Lestadiolaiset, kertokaa miksi muut uskovat eivät ole mielestänne uskovia?
Tämä on teologinen ketju. Muut päänaukojat menkööt pois. Perustin uuden ketjun, koska pelkään että tuo yks uhkailuja sisältävä ketju ei säily kauaa.
Mutta jutellaas ystävällisesti, mutta rakentavasti. Ja mode koittakoon tajuta, että teologiset, karultakin kuulistavat linjanvedot eivät ole henkilöihin menevää ivaa. Me saatamme olla hyvissä väleissä keskenämme, vaikka veikkaisimme toistemme menevän kuumalle puolelle.
Eli kysymykseni kuuluu:
-miksi ette pidä muiden seurakuntien uudestisyntyneitä kristittyjä pelastuksen tiellä olevina? Ja älkää pliis sanoko että Jumala vain tuomitsee. Kyllä te käytännössä erottelette.
-mitkä teologiset jutut puuttuu muilta, jotka teidän mielestänne on teillä, eli olennaiset ja erottavat pelastuskysymykset?
Ja ymmärrän että jotkut teistä ajattelee vapaammin kuin muut, mutta nyt puhutaan herätysliikkeenne ydinteologiasta.
Ystävällisin mutta vakavin terveisin,
-Yhteiskristillinen
Kommentit (777)
Erittäin mielenkiintoinen keskustelu. Useinhan se kiinnostus lähtee aggression kautta. Niinhän Paavalikin alunperin vainosi kristittyjä.
Vierailija kirjoitti:
Sanotte: "Vain Jumala tuomitsee"
ja
Vain lesta voi antaa synninpäästön?
Ristiriitaista?
-Yht.krist.
Ei noin vaan näin:
Vain Jumala tuomitsee.
Synninpäästön voi julistaa vain se, jolla on itsellään elävä usko (= Pyhä Henki). Se voi olla lestadiolainen tai olla olematta. Silloinkin ihminen on vain Jumalan välikappaleena. Kaikilla lestadiolaiselsi itseään kutsuvilla ei ole Pyhää Henkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvakasteesta voi olla montaa mieltä. Itse olen jotenkin siinä käsityksessä että tarvittaisiin uskon kaste, uskovaisena. Mutta kukapa vauvojen uskosta mitään tietää? Eipä tuo minulle ole tärkeää, mutta jos miettii asiaa järjellä. Pysyykö usko vauva kasteella vai uskovaisen kasteella? Pelastuuko ihminen vauvakasteen takia?
Kaikki vauvat ovat uskovaisia.
Jeesuksen mukaan lapsi on uskon eslkuva.
Daavid sanoi "minä olen synnissä syntynyt."
Psalmeissa todetaan "ei ole ketään, joka tekee mitä oikein on, kaikki ovat pois poikenneet."
-Yhteiskristillinen
Davidin pieni poika kuoli ja David oli menehtyä surusta.
Kunnes hän muisti, että hän näkee lapsensa uudelleen taivaassa.
Näin muistelisin. Korjaa jos olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te lestadiolaiset ette itsekään toimi Lestadiuksen tavoin?
"Alkuperäisessä lestadiolaisuudessa 1800-luvulla korostettiin ennen kaikkea henkilökohtaista uskoa ja katumusta, eikä liike nähnyt itseään ainoana autuaaksi tekevänä yhteisönä. Laestadius itse arvosteli ankarasti erityisesti silloisen valtionkirkon nimikristillisyyttä ja muodollisuutta, mutta hän ei sulkenut kaikkia muita kristittyjä pelastuksen ulkopuolelle." (Wikipedia)
Se että suljette muut ulkopuolelle, on tullut vasta 1900-luvun taitteessa!
-Yhteiskristillinen
Emme ajattele, että liike on se autuaaksi tekevä:
KRISTUKSEN SEURAKUNTA on Pyhän Hengen kokoama uskovien yhteisö maan päällä. Siinä uskovat ovat elävässä yhteydessä Kristukseen ja toinen toisiinsa. Seurakunta ei ole ensisijaisesti ulkonainen yhteisö, vaan sen jäseniä yhdistää toisiinsa henkilökohtainen sydämen usko. Ulkonainen yhteys syntyy siitä, että seurakunnan jäsenet kilvoittelevat samankaltaisessa uskossa.Miksi Lestadius ei sitten pitänyt muita kirkkokuntia pahana?
Miksi te teette niin käytännössä?
-Yhteiskristillinen
Mehän uskomme Raamatun mukaan, ei Lestadiuksen. Hän oli vain yksi uskovainen (ja hänen mukaansa muut ovat meidät nimenneet).
En tunne Lestadiuksen ajatuksia tarpeeksi että voisin kommentoida muuten.
Miksi kutsutte itseänne lestadiolaisiksi sitten, jos ei oman liikkeen perustajan ajatukset ole hyvässä muistissa? :o
Lestadiushan rikkoi lestadiolaisuutta vastaan, koska hyväksyi muutkin kirkolliset puljut :D
-Yht.K.
Ei, vaan hän jätti tuomitsemisen Jumalalle, kuten me tämänkin päivän uskovaiset.
Tässäkään ketjussa ei ole ketään tuomittu, on vain nostettu esille niitä kohtia, jotka ovat ristiriitaisia (Raamatun kanssa).
Mutta kuitenkin rajaatte pelastuksen ulkopuolelle?
Synninpäästön saa vain se, joka on lestadiolaisen vapauttama?
-Yht.krist
Kaikille saarnataan synnit anteeksi. Ketään ei jätetä ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vanhoillislestadiolaiset uskovat, että pelastus on siellä missä saarnataan syntejä anteeksi. Kuka tahansa vanhoillislestadiolainen voi antaa toiselle ihmiselle synninpäästön, joka katsotaan oikean uskon tunnusmerkiksi.
Käytännössä muita ei pidetä oikein uskovina, koska he eivät ole saaneet syntejä anteeksi vanhoillislestadiolaisen kautta.
Millainen synninpäästökäytäntö esim. ev. lut. kirkossa muuten on?
Naurettavaa että ihminen antaa toisen ihmisen synnit anteeksi.
Seurakunnalla on siihen valtuudet. "Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi." (Joh. 20: 23) NoinJeesus sanoi opetuslapsille, kun antoi heille Pyhän Hengen.
Seurakunta ei ole mikään ihmisten vapaaehtoinen yhteenliittymä kuten joku yhdistys on, vaan se on Pyhän Hengen työtä, siis Jumalan työtä ihmisten kautta. Kristitty uskoo kolmiyhteiseen Jumalaan, jolla on yksi jumalallinen luonto mutta kolme persoonaa. Apostolisessa uskontunnustuksessa kerrotaan näistä kaikista persoonista, ikään kuin luetellen, mitä kaikkea Jumalaan uskominen on: Uskotaan Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan. Uskotaan Jeesukseen Kristukseen, meidän Herraamme. Ja uskotaan Pyhään Henkeen, jonka työn yhteydessä mainitaan pyhä, yhteinen seurakunta ja syntien anteeksiantaminen.
Mutta useissa muissakin seurakunnissa on samaa, että halutaan pysyä siinä opissa jonka ovat tulleet tietämään. Sen takia vähän eriytetään me vs ne ajatteluun.
Mikseivät lestadiolaiset tee julistustyötä ja vie evankeliumia eteenpäin?
Mulla on teoria. Siis vain teoria, en väitä että asia on 100 % näin.
Mutta että Jumala on viimeisen 250 vuoden aikana aloittanut eläviä ja karismaattisia herätyksiä, mutta ihminen on ne pistänyt omiin kaavoihinsa tai lähtenyt synnin teille.
-Körttiläisyys: Paavo Ruotsalaisen aikaan erään viljapellon korjuuväki kaatui Pyhän Hengen voimasta, ja ko.liikkeessä jopa vähän karismaattisia piirteitä. Sitten kuivettui ja maallistui.
-Lestadiolaisuus: Lestadiuksella vireää heräämistä kirkon tilasta ja tulenpalavia saarnoja, mutta ei ylenkatsonut muitakaan uskovia. Sitten alkoi ko. liikkeessä muiden poissulkeminen 1900-luvun taitteessa.
-Hypätään....nykyaikaan Nokia Missioon! Markku Koivisto (olin häntä alkuaikoina kuulemassa) puhui sydämen palossa ja ihmisiä uudistui. Sitten viimeiset kokoukset tyhjän hokemista ja voiman pumppaamista ja Koivistosta paljastui seksuaalisyntejä.
Ihminen on todella taitava torppaamaan Jumalan elävän toiminnan.
-Yhteiskristillinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te lestadiolaiset ette itsekään toimi Lestadiuksen tavoin?
"Alkuperäisessä lestadiolaisuudessa 1800-luvulla korostettiin ennen kaikkea henkilökohtaista uskoa ja katumusta, eikä liike nähnyt itseään ainoana autuaaksi tekevänä yhteisönä. Laestadius itse arvosteli ankarasti erityisesti silloisen valtionkirkon nimikristillisyyttä ja muodollisuutta, mutta hän ei sulkenut kaikkia muita kristittyjä pelastuksen ulkopuolelle." (Wikipedia)
Se että suljette muut ulkopuolelle, on tullut vasta 1900-luvun taitteessa!
-Yhteiskristillinen
Emme ajattele, että liike on se autuaaksi tekevä:
KRISTUKSEN SEURAKUNTA on Pyhän Hengen kokoama uskovien yhteisö maan päällä. Siinä uskovat ovat elävässä yhteydessä Kristukseen ja toinen toisiinsa. Seurakunta ei ole ensisijaisesti ulkonainen yhteisö, vaan sen jäseniä yhdistää toisiinsa henkilökohtainen sydämen usko. Ulkonainen yhteys syntyy siitä, että seurakunnan jäsenet kilvoittelevat samankaltaisessa uskossa.Miksi Lestadius ei sitten pitänyt muita kirkkokuntia pahana?
Miksi te teette niin käytännössä?
-Yhteiskristillinen
Mehän uskomme Raamatun mukaan, ei Lestadiuksen. Hän oli vain yksi uskovainen (ja hänen mukaansa muut ovat meidät nimenneet).
En tunne Lestadiuksen ajatuksia tarpeeksi että voisin kommentoida muuten.
Miksi kutsutte itseänne lestadiolaisiksi sitten, jos ei oman liikkeen perustajan ajatukset ole hyvässä muistissa? :o
Lestadiushan rikkoi lestadiolaisuutta vastaan, koska hyväksyi muutkin kirkolliset puljut :D
-Yht.K.
Ei, vaan hän jätti tuomitsemisen Jumalalle, kuten me tämänkin päivän uskovaiset.
Tässäkään ketjussa ei ole ketään tuomittu, on vain nostettu esille niitä kohtia, jotka ovat ristiriitaisia (Raamatun kanssa).
Mutta kuitenkin rajaatte pelastuksen ulkopuolelle?
Synninpäästön saa vain se, joka on lestadiolaisen vapauttama?
-Yht.krist
Kaikille saarnataan synnit anteeksi. Ketään ei jätetä ulkopuolelle.
Ovela vastaus.
No kysyin jo ekalla sivulla, voiko hellari julistaa lestadiolaiselle synnit anteeksi?
-Yhteiskristillinen
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tekee, sekä kotimaassa että ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se tapahtuu kotimaassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvakasteesta voi olla montaa mieltä. Itse olen jotenkin siinä käsityksessä että tarvittaisiin uskon kaste, uskovaisena. Mutta kukapa vauvojen uskosta mitään tietää? Eipä tuo minulle ole tärkeää, mutta jos miettii asiaa järjellä. Pysyykö usko vauva kasteella vai uskovaisen kasteella? Pelastuuko ihminen vauvakasteen takia?
Psalmeissa todetaan "ei ole ketään, joka tekee mitä oikein on, kaikki ovat pois poikenneet."
-Yhteiskristillinen
Davidin pieni poika kuoli ja David oli menehtyä surusta.
Kunnes hän muisti, että hän näkee lapsensa uudelleen taivaassa.
Näin muistelisin. Korjaa jos olen väärässä.
Eikun Daavid sanoi itse olleensa synnissä syntynyt.
Vaikka Jumala rakastaa jokaista syntyvää vauvaa.
-Yhteiskristillinen
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän he tekevät. Kingston on peacen verkkosivuilla käy miljoonia kuuntelijoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Yhteiskristillinen
Pitää erottaa tila ja asema.
Tila: on lagenneen luonnon omaava.
Asema : on Jumalalle kelpaava luonnostaan (lapsi ,kehitysvammainen/ ei pysty ymmärtämään).
Lapsi ei ole vastuussa kunnes ymmärtää itse valita hyvän tai pahan . Lasten kaltaisten on taivastenvaltakunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo vauvakaste on probleemallinen. Niin paljon esim luterilaisia jotka saaneet vauva kasteen mutta eivät ole uskossa pysyneet jos ikinä ovat uskossa olleetkaan.
.Mitä väliä sillä on?
-vl
No jos vauvakaste ei tee ihmisestä uskovaista niin mitä hyötyä siitä on? Ja toisaalta ei pelkkä kastekaan ketään pelasta.
Vesi liittää ihmisen Jumalan huoneeseen, jossa Pyhä Henki asuu. Siemen ei idä, ilman vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se tapahtuu kotimaassa?
Seurat ovat kaikille avoimia. Niihin kutsutaan lehdissä ja netissä. Nettiseuroja on paljon. Suviseurat ja muut kesäseurat on lähetystyötä.
Lähetysseuroja pidetään myös kirkoissa ja srk-taloilla, että ihmiset tohtivat paremmin tulla. Myös vankiloissa käydään ja ei pidä unohtaa kirkon uskovaisten pappien osuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän he tekevät. Kingston on peacen verkkosivuilla käy miljoonia kuuntelijoita
En tarkoita jotain ulkomaalaisten nettisivua, vaan konkreettista evankelioimistyötä kanssaihmisten kanssa. Niin kuin muissa herätysliikkeissä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vanhoillislestadiolaiset uskovat, että pelastus on siellä missä saarnataan syntejä anteeksi. Kuka tahansa vanhoillislestadiolainen voi antaa toiselle ihmiselle synninpäästön, joka katsotaan oikean uskon tunnusmerkiksi.
Muut eivät noudata Jumalan sääntöjä, juovat alkoholia, käyttävät korvakoruja, kynsilakkaa ja meikkaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat pitää tämän keskustelun asiallisena (kuten aloituksestasi oli ymmärrettävissä), tuon kaltainen asioiden yksinkertaistaminen on yksiselitteisesti törkeää. Ole ystävällinen ja lopeta.
Millä tavalla mä olen yksinkertaistanut asioita? Esimerkkejä?
-Yhteiskristillinen
Jostain syystä lainaus ei tarttunut tähän.
Liittyi tuohon kommenttiisi, jossa automaattisesti oletit jotakin kirjoittajaa vl:si. Sitten kun sinulle huomautettiin asiasta, vähättelit sitä.
En mä loukkaannu, jos mua luullaan esim.hellareihin kuuluvaksi.
Ja edelleen, suurin osa lestadiolaisista syntyy siihen liikkeeseen, se on yleisesti tiedossa oleva asia. En tunne itse kuin yhden lestadiolaisen joka olisi liittynyt ulkopuolelta, kun taas muihin herätysliikkeisiin liitytään enemmän ulkopuolelta.
-Yhteiskrist.
Kyllä vl liitytään myös. Sinä myös saatat tuntea sellaisen ihmisen tietämättäsi.
Tuosta ulkoa tulemisesta. Vähän sivuraiteella, mutta netti on nyt mahdollistanut matkailuakin paljon valtavamman ilmiön, missä maailman eri kolkkiin syntyy vl-seurakuntia. Toki ovat nimeltään mitä ovat, ei se Lestadius sinne merkitse mitään.
Tämä on vanhoillislestadiolaista lähetystyötä
Totta. Kingdom of peacen kautta on tehty lähetystyötä kymmenille miljoonille
BABYLON EI KOSKE KRISTITTYJÄ COMBRENDO ?