemminkin niin, että Jumala veti minua parannukseen.

Tuo kohta liittyi uskovien synteihin ja seurakuntaan, ei uskoontuloon.

Missä kohtaa tämä eroteltiin? 

Vierailija
262/783 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat pitää tämän keskustelun asiallisena (kuten aloituksestasi oli ymmärrettävissä), tuon kaltainen asioiden yksinkertaistaminen on yksiselitteisesti törkeää. Ole ystävällinen ja lopeta. 

Millä tavalla mä olen yksinkertaistanut asioita? Esimerkkejä?

-Yhteiskristillinen

Jostain syystä lainaus ei tarttunut tähän. 

Liittyi tuohon kommenttiisi, jossa automaattisesti oletit jotakin kirjoittajaa vl:si. Sitten kun sinulle huomautettiin asiasta, vähättelit sitä. 

En mä loukkaannu, jos mua luullaan esim.hellareihin kuuluvaksi.

Ja edelleen, suurin osa lestadiolaisista syntyy siihen liikkeeseen, se on yleisesti tiedossa oleva asia. En tunne itse kuin yhden lestadiolaisen joka olisi liittynyt ulkopuolelta, kun taas muihin herätysliikkeisiin liitytään enemmän ulkopuolelta. 

-Yhteiskrist.

Kyllä vl liitytään myös. Sinä myös saatat tuntea sellaisen ihmisen tietämättäsi. 

Tuosta ulkoa tulemisesta. Vähän sivuraiteella, mutta netti on nyt mahdollistanut matkailuakin paljon valtavamman ilmiön, missä maailman eri kolkkiin syntyy vl-seurakuntia. Toki ovat nimeltään mitä ovat, ei se Lestadius sinne merkitse mitään. 

Tämä on vanhoillislestadiolaista lähetystyötä

https://kingdomofpeace.net/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/783 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvakasteesta voi olla montaa mieltä. Itse olen jotenkin siinä käsityksessä että tarvittaisiin uskon kaste, uskovaisena. Mutta kukapa vauvojen uskosta mitään tietää? Eipä tuo minulle ole tärkeää, mutta jos miettii asiaa järjellä. Pysyykö usko vauva kasteella vai uskovaisen kasteella? Pelastuuko ihminen vauvakasteen takia?

Kaikki vauvat ovat uskovaisia.

Jeesuksen mukaan lapsi on uskon eslkuva.

Vierailija
264/783 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en pidä oikeana uskovaisena ketään, joka kuuluu nykyiseen ev.lut. kirkkoon. Se on täynnä hapatusta ja syöttää Raamatun vastaisia arvoja, ja asioiden etenemistä ei edes yritetä aidosti pysäyttää. Vanhoillislestadiolaiset kuuluu myös tähän hapatettuun seurakuntaan. Ihmettelen suuresti asiaa. Mukamas ainoat ja oikeat Herran valitut. Tai en toisaalta ihmettele. Kirkko on heille tärkeä rakenteellisesti ja taloudellisesti. Mutta tässä se usko mitataankin. Kumpi menee edelle, maalliset edut vai oikealla tiellä pysyminen ja niistä eduista luopuminen. Tässäkin se helpompi tie voittaa, juuri kuten sielunvihollinen haluaakin.

Tässä viestissä on asioita yksinkertaistettu.

Ei kaikki Ev. Lut. kirkkoon kuuluvat hyväksy kaikkea, mitä siellä on meneillään. Monet haluavat pysyä siellä juurikin muuttaakseen asioita. Tätä tapahtuu ihan järjestötasolla ja tämän tietää, jos on yhtään seurannut mm. Sley, Kansanlähetys, Kirkkokansa ym. kuvioita. 

Monille suomalaisille kansankirkkomme on edelleen rakas ja rukous on, että se voisi palata juurilleen ja aidon, oikean opin pariin. 

Sinä taas mielestäni nyt yksinkertaistat asiat keksimällä ikään kuin tekosyitä, että miksi ev.lut. kirkko on edelleen hyvä paikka uskovaiselle. Se on ihan sama, että onko siellä vielä joitakin vanhoillisia, koska muutoas pahempaan menee koko ajan eikä merkkejä konservatiisemmasta kokonaissuunnasta todellakaan näy, päinvastoin. Vähemmistöseksuaaliavioliitotkin jo hyväksyttäisiin virallisesti, jos se olisi enemmistön päätettävissä, mutta sen enemmistön pitää olla todella suuri, olikohan jotain 80% tai ainakin lähemmäs. Siihen jo melkein päästiin viime äänestyksessä, mutta rimaa hipoen ei ihan. Tulevaisuudessa sitä ei voida enää estää. Tuo on täysin mätä ja tulevaisuudessa sielunvihollinen kaappaa sen kokonaan hallintaansa, siihen ei mene varmaan viittätoistakaan vuotta. Silti vanhoillislestadiolaiset edelleen varmaan tulee pysymään kyseisessä kirkossa, koska rakenteet ja raha.

Näin ainakin tulee tapahtumaan, kun sinä ja sinun kaltaisesi lähdette kirkosta ettekä ole enää äänestämässä seurakuntavaaleissa, mitä kautta kirkolliskokoukseen saataisiin se tarvittava konservatiivienemmistö. Jätätte siis uppoavan laivan kuin surkea kapteeni konsanaan. Tällä kaavalla on menty jo pitkään menneisyydessä ja nyt on näkyvissä tämä tulos, että kirkolliskokouksessa on liberaalienemmistö, joka näitä päätöksiä paukuttaa. Ne eivät siis ole vain jotkut "muut", jotka ovat tämän tilanteen saaneet aikaan. 

Mutta onko ne vähemmistössä olevat konservatiivit syypäitä? 

Vaaaaan.....se, että kuka tahansa otetaan vauvakasteessa kirkon jäseneksi. Vaikka tästä tulis myöhemmin wokettaja/saatananpalvoja/New Agen harrastaja. Eikä pois potkita, vaikka alkuseurakunta kehotti seurakuntakuriin - päinvastoin kirkko ylpeilee sillä, että sen seinät on avarat ja vastakkaiset mielipiteet sallitaan.

Suurin osa luterilaisen kirkon jäsenistä on ei-uskovia. Se vaikuttaa äänestyspohjaan.

-Yhteiskristillinen

Vierailija
265/783 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan kiittää ap:ta (ja keskustelijoita) tästä ketjusta!

Juuri tällaiseen vastailee mielellään.

Rukoilen, että kaikki löytäisivät Jumalan valtakunnan ja me saisimme kerran olla samassa kiittäjien joukossa.🙏

Tulkaa käymään seuroissa, olette tosi lämpimästi tervetulleita <3

Vierailija
266/783 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvakasteesta voi olla montaa mieltä. Itse olen jotenkin siinä käsityksessä että tarvittaisiin uskon kaste, uskovaisena. Mutta kukapa vauvojen uskosta mitään tietää? Eipä tuo minulle ole tärkeää, mutta jos miettii asiaa järjellä. Pysyykö usko vauva kasteella vai uskovaisen kasteella? Pelastuuko ihminen vauvakasteen takia?

Daavid sanoi "minä olen synnissä syntynyt."

Psalmeissa todetaan "ei ole ketään, joka tekee mitä oikein on, kaikki ovat pois poikenneet."

-Yhteiskristillinen

Vierailija
267/783 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rukoilen, että kaikki löytäisivät Jumalan valtakunnan ja me saisimme kerran olla samassa kiittäjien joukossa.🙏

Tulen sitten, kun te pidätte muita uskovia pelastuksen omaavina myös. ;)

-Yhteiskristillinen

Vierailija
268/783 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat pitää tämän keskustelun asiallisena (kuten aloituksestasi oli ymmärrettävissä), tuon kaltainen asioiden yksinkertaistaminen on yksiselitteisesti törkeää. Ole ystävällinen ja lopeta. 

Millä tavalla mä olen yksinkertaistanut asioita? Esimerkkejä?

-Yhteiskristillinen

Jostain syystä lainaus ei tarttunut tähän. 

Liittyi tuohon kommenttiisi, jossa automaattisesti oletit jotakin kirjoittajaa vl:si. Sitten kun sinulle huomautettiin asiasta, vähättelit sitä. 

En mä loukkaannu, jos mua luullaan esim.hellareihin kuuluvaksi.

Ja edelleen, suurin osa lestadiolaisista syntyy siihen liikkeeseen, se on yleisesti tiedossa oleva asia. En tunne itse kuin yhden lestadiolaisen joka olisi liittynyt ulkopuolelta, kun taas muihin herätysliikkeisiin liitytään enemmän ulkopuolelta. 

-Yhteiskrist.

Kyllä vl liitytään myös. Sinä myös saatat tuntea sellaisen ihmisen tietämättäsi. 

Tuosta ulkoa tulemisesta. Vähän sivuraiteella, mutta netti on nyt mahdollistanut matkailuakin paljon valtavamman ilmiön, missä maailman eri kolkkiin syntyy vl-seurakuntia. Toki ovat nimeltään mitä ovat, ei se Lestadius sinne merkitse mitään. 

Tämä on vanhoillislestadiolaista lähetystyötä

https://kingdomofpeace.net/

Huoh. Edelleen te ootte 0,0001 % maailman uudestisyntyneistä uskovista. :)

-Yhtkrist.

Vierailija
269/783 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä: "Jumala on kaikki sulkenut synnin alle, että Hän kaikkia armahtaisi."

Kyllä 1-vuotias osaa jo tehdä syntiä. Olla itsekäs, valehdella, lyödä. Silti se on ihana lapsi, ikänsä puolesta Taivaskelpoinen, enkä ajattele lapsen syntisyyksiä. Mutta perisynti näkyy hyvin nuorena jo. 

-Yhteiskristillinen

Vierailija
270/783 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulkaa kun uskonnot pääsee sun asuntoon ne vie sun rahat ensin sitten ne luettelee mikä siellä on väärin mikä pitää poistaa kuten tuoton epäjumalat ikään taikauskoisia . Peilit on syntiä TV on  musiikki on tuhkakuppi on joulukoristeet jollekin korut on kirjat on NE TYHJENTÄÄ SUN KODIN SUN ELÄMÄN ASIOISTA TUHOAA sun koulutodistukset sotkee sun ihmis suhteet .  Varastaa sun ruuat kaapistasi.   Pitää sun asuntoa hotellina . Vaatii maksamaan heidän matkoja antamaan heille sun imurit pesukoneet vaatteet verhot syyllistämällä .  Ne on rosvoja .  Varkaita .  Ne on sun omia tavaroita ! 

Niin. Voi tuossa olla joku asia tottakin, että elämä muuttuisi. Loppujen lopuksi kuitenkin kukaan muu ei voi olla vastuussa muiden pelastumisesta kun vastuuta on annettu ihmisille itselleen. Voihan sitä neuvoa ja ohjata, mutta jokaisen on itse otettava "askeleet" uskon tiellä.

Olen  ihmetellyt tuota vastuukymystä. Miten ihmisellä on vastuu edes omasta pelastumisestaan, jos uskoontulo riippuu yksin Jumalan armosta?

Vierailija
271/783 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en pidä oikeana uskovaisena ketään, joka kuuluu nykyiseen ev.lut. kirkkoon. Se on täynnä hapatusta ja syöttää Raamatun vastaisia arvoja, ja asioiden etenemistä ei edes yritetä aidosti pysäyttää. Vanhoillislestadiolaiset kuuluu myös tähän hapatettuun seurakuntaan. Ihmettelen suuresti asiaa. Mukamas ainoat ja oikeat Herran valitut. Tai en toisaalta ihmettele. Kirkko on heille tärkeä rakenteellisesti ja taloudellisesti. Mutta tässä se usko mitataankin. Kumpi menee edelle, maalliset edut vai oikealla tiellä pysyminen ja niistä eduista luopuminen. Tässäkin se helpompi tie voittaa, juuri kuten sielunvihollinen haluaakin.

Tässä viestissä on asioita yksinkertaistettu.

Ei kaikki Ev. Lut. kirkkoon kuuluvat hyväksy kaikkea, mitä siellä on meneillään. Monet haluavat pysyä siellä juurikin muuttaakseen asioita. Tätä tapahtuu ihan järjestötasolla ja tämän tietää, jos on yhtään seurannut mm. Sley, Kansanlähetys, Kirkkokansa ym. kuvioita. 

Monille suomalaisille kansankirkkomme on edelleen rakas ja rukous on, että se voisi palata juurilleen ja aidon, oikean opin pariin. 

Sinä taas mielestäni nyt yksinkertaistat asiat keksimällä ikään kuin tekosyitä, että miksi ev.lut. kirkko on edelleen hyvä paikka uskovaiselle. Se on ihan sama, että onko siellä vielä joitakin vanhoillisia, koska muutoas pahempaan menee koko ajan eikä merkkejä konservatiisemmasta kokonaissuunnasta todellakaan näy, päinvastoin. Vähemmistöseksuaaliavioliitotkin jo hyväksyttäisiin virallisesti, jos se olisi enemmistön päätettävissä, mutta sen enemmistön pitää olla todella suuri, olikohan jotain 80% tai ainakin lähemmäs. Siihen jo melkein päästiin viime äänestyksessä, mutta rimaa hipoen ei ihan. Tulevaisuudessa sitä ei voida enää estää. Tuo on täysin mätä ja tulevaisuudessa sielunvihollinen kaappaa sen kokonaan hallintaansa, siihen ei mene varmaan viittätoistakaan vuotta. Silti vanhoillislestadiolaiset edelleen varmaan tulee pysymään kyseisessä kirkossa, koska rakenteet ja raha.

Näin ainakin tulee tapahtumaan, kun sinä ja sinun kaltaisesi lähdette kirkosta ettekä ole enää äänestämässä seurakuntavaaleissa, mitä kautta kirkolliskokoukseen saataisiin se tarvittava konservatiivienemmistö. Jätätte siis uppoavan laivan kuin surkea kapteeni konsanaan. Tällä kaavalla on menty jo pitkään menneisyydessä ja nyt on näkyvissä tämä tulos, että kirkolliskokouksessa on liberaalienemmistö, joka näitä päätöksiä paukuttaa. Ne eivät siis ole vain jotkut "muut", jotka ovat tämän tilanteen saaneet aikaan. 

Mutta onko ne vähemmistössä olevat konservatiivit syypäitä? 

Vaaaaan.....se, että kuka tahansa otetaan vauvakasteessa kirkon jäseneksi. Vaikka tästä tulis myöhemmin wokettaja/saatananpalvoja/New Agen harrastaja. Eikä pois potkita, vaikka alkuseurakunta kehotti seurakuntakuriin - päinvastoin kirkko ylpeilee sillä, että sen seinät on avarat ja vastakkaiset mielipiteet sallitaan.

Suurin osa luterilaisen kirkon jäsenistä on ei-uskovia. Se vaikuttaa äänestyspohjaan.

-Yhteiskristillinen

Voi hyvä päivä. Ainahan sitä voi pitää vain "Yksien Pyhien Yhtä Seurakuntaa" kuten esim. Jehovalle, että sitten kartetaan kaikkia syntisiä.

Kristinuskon perusoppi on kuitenkin armo, joka kuuluu kaikille katuville. 

Siksi sitä toivoisi ja rukoilisi, että konservatiivikristityt ei hylkäisi kirkkoa ja jättäisi liberaalien kaikkien hullutuksien armoille vaan, että heillekin vielä saarnattaisiin lakia ja evankeliumia. 

Vierailija
272/783 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te lestadiolaiset ette itsekään toimi Lestadiuksen tavoin? 

"Alkuperäisessä lestadiolaisuudessa 1800-luvulla korostettiin ennen kaikkea henkilökohtaista uskoa ja katumusta, eikä liike nähnyt itseään ainoana autuaaksi tekevänä yhteisönä. Laestadius itse arvosteli ankarasti erityisesti silloisen valtionkirkon nimikristillisyyttä ja muodollisuutta, mutta hän ei sulkenut kaikkia muita kristittyjä pelastuksen ulkopuolelle." (Wikipedia)

Se että suljette muut ulkopuolelle, on tullut vasta 1900-luvun taitteessa!

-Yhteiskristillinen

Vierailija
273/783 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulkaa kun uskonnot pääsee sun asuntoon ne vie sun rahat ensin sitten ne luettelee mikä siellä on väärin mikä pitää poistaa kuten tuoton epäjumalat ikään taikauskoisia . Peilit on syntiä TV on  musiikki on tuhkakuppi on joulukoristeet jollekin korut on kirjat on NE TYHJENTÄÄ SUN KODIN SUN ELÄMÄN ASIOISTA TUHOAA sun koulutodistukset sotkee sun ihmis suhteet .  Varastaa sun ruuat kaapistasi.   Pitää sun asuntoa hotellina . Vaatii maksamaan heidän matkoja antamaan heille sun imurit pesukoneet vaatteet verhot syyllistämällä .  Ne on rosvoja .  Varkaita .  Ne on sun omia tavaroita ! 

Niin. Voi tuossa olla joku asia tottakin, että elämä muuttuisi. Loppujen lopuksi kuitenkin kukaan muu ei voi olla vastuussa muiden pelastumisesta kun vastuuta on annettu ihmisille itselleen. Voihan sitä neuvoa ja ohjata, mutta jokaisen on itse otettava "askeleet" uskon tiellä.

Olen  ihmetellyt tuota vastuukymystä. Miten ihmisellä on vastuu edes omasta pelastumisestaan, jos uskoontulo riippuu yksin Jumalan armosta?

Siten, että vastaa kun Jumala kutsuu, tekee parannuksen. Ei torju Jumalan tarjoamaa lahjaa.

Voi olla ettei saakaan uutta mahdollisuutta.

Vierailija
274/783 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo vauvakaste on probleemallinen. Niin paljon esim luterilaisia jotka saaneet vauva kasteen mutta eivät ole uskossa pysyneet jos ikinä ovat uskossa olleetkaan.

Vierailija
275/783 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psalmeissa todetaan "ei ole ketään, joka tekee mitä oikein on, kaikki ovat pois poikenneet."

-Yhteiskristillinen

Hei ap , mikä nyt oikein vaivaa???

Toisaalla itse sanot, että lapsi on taivaskelpoinen ja toisaalta jakelet näitä synkeitä Raamatun jakeita sieltä sun täältä. Haluatko vain aiheuttaa hämmennystä vai etkö itsekkään tiedä, miten uskoisit ja lopulta sitä täältä haet? 

Vierailija
276/783 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Alkuperäisessä lestadiolaisuudessa 1800-luvulla korostettiin ennen kaikkea henkilökohtaista uskoa ja katumusta, eikä liike nähnyt itseään ainoana autuaaksi tekevänä yhteisönä. Laestadius itse arvosteli ankarasti erityisesti silloisen valtionkirkon nimikristillisyyttä ja muodollisuutta, mutta hän ei sulkenut kaikkia muita kristittyjä pelastuksen ulkopuolelle." (Wikipedia)

-Yhteiskristillinen

Emme ajattele, että liike on se autuaaksi tekevä:

KRISTUKSEN SEURAKUNTA on Pyhän Hengen kokoama uskovien yhteisö maan päällä. Siinä uskovat ovat elävässä yhteydessä Kristukseen ja toinen toisiinsa. Seurakunta ei ole ensisijaisesti ulkonainen yhteisö, vaan sen jäseniä yhdistää toisiinsa henkilökohtainen sydämen usko. Ulkonainen yhteys syntyy siitä, että seurakunnan jäsenet kilvoittelevat samankaltaisessa uskossa.

Vierailija
277/783 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Yhteiskristillinen

Miksi tarvitset siihen jotakin vakuuttelua? Luulin, että sinua kiinnosti lestadiolaisten tapa uskoa. 

Vierailija
278/783 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Yhteiskristillinen

Hei ap , mikä nyt oikein vaivaa???

Toisaalla itse sanot, että lapsi on taivaskelpoinen ja toisaalta jakelet näitä synkeitä Raamatun jakeita sieltä sun täältä. Haluatko vain aiheuttaa hämmennystä vai etkö itsekkään tiedä, miten uskoisit ja lopulta sitä täältä haet? 

Nuo 2 on yhdistettävissä.

Jokainen sylivauva on perisynnin alainen, mutta ikänsä vuoksi Jumala ei pistä häntä vielä vastuuseen, jos sattuu kuolemaan lapsena.

Ethän sä vaikka 4-vuotiaalta vaadi täyttä rikosvastuuta, jos vaikka hajottaa naapurin ikkunan.

-Yhteiskristillinen

Vierailija
279/783 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Yhteiskristillinen

Emme ajattele, että liike on se autuaaksi tekevä:

KRISTUKSEN SEURAKUNTA on Pyhän Hengen kokoama uskovien yhteisö maan päällä. Siinä uskovat ovat elävässä yhteydessä Kristukseen ja toinen toisiinsa. Seurakunta ei ole ensisijaisesti ulkonainen yhteisö, vaan sen jäseniä yhdistää toisiinsa henkilökohtainen sydämen usko. Ulkonainen yhteys syntyy siitä, että seurakunnan jäsenet kilvoittelevat samankaltaisessa uskossa.

Miksi Lestadius ei sitten pitänyt muita kirkkokuntia pahana? 

Miksi te teette niin käytännössä? 

-Yhteiskristillinen

Vierailija
280/783 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Yhteiskristillinen

Miksi tarvitset siihen jotakin vakuuttelua? Luulin, että sinua kiinnosti lestadiolaisten tapa uskoa. 

Ette te meikäläisestä saa koskaan lestadiolaista aikaan. Mä haluan kysyä teidän uskon syitä, perusteita. 

-Yhtkrist.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi