Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävaraiset ovat pihalla siitä, mikä on keskiluokkaisilla normaalia rahankäyttöä

Vierailija
06.07.2026 |

Kommentti otettu rippijuhlakeskustelusta, mutta täyttä asiaa muutenkin:

"Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä."

Tämä. Moni vähävarainen on ihan pihalla siitä, mitä keskiluokkaisissa perheissä tehdään. Tietämäni vähävarainen ihminen vei lapsensa huvipuistoretkelle, ostivat rannekkeet, huvipuistossa kalliit hampurilaisateriat, jäätelöt ja karkkia. Itse keskiluokkaisena en raaski maksaa huvipuistohintoja tarjottavista, joten meillä on kulkenut mukana kylmälaukussa eväät isommallekin porukalle ja kotimatkalla on haettu kaupasta jäätelöt. Kun keskiluokkaisena saa kaikesta maksaa täyden hinnan (ei ole mitään työttömien, eläkeläisten yms alennuksia), niin rahankäyttöä saa miettiä. Äkkiä olisi tili nollilla, jos ei yhtään miettisi.

Kommentit (1102)

Vierailija
861/1102 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, nuo sinun luettelemat todellakin OVAT ihan normaalia keskiluokkaista rahankäyttöä. Kyllä keskiluokkaiselle on ihan normaalia tilata pitopalvelu, jos ei itse ehdi/jaksa/osaa valmistaa tarjottavia. Samoin keskiluokkaiselle on ihan normaalia tilata taksi, jos ei kyyti järjesty muuten. Ja mitä ihmettä on tämä väite, että keskiluokkaiset ottaisivat huvipuistoon kylmälaukussa eväät? En ole KOSKAAN nähnyt YHDENKÄÄN ihmisen kanniskelevan huvipuistoissa kylmälaukkuja, mutta sen sijaan huvipuistojen ravintoloissa ja myyntipisteillä on kyllä ihmisiä. Kyllä ne keskiluokkaiset ostavat ruokaa huvipuistosta.

Suurin osa toki varmaan tekee tarjoilut rippijuhliin itse, koska osaavat ja ehtivät, tai sitten ostavat esim. kaupasta tai kahvilasta valmiina. Mutta häissä ja hautajaisissa on miltei aina pitopalvelu. En oikein ymmärrä miksi täällä palstalla toistella väsymiseen asti sitä, miten keskiluokkaiset evät osta tai käytä rahaa mihinkään, että keskiluokkaiset elävät niukasti kädesä suuhun eikä mihinkään ole varaa, että keskiluokkaiset tekevät ihan kaiken itse... Kun eihän tuo pidä paikkaansa, eikä yhteiskunta edes pyörisi, jos näin olisi. Ei noita kaikkia kauppoja ja palveluita olisi, jos ei keskiluokka niitä käyttäisi. Olennaista on myös sekin, että vaikka keskiluokkainen tekisikin jonkun asian itse, niin hänellä olisi aina mahdollisuus ostaa sama palvelu muualta, jos ei jaksa, halua, osaa, pysty tai ehdi tehdä.

No tämä! Mun tuntilla keskiluokkaisilla on kaikilla iso tilava talo, pari sähköautoa pihassa, joka vuosi tekevät useita lomamatkoja ulkomaille, on kalliita jääkiekko/hevosharrastuksia ym ym. Eivät todellakaan elä nii hurskaan vaatimatonta elämää kuin ap väittää. Vai että kylmälaukut mukana Linnanmäelle... 

Vierailija
862/1102 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden köyhän kohdalla ihmettelen aina miksi se ostaa joka hiton ruokakauppakäynnillä muovikassin. Aika paljon menee niihin vuositasolla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/1102 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään ansiosidonnaista joutuu odottamaan kaksi kuukautta aina kun työt päättyy ja sinä aikana ei saa muuta tukea tilalle.

Vierailija
864/1102 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden köyhän kohdalla ihmettelen aina miksi se ostaa joka hiton ruokakauppakäynnillä muovikassin. Aika paljon menee niihin vuositasolla. 

Tai miksi keskituloinen käy jääkiekko-ottelussa ja saattaa ostaa jopa olutta. Kallista.

Vierailija
865/1102 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa työssäkäyvistä polttaa tupakkaa ja olutlaatikkoa laahataan joka viikonloppu kaupasta kotiin ja sitten valitetaan, kun palkka ei riitä.

Vierailija
866/1102 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa työssäkäyvistä polttaa tupakkaa ja olutlaatikkoa laahataan joka viikonloppu kaupasta kotiin ja sitten valitetaan, kun palkka ei riitä.

Miten hemmetissä työttömällä on ollut rahaa uusiin vaatteisiin. Tupakka-askin hinnalla kolme paitaa kirpputorilta.

" Ei mulla työssäkäyvänä olisi rahaa"

🤣

Vierailija
867/1102 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene markettiin katsomaan kuinka työssäkäyvät miehet kantaa perjantaisin olutlaatikoita kassalle. Voi maksaa 40 euroa. Minä saan 40 eurolla 20 vaatetta kirpputorilta.

Vierailija
868/1102 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No riippuu mitä siellä muovikassissa on. Ja eipä siihen muovikassiin lopulta ihan hirveitä määriä ruokaa mahdu. Ja ei ruuan tilavuus korreloi hinnan kanssa. Vehnäjauhopussi vie paljon tilaa, mutta maksaa vähän. Mutta onhan se totta, että vuositasolla ruokaan menee "aika paljon" rahaa, pienituloisen budjetista valtaosa. Mutta sellaista se elämä on!

Vierailija
869/1102 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, nuo sinun luettelemat todellakin OVAT ihan normaalia keskiluokkaista rahankäyttöä. Kyllä keskiluokkaiselle on ihan normaalia tilata pitopalvelu, jos ei itse ehdi/jaksa/osaa valmistaa tarjottavia. Samoin keskiluokkaiselle on ihan normaalia tilata taksi, jos ei kyyti järjesty muuten. Ja mitä ihmettä on tämä väite, että keskiluokkaiset ottaisivat huvipuistoon kylmälaukussa eväät? En ole KOSKAAN nähnyt YHDENKÄÄN ihmisen kanniskelevan huvipuistoissa kylmälaukkuja, mutta sen sijaan huvipuistojen ravintoloissa ja myyntipisteillä on kyllä ihmisiä. Kyllä ne keskiluokkaiset ostavat ruokaa huvipuistosta.

Suurin osa toki varmaan tekee tarjoilut rippijuhliin itse, koska osaavat ja ehtivät, tai sitten ostavat esim. kaupasta tai kahvilasta valmiina. Mutta häissä ja hautajaisissa on miltei aina pitopalvelu. En oikein ymmärrä miksi täällä palstalla toistella väsymiseen asti sitä, miten keskiluokkaiset evät osta tai käytä rahaa mihinkään, että keskiluokkaiset elävät niukasti kädesä suuhun eikä mihinkään ole varaa, että keskiluokkaiset tekevät ihan kaiken itse... Kun eihän tuo pidä paikkaansa, eikä yhteiskunta edes pyörisi, jos näin olisi. Ei noita kaikkia kauppoja ja palveluita olisi, jos ei keskiluokka niitä käyttäisi. Olennaista on myös sekin, että vaikka keskiluokkainen tekisikin jonkun asian itse, niin hänellä olisi aina mahdollisuus ostaa sama palvelu muualta, jos ei jaksa, halua, osaa, pysty tai ehdi tehdä.

Paitsi nykyään, kun keskiluokkaiset säästävät irtisanomista tai sairastumista varten.

Ihan samalla tavalla keskiluokka elää kuin ennenkin. Lomaillaan, reissataan, käytetään lapset huvipuistoissa jne.  En tiedä mistä persläpikunnassa säästetään, mutta ei ainakaan Stadin keskiluokassa.

Juu ja sitten kun tulee yt-neuvottelut ja työpaikka lähtee niin ulosottolaitos vie omaisuuden.

Vain, jos omaisuudesta on velkaa eikä pysty maksamaan lyhennyksiä. Mutta ei ulosottomies mitään jo maksettua omaisuutta tule hakemaan.

Vierailija
870/1102 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene markettiin katsomaan kuinka työssäkäyvät miehet kantaa perjantaisin olutlaatikoita kassalle. Voi maksaa 40 euroa. Minä saan 40 eurolla 20 vaatetta kirpputorilta.

Ja sunnuntaina sillä työssäkäyvällä ukolla ei ole yhtään olutta enää jäljellä, kun minulla on ne 20 kirpputorilta ostettua vaatetta edelleen käytössä ja on monta vuotta eteenpäin.

Vierailija
871/1102 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi nykyään, kun keskiluokkaiset säästävät irtisanomista tai sairastumista varten.

Ihan samalla tavalla keskiluokka elää kuin ennenkin. Lomaillaan, reissataan, käytetään lapset huvipuistoissa jne.  En tiedä mistä persläpikunnassa säästetään, mutta ei ainakaan Stadin keskiluokassa.

Juu ja sitten kun tulee yt-neuvottelut ja työpaikka lähtee niin ulosottolaitos vie omaisuuden.

Vain, jos omaisuudesta on velkaa eikä pysty maksamaan lyhennyksiä. Mutta ei ulosottomies mitään jo maksettua omaisuutta tule hakemaan.

Millä sä maksat lämmityksen, kiinteistöveron, vakuutuksen jne 

595 yleistuella millä ruoat ja lääkkeetkin.

Jos ihmisillä rahat riittäisi tuskin olisi koko ulosottolaitosta.

Vierailija
872/1102 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet, ostakaa joskus sillä olutlaatikon hinnalla uusi paita, ettei tarvitse kulkea 20 vuotta vanhassa kauhtuneessa t-paidassa ja näyttää puliukolta.

Vierailija
873/1102 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

595 yleistuki ei välttämättä riitä edes talvella kuukauden sähkölaskuun omakotitalossa.

Vierailija
874/1102 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet, ostakaa joskus sillä olutlaatikon hinnalla uusi paita, ettei tarvitse kulkea 20 vuotta vanhassa kauhtuneessa t-paidassa ja näyttää puliukolta.

Mutta kun ostan olutta ja tupakkaa.

"Ei mulla olisi rahaa paitaan niinkuin työttömällä naisella."

Vierailija
875/1102 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun ostan olutta ja tupakkaa.

"Ei mulla olisi rahaa paitaan niinkuin työttömällä naisella."

Ja jos työpaikan ruokatauolla vähän vielä ostat niitä makkaraperunoita niin ei tarvitse elää eläkeikään asti. Säästyy nekin eläkkeet.

Vierailija
876/1102 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rööki huulessa seison leipäjonossa. Ei mulla ole leipään rahaa. 

Vierailija
877/1102 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat ei voi ottaa hellesaikkua, se voi tietää potkuja töistä.

Jos tarvitsee saikkua helteen vuoksi on varmaan aika paha sydämen vajaatoiminta.

Vierailija
878/1102 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän huolestuttaa millaiseen kyttäykseen ja propagandaan ihmiset alentuvat. Kansan kahtiajako, viha ja katkeruus senkun vahvistuu. Aina ne muut pääsee kaikesta helpolla ja sehän on suoraan pois minulta ja lompakostani. Muovipusseja ja piirakoitten rypytystä...voi Jeesus auta meitä typeryksiä, me emme tiedä mitä teemme. Emmehän tiedä edes mitä puhumme. Kun osoittelemme vain toisiamme ja teemme johtopäätöksiä pahoin ajatuksin.

Vierailija
879/1102 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä sä maksat lämmityksen, kiinteistöveron, vakuutuksen jne 

595 yleistuella millä ruoat ja lääkkeetkin.

Jos ihmisillä rahat riittäisi tuskin olisi koko ulosottolaitosta.

Yleensä keskiluokkaiset omakotitalon omistajat eivät putoa suoraan yleistuelle, vaan suurimmalla osalla on ansiosidonnaista, ja suurimmalla osalla keskiluokkaisista ei myöskään tili ole ihan tyhjä siinä vaiheessa kun joutuvat työttömiksi. Mutta en toki sitä kiellä, etteikö keskiluokkainenkin ongelmiin voisi joutua, jos työttömyys osuu kohdalle. Moni ei tajuakaan, miten paljon heikennyksiä hallitus on tehnyt nimenomaan keskiluokkaisten elämään - tämä on totta. Mutta ei se silti niin mene, että heti työttömäksi jouduttua menee kaikilta omaisuus ulosottoon.

Vierailija
880/1102 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kesällä voitte kierrellä kaupungilla ja katsoa, kun kaupunkinne alkoholistit on lipittämässä terassella olutta ja siideriä. Pulsuja ravintoloiden terassit täynnä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi