Vähävaraiset ovat pihalla siitä, mikä on keskiluokkaisilla normaalia rahankäyttöä
Kommentti otettu rippijuhlakeskustelusta, mutta täyttä asiaa muutenkin:
"Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä."
Tämä. Moni vähävarainen on ihan pihalla siitä, mitä keskiluokkaisissa perheissä tehdään. Tietämäni vähävarainen ihminen vei lapsensa huvipuistoretkelle, ostivat rannekkeet, huvipuistossa kalliit hampurilaisateriat, jäätelöt ja karkkia. Itse keskiluokkaisena en raaski maksaa huvipuistohintoja tarjottavista, joten meillä on kulkenut mukana kylmälaukussa eväät isommallekin porukalle ja kotimatkalla on haettu kaupasta jäätelöt. Kun keskiluokkaisena saa kaikesta maksaa täyden hinnan (ei ole mitään työttömien, eläkeläisten yms alennuksia), niin rahankäyttöä saa miettiä. Äkkiä olisi tili nollilla, jos ei yhtään miettisi.
Kommentit (1074)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukea ei saa vuokra-asuntoon, jos on itsellä tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita.
Et voi siis irtisanomistilanteessa mennä itse vuokralla saadaksesi asumistukea ja laittaa omaa asuntoa samaan aikaan vuokralle.
Ei tietenkään saa asumistukea, jos on paljon omaisuutta. Eikä pitäisikään, minun mielestä. Tällä hetkellä omaisuusraja on 50 000 euroa, minkä jälkeen ei saa lainkaan asumistukea. Eikä sen tarvitse olla edes tuottavaa omaisuutta, vaan riittää vain, että sitä on.
Mutta voi silti olla järkevää laittaa asunto myyntiin heti, jos tulee itrtisanotuksi, varsinkin jos ei pysty työttömyyskorvauksella huolehtimaan asunnon kuluista. Muutenhan siihen asuntoon hupenee ensin kaikki säästöt ja sitten ei ole enää niitäkään.
Miksi olisi järkevää laittaa oma kotitalo myyntiin heti jos menee työpaikka alta? Jos saakin uusia töitä hetkessä niin on koditon ihan turhaa.
Itse aion elää kodissani kuolemaan asti.
Elät unelmassa, jonka juuri Orpon hallitus on rikkonut. Toivon ettet jää työttömäksi tai sairastu sillä tiukille menee oman asunnon kanssa kun ei saa velkoja maksattua, ei jää ruokaan rahaa, ei saa tukia yhteiskunnalta vaikeassakaan tilanteessa. Just perjantaina sairaalareissulla kuuntelin sairastuneen puhelua läheiselleen asiasta. Ei se helppoa ole kun elää 200€:lla / kk ja velat painaa päälle
Mulla on säästöjä ja sijoituksia enemmän kuin velkaa. Korkojen noustessa saan enemmän kuin joudun maksamaan.
Hyvä, koska sijoitukset leikkaa 595 yleistukea myös yli 55-vuotiailla työttömillä.
Mitä vatun tukea. En oo koskaan tukia saanu enkä odotakaan saavani.
Suurin osa keskituloisia elää kuitenkin köyhyydessä, sillä siihen pääsee jo 3000 € palkalla ja käteen jää paritonnia, niin kyllä silloin ollaan köyhiä ja ostovoima alhainen. . Et ole ap. kuullut akateemisestä köyhyydestä.
Itse pidän hyvätuloisena, jos tulot 14.000€/kk eli vuodessa n. 170.000€/henkilö ja kyllä silloin ostovoima ja ostokäyttäytyminen on vähän toista tasoa, kuin näillä keskituloisilla köyhillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mitä keskiluokka ostaa jos heillä on siihen varaa. Toivottavasti on varaa. Mutta toimeentulotukiasiakkaana et voi olettaa että sinulle kuuluu sama elintaso.
Etkä sä saa sairastuessa tt-tukea, kun sulla on omaisuutta. Ei valtio maksa kenenkään lainoja.
Miksi valtio, eli me kaikki, maksaisikaan toimeentulotukea henkilölle joka ei sitä tarvitse? Tai pitäisikö valtion muka oikeasti maksaa kaikkien asuntolainat?
Jos sun tilillä olevat rahat ei riitä ruokaan niin syöpäsairaana myyt kesämökin ja ostat niillä rahoilla ruokaa lapsillesi. Kyllä, niin se menee.
No mun mielestä sen pitääkin mennä niin. Kesämökki ei kuitenkaan ole kaikista järkevin säästö/sijoituskohde, koska sen realisoimisessa rahaksi voi kestää pitkään. Pahimmassa tapauksessa sitä ei edes saa myytyä. Mulla on lähes aina ollut sijoituksia, jotka saa realisoitua viikon sisällä, sekä sijoituksia, joiden realisoimiseen voi mennä useampikin viikko. Ja myös säästötilillä rahaa niin, että akuuteimmassa vaiheessa riittää muutamaksi kuukaudeksi. Mutta en ole tullut hankkineeksi monia sellaisia asioita, joita mun tuloillani suuri osa ihmisistä olisi varmaan hankkinut.
Miksi porukka vinkuu tuista jatkuvasti. Ilmankin voi hyvin elää ja ei tarvi miettiä tukien katoamista.
Ihan ihme aloitus. Kyllä niillä köyhilläkin on silmät päässä ja näkevät miten suhteellisen paljon leveämmin keskiluokka elää. Se ettei käytä rahaa yhteen "turhuuteen" mihin joku toinen käyttää, ei kerro vielä koko totuutta.
Se että keskiluokassa myös pihistellään ja raahataan jotain eväitä huvipuistoon ei johdu siitä että he olisivat jotenkin taloudellisesti vastuullisimpia ihmisiä, etteikö sellaiseen olisi oikeasti varaa, tai että kaikki olisi heille jotenkin kalliimpaa kuin muille ihmisille, vaan se johtuu siitä että he valitsevat sijoittaa rahansa johonkin muuhun: ottavat hirveät asuntolainat jne. joita sitten maksellaan vuosikymmeniä - eli elävät leveästi, yli varojensa.
Köyhälle esim. tuo asuntolainan ottaminen ja ökytalossa eläminen ei ole edes valinta joka olisi pöydällä, koska lainaa ei saa. Jos se köyhä sijoittaa kerran vuodessa rahaa johonkin (ok-taloa huomattavasti edullisempaan, max muutaman satasen verran) huvipuistopäivään hattaroineen, ei tee heistä taloudellisesti vastuuttomia. Silti köyhiä moralisoidaan että kaikki lasten iloksi käytetty raha on väärin ja heidän tulisi sen sijaan säästää nekin rahat siihen että.. niin mihin? Siihen että heillä on joku 10€/kk enemmän ruokaan? Siihen että joskus 50v heillä olisi ehkä varaa ostaa se mätä ok-talo jostain pöndeltä?
Asenteesi haisee. Antakaa ihmisten selviytyä ja tehdään töitä sen eteen että jokainen saisi sen lisäksi myös elää.
T: ylemmän keskiluokkaisessa perheessä kasvanut köyhä aikuinen
Vierailija kirjoitti:
Tästähän tuli tukilokkien kokoontuminen. Näin nettomaksajana tulee semmoimen olo, että loputkin tuet pois vaan, kun tukiin tottuminen tekee ihmisestä tuommoisen. Keskittyisitte siihen, mistä saa omia tuloja eikä siihen, miten saa tuet jatkumaan kaikissa tilanteissa.
Tätä ketjua lukiessa huomaa, että keskituloiset saavat liikaa palkkaa. Kusi nousee päähän ja kuvittelevat olevansa jotenkin parempia kuin köyhät.
Vierailija kirjoitti:
"Yleistukea pienentävät tulot
- omat palkkatulosi
- vanhempiesi tulot, jos asut heidän kanssaan
- muut kuin palkkatulosi, esimerkiksi tuet ja pääomatulot
Otamme tulot huomioon bruttona (Bruttotulo on tulojen määrä, josta ei ole vähennetty veroja eikä muita pakollisia maksuja)."
www.kela.fi/tyottomyys-yleistuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Että näin.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatukea ja peruspäivärahaa ei enää ole. Niiden tilalle tuli yleistuki toukokuussa.
"Yleistukea vähentävät pääomatulot, ove, omaishoidontuki, tekijänoikeuskorvaukset ja perhehoitajan palkkiot myös yli 55-vuotiailla työttömillä."
Tällaisia päätöksiä hallitus on tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Tästähän tuli tukilokkien kokoontuminen. Näin nettomaksajana tulee semmoimen olo, että loputkin tuet pois vaan, kun tukiin tottuminen tekee ihmisestä tuommoisen. Keskittyisitte siihen, mistä saa omia tuloja eikä siihen, miten saa tuet jatkumaan kaikissa tilanteissa.
Harva saa nykyisin töitä etsimisestä huolimatta ja pakko jokaisen on elää sekä sekä syödä joka päivä. Olen myös nettomaksaja, 1600/kk lähtee palkasta. Toisin kuin sinä, maksan verot mielelläni, koska:
- yhteiskuntarauha
- lapseni saa koulutuksen, vanhempani terveyspalvelut jne
- jos kasahtaa (sairastuminen, työttömyys), niin saan itsekin tukea.
Vain totaalinen idiootti kuvittelee, että itselle ei koskaan voi joutua taloudelliseen ahdinkoon.
Minkä takia tuo potkulaki-yleistukihullu pilaa kaikki ketjut omilla jankkauksillaan. Samat spämmit kopioidaan kaikkiin vähänkään otollisiin ketjuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea ei saa myöskään, jos perheellä on asuntovaunu. Asuntovaunu myydään ja niillä rahoilla ostetaan ruokaa ja lääkkeitä lapsille.
Eikä saa olla kahta autoa eikä venettä tai moottoripyörää. Kaikki tollaset myydään ensin ja käytetään niistä saadut rahat ensin.
Niin, jos on tyhmä. Fiksu laittaisi veneet, autot ja moottoripyörät kaverin tai sukulaisen nimiin, ja nostaisi sitten toimeentulotukea.
Miksi olet huijari? Veneet, autot ja moottoripyörät pitää vuokrata tutuille ja naapureille, niin saa tuloja eikä tarvitse tukia.
Ove leikkaa sun yleistukea.
Hyvä Petteri
Minusta taas isompaa kuin alinta ns. keskiluokkaista palkkaa saavat eivät tiedosta toisten realiteetteja esimerkkejä omasta elämästä:
Ihmetellään, miksi en tavallisella uimarantakäynnillä osta lapselleni jätelöä tai itselleni kahvia?
Miksi kuivaan ison osan keräämistäni marjoista? Miksi en pakasta kaikkia? (Asuntoon ei mahdu toista pakastinta.) Miksi kuivaan kesällä ostamaani kesäkurpitsaa, tomaattia yms.? Miksi olen ostunut kalliimman kasvikuivurin enkä halvinta? ( Halvimpien ritilöistä putoaa pienet palat läpi.) Miksi ylipäätänsä olen ostanut kuivurin, vaikka minulla ei ole omas pihaa?
Miksi ostan isoja satseja säilykkeitä kuten tomaattimurskaa, ja säilön ne sohvan alla. Keittiön kaappiin tai erilliseen pantryyn ne kuuluisivat. Ja eihän tuolla säästä kuulemma mitään.
Miksi maksamme leirintäalueista? Omalla ja mökin pihalla saa telttailla ilmaiseksi. ( Vielä tarvittaisiin se oma talo, oma mökki ja niiden kulut, jotta voisi niissä yöpyä ilmaiseksi.)
Miksi maksamme kanoottipaikasta? Kun sen oman mökin rannassa voisi pitää kanoottia ilmaiseksi. Miksi muutenkaan tuhlaamme rahaa kanoottiin? Kyllä mökillä oleva jolla pitäisi riittää lapsille. ( Mikä jolla ja yhä mikä mökki?
Miksi emme pidä lasten synttäreitä kotona. Tulisi paljon halvemmaksi. Heilläkin on pidetty leffasynttärit, kun on iso tv. Niin, meillä ei ole tv:tä, ei leffahuonetta, erillistä olkkaria eikä ruokailuhuonetta. Tällä kysyjällä oli nämä kaikki. Mulle on tosiaankin tullut halvemmaksi järjestää lasten kaverisynttärit jossain muualla kuin edes hankkia se tv. Puhumattakaan siitä, että juhlien vuoksi maksaisin joka kuukausi isommasta asunnosta lainaa ja vastiketta/vuokraa.
Miten voin tuhlata järjettömästi ja ostaa alennuksesta kerralla kasan vaatteita? Kirppikseltä pitäisi mun pienituloisena ostaa kaikki. Viis siitä, että mulla on tarkka suunnitelma mitä tarvitsen, enkä osta mitään turhaa. Siellä kirpputoreilla on kuulemma mukavaa viettää aikaa, tehdä löytöjä jne. Juu, tiedän, että tuo on mukavaa, mutta tuossa vaiheessa olin yh, kokoaikaisessa työssä ja lisäksi opiskelin kokoaikaisesti. Lapsille toki kirppiksiltä löytyi helposti, teini-ikäiselle pojalle ei.
Listaa voisi jatkaa ja vaikka kuinka pitkään.
Mistä lähtien keskiluokka on ollut hyvätuloinen?
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia tuo potkulaki-yleistukihullu pilaa kaikki ketjut omilla jankkauksillaan. Samat spämmit kopioidaan kaikkiin vähänkään otollisiin ketjuihin.
Onko hallituksen päätökset spämmejä?
Ei pidä tuijottaa tuloja ellei kyseessä ole vähintään viisinumeroinen summa kuukaudessa. Monet pösilöt eivät tajua rahan arvoa vaan ostelevat ylihintaista krääsää eli se ostovoima valuukin kusettajien taskuihin.
Eli koska sulla on pääomatuloja et saa välttämättä yleistukea ollenkaan, kun ansiosidonnainen loppuu.
Onneksi minulla on niin paljon varallisuutta että en joudu tukia miettimään. Vaikka nyt jäisin työttömäksi voisin elää vanhuuteen asti omaisuudellani. Tähän olen pyrkinytkin jo ekasta työpaikastani asti kun aloin jakaa roskapostia 12 vuotiaana.
Keskiluokkainen asuu Espoossa omakotitalossa ja pihassa pari uutta mersu tai teslaa, ulkomailla käydään 2-10 kertaa vuodessa ja ammatteina yleensä diplomi insinööri tai juristi.
Tämä on ihan hassua. Oma lapsi asuu nyt vuokralla vieraalla, yhteiskunta ei voita siinä mitään. Kun valmistuu, voi muuttaa vanhempien omistamaan, josta maksaa vastikkeen. Jos nyt asuisi siinä kämpässä, joutuisimme antamaan ruokarahaa lisäksi, se olisi meille liian kallista.