HS: 10 lapsen yh käytti poikansa ripille pääsyyn yli 1 000 €
Amanda Varsell alkoi säästää poikansa ripille pääsyä varten jo vuosi sitten, kun hän tajusi, miten kalliiksi se tulee.
”Leiri, matkat, juhlapuku, tarjoilut”, Varsell luettelee kuluja.
Kangasalla asuva Varsell on kymmenen lapsen yksinhuoltaja, joten talous on tiukalla.
Pelkästään pojan juhlapuku maksoi yli 300 euroa. Se piti ostaa miesten vaatetusliikkeestä, sillä sopivaa pukua pienikokoiselle pojalle ei löytynyt marketeista tai käytettynä.
”Kirpputoreilta löytää tytöille helposti ihania juhlamekkoja, mutta pojille sopivan puvun löytäminen on vaikeaa”, Varsell sanoo.
Poika halusi itse pukeutua konfirmaatiopäivänä pukuun ja solmioon toisten nuorten tapaan.
”Nuorilla on kova tarve olla erottumatta joukosta.”
Kengissä säästettiin, kun poika käyttää vanhoja tennareitaan.
Itse rippikoulun kustannuksia ovat 150 euron leiri sekä taksikuljetukset leirikeskukseen ja takaisin. Kangasalan seurakunnan järjestämälle leirille ei ollut yhteiskuljetusta, eikä Varsellilla ole autoa. Taksit parinkymmenen kilometrin päähän maksoivat 110 euroa.
Tarjoilut 30 hengen rippijuhliin tulevat pitopalvelusta. Hinta: 450 euroa. Lisäksi tarjotaan kahvia ja mehua, joihin menee noin 40 euroa, Varsell kertoo.
Kommentit (565)
Aivan järkevää turvautua pitopalveluun, kun ajattelee että ruokien ja leivonnaisten pitää pysyä tuoreina.
Eihän missään ole tarpeeksi kylmää säilytystilaa, kunpitää säilyttää ison perheen ruuatkin.
Vierailija kirjoitti:
Aivan turha koko rippikoulu. Jos joku tuonne haluaa mennä niin menkööt ei ole minun asia, mutta itse kyllä keksisin 1000€ paljon parempaa käyttöä. Huvittavinta tässä se että nämä kirkkoon kuuluvat käsittääkseni maksavat koko elämänsä palkasta jonkun osuuden tuohon touhuun ja sitten ovat vielä valmiita maksamaan ja venymään tämänkin verran. Vaikuttaa siltä että näiltä ihmisiltä voi pyytää ihan mitä tahansa ja he sen antavat.
Suurin osa seurakunnilta avustuksia vaativista ei ole edes kirkon jäseniä. Heille kirkko on instituutio, jonka pitää huolehtia, kun itse on sössinyt asiansa ja tuhlannut sossun tuet. Silloin mennään diakonin pakeille ilmoittamaan, että pitää saada rahaa ja kirkon on sitä pakko antaa.
Vierailija kirjoitti:
Säälittävää touhua. Mustakaapuna kulki kylillä välillä kunnes Jumalan löysi uudelleen. Onneksi
Itse olet.
Kateelliset ja köyhät itkevät tässäkin viestiketjussa muiden rahankäytöstä. Surullista ja huvittavaa. Oman lapseni peruskoulun päättäjäiset maksoivat 2500 euroa lahjoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi sai lahjaksi itselleen vanhemmilta
1500 euroa ja toivomansa korun. Mitään juhlia ei pidetty. Pieni suku eikä läheisiä meille. Tuttavat asuu kaukana. Juhlittiin oman perheen kesken. Ei mitään stressiä eikä maksanut paljon mitään itse tehty pizza ja täytekakku. Kaikki olivat tyytyväisiä.
Hyvä että oli, ja ymmärrän, kun sukua ei ole. Tämä kommentti ei sikäli ole suoraan sulle, vaikka lainasinkin.
Mutta muuten, jos sukua ja läheisiä on, ja vielä mummo joka haluaa osallistua, niin jotenkin sympaattisempaa tuo juhlien järjestäminen. Äiti on vuoden säästänyt, on puvut ja kaikki. Ihan varmasti jää muistoihin lapselle ja muillekin nuo juhlat. Jotain mitä ei rahalla voi ostaa. Vaikka ensin mullekin tuli mieleen, että 10 lasta, yh, jne, mutta kuitenkin, kun miettii. Se on heidän perhe ja äiti selkeästi ajattelee lapsensa parasta.
Minut puoliksi pakotettiin leirille, vaikka lasten leirikin piti käydä samassa paikassa samana kesänä. En saanut oikeita juhlia.
Sisaruksilta ei vaadittu samaa.
Korpeaa vähän edelleen, ja aikaa on kulunut 39 vuotta.
Jännä kirjoitus tosiaan. Itse ostin puvun (Tiger of Sweden) kirppikseltä 20 eurolla pojalle. Tosi paljon on pukuja ja siihen liittyviä asusteita myynnissä.
Aina mietityttää myös se, että eikö oikeasti lasten isät osallistu lainkaan lastensa elämään!
Vierailija kirjoitti:
Jännä kirjoitus tosiaan. Itse ostin puvun (Tiger of Sweden) kirppikseltä 20 eurolla pojalle. Tosi paljon on pukuja ja siihen liittyviä asusteita myynnissä.
Aina mietityttää myös se, että eikö oikeasti lasten isät osallistu lainkaan lastensa elämään!
Ehkä tuolla on eri olosuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei ollut mitään normaalia.
Osoitus jälleen siitä miten moni vähävarainen ei vaan hallitse rahankäyttöä. Myös kuvasta huomasi elämänhallinnan kokonaisuudessaan olevan todennäköisesti haastavaa.
Menot pitäisi osata suhteuttaa tuloihin. Itse olen hyvintoimeentuleva mutta oman pojan rippijuhliin ostettiin edullinen puku. Leipomiset tehtiin ihan itse, pitopalvelut ovat ryöstöhinnoissa. Vaikka rahaa on, kyllä se nyt vaan kannattaa miettiä miten paljon sitä on järkeä laittaa mihinkin..
Juuri näin. Olemme myös hyvätuloisia mutta on sentään joku kyky priorisoida kustannuksia. Poika itse halusi ostaa puvun jack &jonesilta. Koki että sellaiselle on käyttöä jatkossakin, eikä jollekin keski-ikäisen puvulle. Hinta alle 100 euroa.
Juhlatila vuokrattiin, koska asumme kohtuullisissa neliöissä, emmekä tarvitse mitään satojen neliöiden hallia kodiksi. Vuokra 100 euroa, sisälsi liinat ja astiat.
Tarjoilimme itse tehtyä lämminsavulohta, ostettuja salaatteja, ostokakkua ja itse tehtyjä piirakoita ja munavoita. Tarjoilujen hinta jäi alle 200 euroon (pl kuohujuomat, jotka toi appivanhemmat)
Rippileirille poika meni kaverinsa vanhempien kyydillä, koska olimme kiinni töissämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osoitus jälleen siitä miten moni vähävarainen ei vaan hallitse rahankäyttöä. Myös kuvasta huomasi elämänhallinnan kokonaisuudessaan olevan todennäköisesti haastavaa.
Menot pitäisi osata suhteuttaa tuloihin. Itse olen hyvintoimeentuleva mutta oman pojan rippijuhliin ostettiin edullinen puku. Leipomiset tehtiin ihan itse, pitopalvelut ovat ryöstöhinnoissa. Vaikka rahaa on, kyllä se nyt vaan kannattaa miettiä miten paljon sitä on järkeä laittaa mihinkin..Juuri näin. Olemme myös hyvätuloisia mutta on sentään joku kyky priorisoida kustannuksia. Poika itse halusi ostaa puvun jack &jonesilta. Koki että sellaiselle on käyttöä jatkossakin, eikä jollekin keski-ikäisen puvulle. Hinta alle 100 euroa.
Juhlatila vuokrattiin, koska asumme kohtuullisissa neliöissä, emmekä tarvitse mitään satojen neliöiden hallia kodiksi. Vuokra 100 euroa, sisälsi liinat ja astiat.
Tarjoilimme itse tehtyä lämminsavulohta, ostettuja salaatteja, ostokakkua ja itse tehtyjä piirakoita ja munavoita. Tarjoilujen hinta jäi alle 200 euroon (pl kuohujuomat, jotka toi appivanhemmat)
Rippileirille poika meni kaverinsa vanhempien kyydillä, koska olimme kiinni töissämme.
Teillä on teidän elämä ja ympäristö.
Ja ihan eri määrä väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin rippijuhlissa syödään keittoa? Jokseenkin kuulostaa oudolta, kun olen tottunut että ne on kakkukahvijuhlat. Eikä missään missä olen käynyt ollut tarjolla ruokaa. Suolaista toki, esim. Voileipäkakkua..
Lämmin ruoka tarjotaan siellä, missä mummit ja kummit ovat pitkämatkalaisia. Ei sitten tarvitse heidän käydä matkan varrella syömässä muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menot pitäisi osata suhteuttaa tuloihin. Itse olen hyvintoimeentuleva mutta oman pojan rippijuhliin ostettiin edullinen puku. Leipomiset tehtiin ihan itse, pitopalvelut ovat ryöstöhinnoissa. Vaikka rahaa on, kyllä se nyt vaan kannattaa miettiä miten paljon sitä on järkeä laittaa mihinkin..Juuri näin. Olemme myös hyvätuloisia mutta on sentään joku kyky priorisoida kustannuksia. Poika itse halusi ostaa puvun jack &jonesilta. Koki että sellaiselle on käyttöä jatkossakin, eikä jollekin keski-ikäisen puvulle. Hinta alle 100 euroa.
Teillä on teidän elämä ja ympäristö.
Ja ihan eri määrä väkeä.
Ja ennen kaikkea normaali elämänhallintakyky.
Paljon kertoo jo se, että kahdeksan lapsen uupumuksen vuoksi sairaalaan joutunut yksinhuoltajaäiti tekee vielä kaksi lasta lisää. Oikeasti tulee paha mieli kun ajattelee tuota maista ja koko perhettä.
Tosiaan, tuo lattialla istuva tyttö on aivan järkyttävän likainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin rippijuhlissa syödään keittoa? Jokseenkin kuulostaa oudolta, kun olen tottunut että ne on kakkukahvijuhlat. Eikä missään missä olen käynyt ollut tarjolla ruokaa. Suolaista toki, esim. Voileipäkakkua..
Lämmin ruoka tarjotaan siellä, missä mummit ja kummit ovat pitkämatkalaisia. Ei sitten tarvitse heidän käydä matkan varrella syömässä muualla.
Lämmin ruoka voi olla vaikka hernekeitto ja niitä sulhaspiirakoita. Juhlatarjottavaksi sitten täytekakku tai kaksi. Ei mene paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuolla on eri olosuhteet.
"Eri olosuhteet" saavat tekemään 10 lasta niin, että lasten isät eivät huolehdi jälkeläisistään.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten tuo 40e kahvit ja mehut. Huomaa, että sinä vitosilla kaiken tekevä et ole koskaan järjestänyt juhlia. Sulle kahvit ja muut juomat tarkoittaa kahvipakettia ja mansikan karoissa liotettua vettä? Meillä on ollut kolmet rippijuhlat ja kahdet ylppärit ja mä lasken kahvituksen ja mehujen hintaan maidot, kermat ja sokerit nyt ainakin. Teetä pitää olla myös. Ja mistä ne tarjoillaan? Halvimmillaan kertakäyttömukit, mehumukit ja lusikat, mutta ei nekään ole ilmaisia, servetit...
Oletko koskaan tehnyt mansikankaroista mehua? Siitä tulee ihan älyttömän hyvää, suosittelen. Yksi kahvipaketti riittää helposti 30 vieraalle, eikä sitä kermaa nyt niin tuhottomasti holvata.
Joku väitti tekevänsä itse 200 eurolla rippijuhlat 30 hengelle. Ei tule enää nykyisin onnistumaan, viisi vuotta sitten olisi onnistunut ehkä vielä jotenkin alakanttiin pyöristettynä. Olen itse järjestänyt liki kymmenkunta tämän kokoista rippi- ja ylioppilasjuhlaa. Hinnat ovat nousseet niin paljon. Lisäksi artikkelin autottomalla äidillä ei ole mahdollisuuksia toimia tarjous haukkana.
Itse lasken myös omalle työlleni arvon. Juhlien järjestämisessä suurperheessä on niin paljon muutakin säätöä, kutsut, siivous, juhlatilan koristelu ja valmistelu astioineen, kaikkien lasten juhlapukeutuminen ym.
On aivan järkevää ottaa pitopalvelu avuksi, kuin alkaa nysväämään ja rasittamaan itseään puolikuoliaaksi yöllä leipoen ja kokkaillen. Itse olin työssä käyvä äiti ja todellakin aikaa tehdä olisi ollut vain yöllä. Tarvitsin uneni.
Juhlavaatteet teineille ja itselle 500
Pitopalvelu tarjoiluapuineen 750 (reilut 20 vierasta)
Lisäsyömiset ja -juomiset (keksit, karkit, alkoholiton alkumalja, limsat ja kivennäisvedet) 200
Rippilahja (viikon kahdenkeskinen ulkomaanmatka) 2000 ruokineen ja muine kuluineen
Siinä suurin piirtein kahden lapseni rippijuhlien aiheuttamat kulut. Yhteensä noin 7000 euroa. Lisäksi on ollut pienempiäkin kuluja (esim. kukat) enkä omalle työlle (siivoaminen ulkona ja sisällä) laskenut hintaa.
Ihan yksin järjestelin ja maksoin kaiken. Lasten isä osallistui tulemalla paikalle, kiitos siitä hänelle, oli tärkeää lapsille. Mutta kaikkein parasta oli lahjamatkalla. Toteutin matkat molempien lasten toivekohteeseen, niitä muistellaan edelleen. Ja se että pääsi kerrankin yksin äidin kanssa tuntui olevan iso juttu sekin.
Vierailija kirjoitti:
Kateelliset ja köyhät itkevät tässäkin viestiketjussa muiden rahankäytöstä. Surullista ja huvittavaa. Oman lapseni peruskoulun päättäjäiset maksoivat 2500 euroa lahjoineen.
Kateelliset? 😄 Niinku... kateelliset mistä? Elämänhallinnan puutteesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateelliset? 😄 Niinku... kateelliset mistä? Elämänhallinnan puutteesta?
Äläs nyt, jos minä jollekin tässä maailmassa olen kateellinen niin se on nimenomaan 10 lapsen yh ja siivooja, jolla on kerrossänky keittiössä. Kyllä kyllä.
Säälittävää touhua. Mustakaapuna kulki kylillä välillä kunnes Jumalan löysi uudelleen. Onneksi